Ik ben al aan +700 euro voor deze winter als ik het grof samentel.
Anoniem
Geplaatst: 22-01-16 22:44
Ach, paarden zijn een gezonde verslaving, laat het ons daar op houden Het kost een boel geld, dat gaat niemand hier ontkennen geloof ik. Ik baal soms ook wel eens als ik zie hoeveel het me kost om ze te houden, aan les en dergelijke maar aan de andere kant, ik kan me geen hobby indenken waar ik zoveel plezier aan beleef. Toen ik 18 was een aantal jaar moeten stoppen en dat is niet bepaald de goeie kant op gegaan. Ik lees bijvoorbeeld ontzettend graag, maar ik heb de focus nodig. Dan liever mijn geld in de weide zien glanzen dan op mijn spaarboek en er depri bijlopen.
Ai Katrien, ellende! Hoe is t met de patiënt intussen? Hadden ze wat concreets gevonden? Potverdikke alst uw eigen paarden zijn ist toch altijd twee keer slikken...
Het gaat momenteel allemaal goed met C'est moi. Ja ik ben redelijk snel ongerust bij paarden met koliek (als het na wat buscopan en olie niet over gaat) maar met mijn eigen paarden toch nog erger. Was stressen.
Wij zijn gisteren op jumping geweest, 1pechbalkje in de meter. Echt heel stoem. Maar was heel goed parcours
Anoniem
Geplaatst: 24-01-16 19:36
Fijn dat het beter gaat inderdaad. Als je enkel maar "simpele" koliek kent die heel snel over gaat is het toch nog anders dan wanneer je een keer een zeer zware of zelfs fatale koliek hebt gezien. Vroeger dacht ik ook "we zien wel". Sinds mijn merrie eraan gestorven is zou ik ze nog het liefst van al direct naar kliniek brengen bij het eerste vermoeden en anders in de stal slapen...
Koliek het is iets :-( hopelijk gaat het snel beter met je paard. Jammer genoeg is mijn vorig paard ook gestorven Door een vorm van koliek :-( had een ontsteking aan de dikke darm opgelopen Door een te hoge dosis ontstekingsremmer. Fout van de veearts maar ja bewijs het maar. Twee weken in merelbeke gestaan toen ze pas vonden wat het was. Hij mocht terug naar huis maar van uit merelbeke waren ze vvergeten van de medicatie mee te geven. Dag nadien wel keer of 10 veearts gebeld omdat hij telkens koliek deed. Jammer genoeg was er niks meer aan te doen. En heb ik hem moeten laten inslapen :'(.
Om het over iets positiever en leuker te hebben. Vandaag terug op jumping geweest. En het begint nu toch stilletjes aan de betere kant op te gaan. Gelukkig! Na al het werk en tijd en moeite begint ze nu goed te gaan op jumping. Toch eens overwegen om 1m:te rijden. Ook leuke commentaar gehad van mensen die ons al een tijdje niet meer zien rijden hebben en toch er van versteld stonden hoeveel ze veranderd was in de positieve zin. Zowel op het vlak van uiterlijk als op het vlak van rijden. It made my Day♡
Hanne_SP
Geplaatst: 24-01-16 20:53
Koliek ik weet er alles van helaas! Shuddy heeft het al superveel gehad. Laatste keer koliek stonden we in Merelbeke maar sindsdien loopt het echt super! En M_F wat medicatie vergeten meegeven?! Welke arts had je wel toen?
'k Zag je filmpje op fb, goed hé!! En ook tof wisseltje, Shuddy kan dat totaal niet. Gaat heel gemakkelijk in kruisgalop.
Tijdens het longeren Shuddy echt super ambetant, hij trok bijna constant naar de sprongen in de piste... Hij wou precies springen. Hij luisterde niet zo supergoed. 'k Denk dat 'k niet te lang meer ga wachten met rijden want longeren is nooit écht z'n ding geweest...
