[SGW] Dressuur schrappen uit B-SGW?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:10

Lielle schreef:
Ik zie er nog wel een voordeel in. Waar je nu regelmatig te maken hebt met lange wachttijden tussen dressuur en springen (of juist extreem kort) heb je daar dan geen last van.

Dat maakt SGW juist ook wel weer charmant...

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:10

Wat een interessante manier van de KNHS om dit experiment te lanceren ~~}> Ik ben wel geabonneerd op de nieuwsbrieven van de KNHS en kan mij niet herinneren dat er een aankondiging met onderbouwing in gestaan heeft. Het is heel menselijk om bij veranderingen te reageren door vast te houden aan het bestaande. Maar ik ben het met Lielle eens dat de KNHS in ieder geval wel probeert om te vernieuwen. De manier waarop ze het proberen is niet zo handig wellicht. Maar dat zegt vooral ook iets over de organisatie. Of zou er deze keer met, door en voor leden nagedacht zijn? In dat laatste geval, moeten we het gewoon maar eens gaan meemaken in Ermelo. Dat is mijn mening. Helaas ben ik er zelf niet bij dan, want ik ben benieuwd of het echt meer kamikazepiloten zijn dan in de B. Bovendien gaat in het L de dressuur toch niet verdwijnen? Alleen wordt het wellicht drukker in het L en wordt het probleem van teveel aanmelding verschoven naar een andere rubriek.

Ik kreeg gisteren nog te horen dat ik er in ieder geval niet op hoefde durven te hopen ooit een SGW te winnen met mijn hete, drammerige Vosje. Om te winnen moet je wel degelijk een dressuurscore van om en nabij de 200 punten neerzetten. Dat is voor Zoncorde en mij in een gewone dressuurwedstrijd al een hele opgave maar als hij ergens fluitjes hoort is hij niet meer bereid voor nette punten te lopen. Betekent overigens niet dat we geen winstpuntwaardige (voor SGW-begrippen) proef kunnen rijden overigens. Maar een grens van 180 punten gaat ons wel opbreken. Vooral bij een jurylid als in Maarsbergen die al begint met alleen 6-jes en dan bij foutjes gelijk naar 5-en uitwijkt. Tja dan blijf je snel op 178 punten hangen natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:13

Loetie84 schreef:
Lielle schreef:
Ik zie er nog wel een voordeel in. Waar je nu regelmatig te maken hebt met lange wachttijden tussen dressuur en springen (of juist extreem kort) heb je daar dan geen last van.

Dat maakt SGW juist ook wel weer charmant...

maar wel minder paardvriendelijk. Ik vermaak me prima op een crossdag, maar ben niet altijd even blij dat de paarden uren op de trailer staan. Ook nu geldt dat er wellicht betere oplossingen te bedenken zijn daarvoor, maar dat terzijde.

ponyparadijs

Re: Dressuur schrappen uit B-SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:15

In het kader van het dierenwelzijn mogen paarden ook niet meer zo lang op de trailer staan naar mijn weten. Misschien dat dat ook mee speelt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:17

heel eerlijk gezegd denk ik het niet, want dat lost het probleem niet op voor het LMZ. Maar mss zie ik iets over het hoofd.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:17

Dat soms lange wachten is ook vaak niks, helemaal mee eens maar ook dat heeft z'n charme. Maar juist omdat er toen niet en nu wel een B is vind ik dat je dat niet verder moet uithollen. Juist zo'n klasse is toch bedoeld om je vaardigheden op te bouwen? Ik vind juist dat ze in de B de regels moeten aanscherpen en ook de promotie naar de L moeten optrekken naar 10 punten. Eerst maar eens bewijzen dat je op alle disciplines goed uit de voeten kunt.
Ik ben een beetje bang dat als dit zo doorgaat dat je dan straks wedstrijden krijgt waarin je alleen crosst. Daar is op zich niks mis mee, maar dan is het geen SGW meer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:19

