[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:06

Kan dat ze daar geschampt heeft en dat daarmee de rest wat dik staat. Als ze niet mank lopen koel ik het eventjes extra en kijk of beweging helpt, zonder echt intensief te werken.

Heb straks les met Tibor, die stond gisteren hele dag op stal. Hoera...

Steph1989

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:55

Succes met de les Varekaj!

Klinkt als een goede planning Antonius! Als het vertrouwen er bij u en het paard terug is zou een M wel moeten lukken he :). Je hoeft ook niet meteen terug voor de tijd te gaan etc he. Maar als er ergens een fijne M staat en je kan die rustig terug starten om weer in te komen, lijkt me dat een fijne manier.

Ik heb deze week met zowel de 5j als de 6j gesprongen. Ik wil eindelijk terug gaan springen en wilde even uitzoeken welke van de twee me nu echt het beste lag. Het was snel duidelijk :+. De 5j staat nu al even bij een goede ruiter, en echt, na 15 min ik erop was ze gelijk al terug getraumatiseerd. Dat doen we dus maar niet :+. M'n vriend gaat er binnenkort ook eens proberen wat les mee te nemen bij die ruiter, om wat meer in haar systeem te leren rijden.
Dan vandaag de 6j met nieuwe moed proberen te springen. Hij had al even geen echt parcours meer gezien dus m'n vriend heeft hem eerst eventjes overal overgeduwd (was wel even nodig), maar dan ging hij met mij echt heel fijn! Hij helpt mij ook, als het niet uitkomt gaat hij gewoon vroeger af! Je moet hem wel echt tonen dat hij erover moet, maar eens hij dat door heeft gaat hij wel echt vlotjes. En ik was ook de helft van de sprongen niet mee, maar daar ligt die allemaal niet wakker van. Ook van foute afstanden, hij lost het op of hij neemt de balk maar hij wordt daar niet heter door ofzo. Ideaal :) ! Het was een jaar geleden dat ik nog zoveel sprongetjes gedaan had en moet zeggen dat ik wel kapot was :p. Als ik morgen niet te stijf ben wil ik nog wel eens een klein parcourtje doen. Hopelijk kom ik er zo terug in, en dan binnenkort eens terug echte springles.
Als hij het zo fijn blijft doen met mij dan kan ik mij zelfs inbeelden wel eens een klein crossje mee te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:42

Leuk nieuws Steph! Eens je weer regelmatiger springt komt die conditie wel goed, ik had daar ook last van, nu is dat over. Ik lag halfweg een parcours soms bijna naast mijn paard van de flauwte, tot iemand me eens zei dat ik moet blijven doorademen :+

Icaro had vanochtend nog iets dikkere kogel dan gisteren, maar mankte niks op het harden en heeft nadien nog goed lopen ravotten. Tegen de tijd dat hij weer naar stal mocht was al het vocht weg, dus ik denk eerder stalbenen. Tibor daarentegen... tjah. Daar valt niks over te zeggen. Eerst eventjes losgelaten op de piste, niks bijzonders qua energie. Bij het opzadelen draaide hij plots weg toen ik met het zadel afkwam, maar opzadelen zelf viel nog mee. Dan eerst aan de longe gezet. Ging best goed, vanuit draf is hij zelf wel eventjes in galop gesprongen maar die was mooi gelijkmatig en beheerst, dus geen rondvliegen als een halve idioot. Lesgeefster pakt de longe over, ik sta ernaast, leg mijn hand vlak voor het zadel op zijn schoft, en 't was mis. Opzij springen, elke keer als ik mijn hand uitstak weglopen/ opzij stappen en snurken, 1x is hij kaarsrecht gaan staan en weggesprongen. Dat is nu iets dat ik al 1000x gedaan heb, ik heb al minstens even vaak onder zijn zadeldoek gefriemeld om manen er onderuit te pluizen, nooit niks van problemen. En nu dit. Dan opgestapt en man, ik zat op een bom. Uiteindelijk hebben we niks anders gedaan dan 30min gestapt, ik er op, Tibs aan de longe en lesgeefster ernaast. Van het minste opzij springen, zelfs verschieten als ik iets meer rechtop ging zitten. Mijn ene voet zat iets te scheef in de beugel, maar die voet bewegen, oei oei oei. Direct 1 brok spanning en klaar om te vertrekken. Na het afstijgen ging hij iets ontspannen en toen ik het zadel er afnam leek het alsof de last van de hele wereld van zijn schouders viel.

