[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:34

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:27

Ohh ik dacht dat dat ookal een tijd gratis is geweest.
Blijkbaar ga ik toch naar Mechelen S.arah heeft business seats tickets dus kan met haar mee. Op dinsdag acond. 6baren, das wel tof

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:06

Vroeger was het gratis, nu is het echt heel duur vind ik...

Gisteren live geweest - was weer goed! Ga toch m'n springmerrie terug proberen te laten dekken... Het blijft kriebelen :) !

Ik verschoot er ook van hoeveel ruiters/paarden we nog persoonlijk kenden die meereden... we voelden ons echt heel slecht bezig als je ziet hoe ver die personen en/of hun paarden geraakt zijn!

Op dat vlak was het wel motiverend dat we er misschien iets meer tijd in moeten steken om ook ergens te geraken ;) !

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 11:21

Jaa this wel duur om te kijken! Want die dag van 4euro gaat niet meer... Enkel 22 voor een weekend of 60... Wel jammer want een vriendin van mij moet vandaag rijden.. Wou haar wel zien mja 22euro is bijna even duur als een kaartje...

Wij gaan morgen ben eens benieuwd.. Is het er eigenlijk warm of eerder koud? :P ik ben al even niet meer geweest hahaha

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:26

Op de tribune was het verschrikkelijk warm! Echt TE!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 11:51

Oke dus geen dikke trui!
Was je Dior de dag of in de avond?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:55

Beide :) ! En tegen de avond was het echt snikheet!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:38

Wij waren er gisteren ook, alle hengsten die op ons lijstje stonden voor ilona hebben we gezien! Zo blij *\o/*
Wel zwaar twijfelen... Tussen cantario en cornado II. Hmmmppff moeilijke keuze!

Daaphh, was er idd heel warm!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:41

Tis daar extreem warm. Ik zat gelukkig vlak naast de ingang van de paarden en dat was iets frisser.
Ik heb veel leuke hengsten gezien :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:46

Goed dat ik het weet dan voor woensdag, dan doe ik een blazertje mee ipv een dikke trui. Kijk er ontzettend naar uit, eventjes gedachten helemaal op rust en genieten van topsport :)
Maar serieus, 22€ voor een livestream? Dan kan je beter ter plekke gaan kijken, alé ja, wie zou dat betalen? Zo wordt paardensport volgen wel lastig. Tenzij ze er iets van uitzenden op eurosport per toeval maar daar vrees ik voor.

Vandaag hele leuke les gehad met Icaro. Beetje (flink) tegendraads op momenten, maar heeft zeker ook hele mooie stukken laten zien.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:49

Fijn dat je de hengsten live hebt bezig kunnen zien!
Ik zou voor een bonte gaan :P maar die stond wss niet op uw lijstje he hihi.

Ben eens venieuwd morgen! 6 baren is ook wel een toffe proef.

Op Eurosport zenden ze niets uit...

Fijn dat je een goede les hebt gehad! Hier lig voorlopig alles op een laag pitje tot na de examens...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:51

Antonius: als je tussen die 2 twijfelt zou ik zeker voor C*ornado gaan! C*antario is ook een knappe hengst maar m.i. is C*ornado toch nog van een heel andere klasse. Ook commercieel gezien zal die interessanter zijn!

Ik zat ook vlak aan de ingang van de paarden maar vond het toch niet veel frisser daar :p. Zat je ook in de C-blok PP? Heb je niet gezien :) !

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:51

Ik zat ook in het C blok :D
Cornado is sportief gezien vandaag zeker de betere en meer commerciële, exterieurmatig vind ik cantario er echter wel met kop en schouders bovenuit steken. Maar ik neig ook wel naar cornado, zeker nu hij nog betaalbaar is, ik vermoed over 2 jaar als hij zo blijft evolueren dat wel anders zal worden. Cantario zal vermoedelijk langer aan gunstiger tarief beschikbaar blijven.

Daaphh: jawel, zou suuuupergraag een bont veulen hebben, maar de enige homozygote hier beschikbaar vind ik niet goed genoeg en gokken met een heterozygote op een schimmel is niet zo slim denk ik. Op termijn denken we wel met een heterozygote te fokken met mijn bruine merrie, kans op bont toch wat groter :D

Varekaj: geen dikke trui best :) en voor de rest een beetje deftig he, tis de vip :P en leuk van je fijne les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:07

Ik vind Cantario dan weer interessanter gezien de Cassini I bloedlijn die er in voorkomt. Die zie je niet zo heel veel meer heb ik de indruk, terwijl dat toch zeker geen slechte paarden zijn. Hij springt ook een tikje meer voorwaarts op de sprong, Cornado iets meer omhoog en die heeft een redelijk lang zweefmoment... Zeg ik als complete leek :+ Wel beide schimmels, dus je moet graag poetsen als ze dat doorgeven :))

