[SGW] Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:53

Sussie85 schreef:
Het probleem van te weinig startplekken kan ook worden opgelost door 's middags te dressuren als laatste onderdeel. Dus om half negen de eerste de springring in en daarna de cross om vervolgens een paar uur later te dressuren. Zo hou je de dressuur er wel in, terwijl er toch meer startplekken gecreëerd kunnen worden. Er zullen dan alleen wel lege plekken in de dressuur vallen door de combinaties die al eerder in het springen of de cross uitgesloten zijn.

zal je dan ook niet veel mensen krijgen die geen dressuur gaan rijden omdat ze toch geen wp meer kunnen halen door twee of meer weigeringen in de cross of te veel strafpunten met springen? Of gewoon mensen die wp's niet interesseren en echt puur komen voor de ervaring van de cross, bv met een jong paard?

pol013

Re: Een goede voorbereiding is het halve werk: SGW-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:02

Of wat denk je van je paard fatsoeneren nadat hij helemaal modderig en bezweet de cross uit komt? Lastig.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:03

Dat is er wel af te borstelen en lijkt mij ook niet het grootste probleem

Marloeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:10

_lautje_ schreef:
Persoonlijk heb ik er totaal geen probleem mee dat in de B er niet wordt gedressuurd. Er is gewoon een groot probleem, namelijk te weinig startplekken. De dressuur in de B is van een dusdanig basis niveau waar iedereen aan voldaan moet hebben om uberhaupt te mogen crossen (lees 1 winstpunt in de B dressuur om te mogen springen). Dat mensen wellicht toch niet aan dat niveau voldoen alla, ik zie genoeg Z dressuur ruiters waarvan ik mij afvraag hoe ben je L2 uit gekomen.

Het niet rijden van de dressuur zou beteken dat op de tijd dat er anders met de dressuur wordt gestart (half 9) de eerste al kan springen. Neem aan dat er normaal een 1,5uur tussen dressuur en springen zit, creëer je nu 1,5uur extra ruimte om te crossen. Dat is met om de 2min starten 45 starters extra.

Overigens zie ik nog hele mooie onzin voorbij komen als dat paarden die 200 punten in de B en L lopen niet vooraan lopen in M, Z, 1* of 2**. Ik heb een paard wat altijd rond de 70% loopt en ik heb er het volle vertrouwen in dat, dat paard ruim voldoende bloed, galoppeervermogen en instelling heeft om mee te lopen op dat niveau. En ja het is een heet paard, kan echt gaan liggen, wil graag lopen en heeft heel veel bloed. Echter het is ook een heel mooi paard, kan goed lopen, kan sluiten en is zwart met dikke hengstennek. En ik denk dat ik hem misschien ook wel enigszins dressuurmatig voldoende voor elkaar heb waardoor ik die punten krijg.
Ook een bloedpaard kan aan elkaar lopen en dressuurmatig goed voor elkaar zijn. Als een paard dat niet kan is het geen goed eventingpaard. Want een goede eventer loopt goed dressuur, springt foutloos en loopt binnen de tijd de cross.
Want anders kan je zeggen ja ik heb een goed eventingpaard want hij dressuur super, springt foutloos alleen ja de cross die gaat niet foutloos.
Alle drie de elementen zijn even belangrijk. Wat overigens ook een argument is om toch te dressuuren in de B. Echter vind ik het probleem van te weinig startplekken een belangrijker argument.
Ook is de B zo basis en is de dag vaak lang zat voor jonge paarden en onervaren ruiters.

Ik ben het helemaal eens met laura haar argumentatie. Ik denk dat te weinig startplekken probleem alleen maar groter gaat worden, vooral in de b. De sport wordt nu eenmaal gepromoot, en hierdoor gaan steeds meer mensen de sport probleren in de b.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:28

pol013 schreef:
Of wat denk je van je paard fatsoeneren nadat hij helemaal modderig en bezweet de cross uit komt? Lastig.