PP, dat is toch een voorstel en geen harde wet / eis (geef het een naam)?
Anders mogen door de andere richtlijnen nagenoeg alle maneges en zeker de pensionstallen in de randstad opgedoekt worden :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:21

en is dat laatste erg en zo ja waarom? Mss eens de nadruk op goed en verantwoord crossen leggen en de toelatingseisen voor het B sgw verhogen naar L2 dressuur en L springen. Dan heb je ook al bewezen dat je in de andere disciplines uit de voeten kunt.

wat ik probeer aan te geven is dat het de moeite loont om eens 'out of the box' te denken (om dat cliche maar van stal te halen).

vraag verwijst naar laatste opmerking margreet, niet die van Mootje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:22

Ik weet wel dat het niet een harde wet is. Maar gezien het feit de KNHS er wel mee wijst naar secretariaten (bij dressuurwedstrijden bijvoorbeeld) denk ik dat ze zich er toch mee bezig houden. Weet ook niet of het inderdaad een redenatie is. En zie de logica met betrekking tot de LMZ ook niet. Dus waarschijnlijk is het gewoon een rare denk kronkel van mij!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:24

Ben ik ook wel met je eens Lielle, maar dan moeten ze wel met hele goede regels komen. En zo heeft elk voordeel ook wel een nadeel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:29

In Engeland is de laagste klasse Eventing vergelijkbaar met ons M-niveau. Voor de lagere levels heb je de 'hunter-trails', dat is een cross op B/L niveau waarvoor iedereen zich kan inschrijven (en als dat goed gaat dan heb je dat mensen besluiten over te stappen naar het 'echte Eventing') .
Zoiets zou dan ook in Nld kunnen.
Voordeel inderdaad minder lange wachttijden en de mogelijkheid om meer combinaties te kunnen laten starten :-) (en als je kijkt naar de wachtlijsten die al snel ontstaan in voor een B of L klasse helemaal niet zo'n slecht idee).

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:29

Ik vind dit nogal tegen de haren instrijken van de gedachte om de sportveiliger te maken en juist strengere eisen te gaan stellen.
Ben dan ook tegen, was al erg te spreken dat je voor winspunten minstends 165 moet rijden tegenwoordig.
180 zoals mootje voorstelde ben ik het niet mee eens, dressuur is een jurysport waardoor het wel erg van de juryafhangt of je kan rijden of niet.

L2 dressuur/L springen vind ik ook weer wat te ver gaan eigenlijk. Dat is ook niet voor alle combinaties haalbaar terwijl ze wel netjes een cross rijden en daarnaast veel voldoening en plezier halen uit de cross en niet perse hoog hoeven te rijden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:35

Zo'n systeem als in Engeland is weer wat anders, maar niet slecht bedacht.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:09

De dressuur is meestal mijn slechtste onderdeel, dus wellicht zou ik dan hoger in de einduitslag eindigen.
Maar ik vind eigenlijk wel dat de dressuur erbij hoort, ook al is dat dan niet het favoriete onderdeel, zorgt juist voor motivatie om aan dat onderdeel extra hard te gaan werken.

Maar ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen. :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:23

Ik vind ook de eis L2/L niet echt wat. Hoeveel mensen rijden er wel geen Z dressuur met hun paard die B SGW rijden? Nou wil ik niet zeggen dat dat de mensen zijn die nou juist als kamikaze door de cross heen sjeesen ;), maar een bepaald dressuur of springniveau zegt mi niets over hoe iemand in een cross rijdt... Want zoals ik al eerder zei, iemand met 200+ punten in de dressuur kan net zo goed op onverantwoorde wijze een cross rijden, maar ook andersom is goed mogelijk...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:24

L2 dressuur en L springen zou betekenen dat ik gelijk mn hele crosscarriere aan de wilgen kan hangen :))

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:28

O, en als die eis geldt zoals die nu is, dus "ooit L2/L zijn geweest" is het ook een wassen neus natuurlijk. B dressuur B springen met je huidige crosspaard zou een reeelere eis zijn wat dat betreft, ook gezien het niveau van een B cross.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:34

Interessante proef.

