[SGW] sgw verslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:17

Ik snap echt niet dat mensen zo maar een cross in gaan zonder een les gehad te hebben... Ook niet eerlijk voor het paard in mijn ogen. Daarnaast kan het gebeuren dat je op die manier kennis maakt, maar daarna ga je toch wel nadenken en les nemen? Het is geen kwestie van het iemand in dank afnemen dat die prijzen wint. Dat staat er los van, maar het is gevaarlijk wat je doet want je hebt nooit echt geleerd hoe het moet. Ookal rij je in de B, daar kan ook genoeg mis gaan.
Vooral als je zelf al zegt in Gorssel kwam ik er mee weg, dan weet je dus eigenlijk al wel hoe de vork in de steel zit. Dat je er dan niet aan gaat werken snap ik niet. Vooral niet omdat je dan wel aan je dressuur gaat werken omdat je daar hoog mee in de klassering komt. Die redenering vind ik krom... En dat vind ik jammer aan de B en L SGW rubrieken. Dat je met een goede dressuurproef de wedstrijd kunt winnen. Dat is niet hetgeen waar een eventing wedstrijd om zou moeten gaan.

Ik ben ook niet van mening dat eventingruiters slechte dressuurruiters zijn. Het is voor een eventingruiter alleen lastiger om sneller hoger op te komen omdat je aan alle 3 moet werken. Dressuur, springen en cross... Dan gaat het nou eenmaal minder snel als dat je maar 1 aspect rijdt.
Daarnaast, als je de kunst van het schakelen in de dressuur zou leren zou het voor een Z dressuur ruiter toch helemaal geen probleem moeten zijn om de cross gecontroleerd uit te rijden? Het schakelen in de cross is heel anders als het schakelen in de dressuur. Maar waarom besteed je geen goede lessen aan de cross als je zelf al aangeeft dat je de controle daar soms verliest? Dat snap ik niet...
Daarnaast vind ik het gewoon jammer, want het is vaak bij diegene die onvoldoende trainen en niet goed weten waar het over gaat waar het mis gaat. Maar dan is het altijd de schuld van de hindernis, het paard, de bodem, de organisatie etc. etc. Het is echter nooit de schuld van de ruiter zelf...

Roxxiejj

Re: sgw verslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:03

Paard is nou eenmaal enthousiast. Weigeren is geen optie voor hem. Ga gecontroleerd over de hindernissen, tussen de hindernissen mag paard van mij best de stukken dicht lopen. Maar heb geen edele 4voeter die binnen 2 meter weer op areidstempo zit, ik heb toch echt wel een truck. Maar ik klaag verder niet, als ik ongecontroleerd zou rijden, zou ik nooit heelhuids aan de finish komen. Keer op keer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:17

Roxxiejj schreef:
Paard is nou eenmaal enthousiast. Weigeren is geen optie voor hem. Ga gecontroleerd over de hindernissen, tussen de hindernissen mag paard van mij best de stukken dicht lopen. Maar heb geen edele 4voeter die binnen 2 meter weer op areidstempo zit, ik heb toch echt wel een truck. Maar ik klaag verder niet, als ik ongecontroleerd zou rijden, zou ik nooit heelhuids aan de finish komen. Keer op keer.

Dat is toch wel een grote misvatting hoor. Ik ken zat mensen die echt geen controle hebben en toch iedere keer aan het eind komen. Jij vindt dat je veilig rijdt, omdat je altijd heelhuids aan de finish komt :n . Ik heb je nog nooit zien rijden denk ik, maar dit is toch niet de juiste instelling.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:06

Wil je weten hoe weinig controle ik heb?

(Beetje alien filmpje geworden, dat is de Youtube anti-schok bijwerking)

lruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:26

Is dat nu het paard wat ik hoor hijgen....?

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:54

lruiter schreef:
Is dat nu het paard wat ik hoor hijgen....?

Haha denk dat het Rox zelf is! Ik vind er niks mis mee! Keurig gereden toch!!!

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:00

Sannnn schreef:
Ik snap echt niet dat mensen zo maar een cross in gaan zonder een les gehad te hebben... Ook niet eerlijk voor het paard in mijn ogen....

Helemaal mee eens! Ken er zo 2! Maar dan wel klagen dat ze er gister op het water uit moesten.... Ja maar heb toch oefencross gereden in Nootdorp! Nou dan weet je blijkbaar precies hoe alles moet :x

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:03

Crossen zonder trainingen vind ik ook een no-go. Het is jammer dat er inderdaad mensen zijn die hoog eindigen door hoge dressuurpunten. Het hoort erbij, zeker, maar ik hen er genoeg zien rondjakkeren, duidelijk totaal zonder verstand van zaken, die vervolgens winnen. Dat staat me dan tegen, want het is levensgevaarlijk op die manier en niet eerlijk tegenover het paard.