't Is een brave, een broekschijter maar ik weet nu absoluut niet waar dit ineens vandaan komt. Hij had altijd wel iets van spanning maar dat kon ik uiteindelijk wel altijd laten afvloeien, zelfs die keer dat ik 4x vliegles heb gehad. We gaan nu proberen door hem los te laten rondlopen met zadel en dan alle dagen kort in het werk te zetten, als het kan met mij erop. Routine routine routine...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:27

Alvast een knallend 2016 vol Cross plezier voor iedereen gewenst *\o/*

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 12:03

Ook voor jullie allemaal een top 2016!
Das al onze crossdromrn en die daarbuiten mogen uitkomen!

Hier was blijkbaar blits enkel vrij onrustig maat toen het over was, was hij ook rustig. Wij hadden ee. Gezellige avond bij S.arah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:53

Ik ben bij mijn moeder gaan eten, en nadien naar huis. Niemand die nog uit ging heeft iets laten weten terwijl het wel afgesproken was en kreeg ook geen reactie op een smsje om te polsen wie zich waar bevond -O- Best een domper maar ach, kan ik wel lekker fris doorwerken aan mijn eindwerk.

Bij ons was er wel heel veel vuurwerk, ook particulier. 1 van de buurtbewoners bij mama schoot vuurpijlen af maar volgens mij had die er 0,0 verstand van. Ze vlogen laag, richting straat boven het weiland naast hun huis. Na elke knal hoorden we een raar geluid, maar konden het niet thuisbrengen. Tot mijn stiefpa zag dat de resten van het vuurwerk doodleuk op de elektriciteitskabels van de straartverlichting terecht kwamen én op auto's die verderop geparkeerd stonden. Die mensen zullen ook niet blij zijn als dat schade heeft gegeven.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 11:09

Jammer dat niemand nog wat had laten weten!
Ohh gevaarlijk van dat vuurwerk!

Wat zouden jullie doen?
Blits wordt 3-4x per week gereden, waarvan 2x toch intensief. Bij de minste inspanning (bv handgalopje) is hem al helemaal buiten adem. Hij is zeker niet te dik, ook niet de magerste eerder gewoon. Ze worden hier steeds optijd ontwormt..
Zou ik eens bloed laten nemen of zou hij gewoon nul conditie hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:14

Bloed nemen kan geen kwaad. Hoe zit het met zijn vacht? Wanneer ze dik in het haar zitten kunnen ze minder snel hun warmte kwijt, al is het tegenwoordig wel al kouder dan een maand geleden. Dan kan het dat hij hijgt en puft om die warmte kwijt te raken, voor zover een paard kan hijgen...

Ik weet niet hoe het nu zit met de zuurstof in de lucht. Het beste moment daarvoor is na een regenbui zeggen ze, maar je kan moeilijk daar de hele tijd op zitten wachten.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 11:56

Als ik er zo over nadenk doet hij dat ook in de zomer. Ik heb er nooit echt bij stilgestaan maar laatst zei iemand me dat en toen dacht ik ja dat doet hem nu toch al lang.. Zal eens bloed laten nemen denk.
Hij staat opzich niet zooo heel dik in zijn vacht de de moment. Cas bv is echt een teddy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:16

Is het bij plotse piekbelasting? Dus bij uithouding en rustige opbouw gaat het prima maar even kort en krachtig knallen na een kortere owarming niet? Er zit een verschil in duurtraining en krachttraining, misschien ligt het daar ergens? Dat hij rustig opbouwen beter aankan dan snel pieken?

