[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:37

Hey Florence :wave:
Leuk dat je hier komt meebabbelen.
Ook al bezig met je planning voor het eventingseizoen? Mogen we foto's zien van je paarden?

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:47

Dag Florence!
Welke crossen heb je zoal gereden? Misschien herkent iemand je wel!

Ohh wij gaan misschien een stage doen bij J.ung! Samen met S.arah en D.irk. Als het door gaat natuurlijk he! Ik denk wel niet dat ik zoo veel kan doen bij hun. Zal moeten stoppen na het opwarmen, maar wat een ervaring!!!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:51

Pff dolle pret dat vriesweertje... Ik kan zo dus totaal niet naar buiten gaan met Shuddy en 't is niet genieten zo nu dat we éindelijk weer aan het werk kunnen en ik vakantie heb. Nu staat ie ook weer hele dagen op stal. 'k Voel mij dan zo schuldig!
'k Loop dr echt ambetant van! :s Zo Shuddy laten werken is al zo'n afleiding voor m'n blessure, 'k verlangde weer om te rijden omdat da het enigste is dat ik het best kan verdragen naast het fietsen.
Vandaag naar jumping geweest en met mensen gebabbeld over mij en Shuddy en 'k heb al genoeg gehoord dat we écht geen chance hebben, 'k heb zo nu mijne dip! Dat het maar snel die operatie is en dat Shuddy weer volop aan het werk kan.
'k Loop ook ambetant dat 'k niet kan werken door m'n blessure. En niet werken = geen centen. Vind maar eens een studentenjob dat niet rechtstaan is! Enja die centen zouden wel heel welkom zijn, kosten voor Shuddy swingen de pan uit en 'k wil ook wel centje over hebben dat 'k dr eens toffe dingen mee kan doen. Nu met die feestdagen heb 'k wat geld, en met m'n verjaardag ook. Maja als 'k vande zomer wedstrijden wil rijden, zal 'k wel moeten zien hoe dat 'k wat centen kan verdienen.. Mijn ouders kunnen da perfect voorschieten, maar ik voel mij daar zelf echt niet goed bij dat ik niets kan bijdragen.

En welkom Florence! :) Merelbeke weet ik té goed liggen. :+ 4 keer naar de kliniek moeten gaan met mijn paard jammer genoeg!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 00:30

Kan je zijn voet niet inpakken en gaan wandelen met hem op het harde? Je kan zelf de fiets pakken en dan kun je stukjes draven. Il heb dat ook lang gedaan met een paard dat een peesblessure had toen hij niet in de piste mocht en het slecht weer was. Gewoon gaan wandelen op straat. Ik ken natuurlijk uw buurt niet. Maar kan mss eens leuk zijn? Ik probeerde 2x per dag een wandeling van 30m/1u te maken

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 01:02

Ja stappen kan ik hoor! :) Gewoon niet vlotjes en ook niet te lang.
Net buienradar gecheckt en zal nog tot zaterdag vriezen sowieso, dus ie zal lang op stal moeten blijven. :s Enkel op kiezelsteentjes kan ik eens wat stappen...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 01:23

Maar het fijne is dan wel dat er bijna geen neerslag wordt verwacht!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:19

Waw stoer bij jun.g!

Welkom florence!
Ik zag foto's passeren van de dressur in gavere. Tziet er mooi piste uit. Hoe groot is ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:38

Is het daar ook zo glad Hanne? Wij hebben verschillende plekken op stal waar het spekglad is. Ofwel omdat er langs daar water over de beton wegloopt van afwatering ofwel omdat er treinbiels ligt als vloer. Natte treinbiels is al een merde, nu vriest het daar ook nog eens op :(
Al gedacht aan een studentenjob bij de post deze zomer? Postbode met de fiets? Of onthaalmedewerker ergens? Zou zeker naar zoiets kijken, die jobs bestaan maar zijn niet makkelijk te vinden en rap weg.

Stage bij J.ung, super! Al is het maar tot de opwarming, al wat je kan leren is meegenomen en uiteraard prachtige ervaring volgens mij.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:06

Welkom florence:-)

Hanne: al eens gaan vragen in een supermarkt voor kassa? Zoals delhaize die zitten aan de kassa.