Hanne: het is ondertussen als bijna 7 jaar geleden. Ik weet het niet meer. Mijn veearts toenwas po.l h.anssens. die komt nooit meer aan 1 van mijn paarden. Ja de wissels de ene kant begint te lukken de andere kant nog niet echt. Ze verspringt ook vaak in kruisgalop. Wat het natuurlijk moeilijk maakt om zo naar een hindernis te rijden.
Wat het longen betreft, ik heb hier ook zo ene die niet zo graag gelongeerd wordt. Als je mag longeren waarom dan niet lichtjes rijden?
Haha dat was m'n vorige DA. Maar ben overgeschakeld vooral omdat ik soms keilang moest wachten voor hem enzo. En zo niets laten weten... 'k Heb nu Fi.en Vanh*outteghem. Zo content ervan! 'k Ben wel benieuwd waarom je PH niet meer moet hebben! Mag via pb hoor.
En rijden dat is het plan! Maar omdat hij al z'n spieren kwijt is, wou ik eerst nog wat longeren maar 't is ook niet leuk meer als hij dat saai vindt en kliert om het wat 'spannender' te maken. Dus 'k ga lichtjes opbouwen met rijden. 'k Denk overmorgen of de dag erna.
Proficiat MF en Daphne! Ik ben gisteren ook voor het eerst sinds 4 maand terug op jumping geweest. Ze was super flinkjes, twee keer geklaseerd !
Antonius
Geplaatst: 25-01-16 10:56
Ik ben gelukkig beter, nu is het Fi die niet ok is Mijn eigen schuld... Door de vorst en ik ziek te zijn, heeft ze een week niet gewerkt en ik had er niet aan gedacht haar krachtvoer te minderen, dus gisteren klein wandelingetje gemaakt en ik voelde het in het terugkeren dat haar spieren samentrokken, dus tegen dat we thuis waren duidelijk spierbevangen. Niet heel ernstig, haar urine is niet verkleurd, maar toch veearts laten komen (nieuwe veearts meteen op zondag, gelukkig super service!), pikuurke erin en gisterenavond al beginnen stappen. Komende dagen meerdere keren per dag stappen aan de hand en rond woensdag terug beginnen werken. In principe verwacht hij wel dat ik volgende week op jumping kan zoals gepland, dus dan blijft de 'schade' beperkt.
Katharina: paard met koliek alweer beter?
Mila: ik heb je filmpje van jumping op FB gezien, zag er echt goed uit!! Heel vlot, mooi tussen hand en been, echt goed!
PP: wauw goed zeg! Zijn de problemen qua springen opgelost, of heb je intussen niet veel meer gesprongen? Kan ook zijn hé, dat ze maar een beperkt aantal goeie rondjes in zich heeft en dat je die niet op training moet verspillen
Iedereen tevreden precies over jumping dit weekend . Antonius: dat is wel minder dat ze zo snel spierbevangen komt, is dat dan hetzelfde als maandagziekte wat ze heeft? Dat heeft een pony van mijn nicht vroeger gehad en lijken mij wat dezelfde symptomen. Katharina: hopelijk snel beterschap met je paard! Koliek is inderdaad iets waar direct alle alarmbellen gaan rinkelen als ze dat hebben... Paarden zijn toch eigenlijk op dat vlak heel gevoelig.
Hier weinig paardennieuws te melden, aangezien we nog altijd aan het wachten zijn. Ondertussen al 8 dagen overtijd.
mila_furrie
Geplaatst: 25-01-16 11:39
PP: ze zal deugd gehad hebben van haar spring rust proficiat!