Ik zou wel hart en longen mee laten beluisteren, eventueel met hartslagmeter. Kan prima dat geleidelijke opbouw perfect gaat maar dat kort en snel pieken even een aanslag is qua hartritme en dus ook rondvoer van zuurstof in het bloed.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 12:25

Nee bij elke inspanning. Bv gewoon losrijden, wat stappen, dan draven, dan terug stappen dan begint hij al een beetje, dan nog een galopke erbij, niet lang gewoon volte rechte lijn etc dan is het nog feller. Als ge dan volledig gereden hebt , duurt het heel lang voor hij op adem is.
Met een hartslagmeter rijden is een goed idee! Ik heb nog ene van Dirk die ga ik de volgende x eens opdoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:38

Toch eens voor kijken dan, van losrijden zouden ze niet buiten adem mogen raken. Tenzij het dus bloedheet is of dikke wintervacht.

Bekijk ook zijn hartslag in rust Hoe snel die stijgt en daalt bij inspanning. Rij desnoods 1 of 2 weken alle dagen met en schrijf alles op of registreer het. Dan krijg je een overzicht en kan je het in grafiek zetten om een beeld te krijgen. Altijd handig ook voor jezelf en de DA om die gegevens te hebben.

Voor een paard dat net in Opbouw is van conditie zoals Tibor is zoiets normaal. Voor Blits niet, ik bedoel, je rijdt er al ruime tijd wedstrijd mee. Die zou van losrijden geen hinder mogen ondervinden.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:54

Hier bij de haf is dat ook zo, vol met energie dat wel! Ze blijft lopen maarja die wintervacht hé... Moest Cassan de mijne geweest zijn was ze direct geschoren.

@Antonius: Met de haf alles goed! :D Ze springt wel graag, ik reed eens gewoon dressuur terwijl een sprong in de piste stond. Ze kon daar niet zo mee lachen dat ze niet mocht springen. Ze is 1 keer vanuit een rustige draf weg gekoerst al bokkend. :P Ritje erna hebben we een een klein parcoursje gesprongen, deed ze best goed eigenlijk! Was niet zo heel hoog, 70cm ofzo.
Alleen bij dubbels moet je enorm recht aanrijden in het midden, vanaf dat je maar een beetje te scheef in de dubbel rijdt, springt ze de eerste wel maar de tweede breekt ze uit. Altijd langs dezelfde kant, maar moeilijk om ze er recht voor te houden!
Volgende week vrijdag heb 'k oefenjumping met haar, zal volgende week nog eens de dubbels oefenen tot 80cm. :) Als dat goed gaat, zal dat wel lukken op oefenjumping! Maar 't is de eerste keer voor haar, dus 't zal wel spannend genoeg blijven. :P Ze is 8 jaar maar nog heel weinig gezien.
Dressuurmatig nog nooit goed door gereden, maar ze betert heel snel. Eerste ritje met haar stijf, buigingen/stellingen niet goed en galop was met neus naar voor plat gaan. Nu loopt ze toch al veel beter bij elkaar. Haar karakter is ook wel mijn ding, 't is een dulle mie. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:16

@Hanne, Icaro doet dat soms ook, zo proberen uitbreken op een dubbelsprong en dan altijd naar rechts. Blijkbaar zet hij maar af met 1 been, namelijk rechtsachter, en duwt zichzelf daarmee als het ware naar de zijkant. Wij gaan nu beginnen met hem te leren om recht op de sprong aan te komen en ook met 2 voeten tegelijk af te zetten. Wat enorm helpt is eigenlijk een tikje naar de linkerkant te rijden van de sprong ipv recht naar het midden, rechterteugel goed tegen de hals om te begrenzen samen met mijn rechterbeen, linkerteugel beetje opening geven voor de schouder en vlot aanrijden. Soms rij ik expres schuiner aan op een sprong, dus net niet ver genoeg doorrijden en tikje vroeger afwenden richting hindernis als ik weet dat ik daarna naar links moet draaien. Hij komt dan haakser op de hindernis wat minder ruimte geeft om rechts uit te wijken, omdat die hoek dan "tegen de hand in" is eigenlijk.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:29

