[SGW] sterk paard, bit gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:16

EvelienH schreef:
Als hij op de hand hangt wordt dat waarschijnlijk niet minder met een pelham. Je zou een Waterford kunnen proberen of een Myler level 2. Pessoa zou ik persoonlijk niet snel proberen, breken ze snel op af.

Als hij zijn mond opendoet kan een touwneusriem nog wel eens helpen.
Succes!

huh wacht even dat dik gedrukte stukje snap ik niet helemaal eerlijk gezegd... Ik ga dus maar even antwoorden op wat ik denk dat je bedoeld ;)

Als een paard zijn mond opendoet heeft dat een reden. Met zo'n touwneusriem zorg je er voor dat hij zijn mond niet opendoet dus inderdaad je bedstrijd het symptoom maar de oorzaak word niet naar gekeken en maak je dus alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:17

MaritAriel schreef:
EvelienH schreef:
Als hij op de hand hangt wordt dat waarschijnlijk niet minder met een pelham. Je zou een Waterford kunnen proberen of een Myler level 2. Pessoa zou ik persoonlijk niet snel proberen, breken ze snel op af.

Succes!

huh wacht even dat dik gedrukte stukje snap ik niet helemaal eerlijk gezegd... Ik ga dus maar even antwoorden op wat ik denk dat je bedoeld ;)

Als een paard zijn mond opendoet heeft dat een reden. Met zo'n touwneusriem zorg je er voor dat hij zijn mond niet opendoet dus inderdaad je bedstrijd het symptoom maar de oorzaak word niet naar gekeken en maak je dus alleen maar erger.

Maar dat is dus hetzelfde met een scherper bit...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:18

Citaat:

Citaat:
Maar dat is dus hetzelfde met een scherper bit...

Ja dat vind ik ook en dat raad ik der ook sterk af . Maar daar denken blijkbaar veel mensen anders over ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:19

knollentuin schreef:
Ik ga je een antwoord geven waar je niet om vraagt,maar waar ik voor zouu gaan: een beter training een sterker bit maakt je probleem alleen maar erger.

Inderdaad.
En een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Je kan elk bitje scherp maken.

Maar ik zou bij jou even eerst kijken naar de basis :) En dat je paard beter reageerd op jouw hulpen.
Scherper bitje lost het niet altijd op.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:30

Ik sluit mij van harte aan bij de posts van de crossers in dit topic, maar wil daar nog aan toevoegen dat de scherpte van het bit ook nog eens afhangt van de handen van de ruiter. Zo heb ik ook een heftig, brutaal en gretig paard, maar in overleg met mijn instructeur(s) rijd ik m nog met een enkelgebroken kneveltrens. Mijn handen zijn niet rustig genoeg en mijn zit is niet onafhankelijk genoeg om een scherp bit te kunnen gebruiken. Veel trainen op lijntjes en controle heeft mij wel geholpen en gelukkig komt mijn paard in wedstrijden wel voldoende terug op de hindernissen.
Met een Myler bit heb ik met mijn vorige paard overigens wel goede ervaringen gehad. Het werkt onafhankelijk links en rechts in en biedt relatief veel tongvrijheid. Succes met je keuze!

edit: ik zie dat de opmerking over de ruiterhand toch al gemaakt is

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:37

Setteli schreef:
hahaha, toen ik de titel zag wist ik al gelijk wat voor commentaar je zou krijgen. :')
Grondwerk, communicatie, les nemen, als je het niet op een gewoon bit kan niet meer crossen, bitloos enz enz.

Ik denk dat als je dit probleem alleen in de cross hebt, je gewoon een overenthousiast paard hebt. Niks mis mee, alleen wordt het dan een beetje gevaarlijk. Je zou een correctie of scholingsbit kunnen proberen. Geeft veel tongvrijheid en je kan hem met lichtere hulpen rijden. Paarden gaan er ook niet zo op hangen.

Succes ;)

Het is gewoon advies dat gegeven word . Wij kennen dat paard verder niet . Het kan overenthousiasme zijn , en dat zal waarschijnlijk ook wel , maar het zou natuurlijk ook een andere reden kunnen zijn in mijn ogen ;)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 28-10-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:38

MaritAriel schreef:
EvelienH schreef:

Succes!

