[SGW] Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 06:45

Bij ons in de groep zaten er 9 dat was eigenlijk echt te veel. We hadden een heel gemeleerd groepje. Wat onervaren ruiters met ervaren paarden. Een onervaren paard, wat B-ers en een 3 tal L-ers. Maar toch liep het best lekker!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:40

2 uur op je paard zitten en daarna nog een oefenrondje resultaat: mega spierpijn.
Heb het echt tijdens dat rondje alleen nog nooit zo zwaar gehad met paardrijden ;)

Crossen is best pittig :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:50

Ben toch wel benieuwd hoe lang de rit was. M'n vader heeft de tijd bijgehouden. Heb er (volgens mij) 6,5 minuut over gedaan of was het nou 4,5 minuut als het 6,5 minuut was dan zou ik veel te langzaam gereden hebben terwijl ik voor m'n gevoel flink hard ging.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:37

Ik had idd ook 6.40 dus denk dat dat wel aardig is dan...

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:11

Ik heb zondag meegedaan, reed in groep 5 mee olv Ilse. Leuk groepje, paar onervaren, paar oefencrossers en paar B/L combinaties. Erg fijn, kunnen ze mooi van elkaar leren. Springen vind mijn jonge merrie nog wel eens lastig op de crosssprongen. Daarentegen gingen greppels, piano en zo gingen heel fijn!

Oefenrondje hier en daar wat verdwaalde combi's tegengekomen, Celoma even lekker door laten galopperen en zeer tevreden geëindigd! Ze heeft echt weer veel geleerd en ik ook! Les was leuk! Volgend jaar zeker weer maar dan misschien op de eerste dag, veel stukken (landingsplaatsen) waren al erg mul!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:27

Commentaar op het gebrek aan posters kan ik enigzins begrijpen, alleen zijn er voor de "echte" wedstrijd al geen mensen te vinden die willen posten. Makkelijker gezegd dan gedaan er moeten posters komen. Mensen willen van alles, maar er iets terug voor doen is er vaak niet bij.
Klinkt misschien niet vriendelijk, maar het zijn altijd dezelfde mensen die vrijwilliger zijn en ik weet wat voor een werk het is om posters te vinden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:47

Ik had al verwacht dat dat het probleem zou zijn.. Maar het is gewoon wel belangrijk.
Ik ben zelf ook een wedstrijdsecretariaat en weet dus hoe moeilijk het is om vrijwilligers te vinden..
Echter met leuke ideen lukt het altijd wel.
Het nadeel bij het crossen is dat het toch echt wel volwassen mensen moeten zijn, vanwege de risico's.
Het blijft gewoon altijd zeer lastig :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:14

Het bos is best wel een eind van alles vandaan, dus voor mensen die afhankelijk zijn van OV lastig bereikbaar. Je kan zat leuke plannen hebben, het moet ook uitvoerbaar zijn. Heel veel mensen hebben geen zin om daar een dag vrijwilligerswerk te gaan doen, alleen beseffen ze niet dat het dan ook een keer ophoud. Ik doe veel vrijwillig voor sgw wedstrijden en ook nog bij mijn eigen vereniging. Er zijn zoveel mensen die mee willen doen, maar er tijd insteken zodat een ander ook een keer kan rijden is vaak teveel moeite en daar baal ik wel eens van.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:20

hesterv schreef:
Ik heb zondag meegedaan, reed in groep 5 mee olv Ilse. Leuk groepje, paar onervaren, paar oefencrossers en paar B/L combinaties. Erg fijn, kunnen ze mooi van elkaar leren. Springen vind mijn jonge merrie nog wel eens lastig op de crosssprongen. Daarentegen gingen greppels, piano en zo gingen heel fijn!

Oefenrondje hier en daar wat verdwaalde combi's tegengekomen, Celoma even lekker door laten galopperen en zeer tevreden geëindigd! Ze heeft echt weer veel geleerd en ik ook! Les was leuk! Volgend jaar zeker weer maar dan misschien op de eerste dag, veel stukken (landingsplaatsen) waren al erg mul!

Was jij degene met de donkere schimmel in die groep?
Vond het zo grappig dat die in eerste instantie bij een ander moest aanhaken. En op een gegeven moment bij greppels en de piano als aanhaak paard werd gebruikt!

