[SGW] Voeren jullie iets speciaals na de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Voeren jullie iets speciaals na de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:49

Nickje krijgt na zware werkzaamheden een flesje donker bier door haar eten...
Verder eigenlijk niks bijzonders. Ze krijgt zowiezo erg weinig eten als ik hier zo op Bokt wat porties langs zie komen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:00

Ik voer eigenlijk nooit iets extra's bij. Ze krijgt hooguit na een training een have schep muesli extra, maar meer niet.
Misschien moet ik me er wel beter in verdiepen, als het beter voor Vorstin is.
Ik had en tijdje geleden een pot Max-H gekocht, en daar kreeg ze dan iedere dag 1 schepje van. De pot is nu op, maar eigenlijk heb ik helemaal geen verschil gemerkt Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:06

Wat ik me nog kan herinneren over de citroenzuurcyclus:
Deze vindt alleen plaats tijdens aerobe verbranding, tijdens anerobe verbranding stopt de verbranding tijdens het pad ervoor, en wordt er van pyruvaat (eindproduct van de glycolyse- omzetting van glucose in pyruvaat) lactaat gemaakt.
Ik dacht dat lactaat wel degelijk voor verzuring kon zorgen...
Wat ik wel zeker weet is dat de citroenzuurcyclus efficienter is dan de omzetting in lactaat, want daar komt meer ATP bij vrij.
'Citroenzuur' is geen onderdeel van de cyclys, wel andere producten, dit pad heet alleen de citroenzuurcyclus...
Deze cyclus kan alleen plaatsvinden in een onderdeel van de cel, het mitochondrien. Sommige cellen missen deze en kunnen dus sowieso geen citroenzuurcyclus uitvoeren. Het verband met O2 is volgens mij dat er bij te weinig zuurstof pyruvaat minder makkelijker het mitochondrion ingaat en dat het ook nodig is voor de cyclus, dat durf ik echter niet met zekerheid te zeggen.

Over electrolyten, keukenzout zou in principe ook goed moeten zijn, maar neutradex werkt ook nog extra tegen spierherstel. Nanea krijgt dit ook iedere dag omdat haar spieren zo gevoelig zijn voor schade... Of het nou zoveel beter zal helpen als keukenzout? Geen idee, daarvoor zou je een wetenschappelijk onderzoek moeten doen Knipoog .

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:30

Laat ik nou net de vorige module bij biologie iets hebben geleerd over de citroencyclus. Ik zal even een stukje overtypen uit mijn boek..
Citaat:
Bron: Biologie voor jou handboek vwo

De aerobe dissimilatie van glucose vindt in een groot aantal stappen plaats. Deze stappen zijn te verdelen in drie reactieketens:
1. De glycolyse. Hierbij wordt een glucosemolecuul (C6H12O6) in tweeen gesplitst, waardoor twee moleculen pyrodruivenzuur (C3H4O3) ontstaan. De glycolyse vindt plaats in het grondplasma (het cytoplasma zonder de organellen).
2. De citroenzuurcyclus, ook wel naar de ondekker krebscyclus genoemd. Hierbij worden de pyrodruivenzuurmoleculen verder afgebroken tot CO2-moleculen. De citroencyclus vindt plaats in de mitochondrieen.
2. De oxidatieve fosforylering. Hierbij staan energierijke elektronen hun energie geleidelijk af voor de synthese van ATP. Dit gebeurt ook in de motochondrieen.

Citroenzuurcyclus (krebscyclus)
De pyrodruivenzuur- en NADH-moleculen die bij de glycolyse in het cytoplasma ontstaan, worden in de mitochondrieen verder verwerkt. Van pyrodruivenzuur wordt eerst één koolstofatoom afgesplitst, samen met twee zuurstofatomen. Dit proces wordt decarboxylering genoemd. Er blijft een molecuul met twee C-atomen over. Dit molecuul wordt gebonden aan een co-enzym (co-enzym A) dat binnentreedt in een cyclische reactieketen: de citroenzuurcyclus.
De citroenzuurcyclus vindt plaats in de vloeistof (matrix) in de mitochondrieen. In de citroenzuurcyclus fungeert behalve NAD ook FAD als elektronenacceptor. Verder wordt er één keer chemische reactie vastgelegd in een molecuul GTP (guanosinetrifosfaat). Dit molecuul wordt gevormd uit GDP en Pi op dezelfde manier als een ATP-molecuul wordt gevormd uit ADP en Pi. De energie van een GTP-molecuul kan dan ook worden overgedragen op een ATP-molecuul.

