[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:04

verzekering I is verplicht

ben je net nie zo 1 dag te laat voor 25 euro korting te hebben :=?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:08

mmmm geen idee hahaha :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:15

Ik twijfel voor de crosstraining in februari, maar vooral om praktische redenen. Icaro heeft op dit moment wel rondom ijzers maar ik heb geen vijsgaten laten zetten. Omdat ik gewoon niet had verwacht dat er voor maart al crosstraining zou zijn, ik denk dat de club ook pas weer nadien begint op hun eigen terrein. Nu is het een kleintje om de smid te bellen, maar het stomme is dat hij eigenlijk de week nadien, dus van de 1e maart, terug zou moeten komen omdat ze er dan 7 weken onder zitten. Om nu voor 1 of 2 week vijsgaten te laten voorzien omdat ik 1x zou gaan trainen... We hadden er allebei op gerekend dat ik als eerste cross Gavere mee zou doen en dan kwam het wel ideaal uit. Begin maart nieuw beslag en vanaf dan weer standaard met vijsgaten.
Het is geen optie om de vijsgaten nu te zetten en dan langer door te rijden, de ijzers die er nu onder zitten slijten behoorlijk snel eens ik meer op hardere ondergrond rij. Vroeger wisselen evenmin, zijn hoeven groeien daarvoor net een tikje te traag. Als hij dan een keer aftrapt is er amper tot geen reserve over. 't Is een specialleke op dat vlak :P

Vorige keer bij F.onck waren er ook zoveel die niet kwamen opdagen door de kou en het slechte weer, maar daar is het wel buiten inrijden. De organisatie had extra pauzes ingepland voor de jury zodat die zich kon opwarmen, er waren daarmee ook mensen geweigerd voor inschrijving omdat de tijd dan sneller volzet is. In mijn proef waren er normaal iets van een 25 tot 30 combinaties. Als de helft er was, dan was het veel. In de A6 zelfde verhaal, we stonden er met stuk of 15 op en uiteindelijk waren we met 5. In de L6 is er zelfs maar 1 persoon komen opdagen... Dus heeft een kennis die eigenlijk alleen de A6 zou rijden voor de lol ook de L6 gestart.

@ PP: ik twijfel tussen dalmars en de PE. Aangezien meneer nogal heul enthousiast kan worden tijdens springen én bij galoptraining op buitenrit ga ik ze wel regelmatig gebruiken, dus niet alleen tijdens cross(training).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:22

Ik heb Dalmars, de voorgetten vind ik goed, maar de achtergetten vind ik gene aanrader..

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:22

Daaphh: ik had dezelfde vraag, ik heb ervoor gemaild naar vlp, als je C06 licentie neemt moet je bij verzekering nog C aanduiden, en dat zijn dan de 'administratieve kosten' want basisverzekering zit inbegrepen bij de C06... En volgens mij ben je inderdaad nu 1 dag te laat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:25

Op welk vlak zijn het geen aanraders Daaphh? Icaro schuurt/strijkt redelijk, dus daar moeten ze ook wel tegen kunnen...
Voor dressuurmatig werk had ik BR pro max aangeschaft vorig jaar. Geloof dat er na 5x rijden al een gat in zat tot op de schaal -O- Zoiets kan ik dus missen als kiespijn.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:27

Varekaj: als je de crosstraining op artevelde wil doen, zijn vijzen niet per sé nodig. Een groot deel van de sprongen staat op zand. Op gras staat een grote trakhener die je nog niet zal doen, een boomstammetje of 2 en een bak in driehoekvorm. Dus of 4 sprongen na, kan je alles zonder probleem doen, en ik rij die andere ook wel aan zonder vijzen, als je paard wat rustig is en je kan in handgalopje rijden lukt dat wel.
Dalmars hoor ik trouwens veel drukplekken van dus die zou ik je eigenlijk afraden.
Ik heb nu Styles waar ik heel tevreden van ben, ze gaan intussen al 10 jaar mee en worden toch vaak gebruikt. Die voelen in het algemeen wel stijver aan, mocht ik andere moeten kopen, denk ik dat ik voor Kentucky ga. Die hebben ook een 'light' versie, misschien is dat wel iets voor jou?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:28

Ohh hahaha heb ik weer :p Dat is opzich de club zijn fout!