Als je wil crossen moet je m.i. naast de meestal 'standaard' dressuur en springlessen ook zeker crosslessen volgen.

Ik heb liever een paard wat misschien geen super dressuurder is, maar die in de cross wel te rijden is. Schakelen en luisteren. Controle in de dressuur hangt maar deels samen met controle in de cross. In de cross spelen zoveel meer elementen mee.

Edit: wat betreft cross verkennen en verstand hebben van hoogtes in verschillende klassen, het zou goed zijn als hier meer aandacht aan werd besteed. Probleem is dat die verantwoordelijkheid bij de ruiters zelf ligt en de meesten doen daar geen moeite voor. Ik wil mijn cross altijd twee keer lopen. Maak overal fotos van, bodem, bochten, hindernissen. Rijd ook gerust een dag voor de sgw er vast heen om te verkennen. Heb ik met ww ook gedaan en dat is toch een stuk vanaf hier, maar dat hoort erbij vind ik. Daarnaast ken ik mezelf en weet dat ik met een x lopen gewoon niet alles onthoud :')

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:53

Dat hijgen ben ik ja, met paard zijn conditie niets mis, maar de mijne des te meer :=

Voor de liefhebbers en aanhangers van crosslessen: mag ik als n00b vragen waar de aandacht ligt tijdens deze lessen? In hoeverre is deze anders dan bijvoorbeeld een springles?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:02

Roxxiejj schreef:
Voor de liefhebbers en aanhangers van crosslessen: mag ik als n00b vragen waar de aandacht ligt tijdens deze lessen? In hoeverre is deze anders dan bijvoorbeeld een springles?

Heel anders..... ;) Ik zou zeggen : ga een keer naar Rob J en ervaar het zelf, want daar kunnen wij toch niet tegenop, iedereen heeft andere punten waar hij of zij aan moet werken, maar een eventingruiter rijdt wel degelijk anders dan een springruiter.
(zo hoor je vaak de term : ga niet zitten als een springruiter !!!!)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:09

Nou, als jullie mij willen overtuigen, moet je toch wel met iets komen waarvan ik denk ja, ik moet naar die lessen? Hoeven geen directe tips te zijn, maar ik zie het nut er niet zo in....

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:15

Ik denk dat je na een zo'n les het nut er wel van inziet. Er word aandacht besteed aan aanrijdlijnen, controle in lijnen,watercombinaties, houding en zit, hoe rijd je een bepaalde lastige crosshindernis op de juiste manier aan, hoe rijd je op de juiste manier een hoge afsprong of opsprong of een smalletje, nou zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is echt volledig anders dan een springles.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:43

Maar idd is het niet te vergelijken met gewone springlessen. Die ik trouwens ook gewoon af en toe rij, ook belangrijk. Je leert echt terrein rijden. Dus beugels nog korter voor een betere balans. Verlichte zit komt aan bod. Hoe rij je veilig en effectief af op een trakehner, greppel, smalletje het water. En hoe breng je een paard netjes bij een sprong vanuit een hoger tempo.
Daarnaast zijn crosslessen ook nog eens enorm leuk om te doen, zowel voor jezelf als voor je paard. :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:41

Roxxiejj schreef:
Nou, als jullie mij willen overtuigen, moet je toch wel met iets komen waarvan ik denk ja, ik moet naar die lessen? Hoeven geen directe tips te zijn, maar ik zie het nut er niet zo in....

:x

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:00

_Sim_ schreef:
Roxxiejj schreef:

:x

:j en dat is nu denk ik net het type ruiter wat TS bedoeld.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:09

ik ben ook niet echt schoolvoorbeeld van een eventing ruiter :Y)
heb vorig jaar zomer een cross training/oefencross gereden, dat pakte hij zo fijn op ik dacht boeiaa start gewoon de SGW in Oenkerk.(moet er wel bij zeggen dat het geen mega ingewikkelde cross was ;))

had wel info gevraagt bij andere eventing ruiters over hoe en wat allemaal zodat ik wel goed voorbereid was (sommige mensen die beginnen weten er echt niks van...)