Dat is toch bij iedereen hetzelfde. Lijkt me niet dat dat problemen op zou leveren. Wel verwacht ik dan inderdaad een uitgedund dressuurveld. Alleen de mensen die nog kans hebben op een winstpunt zullen dan waarschijnlijk nog gaan dressuren.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:53

Ook ik vind dat de dressuur moet blijven! Vind het niet het leukste onderdeel maar vind het gewoon bij de SGW horen!

Zodra mensen gaan beginnen over zwiepende staart een vorm van spanning is gaan mijn nekharen overeind staan! Mijn paard is ook erg bloederig, kan zich flink stressen maar zwiept ALTIJD met zijn staart!!!!! Ook in stap met een lange teugel, is het dan spanning?? Nee gewoon zijn manier van bewegen! Weet dat er hier meer zijn met een paard die dat doen!

Het enige wat ik wel altijd jammer blijf vinden is dat de ene jury weer zoveel strenger is dan de ander!
Voorbeeld:

SGW Vrouwenpolder, ene ring hoogste 192 en hoogste in de 220! Je kan mij niet wijs maken dat er in de ene ring zo slecht of ander zo goed gereden werd!

Dat is voor mij de voornaamste reden dat ik een "hekel" aan dressuur heb! Vreselijke jurysport! Voor alle duidelijkheid niet elke jury is zo!

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:31

hennydehart schreef:
Zodra mensen gaan beginnen over zwiepende staart een vorm van spanning is gaan mijn nekharen overeind staan! Mijn paard is ook erg bloederig, kan zich flink stressen maar zwiept ALTIJD met zijn staart!!!!! Ook in stap met een lange teugel, is het dan spanning?? Nee gewoon zijn manier van bewegen! Weet dat er hier meer zijn met een paard die dat doen!

Het enige wat ik wel altijd jammer blijf vinden is dat de ene jury weer zoveel strenger is dan de ander!
Voorbeeld:

SGW Vrouwenpolder, ene ring hoogste 192 en hoogste in de 220! Je kan mij niet wijs maken dat er in de ene ring zo slecht of ander zo goed gereden werd!

Dat is voor mij de voornaamste reden dat ik een "hekel" aan dressuur heb! Vreselijke jurysport! Voor alle duidelijkheid niet elke jury is zo!

Voor je je nekharen overeind zet, even goed lezen wat er staat....Staat namelijk een combinatie van een aantal dingen waaruit je kan opmaken dat er wel spanning is bij een paard :).

En wat betreft de ringen in Vrouwenpolder, als je niet alle combinaties gezien hebt, kan je er niet over oordelen denk ik, alleen speculeren.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:45

Dat is weer zo'n slap antwoord! Tis toch algemeen bekend dat de ene jury sinterklaas is en de ander juist weer streng!

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:50

Zullen we on topic blijven? Vind je argumenten niet zo sterk namelijk....

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:51

Juudt86 schreef:
hennydehart schreef:
Voorbeeld:

Voor je je nekharen overeind zet, even goed lezen wat er staat....Staat namelijk een combinatie van een aantal dingen waaruit je kan opmaken dat er wel spanning is bij een paard :).

En wat betreft de ringen in Vrouwenpolder, als je niet alle combinaties gezien hebt, kan je er niet over oordelen denk ik, alleen speculeren.

Ik denk dat de verschillen tussen ringen ook niet zoveel uitmaken, als de verhoudingen binnen de ringen maar kloppen, toch?

Ik ben ook geen voorstander van het afschaffen van dressuur in de SGW. Het hoort erbij, de meest veelzijdige combinatie wint. En bij die veelzijdigheid hoort imo ook een dressuurproef. Maar ik vind het op zich wel een goed idee om er eens mee te experimenteren (Ermelo), om de reden die Lautje al noemde.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:57

Het gaat om wel of geen dressuur! Ik ben absoluut voor het behoud van de dressuur in de SGW!
Een argument voor mij om tegen te zijn, zou kunnen zijn dat de jury's zo ver soms uitelkaar liggen! Dus offtopic??!

Heb je helemaal in FF! Maar bedoel dat het naar is dat men soms voor hun gevoel en anderen die dat bevestigingen ondergewaardeerd worden of juist teveel krijgen! Ik reed in lisse een proef dat ik dacht hmm kan beter had 222. Reed in Maarbergen een heerlijke proef en 189! Dat is wat ik bedoelde met dat ik jammer vind van het jurysport gedeelte!
Maar uiterraard niet alle jury's zijn zo!