De achtergetten draaien vrij snel & zijn niet zo handig om aan te doen, verschil tussen links en rechts is eigenlijk heel miniem. Ik zou niet voor die gaan, alle als het dezelfde achtergetten zijn als mij

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:42

Ik ben heel tevreden van de Veredusbeschermers! :j Het staat er ook op voor welk been het is. (left front, etc...) Maarja kan ook niet echt vergelijken omdat ik nog geen andere beschermers heb gehad. Dalmars heb ik ook al gehoord dat het niet zo'n heel goede beschermers zijn.
Van Prolite ook al tevreden ervaringen over gehoord. Maar toen ik crossbeschermers ben gaan kopen, vond ik ze heel stijf uitzien. Die moeten zich vooral zetten naar het been van het paard.
De prijs scheelde ook niet heel erg veel, ben dan maar voor de Veredus gegaan. 't Was wel duurder maar goeie investering. :) Want die ga ik nooit weg doen. Maarja moet ze nog kunnen gebruiken hé nu. :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:46

Ik ben ook geen fan van dalmarts (zowel voor als achter). In heb zelf style waarvan ik heel te vreden ben, gaan ook al heel lang mee en worden enorm veel gewassen (na elk gebruik) en die zijn nog perfect. Terwijl S de ruiter voor wie ik groom dalmar.ts heeft en die zijn na 2/3 seizoenen voor de vuilbak. Moest ik nieuwe kopen zijn het weer styyles, aangezien zij de enigen zijn die in kleine maatjes hebben voor canch haar korte beentje:P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:47

Ja da was nog eens 10.5 euro administatie er hij, hallo?? :+??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:49

Dankjewel Antonius voor de info! Ik had verwacht dat de hindernissen op gras zouden staan omdat de lengte iets is van een 1300m en 40 hindernissen, als ik het goed gelezen heb tenminste via de mail van de lrv. Icaro wordt nogal vrolijk en trekt goed aan, da's geen probleem, ik dacht alleen het zekere voor het onzekere te nemen. Op zand moet het echter wel lukken. Styles vind ik nog een redelijke investering om mee te beginnen. Kentucky had ik al zien passeren maar niet nader bekeken. Straks eens doen.

Daaphh, als ze idd draaien is het geen optie. Hij heeft best dunne vacht en dan blijft er niks meer over vrees ik.

Qua kleur ga ik voor eenvoudig zwart, dat past overal bij en hij heeft zwarte benen (met 2 witte sokken). Het enige wat ik absoluut wil vermijden is dat er zand tussen komt. Bij peesbescherming van BR, zowel vooraan als kogelbeschermers, tref ik regelmatig zand aan na het rijden op zijn benen.
De maat zal een M vooraan zijn en L achteraan normaal gezien.

Op de club zei iemand dat ik misschien de eerste cross voor Icaro zelf niet moet starten maar laten rijden door iemand met ervaring en dan de latere wedstrijden zelf doen. Aan de ene kant begrijp ik de gedachtengang, aan de andere kant heb ik al de rest met hem ook volledig zelf gedaan (onder begeleiding), van zadelmak maken tot buitenritten.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:54

