[SGW] Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:54

Roos, het is de vierde dag dat je weer een conditietraining doet volgens mij, dus dat 1 en vier.
Ik gaf hierboven al aan dat het geen zware training is, maar bij gebrek aan beter.. En langer longeren in zo'n schema lijkt me voor het paard ook dodelijk saai :o
Maar goed, in de praktijk blijkt ook wel dat het allemaal tekort voor hem is. Ik baal gewoon als een stekker dat ik hier niet goed buiten kan rijden hier.......

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

Die van mij loopt alleen vrijdag/zaterdag/zondag/maandag, omdat ik de rest van de tijd 180 km verderop werk en dus gewoon geen mogelijkheid heb om te rijden. Vaak wordt ze op die dagen dat ik er niet ben 1 keer gelongeerd. Ik heb niet echt een vast trainingsschema, omdat ik daar naar mijn idee 'te veelzijdig' voor ben. Naast SGW loopt mn merrie ook nog voor de wagen en train ik af en toe ook voor endurance en wil ik ook wel een gewoon als een penny asociaal door het bos sjeesen :j De ene week trainen we dus springgericht, terwijl we de andere week juist weer voor de wagen aan de slag gaan. Enige regelmaat ontbreekt dus bij ons en is afhankelijk van het cc dat gepland staat voor het weekend....

Maar over het algemeen heb ik in de 4 dagen dat ik wel rij 1 keer priveles: een uur dressuurles of 45 minuten springen, beide exclusie uitstappen. En 1 keer in de maand een crosstraining. 1 dag concours dressuur/springen/SGW en de andere dagen zelf rijden 40 minuten tot een uur.
2 keer in de maand ga ik dan naar het bos, dat is mijn conditietraining... Meer zit er gewoon niet in bij ons. Maar daar redden we het makkelijk mee hoor, in de klasse B!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:59

Roos: inderdaad elke 4de dag!

Dus als je maandag conditietraining doet doe ik dinsdag harde training woensdag bijv dressuur do springen en dan vrijdag weer conditie.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:01

Ja, ik kom ook eigenlijk nu pas in de 'problemen' (M).
We gaan gewoon harder aan de slag en in ieder geval de intervallen aan de longe verder uitbouwen. Roos, goed idee om dat af en toe naast het gewone werk te doen. Dat zou dan wel alleen in het weekend kunnen i.v.m. werken, maar goed.

Wat bedoel je met harde training, Sarah? Is het niet de bedoeling om zwaardere en lichtere trainingen af te wisselen? Of valt conditietraining niet onder een zwaardere training? :)

(ik wil allessss weten :o :D )

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:25

Harde training is een rondje van ongeveer 5 km draven en stappen op het harde, dus asfalt.
Dit doe ik in overleg met kees en Alice, op die manier worden afvalstoffen goed afgevoerd en worden de benen mooi droog waardoor minder kwetsbaar voor blessures.

Het is dus een lichte training over het harde haha! Lekker relaxt rondje mooi over de rug en wat stappen en draven dus.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:26

Aaaah zo! Goeie. Dat zou ik dan lopend of op de fiets kunnen doen. Onder het zadel is beetje gevaarlijk...
Dat doe je altijd na een conditietraining/cross of standaard 1 keer per week?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:26

Dat zou dan ook kunnen inderdaad! Ik merk echt dat de paarden er goede droge benen van krijgen.

Wat doe jij trouwens met de benen van je paard Lau naar een galoptraining?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:31

_Noor schreef:
Aaaah zo! Goeie. Dat zou ik dan lopend of op de fiets kunnen doen. Onder het zadel is beetje gevaarlijk...
Dat doe je altijd na een conditietraining/cross of standaard 1 keer per week?

Lopend Noor, :j, gelijk goede conditietraining voor jezelf :P
Dat draven op het harde doe ik tegenwoordig ook. Ook met gewoon na het rijden even een stukje draven en stappen over het asfalt. Goed voor de beentjes! (maar weet ik ook pas sinds kort...vroeger juist geleerd dat je niet mag draven op de weg 8)7 das sieluhg)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:22

Draven over de weg doe ik ook heel veel, merrie draaft nu 3 of 4 keer 10 min naast de fiets, aan een halster door polder en havengebied A'dam, maar ik heb ook een randstadpaard :D