ATP = zoals al gezegd energie
NADH & FAD kan (als ik het goed onthouden heb) ook worden omgezet in ATP.

Afbeelding

EDIT: Verder ben ik echt een leek qua scheikunde en biologie, dus uitleg hierover kan ik niet geven, maar misschien de slimmeriken onder ons wel Knipoog

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:36

hihi, ik vind dit topic zeer interessant.

Bij mij krijgen ze niks anders, en ze zijn nooit stijf na een training of wedstrijd Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:37

Wat bij jullie citroenzuur genoemd wordt, wordt in mijn boek citraat genoemd Knipoog. Vandaar dat ik het zo snel al niet herkende..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:40

@ Floor, onze stukjes komen inderdaad wel op hetzelfde neer

Stukje over verzuren:

Citaat:
Melkzuurbacterieen zetten pyrodruivenzuur om in melkzuur. Bij deze reactie wordt NADH omgezet in NAD+. Deze vorm van anaerobe dissimilatie van glucose wordt melkzuurgisting genoemd. Melkzuurbacterien worden o.a. gebruikt bij de productie van kaas, yoghurt en zuurkool. Ook bij veel dieren (en bij mensen) kan door anerobe dissimilatie melkzuur ontstaan, vooral in de spieren. Dit vindt plaats als er in heel korte tijd veel energie moet worden vrijgemaakt, bijv. bij explosiere sporten. In het grondplasma van de spiervezelf vindt dan glycolyse plaats. Er is geen tijd om het pyrodruivenzuur naar de mitochondrien te transporteren voor verdere dissimilatie. Omdat er per glucosemolecuul slechts weinig energie wordt vrijgemaakt, wordt er in korte tijd veel glucose gedissimileerd. Daardoor vindt in de spieren ophoping van melkzuur plaats. Dit veroorzaakt een vermoeid gevoel ('verzuurde spieren'). Na afloop van de inspanning wordt het melkzuur afgevoerd naar de lever. Daar wordt het met behulp van zuurstof en ATP weer omgezet in glucose.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:47

Nickeltje schreef:
Nickje krijgt na zware werkzaamheden een flesje donker bier door haar eten...
Verder eigenlijk niks bijzonders. Ze krijgt zowiezo erg weinig eten als ik hier zo op Bokt wat porties langs zie komen...

Nou ik dacht hetzelfde. Nu is het anders omdat Fjordy op extra voer staat omdat hij zo afgevallen is.
Maar als hij 'normaal' is en in de zomer.. krijgt hij echt heel weinig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:57

renskek schreef:
hihi, ik vind dit topic zeer interessant.

Bij mij krijgen ze niks anders, en ze zijn nooit stijf na een training of wedstrijd Clown

Hier precies hetzelfde... Het enige is dat ie wat meer granenmix krijgt gedurende het cross seizoen. Hij krijgt in de trailer gewoon hooi en water. Heb nog nooit last gehad van stijfheid of wat dan ook. Zie dus voorlopig ook geen reden om het te veranderen.

edit: ik lees ook iets over een oud bruin biertje? Ik dacht altijd dat het wel goed was voor een paard, maar veel mensen spraken mij daarin tegen. Maar blijkbaar is het dus wel degelijk goed?
Hoeveel geven jullie ze daarvan?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:14

mmhhh ...voel me bijna slecht voor mijn paard als ik sommige lees, die van mij krijgt niks bijzonders. 3 maal 1 kilo sportbrok plus 3 maal 1/2 kilo muesli erbij, 4,5 per dag, ze eet nooit echt alles op dus ik weet dat ze dan genoeg heeft gehad, op een cross wil ze niks eten behalve wat gras of kuil in de trailer.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:09

1 dag rust , of lekker ontspannen rijden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 06:58

ShirlMilou schreef:
1 dag rust , of lekker ontspannen rijden

Maar dat heeft toch niks met het voer te maken Verward

Vallen die van jullie trouwens ook zo af na de cross? Oro raakt volgens mij best wat kilo's kwijt. Dat is natuurlijk grotendeels vocht. Maar hij is zowiezo al moeilijk dik te houden. Ik probeer dat met hooi bij te voeren maar dat gaat niet snel genoeg. Kun je daar ook iets voor voeren?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:11

Meel van de Dungense Molen Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:20

@ scum: nee eigenlijk nog nooit gehad. Of iig is me nog nooit opgevallen. Wel direct na de cros ietsje, maar dat is s avonds gewoon weer weggetrokken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:21

wsl drinkt hij idd te weinig en komt het daardoor. Dat had ik met Pablo in het begin ook.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:26

Ik heb van mijn DA begrepen dat electrolyten voeren voor de inspanning geen nut heeft. Ik heb het wel eens geprobeerd in het water op te lossen na een cross. Maar die van mij drinkt dan al helemaal niet meer.

