[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:19

Dankje

Een echt ras is het niet, maar hij staat ingeschreven bij het NRPS (Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek). Volgens mij was zijn moeder een new forest (zat geen papier bij) en z'n papa is ook ingeschreven bij het NRPS.

Z'n papa:
Afbeelding

Wat is een OC precies M_M??
Fijn dat die andere helemaal goed is, hopen dat de Celano ook helemaal goed is!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:23

Oc is een afvlakking van het bot in dit geval. Maar volgens mij kan het ook een deukje in het bot zijn.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:26

In een schieffel ook een OC'tje?
Of zeg ik nu iets stoms

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:36

Osteochondrose (OC) is een storing in de rijping en verbening van het gewrichtskraakbeen die ontstaat bij het jonge, opgroeiende dier. De stoornis wordt vooral in het kniegewricht en het sponggewricht aangetroffen.
In de praktijk wordt ook vaak de term ‘OCD' gebruikt. Dit staat voor de term ‘osteochondrosis dissecans', welke wordt gebruikt wanneer er losse stukjes kraakbeen en/of been in het gewricht terechtkomen, die vaak het beeld van gewrichtsontsteking of artritis kunnen veroorzaken.
Tijdens het normale groeiproces vindt omvorming van kraakbeen naar bot plaats. Bij osteochondrose is dit proces dus verstoord. Op sommige plaatsen blijft de verbening achter waardoor er plaatselijk verdikkingen in de kraakbeenkap ontstaan. Gewrichtsvloeistof voorziet het kraakbeen van voedingsstoffen door middel van diffusie. Door de verdikking wordt voeding van het kraakbeen bemoeilijkt. Het kraakbeen kan dan afsterven en als een los stukje in het gewricht terecht komen (OCD).
In augustus dit jaar begint M. van Turnhout, een biomedisch ingenieur uit Eindhoven, als een assistent-in-opleiding aan de Wageningen Universiteit met een onderzoek naar de invloed van mechanische belasting op het ontstaan van OC. Daartoe worden de effecten onderzocht van een wisselende belasting op stukjes levend kraakbeen zowel van gezonde paarden als van paarden met OC. Er zal ook onderzoek gedaan worden naar de erfelijke factoren. Naar verwachting helpt een beter begrip van het ontstaansmechanisme van OC bij het verbeteren van trainingsschema's van jonge paarden en bij het vroegtijdiger ontdekken van OC. Er worden aan dit onderzoek geen paarden opgeofferd.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:38

Schiefels zijn beennieuwvormingen in het gebied van de pijp in voor- en achterbeen, bij het voorbeen meestal aan de binnenkant van de pijp, bij het achterbeen meestal aan de buitenkant. Ze kunnen spontaan ontstaan maar ook door uitwendig geweld. Spontaan, dan bevinden ze zich meestal op de overgang tussen het grote pijpbeen en het griffelbeen, speciaal voorkomend op het voorbeen aan het bovenste derde gedeelte. De beenwoekering voelt als een harde uitpuiling.
Wanneer de schiefel zich meer naar binnen ontwikkelt dan kan de pees van de hoefbeenbuiger erlangs schuren waardoor een belastingskreupelheid kan ontstaan. Bij jonge paarden zien we soms een rachitische oorsprong, dan is deze nog te behandelen met vitamine-injecties.
Uitwending geweld, beenvliesbeschadiging geeft dat op die plaats een schiefel ontstaat. Ook kan het griffelbeen gebroken zijn, dan treedt ook een schiefel op. De ernst van een schiefel is afhankelijk van de oorzaak en van de plaats. Afwijkende standen (bv. Franse stand) kunnen door het zich strijken oorzaak zijn voor het optreden van schiefels. Ze kunnen soms ook spontaan verdwijnen.

_Anja

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:48

Hoi hoi!