Wij zaten ook in die groep. Jammer dat je filmpje het niet doet!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:55

gr_roos schreef:
Het bos is best wel een eind van alles vandaan, dus voor mensen die afhankelijk zijn van OV lastig bereikbaar. Je kan zat leuke plannen hebben, het moet ook uitvoerbaar zijn. Heel veel mensen hebben geen zin om daar een dag vrijwilligerswerk te gaan doen, alleen beseffen ze niet dat het dan ook een keer ophoud. Ik doe veel vrijwillig voor sgw wedstrijden en ook nog bij mijn eigen vereniging. Er zijn zoveel mensen die mee willen doen, maar er tijd insteken zodat een ander ook een keer kan rijden is vaak teveel moeite en daar baal ik wel eens van.

Begrijp volledig wat je bedoeld ja :(:) Tot nu toe lukt het mij nog iedere wedstrijd maar het is soms flink smeken...

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:22

Ik moet nog even wachten voor een verslagje maar leuk dat iedereen het al zo naar zijn zin had.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:47

Ik heb zondag ook meegereden, had 's ochtends les van jan bakker, erg leuk :j
Heb alles bij elkaar 3 uren op m'n paard gezeten := dus het rondje rustig aan gedaan, in het begin nog een stukje gedraafd en hem verder het tempo laten bepalen. mn zusje had de tijd opgenomen hoorde ik achteraf, zat op 7.15 toen ik de waterbak uit ging ;)

4,5 minuut lijkt me sterk, dan moet je echt de turbo aangezet hebben :)) rond de 6 minuten lijkt me een redelijke tijd :) Dit was namelijk echt wel een stuk langer dan de B cross, dan is de start na het bruggetje, en sla je vlak na het bruggetje al af ipv die hele lus erachteraan. en het stukje naar de finish is dan niet zo ver meer.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:56

Hee rianne dan reed je bij mij mee ;)
Zat jij op die bruine? Die moeite had als andere weg gingen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:44

Heb even gekeken op de plattegrond. Maar volgens mij was dit, zo goed als, de afstand die de Z cross is. Hele berekening op los gelaten en zo er op gekomen. De ideale tijd die hier voor stond was 6 minuten en 35 seconden.

Heb pa even gevraagd en die zei dat ik er inderdaad 6,5 minuut over heb gedaan (ik twijfelde zelf wat het nou was)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:51

Sorry hoor, maar ik denk niet dat je de Z-lus hebt gereden en ook nog vlak bij de optimale tijd van 6 min. 35 sec.
De snelheid voor de Z is nl 520 meter per minuut. Dat ga je, met alle respect, als beginner echt niet halen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:07

Sim, misschien zijn ze een stukje rechtdoor gegaan, maar denk ook niet dat ze de laatse greppel (Waar sabine gevallen is) gedaan hebben, daar ligt namelijk ieder jaar een soort brug in. Maar op de plattegrond is er niet heel veel verschil te zien tussen de M/Z lus en de L lus. Denk ook niet dat ze de beginners achteraan over het smalletje gestuurd hebben, daar verkijkt menig Z ruiter zich nog op ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:22

gr_roos schreef:
Sim, misschien zijn ze een stukje rechtdoor gegaan, maar denk ook niet dat ze de laatse greppel (Waar sabine gevallen is) gedaan hebben, daar ligt namelijk ieder jaar een soort brug in.

Kan ik me ook niet voorstellen.

Citaat:
Maar op de plattegrond is er niet heel veel verschil te zien tussen de M/Z lus en de L lus.

Alleen aan het begin en het eind. Het M/Z start een stuk eerder dan B/L en ze gaan, als je op de heenweg langs de waterbak rijdt langer rechtdoor voor een lus in dat bosje om richting de bult (waar vroeger de skyjump op was) richting het water.

Citaat:
Denk ook niet dat ze de beginners achteraan over het smalletje gestuurd hebben, daar verkijkt menig Z ruiter zich nog op ;)

Dat is idd een pittig(e) hindernis(je). :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:24

Bij het M-Z heb je toch ook die rioolpijp waar je rechtdoor rijdt? Daarvoor zijn ze rechtsafgebogen. Dus daar mis je dan al een stukje. En achter die berg heb je dat smalletje. Die hebben wij met de les wel genomen, maar niet de lus die je rijdt als je officieel crosst. Dus ook daar mis je een stuk.
Verder heb ik er geen verstand van. Vraag me ook af of je tijdens een oefen rondje al zo op je tijd gefixeerd moet zijn. Wij zijn dat tijdens de cross nog niet eens.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:26

Het was zeg maar over het gasveldje beginnen, rechts het bos in, rechts en dan volgens mij weer rechts bij de buis, dan een rechte stuk richting het greppeltje, dan lang stuk galloperen achterlangs richting greppeltje+piano. Dan een beetje slingerig paadje en op een gegeven moment een vrij scherpe wending naar links. Doorgalloperen langs de waterbak en dan scherp naar rechts, over de boomstam in de bocht, heuveltje op en waterbak door...

