[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:34

En o wat leuk naar NY, hopelijk wel iets minder sneeuw dan nu :P!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:53

Leuk PP dat je toch voor een nationale licentie gekozen hebt. ze zijn inderdaad wel duur :( tennissen ging in elk geval goedkoper geweest zijn :p

een vriendin van mij volgt een cursus fysio bij paarden. ze leert er ook werken met de hartslag meter en welke normen ze moeten halen. Ik heb ook mijn hartslag meter maar hij kan niet uitgelezen worden. Maar gisteren zijn we samen aan de slag geweest. wel super eigenlijk. we zijn tot de conclusie gekomen dat ze geen enkel probleem heeft met moeilijk oefeningen, wel met tempo oefening. wat natuurlijk niet zo goed is voor de cross :(. Ze verhoogd iets teveel om goed te zijn. maar nu weten wel waar aan moeten werken :) ze heeft in het algemeen wel een lage hartslag en recupeert wel snel was ook de conclusie :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:45

Ik heb gisteren ook m'n licentie betaald. 't Werd de D02. En deze zomer zou 'k qua crossen graag wat trainingen meepikken, en mss vrije cross of zo een lage occ. 'k Weet niet wat dat 'k mag rijden met een D02 licentie. :P

@Antonius: Leuk om te horen! :) Fijn dat dit bevestigd dat we goed bezig waren. :)

Nu 2 maanden op het gemak opbouwen zodat we kunnen knallen op de eerste WVUR dressuur! :) 'k Verlang al! Maar 't is nog zo lang. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:00

Ik heb zeker interesse voor trainingen! Ik hik er nu namelijk tegenaan dat ik ofwel altijd alleen moet gaan en dat vertrouw ik dus niet (ik kom nog maar net piepen in deze discipline....) ofwel moet ik steeds afwachten en uitpluizen waar er eens clinic of stages zijn. Hier in dit topic zitten al een hele hoop kennis en ervaring bij elkaar, daarmee zullen we allemaal wel mee aan de slag kunnen?

Verdediging ging goed :D Kreeg verschillende complimenten van mijn interne en externe lezer: mooi geschreven voorwoord, goed gekozen onderwerp, mooi en wetenschappelijk uitgewerkt en taalgebruik, aangenaam om te lezen. De vragen waren echter niet zo eenvoudig, een medestudent vond mijn externe lezer nogal muggeziften op details zeg maar. En dan uiteraard iemand die zei "ik heb wel nog 2 DT-fouten gezien". Verdorie :') Maar goed, daar gaan ze nu niet over vallen qua geslaagd of niet.
Nog 1 examen vrijdag, daar ga ik nu voor in gang schieten. De uitslag weet ik pas 12 februari, dus nog een paar weekjes in spanning zitten.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:29

Heb vorige week ook mijn (nationale) licentie betaald, veel geld -O-
Heb nu gezien dat ze nog btw extra mogen aanrekenen ook op inschrijvingen? Als het zo doorgaat, moeten we straks niet meer buitenkomen!

Mila: wat interessant die hartslagmeting! Heb je concrete tips gekregen om dan aan te trainen?

PP: nu zondag ga ik op jumping naar de breemeersen normaal gezien. Fi was gisteren aan de hand al niet meer te houden in stap, dus ik vermoed dat haar spieren al goed hersteld zijn. Ze heeft dan gisteren en vandaag nog op de wei gelopen, morgen en vrijdag terug lichtjes rijden en als het goed voelt, zondag gaan.
Zaterdag gaan we met mijn bijna 3 jaarke naar het vrijspringen, heb ze gisteren nog eens van onder de dekens gehaald :+ Man man wat is ze knap *D al zeg ik het zelf! Haar manen getrokken en oren uitgeknipt, maakt ze niets van, hoe meer gepruts hoe liever ze het heeft. Zal zaterdag eens foto maken van haar :)

Varekaj: proficiat!!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:14

Antonius: Zij rade aan om meer te gaan schakelen in het rijden zowel in draf als in galop en geleidelijk aan de galop stukken langer te maken. Het was wel vrij intens gereden. maar dat was net het punt om te zien wanneer ze in het rood zou gaan. ik moet proberen om haar hartslag in een constante te houden tijdens de galop. Als ze te veel stijgt weer even terug stappen dat ze kan recuperen. Dat ze ook niet in de verzuring gaat.
Blij dat jou paard ook weer aan de beter hand is!

varekaj: proficiat!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:20

Wat zijn dan de 'ideale' trainingswaarden die ze jou gegeven heeft? Is dat rond de 180 in galop, of is dat te laag?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:29

Hallo allemaal!

Over die licenties kan ik niet meepraten. Ik snap niets van al die soorten.