Cassan is eentje die naar links loopt. :P Maar echt, wat ik doe, beetje te scheef op de eerste is een no go op de tweede. Als ik recht aanrij en goed tussen de benen hou, doet ze het perfect. :j
De 60cm gaat ze wel super doen als groentje, maar stalbaas wilt dat ze ook de 80cm start :) Kan ze ook wel goed, maarja die dubbels hé! :P Oxers gaan we dan wel oefenen volgende week bij die dubbels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:52

Pfoe direct 80, die staan soms toch pittig, zeker de dubbels met een oxer op de 2e. Kan je de dag zelf nog bij-inschrijven? Dan zou ik eerst kijken hoe de 60 gaat en ter plekke pas beslissen. Wie weet komt er zo veel op haar af van nieuwe indrukken dat ze doodop is na 1 parcourtje. Ook te zien hoe het gebouwd staat, lange makkelijke lijnen of redelijk technisch en fiks aan de maat...

Hier kriebelde het toch een beetje om eventueel de indoor oefencross in Gavere mee te pakken in de 60. Springles gaat goed en denk met begeleiding van Bert dat het wel leuk zou zijn, maar heb dus net ontdekt dat het die dag ook eetfestijn is van de club van 11u30 tot 15u -O- Kan niet maken om te zeggen "ik kom niet want indoor oefencross", dan gaan er geheid nog een hoop willen gaan en zitten ze zonder helpers. Jammer maar helaas!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:08

Ja sowieso hoor! :D 't Is de eigenaar die dat wilt maar ik start eerst alleen de 60 cm hoor. :P En dan ter plaatse beslissen de 80 of nog eens de 60 cm. ;) Aan haar kwaliteiten zal het niet liggen, thuis springen we al 80cm maar is inderdaad hoe hard ze onder de indruk is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:18

Wij doen thuis nu ook iets van een 70 gok ik, maar op verplaatsing is dat toch anders met meneer. Thuis kan hij al enthousiast worden, op locatie nog meer :)) Heb dat met dressuur ook, thuis regelmatig doof aan het been en lekker flierefluiten en op wedstrijd mag ik verdorie mijn been niet verleggen of meneer geeft al reactie haha.

Hoe is't nog met Shuddy intussen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:16

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Steph: de 6 jaar klinkt goed voor jou! Wat zijn de plannen voor de 5 jaar als het ook met je vriend niet klikt?

Varekaj: Icaro terug slanke benen? Nog met tibor gewerkt?

Daaphh: Fi had iets gelijkaardig vorig jaar, zij bleek zeer snel te verzuren in de spieren, ze was al eens spierbevangen toen ze 5 was dus ik herkende vrij snel de symptomen. De veearts zag er op zicht niets aan, maar haar waarden waren zeer hoog, volgens de veearts niet te geloven dat ze niet ter plekke stijf stond. Sindsdien krijgt ze krachtvoer dat zeer laag in eiwitten en suikers staat, dagelijks supplement vitamine e en selenium, als ze gewerkt heeft ook al is het maar simpel losrijden elektrolyten en dan nog iets heel sterk ondersteunend voor de nieren als ze zwaar gewerkt heeft, moet eens kijken hoe het noemt, neutradex of zoiets. Nu wordt nog steeds geregeld haar bloed getrokken en voorlopig blijft ze goed.
Zou het in jouw plaats zeker verder laten onderzoeken.

