[SGW] wie doen er 30 oktober ook mee aan de oefencross in Holten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:14

Doe het dan maar voor ONS idee van jouw veiligheid... :O

Overigens vind ik het wel heel 'bijzonder'..
Marjo89 schreef:
Gaaf parcour, ik doe mee met mijn valk kleurige pony (bitloos) zij is 4,5 jaar en haar aller eerste wedstrijd :D best spannend.

Je rijdt bitloos, in het hele NH-team, daaruit spreekt voor mij dat je zo verantwoord mogelijk met je dier om probeert te gaan.
Dan is het ook nog eens een jong beestje, EN voor het eerst op wedstrijd.
En dan ga je muiten over 2x verplicht een paar meter stappen, wat niet gedaan wordt om jullie te plagen (die organisatie, voornamelijk vrijwilligers, lopen zich de ballen uit de broek voor iedereens plezier...) maar voor je eigen VEILIGHEID :?
Dat rijmt niet...

Doe thuis wat je prettig vindt. Maar pas je op andermans wedstrijd gewoon éven een paar meter aan aan wat de organisatie verstandig acht...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-11 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

lotte_2

Re: wie doen er 30 oktober ook mee aan de oefencross in Holten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:23

:-) Ik heb hetzelfde. Rijd thuis ook regelmatig over de weg, vooral om de hoeven wat te laten slijten. Maar dit is natuurlijk wel even wat anders. Je gaat van de ene ondergrond op de andere ondergrond en dan weer wat anders(als het net is als vorig jaar: gras-asfalt-zand/grindpad), en dat is niet veilig om dat in volle galop te doen lijkt me...
Stel dat hij wel net denkt dat die op dat asfalt evenveel afdruk moet hebben als op het gras, dan lig je wel....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:08

Sonja, ik zal wel stappen hoor, in volle galop zou ik niet doe maar een beheerst drafje had best gekunt.
En ja ze is jong, moet zeggen ken paarden van die leeftijd die slechter luisteren.
Anders had ik nooit mee gedaan natuurlijk.

Heb er wel onwijs veel zin in.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:36

ik heb net een bak met vla en slagroom op dat vult goed zeg wil ik net achter de wii doet ie het niet pffff ik voel me vol waarom doet de wii het niet dan kan ik mooi wii sporten whahaa.
maar ik heb er super veel zin in bij dat asfalt ga ik wel stappen aangezien mijn pony al bijna uitzich zelf in stap valt hahah.

Anke_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:14

Zie dit topic nu pas! Ik doe ook mee :+

Ik doe mee met het 70cm springen en de lange cross! ik heb er zin in :D
Lees net dat er ook een stuk asfalt is? dat stond niet op de site?

Wijziging: Ooh! ik dacht eerst een stuk asfalt gewoon, maar het is dus 2 keer een weg oversteken, ;)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:38

zijn er dit jaar wel tijden om het springen te verkennen want ik vind het wel heel fijn om het spring pacour even te lopen. want dat kon vorig jaar niet :(

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:58

wordt het springen eigenlijk ook op tijd en stijl beoordeeld of alleen op strafpunten want dat weet ik niet meer ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:10

askazita schreef:
wordt het springen eigenlijk ook op tijd en stijl beoordeeld of alleen op strafpunten want dat weet ik niet meer ;)

Meestal is het:
Punt 1. Strafpunten
2. Stijl
3. Tijd (Als stijl dus gelijk aantal is)

Niet zeker van hoor, maar dat is wel vaak zo.

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:22

Illusion1990 schreef:
Sha_r0n schreef:
Wie gaat er zaterdag nog meer verkennen?

Shirleyp en ik komen zaterdagmiddag de cross verkennen. Heel erg benieuwd hoe die er in het echt uitziet :D

@sonja: Vanaf wanneer kan het springparcours verkend worden? Die staat er zaterdag toch ook al voor de zaterdagmiddag groep?

En mag ik niet met jullie mee? Had me zo verheugd op de stop bij de MAC :D

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:41

Sonja schreef:
Vind ik eerlijk gezegd ook de fijnste instelling.
Ik moet altijd wel heel erg lachen om die überfanatiekelingen met krijsende wijven met stopwatches enzo. Dan denk ik 'jongens.... Het is een OEFENCROSS'... :roll:

Oh Dat hebben wij bij een cross voor alleen hafjes gehad. Iets van 6 Deelnemers hadden lol en 1 was zo vreselijk fanatiek en de moeder aan de kant tijden schreeuwen. Toen moesten we wel een beetje lachen dat die voor de laatste gewoon echt stopte. Ze hebben ook van de organisatie wel wat te horen gekregen of het de volgende keer wat minder kon.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:06

Miepjee8 schreef:

Jij mag toch altijd mee! Eerst een potje dressuren in De Lutte en daarna naar Holten!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:18

Marjo89 schreef:
Ik draaf en galoppeer regelmatig over 't asfalt, mijn pony heeft geen ijzers.
Gezonde hoeven moeten dit prima aankunnen

Galoperen over het asfalt??? Tis jou paardje, dus je moet t zelf weten... Draven doe ik ook. Heel veel zelfs voor de wagen, maar galoperen écht niet!!
Maar ijzers of niet, uitglijden omdat ze net door de modder hebben gerend kunnen ze allemaal...

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:41

Illusion1990 schreef:
Miepjee8 schreef:

Jij mag toch altijd mee! Eerst een potje dressuren in De Lutte en daarna naar Holten!

