[SGW] Wie nog meer SGW debuut in 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: Wie nog meer SGW debuut in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:23

Moet zeggen dat dat van zo weinig winstpunten vooral in het begin was hoor. In het begin waren ze erg streng en kreeg je om de haverklap een 4 op je protocol. Halverwege het seizoen leek het wel wat soepeler te zijn geworden. Ik heb het idee dat nu alleen de slechten er uit gepikt worden in plaats van het alleen maar winstpunten geven aan de echt goede ruiters... Ik zou je daar dus niet te veel zorgen om maken!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:43

Dan hoop ik maar dat ze meer kijken naar hoe de ruiter rijdt dan hoe het paard precies loopt :+ achja hopelijk gaat dat felle er nog een beetje af bij m'n paard. Verwacht toch niet dat ik al winstpunten ga rijden, eerst maar eens zien rond te komen.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:16

Ha ja, ik ook! Ik heb gister weer een winstpunt in het B-springen erbij gehaald, dus dat geeft moed :). Volgende week in Gorssel eens kijken hoe ik dat qua beugellengte ga doen, want denk niet dat ik 10km in verlichte zit ga volhouden ;).

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:51

Heb zelf nog geen winstpunt in het B springen. Hopelijk komt die deze zomer, 1 keer B gestart helaas 2 balkjes. Vind Indoor springen ook niet wat :P

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:41

Vanmorgen mn winstpunt in het springen behaald, dus we mogen eind mei meedoen aan de cross in Oudkarspel :)

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:55

Leuk! Fijn Theeglas, gefeliciteerd!

AnkeVivaldi, ik ben met B. wel voor het eerst afgelopen oktober B-springen indoor gestart. Heb op stal echt een ienieminie binnenbak (nog geen 20x40, maar we kunnen wel de hele winter doorrijden!), en mijn springinstructeur zegt altijd: "Joh, als je hier kunt draaien, dan kun je het overal". Indoor springen vind ik wel echt een uitdaging, zeker omdat alle vlaggen en bloemstukken e.d. dan nog meer aanwezig zijn. Maar ergens vind ik het ook een superoefening, want hij ziet wel heel veel ineens.

Ik heb vandaag trouwens weer een winstpunt in B-springen gehaald. Was gister bij Indoor Brabant wezen kijken. Nou, dan is die B eigenlijk ineens niet meer zo hoog de volgende ochtend, haha :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:03

Nou niet echt eens sgw debuut voor mijzelf (met 2 paarden al M) maar wel voor mijn op en top dressuurpaard haha.
Heeft 1 oefencrossje gelopen (foutloos) en thuis en bij Alice wat terrein training gedaan. Ben erg benieuwd hoe ze het op gaat pikken :j

Voor de stijl zou ik erg goed opletten dat je beugels goed kort zijn! Je een mooie afhankelijke zit hebt in de verlichte zit en ook zo de hele cross door zitten! Ik ga meestal zelf vlak voor de hindernis zitten, oefen een controle puntje uit waarbij ik paard op het achterbeen zet en attent maakt op de hulpen en rijd hem dan gecontroleerd in 1 tempo naar de hindernis toe. Goed zitten, druk op beugels, onderbenen ietsje naar voren en schouders goed naar achteren zodat je er niet af getorpedeerd wordt of uit balans bent als ze te veel terug springen.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:32

ja, ik werk eraan. heb vorige week al op m'n springzadel gereden met de beugels een gaatje korter. en deze week gaan ze weer een gaatje korter, en volgende week weer. merk ook in het B-springen dat het echt helpt en ik beter mee kan komen in de beweging.

dat van dat controlepuntje is een goeie. dat moet met B. toch wel drie-vier galopsprongen voor de hindernis, want hij houdt er nogal van om erop aan te trekken. niet dat hij echt plat erop gaat, maar wel enthousiast met de oren naar voren. ga ik thuis ook in de springles oefenen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:19

Evony schreef:
Nou niet echt eens sgw debuut voor mijzelf (met 2 paarden al M) maar wel voor mijn op en top dressuurpaard haha.
Heeft 1 oefencrossje gelopen (foutloos) en thuis en bij Alice wat terrein training gedaan. Ben erg benieuwd hoe ze het op gaat pikken :j