Super Varekaj! Jammer dat je nog 2 weken moet wachten op de uitslag. Ondertussen nu veel tijd voor de paarden?

Ik vind dat ook heel interessant, die hartslagmeting. Bij gebrek aan elektroden voor mijn paard, meet ik voorlopig maar mijn eigen hartslag, ook wel leuk. Heb je zelf een hartslagmeter Mila?

Antonius wat goed dat je paard zo snel weer in orde is! Veel succes met het vrijspringen zaterdag!

Ik ben gisterenavond gaan rijden in het Azelhof (Winter Equestrian nights). We hadden een balk op de 1 :( . Mijn fout. Hij trok er wat naar toe en ik heb hem gewoon laten doen en meegereden. We kwamen hierdoor te ver en dacht dat hij wel ging afgaan, maar hij maakte nog een klein pasje bij met als gevolg een slechte sprong en een balk.

Onze merrie is sinds vanmorgen terug thuis van de kliniek! Nu nog 3 maanden stalrust, echt vreselijk voor haar.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:39

Het ging het over de gewone training. In een actieve sessie(Galop - middengalop- middendraf-galop dit in 2 minuten tijd) zat ze aan 155. terwijl ze eigenlijk maar 140-145 zou mogen hebben.

In een galop training of cross kunnen ze inderdaad pieken halen van 180 en meer, maar in de gewone training zou haar galop rond een constante van 140-145 moeten zitten. Zolang haar galop te hoog stijgt mag ze voorlopig niet in het rood gaan. Omdat ze te veel zou verzuren. als deze stel nu binnen een paar weken stabiel is en ze na een intensieve sessie rond die 140 blijft dan mag er meer door gevraagd worden.

in het instappen was haar hartslag tussen de 70-80, de draf tijdens het losrijden was 105-115, galop rijden was 130-135. na de inspanning zakte haar hartslag telkens terug naar 80-90 binnen de 2 min. Behalve na de intensieve galop toen deed ze er bijna dubbel zo lang over. ook nadien moest ik nog enkel oefening rijden die meer technisch waren, meer op de achterhand daar haalde ze eigenlijk de hartslag zoals tijdens het losrijden. daar heeft ze geen moeite mee.

Wat ook erg intressant was om te weten. Mijn paard schrikt nogal veel tijdens het rijden. een piste waar ze wekelijks 2 keer komt schrikt ze nog steeds erg vaak. nu zagen we als ze schrikt dat de hartslag niets veranderde. conclusie was dus dat ze eigenlijk gewoon met mijn voeten speelt en dus niet echt bang is.

varekaj: ik heb er zelf 1 maar hij kan niet uitgelezen worden. je kan wel de hartslag zo in gaten houden.
jammer van je balk. heb foto's gezien van WEN zag er leuk uit :)
blij dat je merrie terug thuis. 3 maanden gaat snel voorbij. :)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:40

oh ja. in de stal in rust heeft ze een hartslag van 29.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:01

Interessant Mila!
Ik ben vorig jaar eens naar een uitleg over conditietraining van Karin Donckers en Jef Desmedt geweest. Maar ik vind die notities niet meer...

Ja, maar wel zielig, zo 3maanden op stal, denk dat ze gek wordt. We waren haar net goed aan het rijden. Mijn zus wou graag de jonge paarden meerijden. Dat zal dus niet gaan . Maarja we zijn al blij dat ze er nog is!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:10

ik was daar ook :) op die spreking van karin donckers. ik heb er inderdaad wel het een en ander van onthouden. als je ze wilt de notities ik heb ze nog. kan ze je gerust doorsturen :)

ja zielig wel. maar wat is 3 maand in een leven? belangrijkste is dat ze erdoor komt. Het is natuurlijk balen ...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:58

Shuddy heeft door stom voetprobleempje ook superlang op stal moeten staan... 't scheelt wel als het een rustige is of niet. :j

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:34

Fi heeft ook al 2x 6 maand op stal gestaan, 1x door een verband been en 1x na peesblessure. 2x in de lente/zomer maar op zich viel dat goed mee. Er bleef altijd een paard in de buurt op stal die ze kon zien en zij heeft zich weinig druk gemaakt. Leuk is anders, maar als het moet...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:08

Het scheelt wel dat het winter is nu, want Shuddy zou zót komen van op stal staan als de rest op de weide staat. In 2013 na die miltruptuur was 2 weken al nipt!
Als het goed weer is, en het deurtje staat open, kan hij de andere paarden al zien op de paddocks. :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:25

Ik zie hier net dat de indoor eventing verplaatst naar wareg.em. Dat zal mss wel beter zijn (als ze het in de nieuwe paddock doen)

Wel bugger zeg voor gavere :s! Paar weken geleden hebben ze daar lrv dressuur gehad, dan was het toch geen probleem om langs de straat te parkeren? Hopelijk mogen ze voor wel de nationale en communautaire wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:45

