[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:49

Joolien schreef:
Ik weet heus wel waarom er achterover wordt gehangen hoor, ik ben niet dom, wel blond. Maar goed, ik voer wel vaker discussie op bokt waarin mensen mij niet willen begrijpen dus ik geef het wel op. Ik blijf erbij dat het rijden van een cross niet altijd even netjes gaat, ze rijden soms gewoon te grof. Als je op topniveau rijdt zou je denken dat ze de hulpen beter voor elkaar hebben, ipv af en toe zo'n rammel in de mond te moeten geven.

En zou dat aan al die anderen liggen of wel een héél klein ietsie pietsie beetje aan jezelf? :)*

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:49

Joolien schreef:
Ik verbaas me nu toch over hoe er gereden wordt tijdens de cross. Zit nu boekelo te krijgen en wordt niet echt vrolijk van de manier van rijden.

Dan kijk je toch niet???? :Y)

IMO is die 2e foto die jij plaatst juist een heel goed voorbeeld van hoe je een S&T moet gebruiken.

In de heetst van de strijd kan het nou eenmaal niet altijd met liefheid en een zachte hand. Zo'n paard heeft zoveel adrenaline in de cross, dat de rem soms niet altijd goed werkt.

Tuurlijk ziet het er in de cross niet altijd even netjes uit, maar als het die beesten echt niet zint dan gaan ze echt niet elke cross weer met zo veel plezier rond :n

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:51

En stang en trens is niet voor de verfijning. Net zo min als sporen. Wie die term heeft bedacht.
Het is waarschijnlijk een heel erg heet paard. Hij heeft er zelfs nog een martingaal bij om.
De cross in Boekelo is niet voor watjes.
Als je als mens hier niet tegen kunt, waarom dan gaan kijken en je druk er om maken.
Boekelo is echt fantastisch. Ook als dressuuramazone kan ik er erg genieten. Dat is kicken! En de paarden vinden het geweldig.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:51

bokt lijkt wel steeds agresiever op elkaar te reageren. :r

Maar goed elk paard loopt met iets anders beter.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:54

joolien :

de ellende is dat heel veel topsporters niet netjes met hun paard rijden.

ik denk dat we niet bij de trainingen aanwezig willen zijn....
helaas gaat het vaak heel anders als er flink geld mee verdient kan worden..en daar houd ik niet van...

hoeveel topsportpaarden zijn er niet te genieten op bijv. stal.(zadelnijd , singelnijd en stalnijd komt niet uit de lucht vallen)
en hebben zoveel slijtage op hun 15e dat ze niet meer normaal kunnen functioneren?

daarom blijf ik lekker recreatieruiter, voor mij moet respect verdient worden , niet afgedwongen........

een paard kan geheel op zit gereden worden met de juiste training..
waarom dan al dat ijzer?

rowo

Re: Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:57

@ Daendyboy: maar jij hebt dan zeker nog nooit een cross gereden? Die beesten vinden dat zo mooi, dat ze echt niet op je zit alleen terug gaan komen. Hoe goed je ze ook afgericht hebt. Ze moeten snel reageren op hand en been, anders gebeuren er ongelukken. Tja en soms is er dan wat meer hand of been nodig.

Ik denk wel dat de meesten eventingpaarden het beter hebben dan menig dressuur- en/of springpaard.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:59

Ik zie mezelf al een cross rijden, met mn dubbelgebroken bitje, waar ik niet aankom want ik kan 600kg losgeslagen paard prima inhouden met mijn zit. :+

Liever 1x een ophouding waar ze naar luisteren dan de hele cross in de mond te moeten hangen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:00

Deandyboy: Met hoeveel topsportpaarden heb je ervaring? En welke?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:01

Joolien schreef:
manie schreef:
Blijkbaar heeft haar paard geen last van dat herashekwerk.
Dus laat dr lekker en oordeel pas wanneer je haar motivatie weet en die zal er ongetwijfeld zijn!
En nee ik cross niet, maar wanneer mijn peerd es een keer niet terugkomt, dan rammel ik ook ff flink aan het hekwerk.
Altijd maar roepen en oordelen over hoe sneu de paarden zijn....sorry ik wordt er moe van!