Ik vind het wel een interessant idee,zeker als ze het ook voor de hogere klassen zouden gebruiken en daarbij ook een stijlbeoordeling in de cross zouden gaan toepassen, die ook meetelt in de einduitslag.

Persoonlijk zou ik graag een cross zonder dressuur rijden, hoewel ik mijn paard thuis aardig en fijn door zijn lijf aan het lopen heb ben ik over het algemeen vreselijk gespannen voor een proefje en rijd ik hele slechte dressuurproeven, ik vind het daardoor ook echt niet leuk om te doen en hierdoor loop ik bij simpele crossen vaak een klassering mis, alleen bij zware crossen met een krappe tijd kom ik dan in de prijzen. Dus voor mij persoonlijk zou ik het zeker niet erg vinden.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 23-04-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:36

ik vind het sowieso wel een gewaagde actie van de knhs om zoiets te verkondigen zonder het hoe en wat

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:42

Voor het hogere nivo zou ik het helemaal vreemd vinden, ik heb zo vaak een goede klassering vergooit met een slechte proef, maar dan nog ben ik geen voorstander van de dressuur schrappen. Internationaal hoort het er ook bij.

Sportstand ruiter -paard op B+ 5 in springen en dressuur zou ook nog een optie zijn. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik zie nu ook wel een Z dressuurruiters rondrijden :n Dat geeft imo zeker geen uitsluitsel dat die mensen ook kunnen crossen.

Een verplicht aantal trainingen bij gerenormeerde trainers laten volgen naast de instap eis is ook nog een optie. Dit is ook al aangegeven op het overleg van de stijljuryleden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:43

Misschien hadden ze gehoopt dat we pas naar het VP zouden zoeken na 1 mei en komt er deze week nog een persbericht oid?
Roos, Als een soort van brevet / stempelkaart?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:58

Maar dat hou je in alle disciplines hoor Roos. Maar ik ben het met je eens dat SGW ruiters niet zomaar zouden mogen starten met B plus 1, misschien is een soort brevet misschien inderdaad wel een oplossing. Alhoewel een training ook weer anders is dan een echte cross.
Maar de dicussie gaat hier over een B wedstrijd zonder dressuur starten, en dat vind ik niet goed. Dan maken ze eventueel maar een aparte dag voor alleen crossen en daar dan andere regels aan verbinden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:06

Een 2 daagse wedstrijd opzet zou misschien nog wel een goede oplossing zijn.
1 dag dressuren en de dag erna springen en crossen. Alleen als je dan van ver komt wordt je daar natuurlijk niet gelukkig van. Dat kost een hoop extra tijd en geld!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:21

bvw schreef:
ik vind het sowieso wel een gewaagde actie van de knhs om zoiets te verkondigen zonder het hoe en wat

dat ben ik idd helemaal met je eens. Je zou allerlei wilde verhalen om zeep helpen door gelijk open kaart te spelen hoe of wat en waarom....?? Ik vind de dressuur er eigenlijk ook wel bij horen en vind het systeeem zoals het nu is met de punten eigenlijk ook goed, zowel met springen als dressuur.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:24

MargreetW schreef:
Maar ik ben het met je eens dat SGW ruiters niet zomaar zouden mogen starten met B plus 1

Nou scheer je alle B+1 ruiters wel een beetje over 1 kam hoor...
Daarnaast heb je ook nog een stukje eigen verantwoordelijkheid. Als iemand graag het risico neemt om zn paard in prak te rijden door onvoorbereid of als een idioot het parcours door te jakkeren, is dat een keuze. Dat zou afgestraft moeten worden aan de hand van de stijlpunten (en dus geen toekenning wp en doorstroming naar een hogere klasse).
Wat ik overigens wel raar vind is dat je met een onvoldoende voor de stijl WEL in aanmerking komt voor de prijzen, maar GEEN wp krijgt toegekend. Of ben ik de enige die dat raar vind?