reed toen Z1 dressuur en B springen, heb het paard wel goed voor elkaar en heb mijn eerste cross ook meer als "springparcour" gereden denk ik. vind ook niet dat je echt cross les nodig hebt om een cross uit te kunnen rijden, wel om echt te crossen.

dus vind dat je zonder (veel) trainingen best kunt crossen, als je gewone passende afstanden rijd en een niet als een mogool over het terein vliegt. kun je het best veilig afsluiten.

wel vind ik dat de waterbak goed getraind moet zijn, die van mij heeft er weinig moeite mee en liep er de eerste paar keren in stap braaf in, vind het een no go als iemand van te voren als zegt hoop dat ik de waterbak dit keer wel door kom... vervolgens veel te hard aan komen rijden, paard met zweep van streepjescode voorzien en dan nog kwader op het paard zijn na de cross... :roll:

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:31

Roxxiejj schreef:

Misschien voor jou net het duwtje dat je nodig hebt om over te gaan naar de L, aangezien jezelf aangeeft dat de angst om over te stappen een beetje tussen je oren zit. Een keer zo'n les proberen kan echt geen kwaad. Wellicht wordt je er wijzer van.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:35

Springen en cross is zo'n wereld van verschil qua lessen... :)) Ik wordt er soms helemaal tureluurs van! Gelukkig heb ik een springinstructeur die ook een beetje weet hoe je moet rijden in de cross, maar als ik spring-technisch iets fout doe (qua houding, zit of aanrijden bv) zegt hij vaak "ja, voor de cross zou dit prima zijn"... :Y)
Andersom is het ook zo, zoals Bianca1980 al aangeeft...

Watapatja schreef:
reed toen Z1 dressuur en B springen, heb het paard wel goed voor elkaar en heb mijn eerste cross ook meer als "springparcour" gereden denk ik. vind ook niet dat je echt cross les nodig hebt om een cross uit te kunnen rijden, wel om echt te crossen.
dus vind dat je zonder (veel) trainingen best kunt crossen, als je gewone passende afstanden rijd en een niet als een mogool over het terein vliegt. kun je het best veilig afsluiten.

Maar hier zit het probleem bij veel ruiters... Die doen dat niet op deze wijze! Gelijk de eerste cross moet er op tijd gereden worden... En dat is ook wat sommige jury's willen zien in de cross, want ik heb in mijn eerste seizoen toch ook op mijn stijlprotocol gezien dat mijn tempo te laag was 8)7 En dan denk ik ook "pardon?" Snapte ik niks van, want ik had 2 minuten verspilt op H3 wegens weigeringen en was iets meer dan 2 minuten te laat binnen. Ik heb dus gewoon op cross-tempo gereden...
Over passende afstanden RIJDEN zijn ook de meningen verdeeld. Ik vind dat er in de crosslessen juist niet gehamerd wordt op passende afstanden. Het paard moet zelf mee leren denken. Dat betekend niet dat je als ruiter niets meer hoeft te doen natuurlijk!

Watapatja schreef:
wel vind ik dat de waterbak goed getraind moet zijn, die van mij heeft er weinig moeite mee en liep er de eerste paar keren in stap braaf in, vind het een no go als iemand van te voren als zegt hoop dat ik de waterbak dit keer wel door kom... vervolgens veel te hard aan komen rijden, paard met zweep van streepjescode voorzien en dan nog kwader op het paard zijn na de cross... :roll:

Dat heeft niets met waterbak trainen te maken! Je moet gewoon je paard niet de schuld geven van een eigen tekortkoming!! Want dit is niet alleen zo bij de waterbak, maar ik zie ook genoeg (vooral pony-)ruiters die op een willekeurige hindernis waar een weigering is, hun paard finaal de grond in slaan. Dat is helaas in het gewone springen ook... En er gebeurt niks mee -O-

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:32

De angst om over te stappen voor mij zit in de hoogte, niet in de vraag of ik een cross normaal uitrij.

Zie hier toch wel redelijk veel "gezeur" op me af komen, wat betreft mijn manier van het starten met crossen. Ik zeg wel dat ik een beperkte controle heb ik het cross parcours, maar ik ga wel OVER de hindernis, hoef mijn paard niet aan te moedigen, mijn paard denkt mee, maar waar mijn probleem zit is het feit dat ik geen afstand kan zien tot de hindernis. Daardoor denk ik dat ik controle mis, omdat ik zelf niet kan bepalen hoeveel sprongen er nog worden gemaakt. Nou heb ik een paard wat afgaat als ik wil, maar hij kan zelf ook heel meedenken. Hij red mij vaak omdat ik de afstand niet zie, en het daarom lijkt alsof ik geen controle heb, ondertussen denkt het paard al mee en past het zelf uit.

