*grom heel betoog geschreven stopt bokt ermee*
Leren moet gebeuren met vallen en opstaan, maar vooral voor de ruiter zoals Karin al zei. Een paard mag nooit of te nimmer de dupe worden van een ruiter!! Zeker niet van een ruiter die zich niet goed heeft voorbereid.
Toen ik mijn oefencross ging rijden had ik meerdere crossen vanaf de grond gezien, meerdere trainingen vanaf de grond gezien, zelf al een paar cross hindernissen gesprongen, én les gehad bij een gerenomeerd cross instructeur. Na overleg met hém heb ik pas besloten de oefencross te rijden.
Als je je paard in een oefencross voor het blok zet vind ik dat je niet goed bezig bent! Voor jezelf en voor het paard niet!! Je kunt niet zonder les! En als je wel zonder een enkele cross hindernis te hebben gesprongen deelneemt aan een oefencross vind ik je niet doordacht en niet veilig bezig!!
Een springparcours voor een oefencross is het minste wat men kan doen om in elk geval de ruiters die niet fatsoenlijk rond te kunnen springen te kunnen filteren van de rest.
Mensen die ondoordacht een cross in gaan zijn een slechte reclame voor de sport! Zowel in de oefen wedstrijden als in de gewone wedstrijden!! Deze mensen zullen zich uiteindelijk toch wel tegenkomen, ik hoop allleen dat dat gebeurd voordat ze zichzelf, hun paard of iemand anders iets aandoen!!