Nu eindelijk even wat meer tijd en vannochtend heb ik dus voor het eerst les gehad met samos..
Ik was wel een beetje zenuwachtig over wat er gezegd zou worden over hoe ik reed maar dat viel me heel erg mee.. Over mij hebben we het eigenlijk niet gehad..
Wat ze zei over samos was dat het dus gewoon een bloedpaardje is wat alleen gewent is van zn vorige eigenaar: hele dag op stal, wordt 1x per dag van de stal getrokken moet dan naar buiten galopperen ze trekken in mn mond om me weer te stoppen en ik wordt weer op stal gedropt..
Dat issie dus helemaal gewend want hij is al 7 en nu moesten we het dus anders aan gaan pakken..
Hij moet leren dat je been niet eng is en hij moet leren door zn hele lichaam te gaan lopen. hij blijft in zn rug(voornamelijk achter het zadel) hartstikke recht. daarom vind hij stelling dus ook zo moeilijk. Wat ik foutdeed was dat ik hem meteen rond en in de krul wou rijden.. Het tempo was nu even het belangrijkste volgens haar.
Dus elke keer aandraven en als ie ging rennen een ophouding maken en voor jezelf denken: ik ga stappen(schijnovergang) en op het moment dat ie bijna stapt, been geven en ontspannen en dan dus wegdraven. Dat net zolang totdat hij het tempo draaft wat jij wil.
Dit was gigantisch zwaar maar het werkte super! na een half uur dat doen kon ik hem een beetje gaan rijden..En stukje gegalloppeerd en ging ook al een stuk beter..Ook hierbij moest ik veel gaan schakelen en daarna mn binnen hand meer ontspannen..
Deze methode werkt echt super voor hem! het is nu even vervelend, maar als we het volhouden dan zag ze er zeker een paardje met potentie is..Hoe hij op het laatst de galop liep zei ze: sjonge jonge uitslovere de M hoef je nog niet in hoor..
dus ik was wel heeeel blij met deze les en ga nu proberen dat ik vrijdags de clublessen mee kan gaan doen

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:06

lekker Anja, lijkt wel wat op mijn schimmel! buiging in het lichaam is erg moeilijk voor haar en galop gaat hard maar idd schijnovergangen, eigen tempo en laag en rond doet haar goed

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:16

Scum, mooi dat het toch best wel goed ging met springen, alleen die snelheid heh?... das best moeilijk.

Anja, goh dat klinkt weer goed joh! Als ik dat zo lees komt me dat heel bekend voor (net als mn eigen volbloedje) Kies dan maar ff voor een langere weg, maar dan komt het wel goed hoor!

MM, fijn dat de fotos goed lijken. Wordt jij dierenarts of zo, of ben je gewoon zwaar geinteresseerd Wel weer ff verhelderend die tekst die je erop hebt gezet. De meesten weten het ongeveer wel, maar nu is het weer duidelijk.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:53

Ok! Nee daarvoor ben ik niet slim genoeg! Maar wil volgend wel beginnen met paraveterinair dus ben idd wel geinterreseerd! Nou de Celano heeft een klein ocdtje die er makkelijk uit te halen is! Dus die is nu direct naar de kliniek om het eruit tehalen! Maar valt nog mee want vorig jaar hadden we 2 paarden en met beide was wel wat. De ene had een ocdtje en de andere had een niet ingedaalde zaadbal. Dus wat dat betreft is het wel goed!

Biem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:18

Vief: Wat een mooie pappa heeft sam

_Anja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:47

minnie_muis schreef:
Ok! Nee daarvoor ben ik niet slim genoeg! Maar wil volgend wel beginnen met paraveterinair dus ben idd wel geinterreseerd! Nou de Celano heeft een klein ocdtje die er makkelijk uit te halen is! Dus die is nu direct naar de kliniek om het eruit tehalen! Maar valt nog mee want vorig jaar hadden we 2 paarden en met beide was wel wat. De ene had een ocdtje en de andere had een niet ingedaalde zaadbal. Dus wat dat betreft is het wel goed!

ik begin volgend jaar ook met paraveterinair! welk niveau ga je daarvan dan doen? en wat doe je nu? ( ff nieuwschierig )

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:53

Paraveterinair kan volgens mij alleen maar nivo 4. Dus ik ga nivo 4 doen. Heb vorig jaar paardenhouderij nivo 4 gehaald. En doe nu dierverzorging nivo 4 in 2 jaar.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:56

Ik ga schaatsen kijken 1500m vrouwen, denk dat we een grote kans maken op tenminste 1 medaille!