Noor, tijdens interval training schakel ik ook veel in de galop, max 1 min hard, maar ook wel zo verzameld/rustig mogelijk. Alleen dioe ik dat pas vanaf de 2de galop sessie. 1e gebruik ik om op te warmen en gewoon arbeidsgalopje en wat rustiger.
Hoe heb jij je tempo aan de longe? Ik laat de merrie nu per kant een minuut of 5 galopperen en daar ook afwisseld tempo.
Wat conditioneel ook heel veel doet bij mijn paard is 24/7 buiten. De eerste week is ze wat sloom, dus dan plan ik het zo dat ze niet vlak voor een cross 24/7 naar buiten gaat (geldt niet voor B/L cross)
Als ze dan in het najaar weer binnen komt 's nachts dan merk ik dat echt wel in de volgende wedstrijden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:37

Ik wissel ook veel in tempo aan de longe :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:31

Ik heb altijd voor cross beschermers om. Als ik klaar Ben gaan ze af en stap ik over het harde en door het water. Verder doe ik niks aan de benen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:45

Oke, ik zet ze na een training altijd in het ijs namelijk. Bevalt me ook erg goed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:18

Ja na water training zie ik daar het nut niet van in.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:09

Evony schreef:
Oke, ik zet ze na een training altijd in het ijs namelijk. Bevalt me ook erg goed.

ik zie zak met ijsblokjes om paarden benen :')
denk dat je het anders doet :P?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:12

Handig dit zeg, ga het even noteren voor als ik weer kan rijden. :)

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:12

Gister heeft mijn paard conditie training gedaan met Evy (die "belg" via MP3 :7 ) en vandaag heb ik ook hardgelopen met hond en evy.

wel erg fijn dat zij zegt dat je kunt stopppen en weer moet beginnen. ipv hardlopen galopeerde ik dan en ipv lopen stapte ik.

stap wel vaak na het rijden de laan even uit.

Evony, doe je dat dag na de cross ook? over het harde stappen en draven?

Wel super dat iedereen zo reageerd _/-\o_

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:17

Haha, heb je serieus Evy training gedaan met je paard? :')

Ik deed vooral om de 4 dagen galoptraining in het bos. Maar dan zonder hartslagmeter, ben begonnen met 3 minuten galopperen, 3 minuten stappen en had het uitgebouwd naar 5 minuten. Natuurlijk weet je dan niet wat zijn hartslag is, maar ik redde het hier in het M goed mee. Merkte echt een verschil aan What toen ik dit echt ging volhouden. Vooral toen ik zo nu en dan naar het 'heuveltjesbos' hier ging en dat hij dan heuvel op en af moest galopperen. De 1e keer was ie echt bek af, maar uiteindelijk redde hij het prima.
Wat dat betreft hebben wij hier veel mazzel met het bos naast ons, is voor anderen die dat niet hebben naast het werk bijna niet te doen.
Ik wil ook wel een hartslagmeter, maar vind die dingen zo ontzettend duur en vind/ vond het op mijn niveau nu nog niet nodig.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:23

Sannnn schreef:
Haha, heb je serieus Evy training gedaan met je paard? :')

haha ja :+ ik dacht waarom ook niet haha :P

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:26

ik lees ook even mee ben wel benieuwt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:10

Op welk tempo galopperen jullie. Stevig arbeidstempo of handgalop? Ik galoppeer nu uit nood veel in de bak in een stevig tempo. Verlichte zit. 4/5 rondjes achter elkaar zowel rechtsom als linksom.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:22

Ik schakel een keer of 2/3 per sessie, verschillend tempo dus.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:49

Watjapatja: ik heb van die bandages waar je coolpacks in kan steken. Het nadeel daarvan is dat die packs ook hotpacks zijn, ze worden dus weer opgewarmd door de pezen. Ik steek er dus idd ijsblokzakjes in want als die gesmolten zijn is het gewoon klaar.

Dag na de cross krijgt beat gewoon rust. Lekker in de wei.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:47

Echt goed topic dit. Na cross training of wedstrijd en conditie training spoel(koel) ik hem altijd extra goed over zijn hele lichaam en vooral goed de benen! daarna stap ik nog even een stukje ter plekke over het harde. De dag na een wedstrijd rijd ik altijd wel of even aan de longe, heel kort maar even wat gedaan om de spieren los te houden. En liefst die dag erna de hele dag in de wei :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:51

Jer gaat de dag erna ook aan de longe en hij staat sowieso buiten. Merkte met overigens niks van zijn matige conditie :') Sarah ik gebruik ook van die coldpacks :j handig! haal ze er na een minuut of 20-30 weer af.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:31

welk merk coolpacks hebben jullie noor en sarah?
daar zetten jullie ze gewoon mee op stal, of op de spoelplaats?