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:03

Nu staat het er idd als argument en niet als frustratie :).

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:05

Als het zo over kwam was het niet zo bedoeld!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:01

Sussie85 schreef:
pol013 schreef:

Dat is toch bij iedereen hetzelfde. Lijkt me niet dat dat problemen op zou leveren. Wel verwacht ik dan inderdaad een uitgedund dressuurveld. Alleen de mensen die nog kans hebben op een winstpunt zullen dan waarschijnlijk nog gaan dressuren.

Dat wel maar daar heb ik gewoon geen zin in :Y) . Vind het zo lekker dat je helemaal uitgelaten na de cross je paard nog een beetje kunt wassen, prutsen, kroelen ipv dat er dan nog knotten in moeten er je het zweet er uit moet borstelen (jak).

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:31

dat vind ik precies zo polo. gaan altijd met gewassen paarden na concour en vind het dan mooi om hem zo ' strak in de lak ' voor de dr te kunnen presenteren

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:20

Als eerste: ik ben tegen het laten verdwijnen van de dressuurproef. Van oudsher is de sgw een ultieme test van de bruikbaarheid van het paard: controle en gehoorzaamheid in de dressuur, moed in de cross en conditie en techniek in het springen. Dit moet behouden blijven al kan er wel aan de invulling gesleuteld worden.

Een voorstel zoals nu gedaan door de KNHS vind ik juist ten nadele van de sport ipv ten gunste. Promotie baseren op stijlpunten die maar op enkele plaatsen in de cross uitgedeeld worden, vind ik unfair. Iedereen heeft wel eens een missprong waarbij het paard je moet helpen en kamikazepiloten kunnen een keer geluk hebben en goed uitkomen dus dit systeem voegt in mijn ogen niets toe. Juist in de B komen deze dingen vaker voor dan op hoger niveau waar de combinaties al meer bevestigd zijn. Stijlpunten hebben imo alleen zin als dit op elke hindernis beoordeeld wordt anders wordt het een soort geluksfactor waar de jury staat ...

Wat betreft de dressuurproef, ook ik jureer regelmatig op crossen en juist omdat ik zelf ook cross, vind ik het belangrijk om volgens de "oude" richtlijnen van de KNHS te jureren. Deze kan ik echter nergens meer terugvinden :? Lijkt wel alsof ze van die uitleg afgestapt zijn?? Kwam er in ieder geval op neer dat crosspaarden niet voor hun dressuurkwaliteiten uitgezocht werden en dat er als jury meer gelet moest worden op gehoorzaamheid en nageeflijkheid en minder op verzameling en "in de krul". Er stond duidelijk bij dat als een paard dit wel toonde, dit dan ook beloond diende te worden. Zo probeer ik alle ruiters te beoordelen, paarden die lekker voorwaarts zijn, niet tegen de hand komen en zich fijn rond laten sturen eindigen dan ook hoger dan de paarden die in de krul getrokken worden en daarbij impuls verliezen of die bij iedere overgang een hakkel hebben... Echter niet alle juryleden jureren zo, tref je een jury die jureert alsof het een normale dressuurproef is, dan kunnen de punten tegenvallen. Wel is het zo dat dan ook de beste combi''s bovenaan zullen staan, dat zou voor alle jury's moeten gelden. Het verklaart wel het verschil tussen de juryleden onderling...

Met het volgende zal ik me niet echt populair maken maar het kan misschien de startproblemen oplossen of verminderen...
Veel organisaties willen wel meer organiseren maar zijn gebonden aan/door vrijwilligers. Wedstrijden als Chaam en EL zouden wel een weekend Bpaarden vol krijgen maar missen de mankracht voor nog meer wedstrijdweekends. Als nu verplicht werd dat crossruiters ook 1 à 2 wedstrijden per jaar fungeren als hindernisjury, zouden de organisaties meer mankracht overhouden voor de organisatie want de hindernisjury is gegarandeerd. Een dergelijke regeling zou andere organisaties er misschien toe zetten om meerdere weekends te organiseren zoals in Chaam en EL.
Blijft natuurlijk het probleem dat iedereen op dezelfde wedstrijden starten wil maar daarvoor kan geloot worden. Weet dat dit voorstel nog genoeg haken en ogen heeft maar dit is een van de grootste problemen van een organisatie en ik ken ook genoeg ruiters die fijn profiteren van het werk vna anderen en zelf niets bijdragen aan de sport en dat vind ik een spijtige zaak :j Wil je je niet inzetten voor de sport, dan ook geen startplek ...