Niet bepaald het meest presentatiewaardige filmpje https://www.youtube.com/watch?v=GEIdoCbaHXA, maar ik baal er best van dat deze kerel stilaan te koop komt. Ik heb het over de schimmel, niet de ruiter :Y) Die heeft aantal maanden bij Icaro gestaan als jaarling hengst, maar had toen de tijd en plek niet (en budget) om 'm te kopen. Intussen is hij geruind want immens onhandelbaar als hengst toen hij 4 was, maar had als jaarling al zo'n heerlijk karakter, knuffelkont én slim. Vind alleen dat hij niet zo netjes gereden wordt, maar da's terzijde. Hij zal nu ook wel aardig aan de prijs zijn en staat in de UK, maar zelfs al had ik het budget, de plek en de tijd, dan nog zou vriendlief me doodschieten als er eentje zou bijkomen. Dit is de afstamming http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/525438 (komt van dezelfde fokker als mijn overleden merrie).

@Antonius: ik ben niet echt een type om daar in een joggingbroek, legging met cameltoe, minirok of iets gelijkaardigs te gaan rondlopen :')

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:11

Ah ja, je hebt wel gelijk Varekaj, was ook meer in "springpaarden modus" aan het denken. Om een eventingpaard te fokken is Cornado volgens mij minder interessant... maar C*antario zou ik daar toch ook niet meteen voor gebruiken...

Fokt je merrie klein of groot Antonius? Als ze niet te klein fokt: Herald (of Harald?) III eens bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:14

Ze zitten beiden redelijk "laag" in het bloed voor eventing, de ene 40% en de ander 38%, dus het hangt er een beetje vanaf. Als de merrie zelf voldoende bloed voert daarvoor moet het wel kunnen, en als je de springkwaliteit wil verbeteren is een springhengst uiteraard geen slechte keuze.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:16

Op die % zou ik me niet baseren. Onze fl*amenco zou ook hoger in't bloed staan dan de a'do terwijl het in de praktijk echt wel helemaal omgekeerd is :+.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:22

Hier een 100%, is eigenlijk rustig tijdens 'gewoon' rijden. Koel in 't hoofd op wandelingen enzo! Maar o wee, vanaf er wordt gesproken van lopen dan is het ook wel echt lopen. :+ Krijgt ie ineens héél véél bloed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:28

Dat heb ik hier ook, en de mijne zit op 49,02%. Hele leuke en rustige om te rijden, tot je 70-80 gaat springen. Niet hoog, maar dan begint hij wel aan te trekken. Idem voor galop op gras of zand. Op een verharde zandweg of iets met grint ertussen dan weer niet.

Voor mijn merrie (Aydin des Malais x Février, SF springgefokt maar BWP stamboek) had ik deze heer in gedachten om een veulen mee te fokken https://www.youtube.com/watch?v=_oNroKaOAxg. Helaas is ze gestorven voor ik definitief kon beslissen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:07

We gaan ilona nog eens laten dekken, niet Fiona waar ik zelf M mee rijd. Foto's en afstamming staan in mijn profiel. Ilona is te heet en soms echt gek in de kop. We zoeken dus heeeel bewust een hengst die zelf heel koel is, veel vermogen heeft en vooral achteraan een goeie techniek heeft. Zowel cornado als cantario sluit daar volgens mij wel op aan. Is die halve dressuurgefokte die we 2 jaar geleden gekocht hebben. Percentage volbloed zegt imo niets, ik ken eentje met nauwelijks 30% volbloed waar ze 3* mee rijden en die ze moeten inhouden of ze komt te snel binnen, maar ook zo zot als een achterdeur, alhoewel de mijne nog tikje erger is... De mijne is ook echt wel dramaqueen :roll: om maar te zeggen, karakter en rijdbaarheid van de hengst primeert de keuze van dit jaar :D

Varekaj: dat paard uit je filmpje spreekt mij op zich wel aan, maar daar zit veel werk aan denk ik. Hij wordt over elke sprong gejaagd, loopt volledig uit elkaar... In ieder geval zeker braaf, maar qua prijs zal het wel meevallen. Ik ken nu wel niets van uk prijzen, maar hier in belgie zie ik die niet voor veel meer als 5000 verkocht geraken. Enneuh, thuis zeggen dat je hem gekregen hebt, zullen ze niet geloven zeker ? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:13