Ik bler niet zomaar. Maar om het dan een andere insteek te geven, ze staat 2 keer groot in de p&s , daarvan 1 keer een grote poster, dat is niet echt bepaald handig gedaan want nu hangen pennykinders deze poster op hun kamer als zijnde voorbeeld, maar imo is het geen goed voorbeeld.
Wat vind je daarvan dan?

maar diezelfde kinderen hangen ook een foto van anky met salinero in hun kamer op...
diezelfde anky rijdt haar salinero met een s&t in het rond...
whats the difference?
dat je er nu mee springt?
zolang je netjes meezit en je paard de ruimte geeft zit je je paard daar echt niet mee in de weg :)
dat je achteroverzit met de afsprong?
ik weet niet of je wel een een afsprong gereden hebt?
maar je moet wel achterover zitten, gezien het feit dat je er anders voorover van af kiepert :+
maar met achterover zitten hoef je je paard nog niet in de mond te zitten hoor :n
eventing is een hele andere sport dan springen he ;)
met springen zit je ook in een andere houding dan met eventing, eventingruiters staan veel meer in hun zadel als dat ze echt in verlichte zit zitten :)
dat oogt ook al heel anders dan een springruiter :)

dus vertel nou eens...
wat maakt die s&t apart dat deze reactie geplaatst moet worden?
ik kijk nu naar een pessoa bit... een bitje wat dus nog wel een stukje strenger is dan een s&t :)

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:03

Juuj! Ik vroeg me al af hoelang dit topic stil zou liggen.

Hou toch op zeg!
En voor de ervaren eventers, laten we maar niet meer reageren! Ik ken de (top)sport van zeer dichtbij en ik weet hoe het er aan toe gaat (en jullie ook wel).
Ik lach om sommige reacties......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:04

Ervaren eventers juist wél reageren! Ik vind het super interessant om die reacties te lezen _/-\o_

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:05

En voor de recreatie ruiters die zich graag in deze discussie willen mengen en over hoe zielig het wel allemaal niet is. Hieronder een leuk filmpje van datzelfde Boekelo voor de liefhebbers, wat waarschijnlijk wat meer representatief is, dan het geneuzel hierboven. Let vooral op de oren van het paard, het aanmoedigen van het paard en de ruiter en hoe eerlijk de ruiters met zijn paard omgaat.

En die ervaren eventers gaan zich niet verlagen tot dit topic, gok ik zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:06

Joolien schreef:
Ik ben helemaal niet voor het betuttelen van de paardensport. Maar ik vind het gewoon niet eerlijk naar het paard toe, veiligheid of niet. Ik snap best waarom bepaalde dingen gedaan worden, maar toch zie ik te vaak dingen die ik er gewoon niet prettig uit vind zien.

En als ze nu met een pelham reed? Is dat wel eerlijk naar het paard toe?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:06

Joolien schreef:
Ik weet heus wel waarom er achterover wordt gehangen hoor, ik ben niet dom, wel blond. Maar goed, ik voer wel vaker discussie op bokt waarin mensen mij niet willen begrijpen dus ik geef het wel op. Ik blijf erbij dat het rijden van een cross niet altijd even netjes gaat, ze rijden soms gewoon te grof. Als je op topniveau rijdt zou je denken dat ze de hulpen beter voor elkaar hebben, ipv af en toe zo'n rammel in de mond te moeten geven.

Dat jij niet inziet dat die paarden dressuurmatig beter voor elkaar zijn dan jouw en mijn paarden bij elkaar is gewoon sneu.

Jij bent een tijdje professioneel bezig geweest met paarden, heb jij nou nog nooit op een goed gereden internationaal springpaard gereden?
Dan wéét je toch dat die paarden thuis met een simpel htk-bitje op de pinkjes te sturen zijn, terwijl ze op wedstrijd zwaarder geschut in hebben, het zijn ook topsporters...