Erger? Nee hoor. Bit werkt beter in als het paard zijn mond dicht houdt en daardoor kun je vaak een minder scherp bit gebruiken. Paard wordt echt niet slechter van die ene keer op concours met zo'n neusriem lopen.
Maar goed, jij denk er toch anders over dus het maakt toch niet uit wat ik plaats. :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:43

Citaat:

Citaat:
Erger? Nee hoor. Bit werkt beter in als het paard zijn mond dicht houdt en daardoor kun je vaak een minder scherp bit gebruiken. Paard wordt echt niet slechter van die ene keer op concours met zo'n neusriem lopen.
Maar goed, jij denk er toch anders over dus het maakt toch niet uit wat ik plaats. :D

Meestal doet een paard een mond open om dat het bit in het gehemelte prikt. Nogmaals dat is de vaak voorkomende reden . Het paard doet zijn mond dan open om dat geprik in zijn gehemelte te voorkomen . Maar snoer jij zijn mond maar lekker hoor als hij dat doet . Zal ie zeker beter van worden ;). Een paard denkt niet bij zich zelf van go laat ik mijn mond even open doen . Dat heeft toch echt een goede reden. Ik vind het echt belachelijk dat mensen zonder te weten waarom hun paard dat doet even hun mond snoeren.

MelanieB

Re: sterk paard, bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:46

Over neusriemen gesproken omdat je op alles zo fel bent behalve je bitloos hoofdstelletje:
Op je ava is ook nou niet de vriendelijkste neusriem.... is er ook voor om druk te geven als het paard zijn mond dichtdoet. En vraag me af tot in hoeverre je gecrosst hebt dan, en dat je zoveel paarden kent hoe ze reageren dat je vind dat elk paard op een dubbelgebroken bustrensje kan lopen, want dat is pure onzin, zijn genoeg paarden die zo'n bit al niet eens normaal mee kunnen lopen met dressuur, over bitsoorten gesproken. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:50

MelanieB schreef:
Over neusriemen gesproken omdat je op alles zo fel bent behalve je bitloos hoofdstelletje:
Op je ava is ook nou niet de vriendelijkste neusriem.... is er ook voor om druk te geven als het paard zijn mond dichtdoet. En vraag me af tot in hoeverre je gecrosst hebt dan, en dat je zoveel paarden kent hoe ze reageren dat je vind dat elk paard op een dubbelgebroken bustrensje kan lopen, want dat is pure onzin, zijn genoeg paarden die zo'n bit al niet eens normaal mee kunnen lopen met dressuur, over bitsoorten gesproken. ;)

ik ben niet zo fel op alles hoor . Ik ben er helemaal niet tegen dat mensen met bit rijden . Ik heb er zelf ook heel lang mee gereden maar dat kon niet meer omdat mijn paard gebitsproblemen had . Anders had ik er nu nog mee gereden ;) . Daarom snap ik deze aanval niet helemaal . Aangezien ik gewoon mijn mening geef ;) . Die foto is lang geleden gemaakt , was niet eens mijn hoofdstel , ook nooit mee gereden . Alleen even voor de foto ;) , aangezien het een shoot was . Ik verdiep me verder niet in andere paarden die crossen op een bustrensje dat heb je mij ook nergens horen zeggen . Ik weet dat de mijne het toen die tijd kon . En het lijkt mij dat meer paarden dat dan ook moeten kunnen . Of is dat zo bijzonder? Nogmaals ik snap je reactie niet helemaal.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:54

Ik rij met een dubbelgebroken bit dus dat geprik zal wel meevallen. ;)

Verder ben ik het wel met je eens dat er snel naar een scherper bit wordt gepakt maar om nou te zeggen dat alle paarden op een simpel bitje kunnen lopen... Ik denk niet dat het zo simpel ligt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:56

EvelienH schreef:
Ik rij met een dubbelgebroken bit dus dat geprik zal wel meevallen. ;)

Verder ben ik het wel met je eens dat er snel naar een scherper bit wordt gepakt maar om nou te zeggen dat alle paarden op een simpel bitje kunnen lopen... Ik denk niet dat het zo simpel ligt.

het kwam mischien zo over , maar ik schreef het een beetje fout ... Het was niet naar jou bedoeld maar over het algemeen . Als ik op dressuur wedstrijd ben dan zie ik dat zo vaak . vandaar dat ik daar zo fel op reageerde . excuses ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:57

MaritAriel schreef:
Ik weet dat de mijne het toen die tijd kon . En het lijkt mij dat meer paarden dat dan ook moeten kunnen . Of is dat zo bijzonder? Nogmaals ik snap je reactie niet helemaal.

