Hier gisteren met de hartslag meter getraind. Opzich geen bijzondere waarden gezien.. Zal straks eens kijken of ik iets kan plaatsen. Hij was ook niet zo buitenadem als anders. Weet niet of iemand hier het zei, maar het had daarvoor idd geregend. Misschien dat dat er mee te maken heeft... Ga hem nu verschillende keren zo rijden.
Anoniem
Geplaatst: 05-01-16 13:27
Dat was ik Mij is altijd verteld dat er na een regenbui meer zuurstof in de lucht zit. Ze voorzien deze week naar wat ik gehoord heb nog vaker regen (en regen, en regen, en nog eens regen...) dus ALS dat meespeelt kan het wel zijn dat je nog even gaat moeten afwachten om misschien verschil te zien?
Antonius
Geplaatst: 05-01-16 14:20
Klopt hoor Varekaj, er zit effectief meer zuurstof in de lucht na regen. Is nu ineens wel een stuk kouder geworden, dus als Blits last heeft van zijn lang haar, zal hij de komende tijd mss minder snel buiten adem zijn, omdat het kouder is?
Anoniem
Geplaatst: 05-01-16 14:51
Tibor is alweer aan het ruiven volgens mij... Het is voor de paarden algemeen ook geen lachertje om nu met een dikke wintervacht rond te lopen. Wanneer beginnen ze met aanmaken, half augustus ongeveer? En rond eind september dan de complete wintervacht? We zaten toen nog met temperaturen die veel te hoog waren. Nu zijn ze al gezakt maar dan nog, ze geven dit weekend weer 10 graden als ik me niet vergis. Eentje met een dikke jas heeft daar dan direct last mee, zeker als hun vacht enorm goed isoleert.
Rayaa
Geplaatst: 07-01-16 18:30
hallo
Ik meld me hier even, aangezien ik direct ook een vraagje heb Sinds afgelopen najaar cross ik met mijn 13-jarige ruin, ik heb hem nu een dik half jaar. Wij hebben samen reeds een crosstraining in Schaffen en één in Overpelt achter de rug en 3 lrv-crossen in de klasse aspiranten: Grobbendonk, Meer en Kasterlee. In het voorjaar wil ik graag nog de resterende 3 crossen meerijden, en misschien doen we er dan ook wel eens een OCC bij in mei of september
Voor komende lrv-crossen zit ik echter met een heel aantal dilemma's. In het begin hadden wij grote moeilijkheden met het water. Ik heb ondervonden dat het helpt om vanuit stap rustig te laten kijken. Buiten in Meer, waar het aanrijden nogal ongelukkig verliep, hebben we dit altijd kunnen overwinnen. Wanneer er een kleine afsprong is aan het water is er meestal ook geen probleem, de grote problemen komen dus denk ik wanneer er een boomstam ligt. Voor de rest hebben we tot hiertoe foutloos gecrosst. De op- en afsprongetjes zijn nooit een probleem en naar hindernissen kijkt hij hoe langer hoe minder.
In het voorjaar wil ik graag eens klasse B proberen in Overpelt, aangezien we dat terrein en die waterbak dus ook al eens gedaan hebben.
Voor de andere 2 weekends heb ik echter nog een luxe keuzeprobleem. Het eerste weekend wordt het kiezen tussen Lille en Vechmaal (Lille is voor mij wel een stuk dichter) en het tweede weekend tussen Gavere en Lummen (allebei even ver ongeveer)
Kan iemand mij vertellen hoe die 4 crossen over het algemeen gebouwd staan? Eventueel start ik na die keer B in Overpelt gewoon terug aspiranten, allemaal geen probleem natuurlijk Om een indicatie te geven: In Grobbendonk vond ik precies B wel echt reusachtig terwijl ik in Kasterlee zo B gestart zou zijn
Alvast bedankt om het verhaal te lezen en voor de eventuele uitleg die je me kan geven!