Voor de stijl zou ik erg goed opletten dat je beugels goed kort zijn! Je een mooie afhankelijke zit hebt in de verlichte zit en ook zo de hele cross door zitten! Ik ga meestal zelf vlak voor de hindernis zitten, oefen een controle puntje uit waarbij ik paard op het achterbeen zet en attent maakt op de hulpen en rijd hem dan gecontroleerd in 1 tempo naar de hindernis toe. Goed zitten, druk op beugels, onderbenen ietsje naar voren en schouders goed naar achteren zodat je er niet af getorpedeerd wordt of uit balans bent als ze te veel terug springen.

Mooi duidelijk uitgelegd! Heb de beugels al korter gedaan maar binnenkort toch nog een extra gaatje korter.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:30

Daarnaast is het ook belangrijk voor goede stijlpunten: niet rijden als een kamikaze. Paard opzetten voor de sprong. Jonge onervaren paarden duidelijk positief benaderen en als je een stop heb je paard op een nette manier behandelen en netjes oplossen. Zie vaak gebeuren dat een paard behoorlijk met de zweep krijgt terwijl het duidelijk een ruiterfout is.
Ik heb zelf een keer een 8 op stijl gehad terwijl mijn paard stopte. Stond bij positief opgelost. Geeft het paard vertrouwen. Dat is leuk om te lezen. In de B/L is het belangrijk dat plezier en vertrouwen voorop staat. Persoonlijk vind ik vaak de B niet veel voorstellen dus kun je een paard veel vertrouwen geven.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:36

Helemaal mee eens Caro :j
Ik zelf doe ook altijd als ik een stop heb echt even de tijd pakken, voor mezelf dat ik er niet in blijf ''hangen'' om om zo maar te zeggen en ook voor mijn paard. Weer echt van de hindernis vandaan en zorgen dat je weer een goede lijn te pakken hebt. Ook heel belangrijk en een vaak gemaakte fout. Mensen willen te graag. Pak gewoon even die tijd, er gaat geen man overboord als je een half minuutje later binnenkomt. Wel kan je paard er veel van leren.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:51

Ik vind dat bij normaal springen(waar ik dan weer wel genoeg ervaring in heb) ook heel normaal eigenlijk. Je hebt toch al een stop dus voor de prijzen rij je niet meer mee dus neem maar gewoon de tijd om er een leermoment van te maken, anders heb je al helemaal voor niks betaald!;)
Maar in het normale parcours zit ik meestal niet continue in de verlichte zit etc, dat vind ik persoonlijk de veranderingen in vergelijking met crossen. Controle en rust etc zijn altijd van belang:)

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:01

Oja, zeker! Doe ik in het gewone parcours ook. Die van mij was laatst enorm geschrokken in een B-parcours omdat een balkenraper ineens achter een hindernis opdook. Gevolg: acute stop, drie meter voor de hindernis. Ik had 'm door kunnen schoppen, maar heb rustig een hele grote volte gedraaid en opnieuw weer aangereden, en toen deed'ie het. Jammergenoeg qua stijl net geen winstpunt omdat ik ook al een balk had (en door de volte ook tijdsoverschrijding), maar dat weet B. natuurlijk niet. Die weet alleen dat hij geschrokken is en ik 'm heel braaf vond dat hij erna meteen weer vol vertrouwen over die hindernis ging. Dus uiteindelijk was ik erg tevreden, het was namelijk erg leuk om te ontdekken dat hij zichzelf snel kan herpakken wanneer hij iets eng vindt, zolang ik maar rustig blijf (aan de kant moest men ook echt lachen om mijn: "Goedzo, jeeeeeeee!"). En hij is normaal echt geen aansteller met springen, hij is afgezien van die keer eigenlijk een andere keer in het parcours gestopt toen we echt niet uitkwamen. Dus ik heb 'm even over de manenkam gestreken en de hindernis opnieuw aangereden, toen deed hij het ook zonder te morren. Ik ken hem niet als een paard dat stopt zonder reden, dus die zelfreflectie hebben we wel :D

Alleen bij het water heeft hij nog wel wat aanmoediging nodig, maar ik heb nog twee crosstrainingen voor die tijd en de laatste keer in Ede ging hij meteen (da's ook wel een hele mooie waterbak trouwens), ook van het afsprongetje in een keer! Dus het zal vast wel gewenning voor hem worden als we het maar regelmatig doen en het iedere keer leuk is.

