Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Citaat:Bron: Biologie voor jou handboek vwo
De aerobe dissimilatie van glucose vindt in een groot aantal stappen plaats. Deze stappen zijn te verdelen in drie reactieketens:
1. De glycolyse. Hierbij wordt een glucosemolecuul (C6H12O6) in tweeen gesplitst, waardoor twee moleculen pyrodruivenzuur (C3H4O3) ontstaan. De glycolyse vindt plaats in het grondplasma (het cytoplasma zonder de organellen).
2. De citroenzuurcyclus, ook wel naar de ondekker krebscyclus genoemd. Hierbij worden de pyrodruivenzuurmoleculen verder afgebroken tot CO2-moleculen. De citroencyclus vindt plaats in de mitochondrieen.
2. De oxidatieve fosforylering. Hierbij staan energierijke elektronen hun energie geleidelijk af voor de synthese van ATP. Dit gebeurt ook in de motochondrieen.
Citroenzuurcyclus (krebscyclus)
De pyrodruivenzuur- en NADH-moleculen die bij de glycolyse in het cytoplasma ontstaan, worden in de mitochondrieen verder verwerkt. Van pyrodruivenzuur wordt eerst één koolstofatoom afgesplitst, samen met twee zuurstofatomen. Dit proces wordt decarboxylering genoemd. Er blijft een molecuul met twee C-atomen over. Dit molecuul wordt gebonden aan een co-enzym (co-enzym A) dat binnentreedt in een cyclische reactieketen: de citroenzuurcyclus.
De citroenzuurcyclus vindt plaats in de vloeistof (matrix) in de mitochondrieen. In de citroenzuurcyclus fungeert behalve NAD ook FAD als elektronenacceptor. Verder wordt er één keer chemische reactie vastgelegd in een molecuul GTP (guanosinetrifosfaat). Dit molecuul wordt gevormd uit GDP en Pi op dezelfde manier als een ATP-molecuul wordt gevormd uit ADP en Pi. De energie van een GTP-molecuul kan dan ook worden overgedragen op een ATP-molecuul.
ATP = zoals al gezegd energie
NADH & FAD kan (als ik het goed onthouden heb) ook worden omgezet in ATP.

. Vandaar dat ik het zo snel al niet herkende.. Citaat:Melkzuurbacterieen zetten pyrodruivenzuur om in melkzuur. Bij deze reactie wordt NADH omgezet in NAD+. Deze vorm van anaerobe dissimilatie van glucose wordt melkzuurgisting genoemd. Melkzuurbacterien worden o.a. gebruikt bij de productie van kaas, yoghurt en zuurkool. Ook bij veel dieren (en bij mensen) kan door anerobe dissimilatie melkzuur ontstaan, vooral in de spieren. Dit vindt plaats als er in heel korte tijd veel energie moet worden vrijgemaakt, bijv. bij explosiere sporten. In het grondplasma van de spiervezelf vindt dan glycolyse plaats. Er is geen tijd om het pyrodruivenzuur naar de mitochondrien te transporteren voor verdere dissimilatie. Omdat er per glucosemolecuul slechts weinig energie wordt vrijgemaakt, wordt er in korte tijd veel glucose gedissimileerd. Daardoor vindt in de spieren ophoping van melkzuur plaats. Dit veroorzaakt een vermoeid gevoel ('verzuurde spieren'). Na afloop van de inspanning wordt het melkzuur afgevoerd naar de lever. Daar wordt het met behulp van zuurstof en ATP weer omgezet in glucose.
Nickeltje schreef:Nickje krijgt na zware werkzaamheden een flesje donker bier door haar eten...
Verder eigenlijk niks bijzonders. Ze krijgt zowiezo erg weinig eten als ik hier zo op Bokt wat porties langs zie komen...

renskek schreef:hihi, ik vind dit topic zeer interessant.
Bij mij krijgen ze niks anders, en ze zijn nooit stijf na een training of wedstrijd
ShirlMilou schreef:1 dag rust , of lekker ontspannen rijden

Scum schreef:Vallen die van jullie trouwens ook zo af na de cross? Oro raakt volgens mij best wat kilo's kwijt. Dat is natuurlijk grotendeels vocht. Maar hij is zowiezo al moeilijk dik te houden. Ik probeer dat met hooi bij te voeren maar dat gaat niet snel genoeg. Kun je daar ook iets voor voeren?
Meestal eet ik gewoon hetzelfde als anders. Een broodje ofzo en dan natuurlijk in de auto onderweg.
. Zowel voor vochthuishouding als voor suikerspiegel.