Hanne: wel fijn dat je nu toch verder kan rijden dan! Hoe gaat het nog met Shuddy?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:22

Ohh, dan ga ik daar zeker eens werk van maken. Bij het volgende ritje ga ik de hartslagmeter aandoen en daarna ook met de glucosemeter testen. We hebben het in huis dus waarom dat al niet eens testen, dan kan ik de resultaten gelijk doorgeven aan de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:59

Zeker als je al wat meer start dan B of L kan zoiets nuttig zijn, gewoon omdat je daar later nog verder je training en voeding op kan aanpassen. En je herkent het dan uiteraard veel sneller als er eens wat mis is, omdat je de standaardwaarden kent zeg maar. Van een glucosemeter voor paarden heb ik nog nooit gehoord, klinkt interessant!

@ Antonius: donderdag les gehad met Tibor, wat dus eigenlijk gewoon niet goed ging. Gisteren en vandaag heeft hij vrij gehad, morgen of maandag mag hij weer even wat doen en woensdag weer les.
Icaro heeft terug slanke benen, wel tikje lauwe hoeven achteraan maar de smid moet komen volgende week en na het werken is dat ook over. Vandaag 20 minuutjes zelfstandig los gereden en dan 30min les gehad. Hij liep za-lig! Beetje stijf op rechts en soms tikje lui maar heel erg fijn in de aanleuning, heeft heel mooie stukken draf en galop laten zien én de eerste stukken contragalop gingen eigenlijk direct prima. Wijken ging beetje zus en zo, komt wel in orde. Daarin zijn we nog beetje aan het zoeken samen naar welk gevoel we moeten bereiken, de ene keer pakt hij het beter aan dan de andere keer. Kreeg complimenten dat hij er zo goed uit ziet, glanzen als een spiegel en weer ietsje uitgezet. Dus daar klaag ik zeker niet over :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:46

Beste wensen voor iedereen ! Veel paarden en cross plezier en dit jaar liever geen accidenten ;)!

Hij is mss wat dampig? Isle had dat ook eigenlijk.

Goed dat zijn dik been weg is! Canch heeft twee keer onstekingremmers gehad en dan was het weg maar gisteren was het er terug, minder wel en na het rijden zo goed al weer weg... Maar manken dus helemaal niet.

Gisteren wel op dressuur geweest in dat gure weertje. Khad niet zolang kunen inrijdne en niet genoeg galop. Drafwerk was ik wel content van, kreeg ze al veel hoger ingesteld dan de vorig keer, toen duikte ze naar beneden met haar hoofd. Rechtengalop schrok ze even en ja linkergalop hoefslag volgen trok er weer niet op. Die dwaze keertwending om de voorhand die ik thuis niet kan oefenen lukte bijzonder goed :D goed voor een 8 :D. Uiteindelijk had ik 69.3% met een aantal 8'en :D. Ik ben 8ste geworden van de 39 dus me very happy :D. Nooit gedacht dat ik in de prijzen ging kunnen rijden bij de A7 :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:52

Heb het zien voorbij komen, dan zal die galop toch niet zo heel slecht geweest zijn :P De eerste had wel mooie score zeg, pfieuw. Lag alleen even in de knoop toen ik probeerde canch haar volle naam te lezen :')
Ik ben gisteren in Deinze les gaan rijden bij Noor Tanger. Behalve dat mijn rechterbeen weer even alle kanten op ging en verkrampte was ik best blij met kereltje! Ik ga wel kijken voor kleinere spoortjes. Als mijn been in kramp trekt prik ik dus constant en dat is niet de bedoeling. Ik heb echter wel een spoortje nodig omdat ik kracht mis en alleen zweep heeft hij snel Door en wordt dan doof op been.

Straks bespreking eindwerk. Theorie is goed geschreven volgens laatste mailtje, nu praktijk nog bijwerken :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:00

Haha ja haar naam wordt zelden tot nooit juist uitgesproken op wedstrijd :+.

Ik heb een beweeglijker been dan het andere :+.

veel succes straks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:21

Ik zou er nog chanchaar van durven maken, dat zeggen ze hier tegen iemand die constant chance heeft (een gelukzak dus). Ze zou met die naam op de lotto moeten spelen :))