Dat de jouwe dat kon, is mooi. Maar niet elk paard is hetzelfde. ;) en je zegt idd: dat MEER paarden dat ook moeten kunnen, maar echt niet élk paard zou dat kunnen.
Niet voor niets zie je in de hoogste klasses zwaardere bitten, doen ze echt niet voor de lol.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:59

MelanieB schreef:
MaritAriel schreef:
Ik weet dat de mijne het toen die tijd kon . En het lijkt mij dat meer paarden dat dan ook moeten kunnen . Of is dat zo bijzonder? Nogmaals ik snap je reactie niet helemaal.

Dat de jouwe dat kon, is mooi. Maar niet elk paard is hetzelfde. ;) en je zegt idd: dat MEER paarden dat ook moeten kunnen, maar echt niet élk paard zou dat kunnen.
Niet voor niets zie je in de hoogste klasses zwaardere bitten, doen ze echt niet voor de lol.

Ja dat snap ik natuurlijk ben maar ik neem aan dat de meeste het paard van TS niet kennen . Daarom snap ik niet dat mensen meteen maar het advies geven van een scherper bit. Als het nou alleen het enthousiasme was dan had je mij minder gehoord , maar hij hangt ook nog eens en dat kan met een scherper bit avenrechts werken ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:05

Volgens mij geven veel mensen hier het advies over wat zij gebruiken. Aangezien er hier, op het SGW gedeelte, eventers zitten die dit 'probleem' dus ook bij sommige paarden tegenkomen.
Maar mijn advies luid dan ook; proberen, allerlei, ook scherper, maar ook bijv andere soorten bitjes.
Ik ben bij mij paard juist scherper gegaan, maar door bijv verbindingsriempje werkte dat juist averechts (2 teugels dan weer erg fijn, maarja dat mag niet), pakte ik weer 'simpel' zn myler bitje en probleem opgelost, is gewoon een fijn voorgevormd bit waar ie goed op reageert. op een simpel dubbelgebroken reageerde ie juist averechts en werd erg sterk. Een myler is imo ook een vrij simpel bitje, maar doordat ie mooi gevormd is komen de hulpen ook gewoon beter door.
Voor pony heb ik ook van alles geprobeerd en loopt gewoon heel fijn op wat ze nu heeft.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:13

MelanieB schreef:
Volgens mij geven veel mensen hier het advies over wat zij gebruiken. Aangezien er hier, op het SGW gedeelte, eventers zitten die dit 'probleem' dus ook bij sommige paarden tegenkomen.
Maar mijn advies luid dan ook; proberen, allerlei, ook scherper, maar ook bijv andere soorten bitjes.
Ik ben bij mij paard juist scherper gegaan, maar door bijv verbindingsriempje werkte dat juist averechts (2 teugels dan weer erg fijn, maarja dat mag niet), pakte ik weer 'simpel' zn myler bitje en probleem opgelost, is gewoon een fijn voorgevormd bit waar ie goed op reageert. op een simpel dubbelgebroken reageerde ie juist averechts en werd erg sterk. Een myler is imo ook een vrij simpel bitje, maar doordat ie mooi gevormd is komen de hulpen ook gewoon beter door.
Voor pony heb ik ook van alles geprobeerd en loopt gewoon heel fijn op wat ze nu heeft.

ja en daar kom ik weer hoor :+ . Ik ben daar dus een beetje tegen , tegen dat uitgeprobeer . Ik vind persoonlijk dat ze met haar lesgever moet overleggen. Die kan haar het best advies geven over wat bij haar paard past . Weet je zeker dat je goed zit en bespaard in mijn ogen een hoop geklooi in de paarden mond :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:35

Het is maar goed dat bokt zoveel professoren heeft!! :D

Ga gewoon bitten lenen en uitproberen, dan zie je vanzelf waar hij het beste op reageert. Lees bijvoorbeeld veel goede ervaringen met myler bitten bij een sterk paard.
Ik denk niet dat het per defenitie aan de inwerking en zijn scherpte ligt.
Mijn sterke paard luisterde toch beter op een trens dan op een pelham !