Vanmorgen gezwommen, best lekker en ik ga proberen 1 keer in de week te zwemmen

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:01

ik ga ook kijken!

vanmiddag Oeterma dressuur gereden, ze was fris omdat ze gister alleen in de molen heeft gelopen daarna een 6 jarige gesprongen, en iemand anders heeft mijn Muis gedaan kon namelijk geen paard meer zien

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:46

Ben ik nog op tijd voor het schaatsen?
Of hebben we de medaille al binnen?

Ik ben net terug van Q'tje en ze heeft het echt getroffen hoor. Hele aardige rustige mensen en een super mooi stalletje en het bos begint gewoon in de achtertuin!! En ze werd echt helemaal volgepropt met worteltjes
Emmy had eerst nog even op Q gereden en toen het meisje nog even zien rijden en dat was ook echt heel netjes. Echt helemaal toppie we mogen altijd komen en ze hadden het er al over om een keer met z'n alleen een buitenrit bij hun te gaan maken. Was wel stoer in dat bos is een echte tankbaan, waar de militairen met hun tanks over gaan
Ook hoorde je allemaal geschiet maar ze waren iets van 5 kilometer verder op bezig
Maarja die tankbaan is dus eigenlijk gewoon een heel breed zandpad!
Volgende week heeft ze weer een oefenparcourtje en eigenlijk zou ze de week daarop bij Alice gaan trainen, maar ze wilde toch nog wel even wat rustiger aandoen. Dus ook wel heel fijn dat ze goeie begeleiding enzo hebben

Hier nog een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@ M_M, zoow weet ik dat ook weer!
Fijn dat die Celano ook niks ergs had ofzo.

Ohwja ik heb trouwens m'n frontriem binnen
Hij is alleen wel wat gouder dan ik verwacht had, maar hij is nog steeds wel erg stoer, nou maar hopen dat ie past

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:57

Leuk dat Q het goed heeft daar vief

ik heb lekker gewinkeld in assen vandaag

_Anja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:09

minnie_muis schreef:
Paraveterinair kan volgens mij alleen maar nivo 4. Dus ik ga nivo 4 doen. Heb vorig jaar paardenhouderij nivo 4 gehaald. En doe nu dierverzorging nivo 4 in 2 jaar.

Jeetje dan heb je er al heel wat opleidingen opzitten..Waarom ben je na de paardenhouderij niet meteen paraveterinair gaan doen?
ik kom van de havo en ga meteen niveau 4 paraveterinair doen namelijk..

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:11

Wat leuk Anja dat je zo'n fijne les had!!

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:11

Vief fijn dat het met Q zo goed gaat! Was dat dat paardje wat zo goed was in eventing? wat toen in je onderschrift stond..had ik toen nog wat over gevraagd dacht ik..?
Gaat ze er dan ook wel uiteindelijk wedstrijden mee rijden?
en op de foto's..is dat dan emmy die erop zit? ben heel slecht in namen en gezichten

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:21

Omdat ik was begonnen aan een HBO opleiding maar daar ben ik vrijwel direct weer mee gestopt. Toen zat paraveterinair al vol en ben ik dus deze opleiding maar gedaan. Maar deze maak ik dus niet af!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:29

anja15 schreef:
Vief fijn dat het met Q zo goed gaat! Was dat dat paardje wat zo goed was in eventing? wat toen in je onderschrift stond..had ik toen nog wat over gevraagd dacht ik..?
Gaat ze er dan ook wel uiteindelijk wedstrijden mee rijden?
en op de foto's..is dat dan emmy die erop zit? ben heel slecht in namen en gezichten

Ja dat was dat paardje. Ze hebben Q als leerpaardje gekocht.
Het is trouwens het nieuwe baasje van Q die erop zit.
En ze gaat ook met Q starten, nu rijd ze alleen nog even wat oefenparcoursjes om goed aan elkaar te wennen enzo.
Het is ook wel de bedoeling dat ze gaan crossen en springen

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:58

jeeeh Wust heeft brons!!!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:12

owh netjes!

Leuk paardje, en fijn idd dat ze goede begeleiding hebben. Hij krult wel heel erg op.
Verder ben ik lekker al paraveterinair .

En die OCD / OC waar zat die M-M (of heb ik erover heen gelezen)

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:23

Bij de pacifi in haar knie links achter. En bij de Celano zit de Ocd in het sprongewricht.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:28