Daaphh
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-16 18:46
Welkom! Ik kan je alleen iets vertellen over vechmaal en overpelt de andere ben ik nog niet geweest. Vechmaal: Qua water: het is eerst inlopen en dan over een boomstammetje springen. Zowel voor A als voor B ( als ik me goed herinner). De rest van de hindernissen vind ik zeker te doen. Lummen heeft de A geen water. De B heeft wel een moeilijk water vind ik, 2 eigenlijk. Eerste kom je er schuin op aan en moet je inspringen, je hebt hier wel de mogelijkheid om om te lopen en dan kan je instappen. Het 2de water is een bergje af en dan inspringen. Lummen is wel een bos, dus dat is ook altijd anders dan een veld. De hindernissen voor de A zijn zeker en vast goed te doen. Voor de B ook al is die denk ik iets moeilijker als vechmaal. Vanaf 1.10 is het Lummen https://www.youtube.com/watch?v=aXKYLaF7VbE ( grappig om blits zijn eerste crosshindernissen terug te zien springen.) Dat zijn vooral de A hindernissen behalve de waterbak dan. Ohh ik heb nog een video van de go pro van in lummen in de B, maar zet wel uw geluid af :p ik was een beetje heel enthousiast omdat het een van de eerste crossen was na mijne val en mijn moed aan de start was achergebleven https://www.youtube.com/watch?v=hniwg57mgNs , is wel al bijna 3 jaar geleden denk ik maar het komt nog vrij veel overeen
Dit is een stukje vechmaal van paar jaar terug. Vorig jaar was de cross in de andere richting, maar dat was het eerte jaar zo denk ik https://www.youtube.com/watch?v=zrSTMpEh-Hc
Laatst bijgewerkt door Daaphh op 07-01-16 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Oliefanter
Geplaatst: 07-01-16 18:50
Dag Rayaa,
B in Overpelt is idd een vriendelijke en opbouwende cross, goed voor een eerste B wedstrijd. Het water is voor de B ook simpel inlopen dus weinig moeilijks aan. Ik vind Overpelt dan ook veruit de lichtste cross van het voorjaarsseizoen.
Lille vs. Vechmaal: ik weet niet welke provincie je bent, maar als je van Antwerpen bent heb je geen keuze en moet je Lille starten. Daar ben ik zelf nog nooit geweest. Niet-Limburgse combinaties mogen vaak geen A starten in Vechmaal, dus dat risico zou ik sowieso niet nemen en naar Lille gaan. Vechmaal in de B is heel mooie cross, water niet te lastig, maar verder zijn veel hindernissen wel al eerder L niveau dan B (zeker vorig jaar), en is het hellende terrein niet te onderschatten. Lille ben ik nog nooit geweest en dus geen ervaring met niveau of bodem.
Idem voor Lummen: waters (2 voor de B) zijn best lastig en veel paarden kijken zeker op de achterste waterput. Het eerste water is een vrij diepe afsprong en voor B niet makkelijk aan te rijden (hoek van 90°, weet niet meer of daar alternatief aan was?). Als je daarop onzeker bent, zou ik A starten in Lummen. Verder is de cross goed te doen maar wel dikker dan bv. Kasterlee. Met Gavere heb ik zelf geen ervaring.
Antonius
Geplaatst: 07-01-16 19:27
Hallo,welkom! Ik ben alvast nieuwsgierig naar een fotootje van jullie! Ik ben enkel in Gavere al geweest op vlp Occ wel enkele jaren terug. Toen was het een vrij technische cross met een aantal smalletjes, maar er is wel al veel veranderd denk ik. Ze hebben sinds 2 jaar denk ik een nieuwe waterbak, ziet er heel mooi uit en zal voor de B gewoon inlopen zijn.
Rayaa
Geplaatst: 07-01-16 20:04
alvast bedankt voor jullie reacties! het is nog een beetje zoeken, maar komt dus allemaal wel goed ik heb het geluk dat ik een enorm braaf paard heb dat zelfs bij een onzeker momentje blijft meedenken dus ik ga alvast beginnen met B in Overpelt. De rest zien we dan wel weer
Hier alvast enkele foto's in alle disciplines , echt interessante cross-actiefoto's hebben we nog niet (op een wel heel spectaculaire steigerfoto na, die komt nog wel eens ) Onze eerste cross, onze eerste dressuurwedstrijd en onze eerste keer 90cm binnen
Antonius
Geplaatst: 07-01-16 20:42
Leuk! Als je het wil zeggen, van welke regio ben je?