Hier ook gisteren een grote wandeling gemaakt met de paarden super leuk stukje gevonden in het bos. Een stukje vrij steil naar boven maar we zaten plots vast tussen neergevallen bomen. We hebben onze weg er uit moeten springen zalig. Je zag echt de paarden genieten. Heb ook de indruk dat de conditie van beide paarden wel goed zit.

Vanaf wanneer beginnen jullie met conditie training. En wat doen jullie dan? Vorige jaren heb ik eigenlijk niks speciaals gedaan maar voelde echt dat ze op het einde van de cross in anzegem wel op was. Dit jaar zou ik echt willen dat ze niet helemaal op is als ik aankom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:59

Welkom Florence trouwens :D Niet eens op gelet of ik dat al gezegd had, wel gedacht haha. Merelbeke is voor mij ook niet ver, ben van regio Aalst.

@Mila: mij is altijd gezegd dat je voor de B (en de L?) niet echt conditietraining moet doen als je paard regelmatig getraind wordt in dressuur en springen, daarmee zouden ze een goede basisconditie moeten hebben voor dat niveau. Ik ben er dus ook niet zozeer mee bezig, maar al start ik nog geen B, het lijkt me voor mijn paard wel een goede afwisseling in het werk. Ik heb echter maar 1 goed pad waar ik een lang stuk kan galopperen dat niet te ver van stal ligt (kwartiertje stappen).

Hier is het nu effectief winterstop. Piste ligt beenhard bevroren. Normaal trekken mijn 2 shetters hun dat zelfs niet aan, maar vanochtend beperkten die zich tot een zeer voorzichtig drafje, al ligt het relatief vlak. Dan weet ik dat eender welke vorm van rijden of werken uitgesloten is. Met de camionette 's avonds is evenmin een optie. Jammer maar helaas. Overweeg wel om ze eventueel een paar dagen op de weide te gaan zetten. Die ligt vlak en met een bult hooi is dat nog altijd beter dan 24/7 op stal.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:14

Varekaj: denk dat vooral afhankelijk is van paard tot paard. Ik voelde echt dat mijn paard op was toen ik over de finish ging in anzegem. Ze had dan ook wel nog niet echt een b cross als anzegem gelopen ( enkel gek en deurle). De andere waren in de bossen en vlak.
nu zou ik graag toch met een beetje overschot aan de start staan. Denk dat ze nu gewoon in het algemeen al beter in conditie staat dan vorig jaar. Anders als ze twee parcours moest springen op jumping was ze al snel moe nu kwam ze vorige week na twee parcours uit de piste en zou ze er wel nog 1 bij kunnen doen daar ben ik wel al heel te vrede mee. Het zal zo wie zo geen kwaad kunnen denk ik als we wat meer galop werk doen.

Hier is de weide ook bevroren en staan ze ook 24/7 voorlopig op stal. Ik probeer ze dagelijks wel 30 min aan de hand te stappen maar dat lukt niet altijd.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:16

Ik werkte al dik 2 jaar in de Ca*rrefour in de winkel zelf rekken vullen en combineren met de kassa.
Maar door dikwijls op laatste moment afbellen op het einde, omdat er toch een man te veel was enzo. Terwijl ik avond ervoor vroeger thuis was van het uitgaan en vroeg uit bed om al in voormiddag naar Shuddy te gaan (werkte van 13u tot 20u zonder pauze, en heb gehoord dat da eigenlijk niet mag! Om de zoveel tijd verplicht kwartier pauze nie?). En ik was dan keer bij Shuddy en 11u bellen ze van je moet niet meer komen.
En van kassa had ik ook al gevraagd, 't was normaal goed maarja 't was al miserie om af te spreken en 't goe vast te zetten. (dat 'k dan hele tijd aan 1 vd drukste kassas kon zitten)
Dusja ik heb het zo gehad daar! 'k Ging dan de laatste keren ook tegen m'n goesting ernaartoe en 'k deed het ook gewoon voor het geld. Maarja hele namiddag in de winkel werken kan ik niet meer dusja..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:17

