[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:57

Rowo: kikkerdril in de vijfer dit jaar! Knipoog

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:59

Hier (Drunense Duinen) is het ook een drama met die beesten.
Je zag hier vorig jaar dan ook overal die dazenvallen als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik hoor er veel positieve verhalen over.
Dazen schijnen meer voor te komen bij bepaalde boomsoorten die dan (lijkt mij) weer vaker voorkomen op een bepaalde grondsoort. Volgens mij is het daarom regioafhankelijk. Van wind en regen houden ze trouwens ook niet, daarom komen ze in de kustgebieden ook niet (weinig?) voor.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:00

Of de nodige roofbaarzen.
In onze vijver is geen mug te vinden (maar gewoon kikkerdril overleeft het ook niet).
Kikkers zijn dan ook allemaal uit de buurt komen aanlopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:08

Informatie over dazen nodig?

Citaat:
Aantal soorten
3500 soorten wereldwijd. In Nederland zijn 38 verschillende soorten dazen geïnventariseerd; in België 41 soorten.

Dat zijn er meer dan genoeg!

Ze kunnen ook nog eens erg lang leven.
Citaat:
Levenscyclus

De eieren worden in hoopjes van enkele honderden tot duizend eitjes afgezet. Dat gebeurt meestal op planten die op een vochtige bodem staan, zoals natte weilanden, wegbermen en slootbodems. Afhankelijk van de klimatologische omstandigheden komen de eitjes na enkele dagen of pas na enkele weken uit.
Een vochtige omgeving is essentieel, omdat de jonge larven gelijk na het uitkomen water nodig hebben om te overleven. Sommige gifoogdazen (Atylotus) zijn karakteristiek voor bepaalde watertypen, met name zuur en zout. Heel bijzonder zijn de larven van de kwelder-gifoogdaas (Atylotus latistriatus) die zelfs in zout zeewater leven. Dat is voor het insectenrijk vrij uniek.
Sommige larven zijn echte rovers die leven van slakken, wormen en andere vliegenlarven, andere leven van rottende bladeren. Bij de larven van de runderdazen komt kannibalisme voor.
Dazenlarven zijn taaie beestjes die enkele maanden zonder voedsel kunnen. Bij ongunstige omstandigheden houden ze een winterslaap of zomer- of droogteslaap. De larven doorlopen meerdere stadia voor ze zich in het voorjaar verpoppen.
Ook de duur van het popstadium is afhankelijk van de temperatuur. Het kan één week tot een maand duren voordat de pop uitkomt. Pas uitgekomen dazen zitten 's ochtends vroeg vaak te zonnen op weidepaaltjes of schermbloemen. Een volwassen daas kan na de verpopping nog zo'n zes weken leven.

Citaat:
Steekgedrag
Net zoals dat bij steekmuggen het geval is, zijn het ook bij de dazen de vrouwtjes die steken en bloed zuigen. Na de paring heeft een vrouwtjesdaas het eiwitrijke bloed nodig om de eieren in haar achterlijf te laten rijpen.
Vooral bij warm en windstil weer slaan de vrouwtjesdazen toe. De slachtoffers worden opgespoord aan de hand van de koolstofdioxide die door uitademen in de lucht terechtkomt. Daarnaast reageren ze sterk op warmte, bijvoorbeeld door inspanning. Kleur lijkt minder van belang te zijn, al hebben de meeste soorten een voorkeur voor donkere kleuren. In hoeverre geur een rol speelt is niet bekend.
De steken van dazen kunnen heel gemeen en pijnlijk zijn, met name als je er wat gevoeliger voor bent.
De vrouwtjes hebben een gevaarlijke steeksnuit, waarmee ze zelfs door je kleding heen kunnen steken. Om het stollen van het bloed te voorkomen komt tijdens het steken speeksel vrij, dat jeuk en het opzwellen van de huid veroorzaakt.
Over het algemeen zijn dazen lastiger voor vee dan voor mensen. De paardendaas (Tabanus sudeticus) steekt koeien in de buik of tussen de schouderbladen; die plekken liggen buiten het bereik van de staart. Regendazen steken meer in de poten.
Sommige soorten regendazen vallen mensen aan, zoals de gewone regendaas (Haematopota pluvialis, zie foto) die vooral bij hoge luchtvochtigheid hinderlijk is. De beruchte dazen die het op je hoofd hebben gemunt, zijn goudoogdazen.
Iedereen reageert verschillend op een steek. De zwelling kan klein zijn en van vrij korte duur. Maar er zijn ook mensen die heftig reageren en grote zwellingen krijgen.

Je moet dus meer muizen aan huis hebben!
Citaat:
Natuurlijke vijanden
Dazen hebben geen specifieke vijanden. Ze worden gegeten door allerlei insectenetende dieren zoals vissen, vogels en spitsmuizen.