Ik voer standaard plantaardige olie voor de vitaminen B. Bij ons op stal voeren we standaard mineralensupplementen om tekorten tijdens het binnenseizoen aan te vullen.

Voor de rest zit al mijn voorbereiding en nazorg in de training (afspuiten, veel op t harde stappen en longeren de dag na de cross)

Die van mij lijkt juist extra soepel en levendig te zijn de dag na de cross. de dip komt meestal de 2e dag na de cross.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:32

Ohja, een weetje: Men is er nog steeds niet uit waar de precieze spierpijn vandaan komt...
Eerder werd altijd gedacht dat het kwam door de verzuring. Maar er zijn nu wetenschappers die denken dat het ligt aan het overprikkelen van de zenuwen bij inspanning. de dag erna zijn deze zenuwen vermoeid maar bijven deze doorprikkelen(wat dan weer spierpijn zou kunnen veroorzaken) een tegenhanger is dan ook nog dat misschien daardoor melkzuur wordt aangemaakt. Maar dat is een kip-en-ei-discussie die nog niet is uitgevochten...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:21

Mijne krijgt sinds eergister Equitop Myoplast en ik voer hem al enkele maanden gedroogd zeewier. Beide voor de spieren en tegen de verzuring.

Wat doet een flesje bruin bier? Die zorgt ervoor dat afvalstoffen beter afgevoerd worden?

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:47

Mijn paard krijgt niks extras. Gewoon het voer dat hij elke dag krijgt. De dag erna loopt hij gewoon lekker buiten (rij ik hem verder niet).
Nooit last van spierpijn ofzo.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:09

Tal wil ook niet echt drinken, dus ik heb een extran fles waar ik limo in doe en die krijgt ze dan, vindt ze heerlijk. Verder is ze altijd wel wat stijf en is het nog niet erger of minder erg na een cross (training Knipoog

Op aanraden van mn holistische therapeute nicht geef ik 3 dagen voor en na stukje brood met traumeeldruppels, goed tegen de spierpijn en eventuele blauwe plekken of verrekingen. En voor jezelf ook Cool

verder krijgt ze 3xhalfje biks die in de zomer teruggeschroefd wordt naar een handje, maar denk dat ik op zo'n dag zelf wel iets meer ga geven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:32

Scum schreef:
Vallen die van jullie trouwens ook zo af na de cross? Oro raakt volgens mij best wat kilo's kwijt. Dat is natuurlijk grotendeels vocht. Maar hij is zowiezo al moeilijk dik te houden. Ik probeer dat met hooi bij te voeren maar dat gaat niet snel genoeg. Kun je daar ook iets voor voeren?

Scum, dit kan voor een groot gedeelte vocht zijn. Wat die van mij weegt voor een na een cross(training) weet ik niet, ik heb het idee dat hij niet zoveel optrekt na zoiets.
Na een Endurance is hij ongeveer 35 kilo kwijt. Dat is redelijk 'normaal', meeste paarden zijn zoiets kwijt na een dergelijke inspanning. Best leuk om misschien ook eens bij een SGW te regelen, paardenweegschaal vragen op het terrein en dan aan het begin en eind van de dag je paard laten wegen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:15

Hoe voeren jullie jezelf voor en na de cross, ook nog iets speciaals?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 07:17

Dat is altijd zo lastig Tal. Vaak moet je al om 2 uur opstaan. Dan hoef ik echt niks te eten Meestal eet ik gewoon hetzelfde als anders. Een broodje ofzo en dan natuurlijk in de auto onderweg.
Vriend zit wel vaak aan de energy-drink. Als het lang rijden is en je moest heel vroeg op dan wil je natuurlijk niet in slaap vallen achter het stuur Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:19

Mezelf?

Fles Fanta en bananen/energierepen gaan altijd mee Haha!. Zowel voor vochthuishouding als voor suikerspiegel.
Vriendlief is ondertussen vrij handig in het op tijd opdringen van voedsel en drinken, want anders ben ik aan het eind van de rit echt niet meer te genieten.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:25

Mijn paard krijg sinds kort Equitop Myoplast, met zware trainingen/wedstrijden krijgt ze iets extra. Verder niks bijzonders.

Wat doet bruin bier?