Rayaa
Geplaatst: 07-01-16 20:57
Antonius schreef:
Leuk! Als je het wil zeggen, van welke regio ben je?
Ik ben van het Antwerpse paard staat vlakbij het Azelhof gestald en ik woon daar ook niet ver van!
Hanne_SP
Geplaatst: 07-01-16 21:15
Hier rij ik niet meer met paard vd stalbaas. 't Is mij toch een té onvoorspelbare trut. Aleja tis wel een toffe hé, maar 'k ben er weeral van gevallen. En al tweede keer op korte tijd. Dus verstandigst is dat ik stop met haar in verband met mijn enkel... 'k Heb gisteren met haar gereden om te oefenen voor de oefenjumping morgen (die ik nu niet meer meedoe). Ze heeft al ne karakterkopke da weet ik maar ze haalde toch serieus haar trukendoos boven gisteren dat mij wat te veel is geworden. Ik rij haar los, al goed en wel. Sprongetjes stonden al klaar, kruisje langs lange zijde hoefslag, rechtje langs andere lange zijde. En een dubbeltje van 2 kruisjes op de diagonaal. 't Was écht max. 60 cm, wss 50 cm maar zelf de meeste sprongetjes. Ik spring eerst op gemak kruisje en rechtje. Dan die dubbel, direct goed van afstand en ruim genoeg erover. Ik wil die dubbel opnieuw doen, begint ze al 10 meter ervoor te staken. Reageerde niet op m'n been, ik geef ne tik met m'n zweep (zo'n gewatteerde jockeyzweep) en begon ze daar knoerten van bokken te geven. En derna was ze niet meer te rijden. Wegschieten, bokken, stoppen op belachelijke sprongetjes, ... Keihard gevallen erna, 3 vingers aan 't bloeden maar ik moest persé nog een sprong pakken, dus nog kruisje gesprongen, afgestapt en teugels in handen geduwd van iemand anders. Amai 'k was ze echt beu... En vooral met mijn enkel wil ik geen risico pakken. Want toen dat 'k zo aan 't vallen was direct denken aan m'n enkel dusja... En 't is ook niet veilig zo'n onvoorspelbare. Nuja 't is ene dat nooit echt goed is doorgereden, en met zo'n karakterke, da blijft gemakkelijk zitten in da kopke. Ik verlang nu alleen maar meer om met mijn liefste paardje weer te beginnen! Volgende week terug naar Gent met 'm. 'k Ben ook al beetje stiekem naar andere paardjes aan het kijken. 't Is nog niet voor direct hoor, met Shuddy heb ik voorlopig genoeg! Maar ik kijk toch al beetje uit naar andere paarden haha. Al enkele toffe tegen gekomen, maarja nog te vroeg. Vandaag nog een héél leuke beschrijving gehoord van iemand van een jong paard. Koekebraaf en lief jong paard met een goede instelling. Ietskes boven budget dat 'k aan zou willen uitgeven, maar 'k zou misschien toch plooien voor die omschrijving die ik heb gekregen, en als de klik er is.
Anoniem
Geplaatst: 08-01-16 01:35
Je kan altijd proberen om de prijs ietsje te laten zakken eh Hanne Vragen kan geen kwaad. Inderdaad niet tof als je zo eentje onder je kont krijgt en dan eigenlijk niet gerust kan zitten. Ben daar ook geen fan van eerlijk gezegd, en heb er nu zelf zo eentje staan. Die rij ik dan liever zelf dan een ander ermee ongelukken te laten doen (ale, ik probeer ermee te rijden...)