'k Ben wel blij dat de straten hier droog en niet gladdig zijn! Heb net stapwandelingetje gemaakt met Shuddy :) Genoot ie wel van! Maar soms bang de schijterd, hij is een supergoed voorpaard voor op wandeling maar na lange tijd niet meer wandelen, moet hij dat precies weer leren haha. :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:31

Hier doen we zolang mogelijk het hele jaar conditietraining, of toch zeker onderhouden als dat kan ivm de bodem natuurlijk
Ik geloof dat je de tijd van je wedstrijden moest delen door 3. Bv 9min dan 3x3 min en dan pauzes tussen van 1/2min. Ik kijk meestal naar de hartslag als die tussen de 70/80 is vertrek ik weer. Na een tijdje kan je dat opbouwen naar langer.

Ik galoppeer hier meestal mee met dirk en het laatste blokje sla ik over. Blits moet natuurlijk niet 12min ofso kunnen. Wij zijn zaterdag nog gaan trainen. De cross van zutendaal helemaal rond. Dat bouwen we later uit naar ander halve keer.

Ik las trouwens nog een interessant artikel! Even kijken of ik het terug kan vinden.
GEVONDEN: http://eventingconnect.today/2016/01/16 ... -training/

JAmmer van je werk hanne! Misschien tijd voor aan andere job? Heb je niet nog een aldi ofso in de buurt? of een plaatselijke krantenwinkel. Daar kan je ook een krukje achter de toonbank zetten. De total,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:06

Dus als je totale parcours 9 minuten zou duren, dan zou je trainen op warmstappen, losdraven, 3 minuten galop, 2 minuten rust, 3 minuten galop, 2 minuten rust, 3 minuten galop en dan uitdraven en uitstappen? Dat moet zelfs voor mijn aap makkelijk haalbaar zijn, alleen train ik zonder hartslagmeter en heb ook niet direct iets bij de hand wat kan dienen als timer... Misschien eens kijken met de "smartwatch" van mijn vriend of ik daarop iets soortgelijks in kan stellen. Handige tip!

Het enige wat eventueel momenteel mogelijk is, is gaan wandelen aan de hand. Het stalterrein ligt aan het einde van een smal baantje en de bocht om door de poort te rijden, van zandpad naar stenen zeg maar, is op dit moment 1 serieuze ijsplek. Het water van de achtertuin van de buren loopt langs daar af en dat is nu aangevroren op de oprit. Aangezien Icaro op ijzers staat zie ik hem daar nog uitglijden en tegen de grond gaan :( Om diezelfde ijsplek is de camionette ook geen optie, die draai is redelijk nipt en ik ga geen risico nemen dat ik daar begin te schuiven en door de omheining glij ofzo.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:19

Bedankt voor de info.
Ik denk dat het idd zo is ongeveer varekaj. En denk na een periode de stap tijden verkorten of de galop verlangen.

Intressant artikel idd. Had het al gelezen toen ik zag voorbij komen op fb.

Probleem is een beetje dater bij mij in de buurt geen echte galop pistes zijn ook in het bos bij ons kan je geen 3 min aan een stuk galopperen.
ik moet al naar waregem rijden om een galop training te doen.

Ik heb wel een hartslagen meter maar hij kan niet uitgelezen worden. Maar ik kan wel al tijdens het rijden de hartslag volgen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:44

Ik heb wel een luxe van een galopbaan vlakbij, eentje van 540 meter.
Bij Shuddy heb ik eigenlijk geen galoptraining nodig, zijn basisconditie is echt supergoed, die blijft gaan!
In feite heb ik genoeg met de basistraining. Maarja 't is een superleuke afwisseling voor hem als ex-vluchter! :D Galoptrainingen zijn easy voor hem. :P Hij is het gewoon geweest van vroeger om heel lang aan een stuk te galoperen.
https://www.endomondo.com/users/16349402/workouts/473607027

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:46

Opwarming is al onderweg naar de galopbaan, ik begin niet direct zo. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:47

Galoppistes zijn hier ook niet. Op een kwartier van stal (met de camionette) wel 2 drafpistes, al is de ene makkelijk dubbel zo lang als de andere. Ik heb alleen geen flauw idee of je die als buitenstaander ook zou mogen gebruiken. Het pad dat ik gebruik is een soort zanderig, hard pad met wat grint/steentjes van ongeveer 1,5km in totaal. Ik kan er nog eens 1km extra aan breien door aan het begin en het einde telkens 500m extra bij te nemen maar dan moet ik telkens een bocht van 90 graden erbij pakken. Dat doe ik voorlopig nog niet, daarvoor wil ik eerst zijn galop nog wat meer onder controle hebben. Ipv te schakelen valt hij nog liever in draf (in de piste kan hij het wel, maar da's zachtere bodem).