Antonius: Volledig mee akkoord ivm die schimmel, daarom dat ik ook zei "niet zo netjes gereden", en dat is dan zacht uitgedrukt :') Bij echt elke sprong wordt die in zijn bek gesleurd, niet normaal. Als je goed kijkt zie je dat die vent zich gewoon rechttrekt aan de teugels. Qua karakter daarentegen, hij is best pittig. Al kan dat mijn ervaring zijn omdat hij toen nog hengst was. Hij was amper in de hand geweest toen hij hier kwam, de basisopvoeding zoals voetjes geven, hoeven krabben, poetsen, vaststaan, over straat mee aan de hand etc heeft hij bij ons gehad met Icaro als voorbeeld. Die is een jaar ouder, maar ze waren wel even groot :+ Verder wel eerlijk had ik de indruk, slim, nieuwsgierig en koel in het hoofd. Zijn grootmoeder Bonbon de Ninive is (half)zus van mijn merrie, ze hebben dezelfde moeder (Gloria). Voor zover ik heb kunnen achterhalen allemaal redelijk allround en goede werkers, maar met een handleiding.
€5000 zou direct verkocht zijn, maar ik twijfel daaraan. Hij loopt nu met die vent 1m10 en begint meer en meer in de prijzen te eindigen. Denk dat het dus eerder richting het dubbele zal zijn. Kan al niet zeggen tegen vriendje dat de kerstman 'm door de schouw heeft geduwd want die hebben we niet, en uit de lucht gevallen zal ook niet geloofwaardig overkomen :P

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:57

Antonius: mij spreekt Can.tario ook meer aan, zeker van exterieur en beweging vind ik hem precies ook beter.
Hier spijtig genoeg niet in Mechelen geraakt, vind de livestream ook wel echt te duur.
Varekaj: ik zou daar nog niet zo zeker van zijn van de prijs, als k zie hoe moeilijk het vandaag de dag is een paard te verkopen en zeker als ze niet zo goed gereden zijn... Mss dat ze eerst wel meer vragen, maar er staan zoveel paarden te koop tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:07

Eerst maar eens voorzichtig polsen bij de wederhelft :') Al vrees ik er heel erg voor, hij vindt dat ik nu al teveel tijd in de paarden steek en dan "rij" ik er nog maar 2... Moest ik Tibor en de 2 shetjes wegdoen daarentegen, dan zou er wel eens mogelijkheid zijn. Tibs is echter zo gevoelig en zo delicaat in wiens handen die terecht komt, dat risico wil ik niet lopen. Dat is eerlijk gezegd om (ernstige) ongelukken vragen. En de kleintjes, tjah, ik doe er niet zoveel mee, maar ik heb er wel ontzettend plezier aan.

Cantario spreekt me nog het meeste aan idd. Ruimere galop heb ik het idee, maar kan verkeerd zijn. Cornado lijkt me iets minder simpel te rijden maar is wel commerciëler.

Ik ga een poging doen om tiramisu voor 12 man te maken zonder zelf de helft stiekem op te eten :')

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:40

Steph: in welke richting zoek jij een hengst?

Gisteren in de sires deed trouwens edjaz vt merelsnest mee, das eentje uit de fokkerij van mijn buren, ze waren supertrots :) ga aan hen ook nog maar eens advies vragen voor mijn merrie.

Varekaj: nu pas gezien welke hengst jij in gedachten had voor jouw merrie, ik ben er niet gek van. Een zuivere volbloed moet je sowieso op exterieur inleveren en vaak ook niet beste springtechniek en vermogen. Ken er een paar van, geen speciale paarden nog van gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:26

Ik denk dat we op een stal eentje hebben van edjaz, ben er niet weg van. Nu is de moeder denk ik een sheyenne de baugy en een serieuze beer van een paard, maar haar dochter is verre van elegant gebouwd zeg maar. Springt goed maar karakter genoeg. Al is de moeder, alweer, ook niet altijd even simpel.

Mijn merrie was redelijk fors van bouw, maar zat wel relatief goed in elkaar. Plan was verfijnen in uiterlijk. Galop kon verbetering gebruiken maar was op zich niet slecht, stap en draf waren goed. Springen deed ze met overtuiging, hoe vaak ik daar niet overheen gelanceerd ben als ze weer eens met volle kracht een afzet deed!
Mijn andere optie was Radiator, maar die was toen al 23, enkel diepvries vanuit Zweden beschikbaar als het klopte wat ze zeiden en sperma zou geen topkwaliteit geweest zijn. Daar heeft ze eerder een veulen van gehad en die stond me enorm aan, ook iets makkelijker qua karakter. Maar alweer een beer van een paard.