Meerdaagse wedstrijden zijn leuk maar ook duur, vaak is dan een overnachting van ruiter en paard nodig die aardig in de papieren loopt. Wel vind ik het systeem van de LRV in Belgie wel oke, 's middags pas dressuren na springen en cross. Heb het een paar keer gedaan en zeker in de lagere klasses moet dat geen probleem zijn qua conditie. Wb de netheid, vaak zit er zoveel tijd tussen dat je het hele paard kunt wassen, vlechten en opblinken, kwestie van organisatie. En trouwens, het blijft een SGW, de jury weet dan ook dat er al gesprongen en gecrosst is ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:05

Daar heb je best een punt hoor Ibonn. Mag ook best gezegd worden.
Citaat:
en ik ken ook genoeg ruiters die fijn profiteren van het werk vna anderen en zelf niets bijdragen aan de sport en dat vind ik een spijtige zaak Wil je je niet inzetten voor de sport, dan ook geen startplek ...

Dat wil ik wel een klein beetje nuanceren: Misschien zorgen deze (niet vrijwillige bij SGW)mensen er dan wel voor dat diezelfde (wel vrijwillger bij SGW)mensen dan een leuke avond of dag heeft op een feest of evenement door daar weer te vrijwilligen.
Maar een soort van voor wat hoort wat vind ik niet perse verkeerd. Hoe dat te organiseren is dan were een andere vraag.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:38

Het zou ook een stuk eerlijker zijn als wedstrijden in het zuiden van het land de belgische deelnemers ook op een wachtlijst plaatsen. Als nederlandse starter in België heb je steeds minder kans om daar te starten, waarom niet dezelfde regel in nederland invoeren?

Wat betreft de dressuur, ik heb ook geen dressuurtopper, meestal sta ik als een van de laatste, maar wel altiid boven de 170. Ik denk dat er ook veel spanning bij de ruiters is en teveel druk om een goede proef neer te zetten en het ene paard spiegelt nu eenmaal veel meer dan het andere paard.
De dressuur mag van mij dan ook gewoon blijven, oplossing voor startplekken in de B kan ook zijn door ruiters uit de buurt de middag ervoor al te laten starten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:34

Ibonn schreef:
Met het volgende zal ik me niet echt populair maken maar het kan misschien de startproblemen oplossen of verminderen...
Veel organisaties willen wel meer organiseren maar zijn gebonden aan/door vrijwilligers. Wedstrijden als Chaam en EL zouden wel een weekend Bpaarden vol krijgen maar missen de mankracht voor nog meer wedstrijdweekends. Als nu verplicht werd dat crossruiters ook 1 à 2 wedstrijden per jaar fungeren als hindernisjury, zouden de organisaties meer mankracht overhouden voor de organisatie want de hindernisjury is gegarandeerd. Een dergelijke regeling zou andere organisaties er misschien toe zetten om meerdere weekends te organiseren zoals in Chaam en EL.
Blijft natuurlijk het probleem dat iedereen op dezelfde wedstrijden starten wil maar daarvoor kan geloot worden. Weet dat dit voorstel nog genoeg haken en ogen heeft maar dit is een van de grootste problemen van een organisatie en ik ken ook genoeg ruiters die fijn profiteren van het werk vna anderen en zelf niets bijdragen aan de sport en dat vind ik een spijtige zaak :j Wil je je niet inzetten voor de sport, dan ook geen startplek ...