Is dat de aanleiding waarom het verzet is van locatie? Zouden buurtklachten aan de basis liggen? Kan me voorstellen dat niet iedereen er zit op te wachten om een hoop trailer/camions voor de deur te krijgen met wie weet een hoop str*nt. Ik mest mijn kar altijd pas thuis uit maar zie wel vaker dat mensen gewoon de boel uitvegen waar ze staan voor ze naar huis terugkeren.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:56

Ze hebben geen toestemming van de gemeente om langs de straatkant te parkeren deze keer. Wellicht mss idd door klachten...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:01

PrietPraat schreef:
Ik zie hier net dat de indoor eventing verplaatst naar wareg.em. Dat zal mss wel beter zijn (als ze het in de nieuwe paddock doen)

Wel bugger zeg voor gavere :s! Paar weken geleden hebben ze daar lrv dressuur gehad, dan was het toch geen probleem om langs de straat te parkeren? Hopelijk mogen ze voor wel de nationale en communautaire wel...

huh? heb je het nu over die indoor in gavere die naar waregem verplaatst wordt?? waar lees je dat? ik zie dat niet op hun eigen site of op FB staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:03

Kan ook als de straatkant uit zachte berm bestaat dat er door de natte ondergrond teveel risico is dat men vast gaat zitten of de gracht in glijdt als die daar aanwezig is.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:05

Staat op de FB!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:07

Varekaj schreef:
Kan ook als de straatkant uit zachte berm bestaat dat er door de natte ondergrond teveel risico is dat men vast gaat zitten of de gracht in glijdt als die daar aanwezig is.

Ja ook, is deels zachte berm en gras verharde opritten van de geburen enzo, beetje van alles. Ideaal is het sowieso niet, twee jaar terug stond ik gigantisch ver. Helemaal aan het begin van die straat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:16

Zal dan een combinatie zijn van beide zeker? Zachte bermen die kapot gereden worden en met wat pech een paar chauffeurs die opritten geblokkeerd hebben of vuil hebben achtergelaten.
Goed om te weten, ik dacht op 10/4 cross Gavere via de LRV als eerste cross te starten. Dan hou ik rekening met de beperkte parkeermogelijkheden en dergelijke.

Even een andere vraag: met wat voor auto rijden jullie voor de trailer? Mijn camionette en huidige auto gaan weg. De auto begint mankementen te vertonen, de camionette is aan zijn laatste jaar bezig volgens de garagist voor er (grote) problemen kopen. Ik heb dan maar beslist om beide ineens de deur uit te doen en rond te kijken voor een goede 2ehands jeep en nadien een 2-paardstrailer. Voor trailer is het eenvoudig, dat wordt een iFor of een aluminium exemplaar, geen polyester. Qua jeep maakt het me niet zoveel uit, alleen een minimaal trekvermogen van 2 ton en 4x4. Ik krijg alleen zoveel verschillende dingen te horen dat ik door de bomen het bos niet meer zie qua betrouwbare merken. (BE-rijbewijs staat dus ook op de planning)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:23

Ik rij met een landcruiser, en daphne ook dacht ik. Ik heb mij een zware aangeschaft omdat ik dagelijks (of tenminste altijd wanneer ik ga gaan rijden) de vanne trek en dus niet enkel voor wedstrijd en uitstapjes. Moest ik enkel een vanne nodig hebben voor uitstapjes, dan kocht ik wellicht iets wat minder zwaar ( en minder duur) was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:32

Het mag voor mij een lichte vracht zijn ook trouwens. Mijn vriend heeft via avis nog altijd zijn bedrijfswagen wanneer hij thuis is en dat zijn altijd gezinswagens. Als hij niet thuis is rijdt er zelden iemand met mij mee, dus heb ik aan 2 zitplaatsen in principe genoeg. En grote koffer is ook niet echt noodzaak meer.

Mijn ex heeft ook een landcruiser denk ik, in elk geval een toyota en die is daar ook zeer te spreken over. Op stal hebben ze een mitsubishi pick up, een stalgenoot heeft een landrover (zo'n kleinere), vriendin van me heeft een mitsubishi pajero en mijn stiefvader heeft jaren met een nissan patrol offroad weekends gedaan. Nog een andere vriendin reed eerst met een kia sorento (of sportage?) en nadien met een volvo XC60 ofzoiets.

Ik hoor alleen veel wisselende verhalen. De ene zegt een een pick up want altijd lichte vracht, grote laadbak etc. Anderen raden het af omdat die zonder gewicht in de bak of trekhaak zouden durven "rondspringen". Range rover zou teveel mee gefoefeld worden en kapot gereden, nissan zou doorroesten etc etc.