Het was gisteravond al warm... En nu zit ik in Leiden me ongerust te maken terwijl mn paard nog in de wei bij mn ouders staat... Ze zouden even bellen als ze binnen en afgespoten is hoe het er dan uit ziet...
welnee! Het komt bijna nooit voor hoor! Het klinkt alsof je er genoeg aan doet om het schoon te houden. Het beste is wel dat ze in een schone stal staat. (Buiten is nog beter) Om de kans op infectie te beperken..
Aha... Ze staat overdag in de wei. Heb vandaag haar hele stal gemest en elke dag worden daar de losse drollen uitgehaald en komt er een plak stro op. Lijkt mij schoon... En mn moeder heeft gezegd dat ze het af zou spuiten...
Bij Einschuss (lymfebaan onsteking volgens mij) zijn ze echt heel ziek, ze hebben een megadik been en ze zijn gruwelijk kreupel. Trammelant heeft het gehad, zijn achterbeen liep vanaf de knie recht naar beneden. Hij heeft het ternauwernood overleefd, ze waren bang dat het in zijn lichaam zou slaan en dan was het over geweest. We moesten toen stappen (en koelen), maar zelfs de keiharde boeren (echte dus, van koeien en varkens en zo) vonden het mishandeling om hem zo te laten lopen. Hij is er wel altijd gevoelig voor gebleven.
Het vervelende is dat het meestal van zo'n klein wondje komt dat je dat niet eens gezien hebt en ook daarna niet meer terug vindt.
NIckeltje je hoeft je niet alleen maar bang te maken. Wij hebben een hengst op stal met een einschuss been *wat niet weggetrokken is* Die speelt nog gewoon door de wei. En dat terwijl hij alleen maar is behandeld met AB en pijnstiller *niet afgespoten, want hij kon zn stal niet uitkomen*.
Zo kreupel was Trammelant dus ook, hij kon zijn been bijna niet over het drempeltje van 2 cm tillen. Hij heeft daarna nog jaren wedstrijden gelopen, heeft er wel permanent dikkere benen aan overgehouden.
Die kans is net zo groot als dat ie morgen dood ligt. Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Je kunt er echt nu niets aan doen. Je doet het goed hoor! Dat van jou klinkt wel heftig Lielle! Wat sneu altijd voor die beestjes!
Laros heeft ook al een x einschuss gehad, gelukkig niets aan overgehouden. Ik kom even trots vertellen dat we met de hele groep van stal gewonnen hebben op een uitwisselingswedstrijd met de manege waar ik les geef. Mooie wisselbokaal gewonnen en een hele leuke dag gehad
ik heb gister ook naar dat programma van Anky gekeken... voor beginnende mensen die een eigen paard willen kopen is het wel goed... zo krijgen ze denk ik een besef waar ze aan beginnen als je een paard koopt...
Van het weekend heb ik Hercules weer gereden.. Hij liep erg lekker (volgens mij begint hij me geoon lief te vinden ). Helaas is hij erg kortademig.. normaal is hij dat al snel als hij langere stukken in een hoog tempo moet galopperen. Maar nu was hij zowat al aant hijgen toen ik hem de wei uit haalde (dan moet ik nog een heuvel oplopen). Tijdens het rijden had hij er niet erg veel last van, wel rustig aan gedaan.. Maar het duurde weer bijna een half uur voordat hij op adem was Van de week ff de da laten komen...
Wiehaaaaa! ik heb mijn nieuwe telefoon binnen! een sony-ericsson w810i! Hij kan nog net geen ijsklontjes maken, maar voor de rest zit er zowat alles op !