Ik heb 15 euro extra moeten betalen voor de verzekering + 3.25 euro kosten. (bovenop de 50 euro van de licentie D02)
Duur genoeg idd! Maar de verzekering is echt wel top als je dan iets tegenkomt! :j Bedrag dat wordt terugbetaald is erg groot! :) Eigenlijk alles. Sowieso deel voor ziekteverzekering, en de overige kosten werden allemaal terug betaald door die Arena (de verzekering). Zelf 0 cent kosten. Hun systeem zit wel goed in elkaar! Maarja 't blijft wel duur... Zeker zo die internationale licenties als je maar 1 paard hebt enzo...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:00

wij hebben nu ook allebei Kentucky cross beschermers. Vroeger hadden we dalmars. Het paard van mijn vriend was een beetje uit de zijne gegroeid en hij heeft dan een maat groter gekocht van de dalmars, maar die zijn achteraan beginnen draaien waardoor hij een klein wondje had. De keer nadien terug gedraaid. hij heeft ze dan maar weg gedaan en Kentucky's gekocht.
Ik heb dan een tijdje zijn oude dalmars nog gebruikt maar achter dit seizoen waren ze echt versleten heb ik dan ook maar kentucky's gekocht. Die stonden vorige jaar in promotie. ipv van 280-300 per set voor 150 euro :) ik wist dat het goeie waren dus dan maar die gaan halen :)

de kentucky's zijn enkel verkrijgbaar in het bruin :) maar dat vindt ik wel leuk. mijn hoofdstel en zadel zijn ook bruin :) past ook mooi op mijn zwartje :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:08

Ik neem geen extra verzekering, ik ben omnium verzekerd via mijn werk, zowel voor persoonlijke als werkongevallen, voor mijn gans gezin. Enkel eenpersoonskamer moet ik standaard €75 betalen ongeacht de duur van het verblijf, tenzij de dokter verklaart dat je alleen moet liggen, zoals ik na mijn ongeval, toen moest ik alleen op neuro liggen en heeft de verzekering van mijn werk alles betaalt.

Varekaj: je kan alle sprongen als parcours achter elkaar nemen en dan kom je aan die 1300m, waarvan 1 klein lusje op gras, dus je kan dat eruit laten en enkel alles op zand doen. De sprongen staan in de buitenpiste en in het verlengde van de piste zijn de zandpaddocks en pas daarachter zijn er kleine weides waar dus nog 5 sprongen staan... De zandbodem is daar overigens wel goed, wat modder als het zo blijft regenen, maar niet zwaar of glad.

Wat betreft zelf starten of laten starten, ik zou eerst eens afwachten hoe de training gaat. Zorg vooral dat je zelfzeker zit, niet twijfelt en goed tussen hand en been pakt. Ik rij met een jong (onervaren) paard altijd in een rustig drafje aan, zodat ze niet uit snelheid ernaast kunnen vliegen en dat ik elke pas aanvoel of ze aantrekken of twijfelen. Ik zet veel druk met been en vang vooraan op en hou ze heel goed recht ernaartoe. Als paard stopt, moet hij ervoor staan, als hij ernaast kan, is het teken dat ik niet genoeg vast heb. Als ze ervoor stoppen, even laten kijken en ruiken, volte en datzelfde drafje. Ik wil niet dat ze ongecontroleerd springen of springen uit schrik, want dan heb je op elke nieuwe sprong miserie. Als je ze vertrouwen kan geven van bij de 1e sprong, gaat de rest meestal vlot. Water probeer ik altijd eerst eens te laten volgen met de neus in de staart van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:12

Oeps, per ongeluk direct verstuurd...

Ik neem ook geen extra verzekering. Ik ben verzekerd via mijn familiale als het goed is ivm schadegevallen aan derden, ik heb een verzekering als lid van de lrv en voor mezelf heb ik een uitgebreide hospitalisatieverzekering die ook eenpersoonskamers dekt. Indertijd met mijn bekkenbreuk was dat ook allemaal geen enkel probleem, werd ook aanvaard als sportongeval al stond ik toen op de grond naast mijn paard.