Wat ook is: mij is min of meer geleerd dat de klasse B voor iedereen toegankelijk is, ongeacht je niveau of rijkunsten. De B is je basis. Ik snap dat er trainingen aan vooraf gaat, maar de B is een klasse waar een ieder in kan instappen. IN MIJN OGEN zijn die crosslessen pas vanaf klasse L een must, omdat er dan ook daadwerkelijk wat gevraagd wordt aan rij en stuurkunst van de ruiter als durf en controle bij het paard. I de B zijn crossen nog erg vaak 'recht toe, recht aan', met als moeilijkste hindernissen een dubbelsprong of waterbak. In de L en hoger krijg je pas echt te maken met aanrijlijnen, wat ik merkte aan de cross in Gorssel bijvoorbeeld. In de B was hier het moeilijkste dat er enkele scherpe bochten in zaten.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:01

Ik bedoel het niet om op jou te zeuren hoor Rox, ik zou het alleen zelf niet doen. En ik doelde niet op jou met mijn opmerking over mensen die winnen door hoge dressuurpunten en die jakkeren. Ik vind niet dat jij echt jakkert, je verliest soms wel de controle, maar daarover ben je ook eerlijk.

De B is de basis, absoluut, maar in de SGW houdt die basis wel in dat er over vaste hindernissen wordt gesprongen in een flink tempo. Vandaar dat ik van mening ben dat een paar goede crosslessen geen kwaad kunnen voordat er gestart wordt. Maar Rox, je zegt, ik mijn ogen zijn de crosslessen pas vanaf de L een must, terwijl je nog nooit een crossles hebt gevolgd en dus ook niet weet wat je daar leert en hoeveel je daaraan, ook in de B, hebt.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:12

Ik heb zeker heeeel veel geleerd van de cross lessen! Het aanrijden van bepaalde hindernissen, zit boven en na de sprong van bepaalde hindernissen enz! Een afsprong juist aanrijden kun je gewoon zomaar doen, of op de juiste wijze uitgelegd hebben gekregen en op die manier je paard het minst hinderen enz en

De B is de basis maar is niet "zomaar" een instap net als de BB! Je moet eerst 2 wp's gehaald hebben. Dus dat het toegankelijk is voor iedereen vind ik niet.

(al zegt dat ook niet dat je alles kan maar is in ieder geval wat vergeleken de BB)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:26

Ik ben van mening dat er wel aan de dressuur gewerkt moet worden. Ik zie genoeg ruiters die bij praktisch elke sgw niet in de buurt van de 180 punten komen. Als je dan met die ruiters praat dan krijg je als reactie: de dressuur kom ik niet voor of paard weet dat hij moet crossen dus hij is druk.
Ik denk dan bij mijzelf ga eens naar een dressuurwedstrijd tussendoor zodat paard ook leert dat hij een dressuurproef moet lopen zonder erna te crossen of werk er thuis wat meer aan. Daarnaast is een B proef niet moeilijk dus de proef wat netter afwerken ook niet. Ik zie regelmatig ruiters die amper een nette volte rijden of niet netjes op de letter rijden waar dat gevraagd wordt. Kleine moeite toch om netjes proberen te rijden. Ik ben van mening dat elk paard door nette afwerking de 180 wel moet kunnen halen ongeacht uiterlijk of gangwerk.

lisannee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:40

Blijkbaar doet Rox het wel goed, anders word ze ook niet bijna altijd eerste :P
En jij traint toch ook wel Rox! Zo ben jij toch ook naar Diepenheim geweest, wel niet onder begeleiding maar wel met andere ruiters, zo kun je toch ook van elkaar leren?
Als ik ga trainen neem ik wel een instructeur mee, maar ik denk dat je het zelf het beste aanvoelt of je dat nodig vind of niet..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:45

Ik heb het idee dat het topic ee beetje zijn doel voorbij gaat. Er komen opmerkingen van mensen voorbij die op mij behoorlijk opschepperig overkomen.

Dit was een topic waarin TS zich verbaasde over het gebrek aan kennis van sommige ruiters en dat dit in de verslagen tot uiting kwam.
Filmpje voegt imo niets toe, net als een hele hoop andere opmerkingen van die persoon.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:56

lisannee89 schreef:
Als ik ga trainen neem ik wel een instructeur mee, maar ik denk dat je het zelf het beste aanvoelt of je dat nodig vind of niet..

Hier zit toch JUIST het probleem?