Antonius: heeft ze daar vaker last van dan? Gelukkig niet heel erg en kan je verder trainen. Dank je ze voelde in elk geval goed aan
Antonius
Geplaatst: 25-01-16 11:44
Ja, is inderdaad maandagziekte. Intussen 3e keer dat ze het heeft. 1e keer toen ze 5 was, 2e keer 2 jaar geleden en kijk nu weer... Zaterdag vrijspringen voor mijn 3-jaarse, ben daarmee wat in Fi haar stamboom aan het spitten om te vermelden op het formulier, blijkt dat Fi een halfbroer heeft die 1m40 gelopen heeft en een halfzus die nu 130 loopt, maar ze is nog maar 7 dus die zal nog wat doorgroeien, staat bij een topruiter . En uit Fi haar grootmoeder is een GP paard gekomen. Whoehoew, mijn paard is beter dan ik dacht Geen excuses meer dus, alle prutserijen komen volledig op mijn conto
Wou amai wel een goede lijn precies :-o. Leuk dat je zoveel weet van je paard.
mijne heeft geen stamboom. Geen idee wie de papa is, mama had ook geen stamboek. Dus ja ze is een beetje mengeling van alles. Vindt dat wel intressant zo die verschillende afstammelingen en bloedlijnen. Vriendin had een zelf gefokte emerald-toulon. Heeft vorig jaar cyclus van de 4 jaarse gelopen. Vorige zaterdag ging ze voor een oefen rondje in moorsele springen. Er was intresse Door y.ves v.anderhasselt, vrijdag was ze al verkocht. Gek Hoe die dingen toch snel gaan eigenlijk als je een goede lijn hebt. Die moeder had zelf 1m30 gelopen, haar eerste veulen loopt ook 1m30 en nu ja het emerald veulen zullen we waarschijnlijk ook wel nog van horen
PrietPraat
Geplaatst: 25-01-16 12:22
oei, ze is idd wel erg gevoelig! Canch heeft nu een week nie gewerkt en slechte ene keer buiten in de weide en dan een week wel 3 keer gereden maar niet buiten door het vriesweer en ik merk daar helemaal niets van, en haar voeding wordt niet aangepast. Gelukkig had je het snel door en valt de schade hopelijk mee!
Haha cool ! Canch heeft goedgekeurd hengst halfbroer (zelfde mama). Ik heb ook geen excuses . Dat is Cinquec.ento (de la Luna) Z. De stal eigenaares heeft hem op zijn driemaand kunnen verkopen aan zangersheide, en op zijn drie jaar is hij dan verhuist naar frankrijk, later naar canada en nu is hij geen hengst meer. Wel nooit echt in de sport gelopen volgens mij. Dusja buiten dat tie goedgekeurd is geweest en beetje gedekt in zijn jonge jaren niet echt iets bijzonders mee gedaan .
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 25-01-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Antonius
Geplaatst: 25-01-16 12:28
Gelukkig had ik het idd snel door dat ze weer last had van haar spieren, ken haar intussen ook heel goed, dat scheelt.
Mila: bij goeie paarden gaat de handel inderdaad snel, voor de 'gewone' wat minder
PP: ga hem eens opzoeken!
Nog even snel wat raad nodig: ga mijn capcover bestellen, ben aan het twijfelen tussen quartered, check of stars. Wordt beige en emerald. Wat zou ik nemen?
PrietPraat
Geplaatst: 25-01-16 12:28
Ik had na laatste cross 3 maand niet gesprongen en nu sinds enkele weken springles bij HD. Ze doet ook heel flink haar best in de les, nu houden zo op wedstrijd he ... Khoop dat haar voorraadje, goeie rondjes, al nie uitgeput is .
Is één van de 2 echt je hoofdkleur? Dan zou ik voor stars gaan en anders als het op je zadeldoek enzo ongeveer evenredig is de kleuren zou ik voor quartered gaan
PP: Kan zijn dat ze de zin om te springen terug gevonden heeft door even niet meer te doen.
Antonius
Geplaatst: 25-01-16 13:27
Ik word gek van mezelf!! Dat twijfelen is met ouder worden denk ik, vroeger twijfelde ik nooit, aan niets, en nu... AAARRRGGHH!!
PrietPraat
Geplaatst: 25-01-16 13:37
Heb hier foto en article gevonden van 2010 van cinquecento. Blijkbaar in canada toch 130 gelopen toen.
Brewster was extremely pleased with his victory, considering that his mount, CinqueCento Z, is lucky to be alive. While competing in Arizona, the horse ate oleander, a poisonous plant, and was operated on.