Ik moet zeggen, ik zit redelijk op mijn gemak op Icaro. De stages bij Giel vielen heel goed mee maar dateren alweer van 2014. Boomstammen en piano's op/af zijn geen probleem. Afsprong de 1e keer was redelijk diep maar heeft hij na (flink) aandringen wel gedaan. Nadien deed hij het zonder verpinken. Water was de 1e keer ook achter iemand aan, daarna heeft hij daar ook niet meer op gestopt.
Waarop stopte hij toen wel? Hegjes en afsprongen in het water, al zijn ze maar 5cm hoog. Ander paard volgen pakte niet. Uiteindelijk hem er wel in gekregen. Uitsprongen gaat prima.
Hij had toen nog de gewoonte om rechts uit te breken. Daar heb ik met Bert intussen al flink aan gewerkt en daar kan ik nu veel beter op anticiperen. Nu trekt hij zelf mooi recht aan naar een hindernis. Idem met stoppen trouwens (hij gaat op zijn kont zitten). Als hij uitbreekt of stopt is het omdat het ofwel absoluut niet uitkomt, omdat hij het echt niet vertrouwd OF omdat hij serieus moe is.
Zaterdag tijdens de springles heb ik een paar keer problemen gehad om hem om de hindernis heen te rijden zodat Bert ze kon verhogen/aanpassen. Meneer ging over de schouder uitwijken om er toch naartoe te kunnen. Op zich denk ik dus dat het springen zelf wel moet lukken, het is vooral het uiterlijk van de hindernissen en tempocontrole.

Hij heeft 1x gestopt zaterdag. Op de meest idiote wijze ooit. De oefening was 3 in-uitjes in galop, 2 galoppassen en de stijlsprong. Vanaf het moment dat ik naar de in-uitjes draaide ging hij al aantrekken, dus Bert zei "volgende keer, iets meer zitten en gebruik uw stem, ho-hoooo, om hem iets meer terug te rijden. Hij mag aantrekken, maar dit is iets teveel". Zo gezegd zo gedaan, eerste huppel gaat goed, 2e zet hij aan en boven de 3e zeg ik "ho-hoooo"... en poef, meneer stond stil :') Dat was dus het andere uiterste :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-16 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:15

Ik heb blits ook zelf gestart. Rij inderdaad ook de sprongen aan vanuit een drafje. of ik probeer op voorhand al eens te gaan trainen zodat hij het wat kent.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:26

@prietpraat: ben je naar de gaverranch geweest?
ben je tevreden van de organisatie daar? Ik zou eventueel ook nog eens naar daar gaan.

Ik ben gisteren ook op jumping geweest, met zowel ferro als colorado terug 1m gestart
omdat ze beide 2,5 maand niet hadden gesprongen. Ferro 1 balkje door teveel risico, het was barema A rechtstreeks op tijd. Colorado deed de eerste keer lastig (steigeren), de 2de keer toch gestart en ook 1 balkje.
volgende week terug Licht starten en hopen dat Colo z'n manieren houdt.

Mag ik vragen wanneer de crosstraining op artevelde nu weer was? :) misschien wel een goede
voorbereiding voor het crossseizoen

Ik heb overigens ook de kentucky's, heel tevreden van :j

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:36

Ik heb de PE aircooled. Deed ze vroeger altijd enkel aan om te crossen en toen was ik er tevreden van. Maar onlangs ze enkele keren aan gehad om te springen en de bene kwamen er altijd nat onderuit.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:37

Bedankt voor de felicitaties, dochtertje heet Julie :).

Wij hebben ook altijd Style getten gehad en heel tevreden van, nu vanaf volgend seizoen waren ze aan vernieuwing toe en heb die van Kentucky gekocht omdat die nog beter zouden zijn en prijs is ongeveer hetzelfde denk ik.

Ik heb ook eerst een ervaren ruiter met mijn paard laten starten in de cross, maar dat was vooral ook omdat hij graag met mijn voeten speelde toen ook in de jumping. Denk dat als je het rustig aanpakt en zelf de crosstrainingen doet dat het wel moet lukken om direct zelf de eerste eventings te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:46

Hun opzet was dat ik dus eerst zelf inderdaad de trainingen doe maar de echte eerste cross mijn paard met een ervaren ruiter laat lopen, vooral om het paard een zo positief mogelijke ervaring te geven.