En als je niet in de gaten hebt dat het minder zielig is om af en toe een rammel in z'n muil te geven dan niet uit komen op de sprong met alle mogelijke gevolgen dan heeft dat niets meer met blond zijn te maken.. }:0

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:07

DeandyBoy schreef:
joolien :

helaas gaat het vaak heel anders als er flink geld mee verdient kan worden..en daar houd ik niet van...

hoeveel topsportpaarden zijn er niet te genieten op bijv. stal.(zadelnijd , singelnijd en stalnijd komt niet uit de lucht vallen)
en hebben zoveel slijtage op hun 15e dat ze niet meer normaal kunnen functioneren?

daarom blijf ik lekker recreatieruiter, voor mij moet respect verdient worden , niet afgedwongen........

waarom dan al dat ijzer?

Van zadelnijd heb ik nog nooit gehoord.
Van singelnijd/dwang wel.
En dat heeft niet te maken met een topsportpaard hoor.
Er zijn veel jonge paarden, die de singel niet leuk vinden. Sommige blijven dit hun hele leven lang houden.
En een paard trainen alleen op zit?
En dan de cross ermee rijden. Gaat niet lukken. Al heb je nog zoveel respect voor je paard,.
En topsport kost altijd nog erg veel geld. Meer als voor een recreatie ruiter.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:11

Ik vind het erg jammer dat je op bokt geen "like" button hebt want ik heb een paar briljante reacties gelezen :D

Enne Deandyboy: geld verdienen in de paardensport :') keep dreaming _O-
Als die ruiters rijk wilden worden hadden ze wel een ander beroep gekozen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:11

manic schreef:
En voor de recreatie ruiters die zich graag in deze discussie willen mengen en over hoe zielig het wel allemaal niet is. Hieronder een leuk filmpje van datzelfde Boekelo voor de liefhebbers, wat waarschijnlijk wat meer representatief is, dan het geneuzel hierboven. Let vooral op de oren van het paard, het aanmoedigen van het paard en de ruiter en hoe eerlijk de ruiters met zijn paard omgaat.

En die ervaren eventers gaan zich niet verlagen tot dit topic, gok ik zo.

_/-\o_
waarom zouden ervaren eventers zich verlagen als ze hier reageren?
dit topic is toch geopent met een eerlijke vraag...
dat er later weer zo typisch gereageerd wordt door bepaalde personen die niets van de sport begrijpen is weer wat anders :)

ik reed de mijne altijd op een trensje in de cross...
en ben daar heel gauw vanaf gestapt :+
diertje vindt het te mooi en wordt te heet...
zoals al eerder is gezegt in het heetst van de strijd een opvoedkundige hulp geven om niet te verongelukken is nou niet bepaald het meest verstandige als je niet over de kop wilt gaan met zijn tweeen :+
soms hebben ze het gewoon nodig en kan het niet anders... het is wel minstens 600 kg wat je rondstuurt he :
als je dat beter kunt oplossen door iets meer ijzer in de mond te gebruiken, maar daarbij minder grof hoeft op te treden en de hulp ook nog eens sneller door komt...
waarom zou je dat dan niet doen?
mijn inziens is het oplossen met een zwaarder bit waardoor we minder grof hoeven te zijn en de kans op ongelukken vermindert veel diervriendelijker dan lekker doorrijden met je trensje en de eerste houtstappel invliegen omdat je het paard niet meer kunt corrigeren :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:16

DeandyBoy schreef:
joolien :

waarom dan al dat ijzer?

mijn poown wordt geheel op zit rondgestuurd...
tot we gaan crossen :)
je mag wel een keertje komen proberen of het JOU wel lukt?
maar ik denk dat je snel van je mening afstapt ;)

de meeste toppaarden gaan met pension rond hun 17de, apart dat ze dan nog steeds in de grand prix lopen maar al minstens 2 jaar niet meer normaal kunnen functioneren? ;) :')

zadelnijd ken ik niet, singelnij en stalnijd ligt over het algemeen aan de fijngevoeligheid van het paard :0
sommige hebben het...
maar de meeste hebben het niet ;)

ik denk dat JIJ juist bij de trainingen aanwezig zou MOETEN zijn, zodat je eens kan zien hoe het werkelijk gaat :)
en daarbij komt... ruiters verdienen vrijwel niets met het rijden van paarden ;)

als topsporter niet netjes met hun paard rijden vraag ik me af hoe ze op dit niveau komen?
je kunt alleen op dit niveau komen en rijden door met respect met je paard te rijden en in harmonie een combinatie te zijn ;)
jammer dat zo weinig mensen nog steeds niet begrijpen wat topsport daadwerkelijk in houdt :)
maar dat zal wel iets met kortzichtigheid te maken hebben ;)

