Ach je hebt nog tijd genoeg IS! Een keer met een balkje rond komen is al voldoende. Ga je trouwesn het laatste weekend van augustug nog naar Haaksbergen? Onze vereniging organiseert voor het eerst sinds jaren weer een groot CH, op terrein van de zomerfeesten Hoeve. Pony's zijn de 25e en paarden de dag erna. Mogelijkheid voor 2 parcoursen en ook 2 proeven geloof ik.
rowo; Ik zag het staan op de kalender. Ik neem aan dat ik daar wel start! Even kijken wanneer in Enschede bij het Rutbeek de dressuurdagen zijn, want daar kan ik veel proeven rijden. Maar dat is toch op doordeweekse dagen
De dressuurdagen zijn de dagen ervoor.. Het springen het weekend ervoor geloof ik. Maar dan is ook de Overijsselse paarden. Das wel erg balen! Voordeel voor ons is dat lang niet iedereen door de weeks kan en dan mooi bij ons de gelegenheid om te starten.
Wil je dit jaar nog naar de Overijsselse Mandy? Jack laat ik denk ik een jaartje schieten, misschien dat ik het ga proberen met Fred in het springen. Anders start ik haar wel op de springdagen bij het Rutbeek. Mocht dichtbij altijd
Ja alleen springen met Uvanta en Calypso. Lukt dat niet dan ga ik er nog zeker heen omdat we er viertal en met de verenigingskampioenschappen starten. Ik ben de 18e ook nog eens jarig dus mijn verjaardag houd ik die zaterdag avond. Ik ga dan de zondag niet naar enschede springen. Super dichtbij (5 minuten rijden ofzo), maar je kan helaas niet alles! Hoezo ga je met Jack niet dan?
Goeiemorgen Ik spring zo even onder de douche en dan ga ik aan mijn wiskunde. Heb bedacht dat ik me vandaag vooral ga concentreren op de dingen die ik al (ongeveer) snap. Hopelijk kom ik dan in dezelfde mood als Renske!
Wollie: Bedankt! Dat was het inderdaad
Is: Leuk dat je Freds crossdebuut gepland hebt Jitske: Balen dat je eerste 3 uur uitvielen Kim: Fijn dat je les goed ging!
Rowo; ik wil in juli even rustig aandoen met Jack. Hij heeft zoveel weken achter elkaar. dus denk dat ik hem de laate 2 weken van juli even een beetje rust gun. ik weet niet of het Z weer vrij inschrijving heeft, dus misschien dat ik me dan zo opgeef.
Zo hey, long time no see! Alles okay hiero? Ben ff uit de running geweest op bokt, maar ben nu weer een beetje actief. Ik heb besloten dat mijn paard volgende week een weekje sabbatical krijgt. Hij heeft een drukke periode achter de rug en zit niet helemaal lekker in zijn vel. Tijdens deze week dus geen werk. alleen maar gepoetst, verwend en gemasseerd worden en daarbij natuurlijk lekker met zijn vrienden op de wei zonder gestoord te worden door mij. Hopelijk is hij na dit weekje weer lekker relaxed en uitgerust.
Ook kucht hij de laatste tijd wat (de ene dag de longen uit zijn lijf, de andere dag helemaal niet, geen snot of slijm te bekennen en zijn conditie is hartstikke goed). Ik heb er door de DA naar laten kijken en luisteren. Maar die kan niks vinden en die adviseert mij i.v.m. een waarschijnlijke stofallergie naar een buitenstal te verhuizen (die hebben we gelukkig ook bij ons) dus dat doen we dan maar. Daarbij krijgt hij uitsluitend geweekt hooi. Ik houd ´m nog even op stro, maar als het kuchen niet weggaat zit er niks anders op om hem op hennep te zetten. Als het dan nog niet weg is, dan maar een ritje naar de dierenkliniek te Emmeloord. Ik zit natuurlijk niet te wachten op een paard met een COPD en wil dan graag even weten hoe het zaakje er van binnen uitziet. Hebben jullie toevallig ook goede ervaringen met voedingssupplementen voor luchtwegen?
Jenga: Bij Ollie maakte het al een enorm verschil toen we hem alleen nog maar nat hooi gaven.... Hij staat nog steeds op stro en zolang je niet opstrooit als hij binnen is gaat dat prima. Met een buitenstal is het natuurlijk helemaal ideaal maar die luxe heb ik helaas niet.
Examengangers: Succes! Nog heel even volhouden!
We zijn momenteel bezig Estee (pensionpaard) zadelmak te maken. Heb er nu een paar keer op gezeten. Los gedraafd en gisteren voor het eerst aan de longeerlijn met mij er op in de grote bak. Erg braaf, waren ze allemaal maar zo!!