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:13

Marit, ook een instructeur kan iets aanraden en misschien werkt dat ook niet, dus moet ze alsnog wat anders proberen :roll: logisch nadenken en je weet iets pas als je het hebt uitgeprobeerd, volgens mij is dat met je bitloos hetzelfde.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:13

MelanieB schreef:
Marit, ook een instructeur kan iets aanraden en misschien werkt dat ook niet, dus moet ze alsnog wat anders proberen :roll: logisch nadenken en je weet iets pas als je het hebt uitgeprobeerd, volgens mij is dat met je bitloos hetzelfde.

ja klopt zeker , en tuurlijk moet je wat proberen , maar ik vind niet dat je zomaar even allemaal bitten in zijn mond moet stoppen om 'uit te proberen' dat lijkt me nou niet echt een pretje . Trouwens mijn lesgever gaf hoogstends 3 bitten om te proberen en er zat er altijd wel eentje bij waar ze het perfect op deed uiteindelijk :+

bontkwagga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:12

Wat me opvalt in dit soort discussies is dat de meeste mensen die zo fel tegen scherpere bitten zijn, zelf nog nooit gecrossed hebben en misschien nog nooit op hoog niveau (M-Z dressuur/springen/eventing) gereden hebben.

Kan aan mij liggen hoor maar ik vind dat je pas hierover kan meepraten als je er ervaring mee hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:22

bontkwagga schreef:
Wat me opvalt in dit soort discussies is dat de meeste mensen die zo fel tegen scherpere bitten zijn, zelf nog nooit gecrossed hebben en misschien nog nooit op hoog niveau (M-Z dressuur/springen/eventing) gereden hebben.

Kan aan mij liggen hoor maar ik vind dat je pas hierover kan meepraten als je er ervaring mee hebt...

Ben ik niet met je eens, ik kan ergens heel verstand van hebben zonder het zelf ooit te hebben gedaan, dat heet autodidact. En het gaat niet om crossen alleen, het is met allerlei disciplines, het maakt niet uit, het blijven paarden.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:37

amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen.

Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.

Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).

bontkwagga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:41

Joolien schreef:
bontkwagga schreef:

Ben ik niet met je eens, ik kan ergens heel verstand van hebben zonder het zelf ooit te hebben gedaan, dat heet autodidact. En het gaat niet om crossen alleen, het is met allerlei disciplines, het maakt niet uit, het blijven paarden.

Maar zolang je iets nog nooit zelf hebt ervaren kan je toch niet een goede mening over iets hebben.
Ze zeggen niet voor niet "de beste stuurlui staan aan wal"?

En autodidact heeft de volgende betekenis;

Een autodidact is iemand die zijn kennis door zelfstudie heeft verkregen.

De term wordt met name gebruikt bij kennisniveaus waarbij een gedegen opleiding wordt verwacht, zoals bij universitaire of andere hogere studies, en vooral artistieke beroepen, bijvoorbeeld kunstschilders, koks of musici.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:55

paardj schreef:
amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen

Hey is best logisch, een paard is een kuddedier, als dat andere paarden ziet vetrekken wil zij mee. Misschien ben jij wel niet haar veilige plek maar zijn dat die andere paarden, dat rent ze liever daarheen, dan neem jij een scherper bit, pijnlijker, wil je paard alleen maar nog liever weg.

Is dat startbox echt een box die afgesloten is? Dan kan het zijn dat je paard zich daarin niet op haar gemak voelt, eerst ziet ze paarden wegrennen, dan wordt ze in een claustrofobisch hokje gezet, wat paarden dus eng vinden. Dan wil ze maar 1 ding, en dat is weg. Rennen dus.

paardj schreef:
Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.

Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).

En je voelt je wel veilig door een scherper bit, ik zie het zo: een scherper of zwaarder bit, werkt dus heviger in, dat is pijnlijk. Je wil je paard kunnen beheersen door pijn?
Je wil niet liever de tijd nemen om alles op te lossen, door friendship and harmony, dat het alles ook nog eens makkelijker gaat en dan ook nog leuk is voor je paard?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:59

Maritje1991 schreef:
Is dat startbox echt een box die afgesloten is? Dan kan het zijn dat je paard zich daarin niet op haar gemak voelt, eerst ziet ze paarden wegrennen, dan wordt ze in een claustrofobisch hokje gezet, wat paarden dus eng vinden. Dan wil ze maar 1 ding, en dat is weg. Rennen dus.

:=