Heel goed! Ik verplicht mezelf dan ook idd om 1 a 2 keer per jaar te helpen. Vorig jaar Ermelo, dit jaar Maarsbergen gedaan. Volgend jaar Maarsbergen en Hoogenweg (maar dan wel met mooi weer hoor! ;) ) Ik wil er alleen geen wedstrijd zelf voor hoeven laten schieten, dus ik kan alleen op wedstrijden in de buurt, die meerdaags zijn of waar mijn klasse niet verreden wordt. Ik denk dat dat voor heeeel veel mensen geldt, dus hoe dat verplicht te maken?

Overigens heb ik gister weer fijn gedressuurd, en lijkt mijn conclusie juist dat mijn slechte punten veroorzaakt worden doordat er tegelijk wordt gecrossd. Nu dus eens even verzinnen hoe we dat een keer kunnen gaan trainen... Misschien toch op Ermelo even een klein plekje opzoeken om even een proef te rijden terwijl de cross al bezig is.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:51

Ik wil ook gaan helpen maar dit jaar gaat me dat niet lukken omdat mijn moeder niet wil dat ik de dag voor cross de hele dag weg ben zodat alle voorbereidingen op haar schouders komen en ik natuurlijk wel wil vrijwilligen bij een cross in de buurt en bij deze crossen is de B iedere keer op de tweede dag van het weekend.

Als ik volgend jaar L ben denk ik dat het makkelijker kan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:48

Bedoel het niet aanvallend Joki, maar wat moet je allemaal de dag ervoor nog doen, waardoor je niet een dag van te voren zou kunnen helpen? Je kunt dat toch juist fijn combineren met het lopen van de cross? Mijn voorkeur gaat daar juist naar uit, anders moet ik 3 keer naar dezelfde plek. Mogelijk dat ik daarom dit jaar ook nog Bathmen opgeef om te helpen. Vorig jaar was er eerst ponies op zaterdag en zondags hoefde ik pas, maar ik weet dit jaar nog niet of ik er heen durf.

*Edit: voor de mensen die dit jaar nog niet aan hun 'verplichting' hebben gedaan maar dat nog wel graag willen doen op een leuk cc: [SGW] Outdoor Brabant
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 25-06-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:02

Vlechten, wassen, auto inladen, paard laten lopen eventueel inderdaad parcours lopen en het lijkt niet veel maar om de een of andere redden lukt het me maar niet om daar vroeg mee klaar te zijn en als ik de dag ervoor mijn uren op werk al aanpas omdat ik niet tot 6 uur wil werken de dag voor cross omdat ik het anders niet red. Lijkt het me ook niet handig om de hele dag op cross te zijn omdat ik het dan ook niet red

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:27

Ik ben voor het behouden van de dressuur (vraag het me nog eens als ik paard weer aan het schrobben ben en 1 1/2 uur over knotten gedaan heb ;) ). Het hoort erbij en het heet niet voor niets Samen Gestelde Wedstrijd. Tis mijn minst favo onderdeel, maar wel een onderdeel waarin je je paard test en dat hoort erbij!

Ik ga overigens 14 juli in Panningen vrijwilligen. Gewoon op de dag dat ik zelf ook moet starten. Laat me midden in mijn eigen klasse starten en dan genoeg tijd om in de andere klasse's bij een hindernis te zitten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:27

Het is toch een Samen Gestelde Wedstrijd? :+
Ik vind dat de dressuur moet blijven, als je je paard niet zonder problemen een rondje door een dressuur ring kan krijgen... dan weet ik ook niet of het altijd wel zo veilig is om een springparcours of zelfs een cross in te gaan. Het is natuurlijk wel vervelend als je altijd net niet genoeg scoort om daarna nog kans te maken voor een prijs, maar het kan ook zijn dat je altijd een fout maakt in het springparcours, maar dat laten ze ook niet weg.
En voor het te weinig startplaatsen argument: Meer wedstrijden :D (en ik snap dat dat veel geld/tijd/werk kost) desnoods twee weekeinden achter elkaar op hetzelfde terrein, zodat je niet al te veel extra hoeft op en af te bouwen dan als je het verspreid over het jaar, dat scheelt alweer wat werk.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:53

Ik vind ook zeker dat dressuur erbij hoort!!
Maar misschien mag het in de klassering er wat minder zwaar meetellen