Jenga; Mijn pony had zware chronische bronchitis en was zeer dampig. Wat bij ons in het beginstadium erg hielp was Ventipulmin(van de DA). Verder hebben wij ook vaak homeopatische dingen geprobeerd, maar dat hielp allemaal niks.. Succes ermee, hopelijk is het binnenkort over!
Jenga: Wij hebben een oude pony en die heeft hier soms ook last van. Ik geef haar dan een mengeling van knoflook met foenegriek, feneknof. Dit helpt bij haar heel goed en ze staat ook in een buitenstal en we hebben kuilvoer voor haar, dus minder last van stof. Jipje wil ook wel eens kuchen en bij hem helpt echinacea tinctuur heel goed. Een paar dagen die druppeltjes en meneer kucht niet meer . Ik hoop dat je snel een oplossing vind. Ga je nog wel naar Apeldoorn zaterdag??
IS: Die winstpunt in het springen moet je toch kunnen halen voor Gorssel!! Ik ga zo ook maar eens de coupons op de bus doen. Moet alleen nog even bedenken wie ik meeneem.
Ventipulmin is ontstekingsremmend en verslavend voor paarden. Het is een zeer agressief middel dat niet nodig is omdat er geen ontsteking c.q. snot of slijm is geconstateerd. Bij bronchitis (is een ontsteking) helpt het wel en is het ook nodig. Maar voor de klachten van mijn paard niet(hopelijk in de toekomst ook niet) Wél kan ik bij erg hoesten Broomhexine geven(Bisolvon) dat is een middel dat de haarvaten in de luchtwegen openzet waardoor vuil snel kan worden afgevoerd.
hey jipje, ja ik ga wel naar apeldoorn! Aan de conditie van mijn paard mankeerd eenmaal niks. Ik heb gisteren nog ff gesprongen en heeft hij helemaal niet gehoest. (ik kan er ook geen pijl op trekken) het scheelt wel dat ´s middags de L is en niet ´s ochtends. Van dat Achinacea heb ik vaker goede verhalen gehoord, waar haal je dat? Feneknof heb ik wel vaker gevoerd, maar heb niet echt het gevoel dat dat veel helpt. (maar zo duur is dat spul nu ook weer niet dus ga het denk ik maar weer ens halen)
JN; Die winstpunt moet ook makkelijk te halen zijn, lijkt me. Jenga; Mijn pony kreeg ook Bisolvon, maar dat hielp bij haar eigenlijk niet veel. Wat ik eigenlijk op internet heb gevonden destijds was een huismiddeltje. Je moest dan kandij-suiker laten smelten in ee pan en daar versnipperde ui doorheen doen. Dat even laten pruttelen. Daar elke dag een goeie klodder van geven. Dat hielp haar eigenlijk best wel voor verlichting met het hoesten. Het rook iig erg goor
Rocky hoestte op een gegeven moment ook echt de longen uit zijn lijf, zo zielig. Dierenarts erbij, allerlei middeltjes gehad maar niets hielp. Toen naar de kliniek en die hebben in zijn luchtwegen gekeken. Hij bleek een stofallergie te hebben. Dat betekende niet meer op stro en alleen nat hooi. Hij is er volgens mij nu wel vanaf, hij krijg geen nat hooi meer, maar stond hier nog wel op zaagsel en bij mijn oom en tante op vlas.
Hier een foto van mijn Blue Cross, dit is dus de zoon van Nika. Deze heb ik ongeveer een maand geleden gemaakt. Hij loopt lekker op de wei met nog een jaarling hengstje en hij heeft het volgens mij wel naar zijn zin!
Ik heb helaas veel ervaring met hoestende paarden. Het beste medicijn wat je ze kunt geven is gratis: 24 uur per dag naar buiten. Verder maak ik uit voorzorg bij alle paarden het hooi altijd nat. Ventipulmin ga ik niet zomaar voeren. Eerst komt de DA erbij. Vooral niet doorrijden met een hoestend paard. Meestal krijgen we slijmoplossers als het echt nodig is. Verder een goed ventilerende stal.
En als ze er echt slecht aan toe zijn kun je alleen iets met antibiotica en slijmoplossers.
Maar goed; iedereen heeft er zo zijn eigen mening over en je moet gewoon doen wat voor jouw paard het beste werkt.
Ze hebben alleen tijdens mijn examen mijn iPodoordopjes van 30 euro gejat.... Mn tas stond gewoon in de kleedkamer, net als iedereen doet.. Gadverdamme. Baal er zo van