Je kunt er niet veel tegen doen
Citaat:
Veranderingen in aantallen
In Nederland zijn dazen de afgelopen vijftig jaar flink in aantal afgenomen door de intensivering van de landbouw. Het "ontrotzooien" van het landschap is heel nadelig voor dazen, evenals ontwatering. Door het verdwijnen van greppelrandjes en drinkpoelen zijn de paardendaas, de grote runderdaas, en de reuzendaas sterk in aantal afgenomen of uitgestorven. De zilte knobbeldaas, en de zilte regendaas zijn bedreigd door ontzilting van veenweidegebieden.
Nergens in Europa is de dichtheid aan dazen zo laag als bij ons. Er is hier dan ook zelden sprake van echte overlast, al kunnen dazen een rit te paard of een bezoek aan een natuurbad best eens verpesten

Citaat:
Bestrijding
Aan het tijdelijke ongemak van dazen is niet zo veel te doen. Om te beginnen legt een vrouwtjesdaas honderden eitjes. De larven kunnen zich op allerlei plaatsen ontwikkelen, als het maar vochtig is. Daarbij leven de larven een verborgen bestaan. Pas wanneer de omstandigheden gunstig zijn gaan ze zich verpoppen. Dat kan op zomerse dagen leiden tot een lokale dazen-invasie, bijvoorbeeld in bossen of in de buurt van stallen, vennetjes en sloten.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:12

vieze vieze beesten! Dat herrinnert mij eraan dat ik nog een vliegendeken moet kopen voor op concours.... In Ede was het vorig jaar ook al raak!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:13

In MB zitten ook enorm veel muggen Boos!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:16

Bij ons op stal staan alle paarden altijd met vliegendeken op het land en worden ze voordat ze op het land gaan nog ingesprayt met vliegenspray.
Moet ook nog even een vliegendeken kopen.

Ik ga maar eens richting school!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:26

Ik heb op national geographic wel eens een onderzoek gezien over antivliegenspray:

9 van de 10 middeltjes ruikt heel indringend, maar heeft geen effect op muggen e.d. vooral alles met citroenella maakt geen flikker uit. Het enige dat mogelijk voor korte duur werkt is DATE (of hoe je het ook schrijft) dat zit in duurdere antivliegenmiddeltjes en veerust.

Maar omdat een paard een vacht heeft werkt het allemaal zeer beperkt omdat het spul niet op de huid zit, waar uiteindelijk een mug in steekt of een vlieg in bijt. Vliegendeken is de enige werkende remedie

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:33

DEET is inderdaad effectief, maar ook schadelijk.
Wordt in de tropen gebruikt tegen de malaria muggen, als je ziet hoe een plastic tas door DEET gewoon oplost........

Ik heb/had het hier liggen van de reis naar Costa Rica. Maar gebruik het toch maar niet op paarden.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 12:41

wat is het hier toch stil.... waar is iedereen????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:43

hier *LOL*

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:46

Doei!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:47

ola, gewoon aan het werk

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 12:51

haha ik ben ook aan t werk, maar ben altijd naarstig op zoek naar afleiding (je hebt nu een reclame campanje Lancier Verzekeringen) Ik pas al in de types: rommelkont en snel afgeleid

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:03

Doei! ben vandaag dagje thuis gebleven, heb de hele week al hoofdpijn Scheve mond. Vanmiddag nog maar even leren voor morgen.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:40

Doei!
Ik heb mazzel. Werd vanmorgen gebeld door klasgenootje dat de les van vandaag niet doorgaat. Helaas zat ik toen al wel in de bus bij Hoogezand maarja beter dan dat ik al helemaal in Groningen zat. En ik hoef dinsdag pas weer naar school dus heb lekker lang weekend Tong uitsteken

Kim: balen dat je al de hele week hoofdpijn hebt Ach gut

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:41

Fijn dat je lang weekend hebt Anthea Lachen

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:00

Doei!

internet op mn laptop doet het niet Scheve mond
zit nu op school en heb alles even bijgelezen Schijnheilig

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:05

Zit nu ook op school..
Eh, misschien weten jullie wel iets. Ik ben nu verantwoordlijk voor de aankleding van onze school op LSD. Het thema is "typisch buitenlands" Weten jullie toevallig een bedrijf waar je zulk soort aankledings-spullen kunt krijgen, voor een LSD prijs. Ik weet het, bijna onmogelijk. Maar ik probeer het toch maar. Heb al een paar bedrijven er een mail over gestuurd, maar ik denk dat ik weinig kans maak.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:07

Ik heb geen idee San. Sorry Nagelbijten / Gniffelen.

Hilde: dat is vervelend Nagelbijten / Gniffelen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:09

Nou... We staan voor raadsel.
Fjordy zijn tanden dus in orde, maar hij eet wel langzaam en 'raar'.

Hij moet nu iedere avond een spuitje van Vitamines en Conditie voer Ja
En Hypostar muesli granen mix. Hij mag niet meer dan 3 kilo per dag.

Ze gaan mestonderzoek doen, morgen hoor ik de uitslag ! Nagelbijten / Gniffelen
Eigenaar stond erbij, die vond allemaal maar overbodig..

Heeft iemand enig idee wat zon onderzoek kost ?

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:13

Amber: balen van Fjordy. Heb geen idee hoeveel zoiets kost..
Hilde: balen van je internet
San: ik heb geen idee

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:17

Citaat:
Pas uitgekomen dazen zitten 's ochtends vroeg vaak te zonnen op weidepaaltjes of schermbloemen

Ach, het klinkt bijna lief Extreme duivel

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:20

echt schattig, al die lieve jonge daasjes *LOL*

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:22

Het moment om ze in 1 keer...... KLETS!!!