Nadeel is dat bij mooi weer dat pad heel populair is bij andere ruiters, maar ook bij wandelaars met loslopende honden, mountainbikers en mensen met buggy's en kleine kinderen. Bij sneeuw en vriesweer geraak ik er ook niet als het eerst geregend heeft. De stukken veldbaan tussen de gewone straat en dat zandpad zijn beton en daar wordt nooit gestrooid, dus 1 en al ijzel.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:56

Oh dat moet wel zalig zijn hanne :-d waar is dat?
Uw paard is ook wel een volbloed die zal dat idd wel nie nodig hebben. Mijn is een beetje ja een mengeling van vanalles. Aan karakter geen gebrek en lopen blijft ze ook doen maar op karakter. Of ze dan moe is of niet ze blijft werken voor mij. Ik wil het haar dus graag een beetje makkelijker maken. Ik heb hier in de buurt een piste gezien maar ik moet nog eens gaan vragen of ze toegankelijk is voor andere mensen. Die ligt op 10 min rijden van waar ik woon en dat is goed te doen

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:09

In De.eer*lijk ligt het. ;) Is wel wat privéterrein, is niet zo bekend. Maar mag niet zo bekend blijven ze, dat er daar niet te veel volk is. :P Is vooral vluchters die daar trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:16

Gat in de markt: goede galopbanen en oefenterreinen met cross hindernissen zonder dat je uren moet rijden.

Iemand grond genoeg om er eentje aan te leggen :P

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:21

Toen ik vorig jaar voor 1* aan het trainen was, heb ik een hele strakke Galoptraining gedaan, elke 4 dagen was het Galoptraining. Ik hield mijn stukjes galop wel korter, steeds 2 min en proberen galopperen rond de 185 qua hartslag, max 190. Na elk stukje galop 2 min stappen, in totaal 5 blokjes galop. Ik voelde haar conditie wel verbeteren, in arville liep ze bij 38° binnen de tijd zonder dat ik het laatste er heb uitgereden.
Tot L vind ik het niet nodig met een paard dat minstens 4x per week goed gewerkt wordt. Ik rij 1x per week stevige dressuurtraining van 1u met heel veel galopwerk erin, 1x per week springles en daar moeten we ook niet teveel uitademen :P en 1x stevige wandeling van anderhalf uur met veel snelle draf en galop erin. Als het lukt rij ik dan nog 1x rustig dressuur, gewoon losrijden. Hiermee verwacht ik zonder problemen L mee te rijden. Wat wel scheelt en waar ik veel winst uithaal, is dat ik voor de hindernissen niet echt veel moet terugnemen en ik kan scherpe lijnen binnendoor rijden, ze pakt heel goed aan op de hindernissen.
Wij gaan ervoor zorgen dat we de wei volledig rond kunnen galopperen, dan kan ik thuis Galoptraining doen. De wei is een rechthoekig stuk van 100m op 150m dus dat zal wel lukken.

Mila: Anzegem is wel een beetje vals plat vind ik. Het lijkt heel goed mee te vallen, maar er zitten lange stukken in die lichtjes stijgen. Wel logisch dat je hier een gans ander gevoel krijgt dan Genk en Deurle, die zijn echt vlak.

Welkom nog Florence!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:37

Vandaar dat ik graag zou hebben dat ze toch wat over heeft aan het einde van rit. En daarom ik ook wel wat meer galop training wil gaan doen. Ze heeft ook nog geen constant tempo. Ze moet echt nog leren galopperen op dat tempo.
Bedankt in elk geval voor alle tips al :-)
Hier wordt ze 1 keer los gereden, 1 keer dressuur les, 1 keer springen (springles om de 2 weken) en dan nog wedstrijd of wandelen.