Mooie naam voor je dochter!

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:39

mila_furrie schreef:
welkom winnie. Heb jij vorige seizoen niet vaak gewonnen? je naam komt me bekend voor :)

wij rijden ook vlp. omdat de wedstrijden tijdens de zomer vallen, dus vaak beter weer, terreinen liggen er beter bij. Vaak vindt ik ook de wedstrijden mooier en veiliger gemaakt dan bij LRV. Ook geen verplichtingen als lid van VLP. Je betaald wel meer maar je hebt ook mooiere wedstrijden vindt ik.

Antonius: Heb de twee filmpjes gezien. Leuk van je jonge. hij ziet er veel belovend uit :) en mooi ook :) een zwartje??
Je spring parcours zag er ook heel net uit! je bent in elk geval op de goede weg :)

Die van mij is echt ook erg spooky. piste waar ze al jaren komt schrikt ze nog steeds op de zelfde plaats. Verleg je een deken, dan is het de volgende toer weer drama omdat het deken ergens anders ligt. Aangenaam is het niet maar het betert stilletjes aan.

PP: Waren er bij jou ook zoveel van tussen gevallen? Ik wou savonds naar een vriendin komen kijken. die moest normaal rond 6u20 rijden. Ik kwam er toe rond 6u10. ze had al gereden. zoveel paarden die weer afgezegd hadden :(

Hier was een rustig weekendje, zaterdag nog wat los gaan rijden en gisteren een klein uurtje gaan stappen. ze was erg rustig en ontspannen ook kleine stukje in draf gedaan en ze bleef echt heel rustig :)

Ik herken je avatar ook! Dat zwarte paard met dat blauw, heel herkenbaar.
Dat kan wel! heb 3x de B gewonnen en ben dan overgegaan naar J, daar zat ik ook wel meestal in de prijzen. Het was een goed seizoen *D
Ik kijk alweer zo hard uit naar het begin van het seizoen. De winter duurt altijd veel te lang. Ik ga wel op jumping maar Aruba loopt niet graag in een binnenpiste. Ze is altijd bang tijdens het inrijden van andere paarden waardoor ze schrikt van elk klein bewegingetje en super terughoudend is naar de hindernissen. Daardoor heb ik in het inrijden nooit een goed gevoel, dat is zo stresserend om dan aan je parcours te beginnen. Gelukkig heb ik tijdens mijn parcours dan wel meestal een goed gevoel.

Ik heb ook al vaak klachten gehoord over de dalmar getten. Zelf heb ik die van Style, plakkers gaan wel vlug kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:54

Die kentucky's, is dat de d30 eventing set die jullie bedoelen? Bij canter equipment is de set aan €150 in promotie ipv €298. Het enige wat me wel tegenvalt is bij de specificaties, namelijk de maat. Die zit "tussen cob en full". Vind ik persoonlijk nogal raar?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:37

Varekaj schreef:
Die kentucky's, is dat de d30 eventing set die jullie bedoelen? Bij canter equipment is de set aan €150 in promotie ipv €298. Het enige wat me wel tegenvalt is bij de specificaties, namelijk de maat. Die zit "tussen cob en full". Vind ik persoonlijk nogal raar?

ja dat zijn die, ik heb de eerste versie nog, maar weet niet of er verschil zit in de maat.
Voor Ferro met zware benen passen ze net goed :)
Het ene been met zijn peesblessure op (en bindweefsel) is het aan de kleine kant.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:41

Ja er bestaat maar 1 maat in de kentucky beschermers. Bij ons passen ze zowel op ons paard van 1m75 met vrij zware benen als voor mijn paard van 1m63 met vrij fijne benen.