Ach ja, zolang ik maar met een grijns van oor tot oor die cross uitkom (al dan niet halverwege), en hij het leuk heeft, en we allebei nog "heel" zijn, vind ik het best. Eerst maar eens wennen en heel veel plezier hebben, gaan we erna wel nadenken over de punten.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:02

Alleen ook ik moet wennen aan continu in verlichte zit zitten. Ga ook maar nog even thuis oefenen en in bos ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:18

Let er wel op dat je in verlichte zit niet te ver naar voren gaat zitten met je bovenlichaam, echt goed in balans en haast iets te recht op zitten anders lig je er zo voor over af.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:14

Nou Evony, ik heb eerst vandaag voorafgaand aan mijn springles (ik moet hem zelf losrijden) geprobeerd te rijden met mijn beugels weer twee gaten korter. Direct kramp, dus ik heb ze nu slechts eentje korter weer gedaan (maar: vergeleken met mijn "normale" springmaat zijn ze al twee gaten korter). Het lukt me alleen niet lang om in de verlichte zit rond te galopperen zonder ver naar voren te hellen. Ik heb er echt moeite mee om in de beugels te blijven "staan". Wel lukte het om heel licht op het zadel te zitten, en die met mijn kont zo min mogelijk aan te raken. Kortom; het zal wel een kwestie van oefenen zijn :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:06

Ik zag dat er in de andere topics al tips waren gegeven.
Maar het komt waarschijnlijk door dat jij je onbewust te veel aanspant omdat je miss bang bent dat je er van afvalt omdat je het niet gewend bent?
Is dus een kwestie van ontspannen en leren wennen, kan je inderdaad het beste steeds ietsje meer proberen. En gewoon eerst thuis, niet meteen een galoptraining ofzo. Gewoon relaxt rondjes gaan galopperen en daarin ontspanning en de juiste houding zien te vinden :j

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:28

ha Evony, denk dat het juist een kwestie is van te veel ontspannen, omdat ik bang ben voor spierpijn in m'n kuiten. ik zal eens harder op m'n beugels gaant steunen en schouders naar achter trekken :))

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:35

Je krijgt geen kramp door ontspanning ;)
Kramp is een overdreven reactie reactie op spierspanning.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:41

ja precies. ik heb een aantal keer dus heel hard op m'n beugels gesteund waardoor ik drie dagen niet meer kon lopen. dus ik denk dat de verlichte zit nu niet lukt, omdat ik m'n kuiten juist te weinig aanspan...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:44

Dan prate we even langs elkaar heen haha. Ik snap nu wat je bedoeld hihi.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:16

:D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:38

Ik meld me hier ook :D
Zowel ik als paard zijn nog onervaren als het gaat om eventing, springen doen we al wel wat langer, en eerst gaan we daar maar eens een debuut mee maken :o en de eerste crosstraining wordt binnenkort ook ingepland :D . De bedoeling is om in de zomer een oefencrossje te starten en dan wie weet.... al in het najaar een echte B cross te kunnen starten. En als dat niet lukt.... dan lekker volgend jaar :D .

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:54

Ik hoop na mijn stage in londen weer tegen een leuk paard aan te lopen om mee te gaan crossen :)

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:21

Nou, het lijkt er met dit beloofde "Siberische weekend" op dat de crosstraining wel weer afgelast wordt en zelf naar een vennetje rijden ook geen optie is... :( Zo klaar van.

Het wordt in Markelo dus nog beetje spannend of'ie het water gaat doen. Laatste twee keer ging super. Moet alleen denk ik zelf proberen er niet te gespannen op aan te rijden...