Welkom Rayaa! Wie weet zie ik je ooit eens op een cross, ben sinds dit jaar ook lrv aangesloten met het doel om richting de eventing te gaan
Hier alweer frustratie alom. Ten eerste krijg ik de smid niet te pakken en belt hij ook niet terug, terwijl ze alle 4 bij mij gedaan moeten worden. Had voor nieuwjaar al gebeld en toen had hij het druk maar was niet dringend, en zou terugbellen. Intussen nog 2x gebeld, 1x zou hij weer terugbellen en 2e keer bericht ingesproken. Ik weet dat de locatie waar ik gestald sta k*t is om in de winter te moeten komen, maar Icaro is weer de nagels uit zijn ene ijzer aan het verliezen en de andere 3 voeten beginnen ook écht te ver door te groeien. Heb volgende week wedstrijd, let op, kga daar weer staan op 3 ijzers lijk altijd... Ten tweede frustratie omdat ik woensdag op't laatste moment de les wéér heb moeten afbellen. Kom op stal, wil Tibor pakken, blijkt dat de piste door eentje met koliek herschapen is tot een gatenkaas. Het was maandag al opletten om niet in wakke plekken en putten te rijden, nu waren het precies plekjes drijfzand. Uiteraard lesgeefster redelijk kortaf en pissig, zit er echt mee in mijn maag. Intussen is de piste wel "gesleept" maar ik vertrouw het er eigenlijk niet meer op. Dus voor de zoveelste keer, werkschema overhoop.
Jammer van je smid hoor... Bij mij zou het bye bye zijn! Gelukkig is V. mijn smid er altijd supersnel. 1 maal met krom ijzertje (niet mega-erg ofzo, zat nog stevig vast, maar licht geplooid) en hij stond er in het half uur. Hij zit echt in met Shuddy, das wel lief hehe. En balen, 'k begrijp dat het een ambetant gevoel is. Ik begrijp zowel jou als je lesgeefster wel... Heel vervelend voor allebei gewoon! En vervelende paarden hohja 'k had wel graag uitdagingen. Maar nu met mijn enkel is 't wel delicaat, en ik wil het nu echt niet verpesten voor die operatie de 24e. 't Is wel juist in de week van Flanders Horse Expo waar we met stal naartoe gaan. En als het een 'ingrijpende' operatie is, moet ik weer in het gips. Maarja dan gaan we maar zo naar FHE.
Anoniem
Geplaatst: 08-01-16 02:13
Doen ze bij jou op stal niet mee met die clubwedstrijd? Kan je extra hard supporteren als je dan alweer thuis bent!
Behalve bereikbaarheid ben ik verder heel tevreden over mijn smid. Ik zit nogal uit zijn normale regio als enige, en dat helpt niet altijd mee. Als ik binnenkort van stal verander is dat probleem opgelost omdat hij daar vaste smid van dienst is, hij woont er ook vlakbij. Icaro verliest met regelmaat een ijzer, steeds aan dezelfde voet maar dat had hij bij andere hoefsmeden even goed en zelfs veel vaker. Om maar te zwijgen over hoe kort hij toen liep in zijn passen vergeleken met nu. Sinds hij vierkant op 2-lips ijzers staan met aan de voorijzers extra afronding voor beter en sneller afrollen lukt verruimen echt veel vlotter. Daarnaast is deze smid de enige in een hele reeks die mijn shetje Henk zodanig kan bekappen dat die pony pijnloos over harde ondergrond kan gaan. Dan bedoel ik niet alleen grind maar überhaupt beton, bestrating met stoeptegels en zelfs pistezand. Bij elke andere smid liep die constant op eieren en had binnen de week opnieuw platvoeten. Dat is nu ook van de baan.
Op stal hebben we geen overdekte plek waar we de paarden kunnen zetten om te bekappen/beslaan. We moeten dus rekening houden met het weer en het tijdstip, het licht is er ook niet bepaald praktisch. Er is de schuur met binnenstallen waar de paarden van de stalbaas zelf staan en die is steevast op slot. Dat is de enige plek die eigenlijk in aanmerking komt als het slecht weer is, maar daar mogen we geen gebruik van maken.
Katharinaa
Geplaatst: 08-01-16 10:07
Welkom Rayaa!