Dat is lief! Hahah! Voor ons een echt SGW weekend! *\o/*

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:31

Marjo89 schreef:
Ik draaf en galoppeer regelmatig over 't asfalt, mijn pony heeft geen ijzers.
Gezonde hoeven moeten dit prima aankunnen

Het probleem zit hem ook niet in de hoeven, maar in de pezen. Het trainen van peesweefsel kost twee keer zo veel tijd als het trainen van spierweefsel. Een harde ondergrond dempt niet, daar zijn pezen niet op berekend. Tenzij je pezen zo traint zoals ze bij politiepaarden doen, behoor jij niet te galopperen op asfalt.

Mocht je nare gruwelverhalen over peesblessures nodig hebben om dit je te doen beseffen, staat mijn pb-box open...

Miepje en Illusion, tuurlijk gaan wij zaterdag verkennen en mac'en!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:50

askazita schreef:

Normaal in een sgw is het op strafpunten (en tijd) en niet op stijl. Alleen springen in de klasse b is op stijl... Maar ja, wat men hier verzonnen heeft weet ik natuurlijk niet! Ik laat me verrassen. Vandaag in ieder geval lekker gesprongen! Hoefde maar 1 keer af te stappen om de balk er weer op te leggen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:14

:) Het is een oefencross, da's toch altijd voor de lol? Stappen met oversteken van een weg lijkt me wel zo veilig; d'r zal maar iemand aan komen fietsen...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:56

Het is idd voor de lol Anne_GTI, maar aan de andere kant is het ook de bedoeling om te oefenen. Mijn doel voor zondag is bijvoorbeeld toepassen wat ik in mijn lessen heb geleerd (wat zonder echte wedstrijdstress als het goed is makkelijker gaat dan op een sgw...): tempo rijden en het hele parcours in verlichte zit. (Dat kan echter voor de echte 'plezierruiter', waar deze cross natuurlijk oorspronkelijk voor bedoeld is, al snel als fanatiek worden bestempeld. Ik heb dan ook lang getwijfeld of ik hier aan mee zou doen of niet...) Maar het lijkt me idd logisch dat je je aan de wedstrijdregels houdt en dus stapt op een aangegeven plaats. Zeker voor een OEFENcross geen verkeerde oefening om te kijken of de rem nog net zo goed werkt als thuis in de rijbak!! Er komt genoeg langs gesjeesd waarbij de controle ver te zoeken is. Ik ga dus lekker oefenen voor batmen volgende week, maar daarnaast hoop ik ook op erg veel lol en lekkere patatjesss!!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:42

Hallo allemaal, ik doe ook mee op zondag :D Samen met mijn vriendin!

Lees een en ander over parcours verkennen, is dat echt nodig of is er ook een tekening o.i.d. van? En hoe lang loop je er eigenlijk over met verkennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:14

Er is een tekening van zowel het springparcours binnen (op de flipover in de kantine, let op kan zijn dat ze 'm ergens anders neerzetten van 't weekeinde natuurlijk!), als van de cross.
Of je het nodig vindt om te verkennen is je eigen inschatting.
IK vind zoiets noodzakelijk. Maar ja, ik heb er godzijdank geen verstand van, ik doe maar wat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:25

veraA schreef:

Lees een en ander over parcours verkennen, is dat echt nodig of is er ook een tekening o.i.d. van? En hoe lang loop je er eigenlijk over met verkennen?

Ik vind crossen zonder het parcours te hebben gelopen onverantwoord. Jij moet je paard/pony sturen en alle mogelijke problemen al van te voren hebben gezien zodat je ze kan vermijden. Je paard moet op jou kunnen vertrouwen dat je dat voor hem gedaan hebt zodat hij nooit in een situatie terecht komt die je door het parcours te kennen had kunnen voorkomen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:26

veraA schreef:

Half uurtje? Iets langer als je alle hindernissen aan een grondige inspectie onderwerpt :D

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:43

Anne_GTI schreef:
veraA schreef:

Ik vind crossen zonder het parcours te hebben gelopen onverantwoord. Jij moet je paard/pony sturen en alle mogelijke problemen al van te voren hebben gezien zodat je ze kan vermijden. Je paard moet op jou kunnen vertrouwen dat je dat voor hem gedaan hebt zodat hij nooit in een situatie terecht komt die je door het parcours te kennen had kunnen voorkomen.

Wie zegt dat ik onverantwoord daarmee om ga? Ik stelde de vraag puur om te weten of je 'm echt moest lopen of dat er andere opties waren. Er zijn bij sommige oefencrossen namelijk filmopnames waarin je prima kunt zien hoe het parcours verloopt en dan kan ik prima inschatten hoe ik daar rijden moet! Dus nee geen onverantwoord gedrag, puur interesse over hoe het geregeld is in Holten ;)

Bedankt voor de reacties in ieder geval :)

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:46

Parcourslopen is bij ons al een gedeelte van de lol :D
Tuurlijk wel serieus, en goed kijken hoe je bepaalde sprongen het beste kunt nemen, maar met een groep van 8 ruiters is dit gedeelte ook al wel erg gezellig :D

Ik mag als 2e van onze groep starten :-)

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:16

Nou ze zijn er weer druk mee geweest vandaag hoor! Er hangen wat spandoeken her & der.. Ze waren flink aan de gang :j!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:53

Parcourslopen is leuk! En nuttig inderdaad, zodat je weet waar de hindernissen zitten, maar ook waar mogelijke schrik-obstakels zijn voor je paard, zodat je je daarop kunt voorbereiden.
Voelen jullie je ook weer ff helemaal Penny als je zelf over die boomstammetjes springt :o

Ik heb vandaag nog wat geoefend voor het parcours springen. Simpele lijntjes en ook wat lastiger aanrij-routes, zoals schuin en op een volte. Mijn paardje heeft er in elk geval zin in! (en ja, zondag zet ik wel een cap op O:) )

Afbeelding