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:18

dus anky van grindsven heeft geen cent te makken?
en alle hengstenboeren met hengsten die in de topsport rijden ook niet? haha

gelukkig is nederland een land van vrije meningsuiting.
ik vind het nergens voor nodig om een paard met zoveel "tack " te rijden.
dat is mijn persoonlijke mening.

Citaat:
kortzichtigheid ???
nee dat heeft te maken met eigen visie op iets.

net als dat iemand een bepaalde kleur prachtig vind en een ander deze kleur afgrijselijk...

gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde over iets... en voor mijn gevoel is het "vol gas tegen mijn paar regels ingaan een teken van twijfel aan je eigen waarheid....

Ik heb nooit gezegt dat iedereen hetzelfde is.....dus voel je niet aangesproken,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:24

stef schreef:
Deandyboy: Met hoeveel topsportpaarden heb je ervaring? En welke?

Misschien leuk als je antwoord op de vragen geeft?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:26

Wat een heerlijk fimpje om te kijken Manic! Super oom te zien hoe hij met zijn paard om gaat en hoe hij er over verteld :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:28

ooit van sponsors gehoord? :+

als je weet waar je over praat dan weet je dat anky van grunsven salinero alleen heeft kunnen kopen met een lening van de bank ;)
de rest van haar toppaarden zijn niet van haar, maar van sponsors!!
ze heeft niet geen cent te makken, maar veel geld(waar jij over sprak) heeft ze ook niet ;)
hengstenboeren rijden hun eigen paarden niet in de sport,(punt 1)
en punt 2 werken ze vaak en samen met elkaar en zijn hun paarden vaak van meerdere pesonen(dus meerdere eigenaars) of wederom, van een sponsor ;)
en punt 3... de mensen die wel rijk zijn in de paarden sport... die waren dat al voor ze deze sport gingen beoefenen(of financieren kijk maar naar de eigenaars van eurocomeerce) voor hun is de paardensport een hobby waar ze graag naar kijken, veels te veel geld in stoppen EN helpen ze ruiters om verder te komen door b.v. aankoop van goede paarden..., zoals de eigenaars van eurocommerce, BMC etc etc etc...

mischien is het verstandig eerst echt te weten en te beseffen waar je over praat voor je onzin dingen gaat uitkramen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:41

Overigens is hengstenhouder/eigenaar zijn commercieel nog het meest interesante denk ik. Ruiter/amazone zijn niet hoor. Althans, niet in de zin dat je er slapend rijk van wordt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:45

kamsel schreef:
Dan wéét je toch dat die paarden thuis met een simpel htk-bitje op de pinkjes te sturen zijn, terwijl ze op wedstrijd zwaarder geschut in hebben, het zijn ook topsporters...

Ehm... Waarom zou je thuis wel met een trensje een hindernis van 1,60 kunnen nemen en op wedstrijd niet?

Ben het verder wel met je eens hoor maar het is toch echt niet zo dat ze thuis allemaal op een trensje lopen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:47

:n
het meest intressante in de paardenwereld(2 jaar terug onderzoek naar gedaan voor een van mijn manegementvakken op school, paardenhouderijopleiding ;) )
is een pensionstalling beginnen :)
daarna komt de manege (en financieel aantrekkelijkste is dan ook een combi van beide :P)
daarna komen de hengstenhouders, maar zij staan vrijwel gelijk met de handelsstallen :)
(hengstenhouders zijn seizoensverdieners, terwijl handelsstallen niet elkemaand een superinkomen hebben, maar wel constanter zijn als een hengstenhouder :)
daarna komen de trainingstallen en ruiters...
en daarna de africhtingsstallen...
dit omdat de africhtingsstallen over het algemeen ook seizoensverdieners zijn, maar daarnaast ook nog eens het meeste risico lopen :)