Edit... Ik heb inderdaad echt geen idee wat mijn tijd was... bovendien was ik toch fout gereden. Vond dat ik wel snel reed, maar de route was mij niet helemaal duidelijk, waardoor ik een paar keer bijna uit de bocht vloog... Ik vind de tijd eigenlijk nu niet zo belangrijk, meer dat we beiden gewoon veel kilometers maken en vertrouwen krijgen.
Laatst bijgewerkt door manic op 09-08-11 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:27

Volgens mij is dat ongeveer de L route. De B rijdt niet naar de heuvel

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:34

Ik denk dat ze ook een stuk ruitepad zijn gevolgd wat met de gewone cross niet meer gereden wordt vanwege de mindere bodem. Normaal start de cross op een stuk wandelpad en daar is voor de echte wedstrijd ontheffing voor.

Manic, bedankt, jullie zijn dus niet de M/Z lus in gegaan.

Sim, de buitenste lus van de M/Z, dus vanaf de derde greppel, loopt voor een leek redelijk parallel aan de L lus. Ik bedoel dat stuk tussen de derde greppel en na het smalletje, waar de paden van de L lus samenkomt met de M/Z lus.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:47

ponyparadijs schreef:
Was jij degene met de donkere schimmel in die groep?
Vond het zo grappig dat die in eerste instantie bij een ander moest aanhaken. En op een gegeven moment bij greppels en de piano als aanhaak paard werd gebruikt!

Wij zaten ook in die groep. Jammer dat je filmpje het niet doet!

Klopt! Dat was ik! De greppels hebben we al eens eerder gedaan, toen wat problematischer dan nu maar gelukkig leert ze snel :D
De link van het filmpje staat er wel onder, zal nog een keer proberen te plaatsen:

http://www.youtube.com/watch?v=irCowyGiJ-g

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:10

Jeetje wat een negativiteit. Ik was ook niet gericht op de tijd maar gewoon benieuwd hoe lang ik er over zou doen en hoe lang dat oefenrondje ongeveer zou zijn. Verder rij ik nooit op tijd en wil ik ook gewoon kilometers maken.

Het verschil tussen de start van de z en de b + de start die met de oefencross gereden wordt is ongeveer even groot als het verschil tussen de het rondje van de L en van de Z. Zo kom ik er dus bij dat het oefenrondje ongeveer net zo groot is als het rondje van de Z.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:19

manic schreef:
Het was zeg maar over het gasveldje beginnen, rechts het bos in, rechts en dan volgens mij weer rechts bij de buis, dan een rechte stuk richting het greppeltje, dan lang stuk galloperen achterlangs richting greppeltje+piano. Dan een beetje slingerig paadje en op een gegeven moment een vrij scherpe wending naar links. Doorgalloperen langs de waterbak en dan scherp naar rechts, over de boomstam in de bocht, heuveltje op en waterbak door...

Edit... Ik heb inderdaad echt geen idee wat mijn tijd was... bovendien was ik toch fout gereden. Vond dat ik wel snel reed, maar de route was mij niet helemaal duidelijk, waardoor ik een paar keer bijna uit de bocht vloog... Ik vind de tijd eigenlijk nu niet zo belangrijk, meer dat we beiden gewoon veel kilometers maken en vertrouwen krijgen.

6,5 minuut en dan de tijd die je kwijt was door het verkeerd rijden. Zal dus ongeveer de tijd zijn die tussen de deelnemers zit :Y) Ik was je wegwijzer...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

Vibabu, niet zulke lange tenen ;)

Toch ga je al mank met je vergelijking van de start van de oefencross en de start van het Z. Het verschil tussen Z lus en L lus is ook groter.
Jaren geleden toen de cross nog op de plek startte waar nu de oefencross gestart is was de Z lus ook groter om aan het aantal km's te komen. Heb het nu wel over minimaal 15 jaar geleden.