Ik woon in Berlaar en rij ook LRV, maar weet zo aan de foto's niet wie je bent? In welke club rij je (mag ook in Pb natuurlijk). Het is idd zo dat je in Antwerpen niet te kiezen hebt en dat je sowieso naar Lille moet. Jammer, want ik zou graag eens naar Vechmaal gaan. Ik heb in Lille vorig jaar ook beginnelingen gecrosst en die is zeker goed te doen voor een beginnende beginneling.
Jammer Hanne dat je weer gevallen bent. Lijkt me idd niet zo veilig voor je enkel. Hopelijk is Shuddy snel weer in orde!
Hier ook gefrustreerd door de smid. Gisteren springles gehad en ik heb geloof ik wel 20 keer geweigerd met Io Vivat (volgens mij had die ervoor in heel zijn leven samen nog niet zoveel geweigerd) Altijd op dezelfde dubbelsprong, heel raar. Ik wist niet wat ik meemaakte. De enige verklaring die mijn lesgever had, was dat er onder de 2de een beetje een gat zat, maar eigenlijk bouwt hij ze vaak zo. Dus helemaal teleurgesteld naar huis, ben er echt zelfs stijf van vandaag. Maar ik haal dus mijn paard van de camion en ik zie dat zijn hoefijzer in 2 is gebroken. Echt het lipje door en dan zo verder door het ijzer. Nog nooit mee gemaakt! Jullie? Dus direct de hoefsmid gebeld, maar die neemt niet op en antwoord niet op mijn voicemails of sms'en. En vanavond zou ik graag naar de clubtraining gaan en zondag hebben we jumping (heb me wel al klasse laten verlagen). Ik hoop dus ook heel hard dat dat ijzer was gebroken toen hij landde in de dubbelsprong en dat hij daarvan verschoten is en daarom schrik heeft gekregen van die sprong.
Oei katerina dat is heel erg rot! Hopelijk is het gewoon daardoor :s en kan het snel gefikst worden! Hier heb ook vaak miserie met hoefsmid te bereiken... Maar hij is wel echt de beste voor canch. Ik heb wel en nood hoefsmid voor als ze ijzer afloopt.
Ik ga vantweekend eens ergens parcours gaan oefenen, ik ben eens benieuwd... Ik ga wel alleen zijn, dan ben ik geen held . In de les gaat alles goed en durf ik veel meer precies .
Ik stuur je een pb ivm de lrv club, we zitten namelijk in hetzelfde gewest
Hoefsmeden is altijd miserie precies, ik heb nu het geluk dat mijne mijn paard zelf uit stal wil halen, aangezien ik ook op kot zit want dat maakt de problemen om af te spreken alleen maar groter!
Ik ben ook altijd op zoek naar (oefen)crossen die ik nog kan doen buiten die van lrv. Ben al eens aan het kijken welke van de vlp er haalbaar zijn in combinatie met de lrv wedstrijden, dus dat wordt een beetje plannen. Alle ideetjes zijn hier dus ook steeds welkom
Die wat ik net zei is wel misschien wat ver voor antwerpen, geen idee. Maar is wel een leuk terrein!
Rayaa
Geplaatst: 08-01-16 12:43
Daaphh schreef:
Die wat ik net zei is wel misschien wat ver voor antwerpen, geen idee. Maar is wel een leuk terrein!
Voor cross vind ik het persoonlijk ook wel eens de moeite om wat verder te rijden. Ik heb een doodbraaf paard dat alles wel doet, maar wel duidelijk geniet van elk weekend eens buiten komen. Ik vind voor hem wandelingen en crossen dan ook een goede afwisseling en ontspanning tegenover dressuur en springen een uur rijden bijvoorbeeld is helemaal geen probleem voor ons, ik heb toch zelf een van en rijbewijs.
Vorig jaar zijn we ook naar Baarle Nassau geweest, was inderdaad de moeite! Ciney lijkt me inderdaad wat ver. Zijn er al data van bekend?
Ik heb via via via een hoefsmid gevonden die vandaag nog wil komen!
Anoniem
Geplaatst: 08-01-16 14:47
De mijne verwittigd wel als hij later is. Ik heb altijd wel wat te doen op stal, wachten kan geen kwaad. Een goeie smid die mijn 4 kerels kan doen is lastig te vinden. Heb al een pak geklungel gezien.