[SGW] Reglementswijzigingen 2010 + kalender 2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:38

Ik denk dat het dan toch Vrouwenpolder wordt, ik hoef ook niet per sé een supermakkelijke cross voor het L- debuut, Bam pakt alles super op.
Maar ik ben anders bang dat ik hem teveel zal overvragen, het aantal crosstrainingen dat we gevolgd hebben is vooralsnog op 2 handen te tellen en het aantal sgw's op 1 hand....

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:49

Ik zou persoonlijk nog niet zo snel overstappen, maar goed dat ben ik :o Ik heb nu al 4 jaar regiotrainingen gereden, heb nu 2,5 jaar SGW's gereden (in totaal 14 SGW's) en ik ga dit jaar over. Had misschien eerder gekund, maar ik vind dat ik nog niet genoeg controle heb/had om hoger te gaan. Welke trainingen heb jij tot nu gevolgd dan? De overstap van de B naar de L is niet zo groot, maar waarom niet wat langer in de B tot dat helemaal goed gaat? Je hebt toch pas 2 SGW's gereden?

edit: En als je onderschrift klopt, ben je nog niet startgerechtigd. Je mag pas van de B naar de L met 4 winstpunten. Van de L naar de M en de M naar het Z mag met 10 winstpunten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:22

Ik heb 4 sgw-s gereden, en daarvoor een oefencross,

Ik heb vorig jaar voor het eerst crosstraining gevolgd in Moordrecht met mensen die het al vaker hadden gedaan en zelfs Donna oudshoorn zelf, en we kwamen eigenlijk super mee.
Verder de regiotrainingen van Pleun van der Marel op maandag gevolgd, ook hier pakte hij alles super op, en vanaf de 4de crosstraining ofzo werden we als "geleidepaard" gebruikt voor paarden (die al veel vaker hadden gecrosst) door ze door water/over greppels heen te loodsen, omdat hij alles met gemak doet en het ook ontzettend leuk vindt.
later ook een crosstraining ingehaald op zondag in Renswoude, en ook hier deed hij alles eigenlijk heel goed, Michiel vond toen ook dat hij makkelijk meekwam, daarom gaan we nu ook de regiotrainingen op zondag volgen.

Later met de officieele crossen ging eigenlijk alles ook heel goed, controle is ook goed geregeld, alleen het tempo moeten we nog omhoog krijgen (ik ga ook zeker niet over totdat ik een keer binnen de tijd rijd, maar ik hoop dat dit binnen 3 wedstrijden wel lukt).

Nu ik dit zo lees klinkt het een beetje opschepperig :o , zo is het niet bedoeld, maar hij pakt alles eigenlijk gewoon zo goed op, dat ik denk, waarom ook niet?
Ik vind persoonlijk de L ook niet zo heel veel moeilijker dan de B.

Ik wil hem ook zeker niet overvragen, daarom kijk ik eerst hoe hij die 3 b-sgw's doet, maar als hij die weer zo goed doet, wil ik denk ik toch wel overstappen.

edit: Ik ben volgensmij al wel stargerechtigt omdat ik L-springen en M1-dressuur ben?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:49

Omdat ik door jouw opmerking toch ging twijfelen heb ik even in het eventing-reglement zitten neuzen, ik dacht namelijk dat je vanaf L-springen en L-dressuur al startgerechtigd was in de klasse L-sgw, maar wanneer je alleen al L-springen geklasseerd bent ben je al L-sgw startgerechtigd, en dat zijn wij dus.

Overigens stap ik alleen over als ik de komende 3 wedstrijden goed gaan, als dat zo is heb ik er wel een aantal winstpunten bij, als dit niet zo is dan ga ik ook niet over.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:24

Evie_Bandido schreef:
Omdat ik door jouw opmerking toch ging twijfelen heb ik even in het eventing-reglement zitten neuzen, ik dacht namelijk dat je vanaf L-springen en L-dressuur al startgerechtigd was in de klasse L-sgw, maar wanneer je alleen al L-springen geklasseerd bent ben je al L-sgw startgerechtigd, en dat zijn wij dus.

Maar je hebt, toen je ging starten de keuze gemaakt om in de B te starten. Geldt dan ook dat je versneld zou mogen promoveren? Volgens mij niet, maar dat zou je even moeten checken.

Overigens vind ik het L wel degelijk van het B verschillen. Toen ik begon met crossen een aantal jaren geleden vond ik het verschil tussen de B en het L niet zo groot, maar nu dus wel. Er zijn een paar crossen die als "makkelijk" te boek staan, maar over het algemeen vind ik nu wel een degelijk verschil zitten tussen het B en L en dan denk ik met name aan de combinaties en diversiteit aan sprongen.

Scum

Re: Reglementswijzigingen 2010 + kalender 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:28

Zo heb ik een buurmeisje gehad die in dezelfde situatie zat. Die is ook 1x B gestart en daarna L. Ik dacht dat dat niet zou mogen, maar ze heeft er in ieder geval nooit problemen mee gekregen en de KNHS heeft de winstpunten gewoon geregistreerd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:54

Even opgezocht in de regelementen. Het mag dus wel:

Artikel 307 - Versnelde promotie
1. Deelnemers, die bij het vormen van een nieuwe combinatie een keuze mochten
maken tussen meer klassen en de keuze hebben gemaakt voor een lagere klasse
dan waarin zij op grond van de inschalingstabellen (bijlage 2) hadden mogen uitkomen,
mogen promoveren naar de op grond van deze tabel hoger toegestane
klasse zonder dat het minimale aantal winstpunten voor promotie is behaald.
2. Een combinatie, die in het springen klasse L geklasseerd is mag direct uitkomen in
de eventing klasse L.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:43

Ik zit ook met het probleem wel of niet overstappen naar het L. Ik heb dispensatie aangevraagd om B te starten en daardoor voel ik een druk om toch vrij snel over te gaan. Zeker omdat ik afgelopen seizoen 2x in de prijzen zat en ik niet als 'prijzenrijder' gezien wil worden.
Toch heb ik het besluit genomen om pas over te gaan als ik 2 x achter elkaar met een grettig paardje het B ben doorgegaan. Hij is nog erg twijfelachtig en ik moet hem vaak flink aanmoedigen om toch te springen. Ik denk dat ik hem dan toch snel kan overvragen in het L, waar meer combinatie en toch soms wat flinkere sprongen staan. Ik had vooraf verwacht dat ik sneller over zou gaan maar mijn paardje heeft toch wat extra tijd nodig.
Ik denk dat je zelf vrij goed voelt wanneer je klaar bent om over te gaan, maar ikzelf zou liever iets te lang de tijd nemen dan te kort.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:48

Ik zou persoonlijk niet zo snel over gaan. Ik ken iemand die in 2008 B voor het eerst is gestart in april en nu Z loopt. Regelmatig niet aan de finish komt.
Waarom zo snel over??
Ik heb vorig jaar 6 wedstrijden B gelopen en 10 wp gehaald. In 2010 start ik nog 2x B om het weer op te pakken. Ik kies voor Gorssel om de overstap te maken naar het L. Mijn paard is nog jong in het crossen en ben zuinig op haar. Ik kan in de B top 5 rijden en heb maar 1x alternatief genomen en dat was in Barchem omdat we de 2e niet konden halen. Ik mocht ook wel gelijk L starten maar heb die keuze niet gemaakt.
Ik denk dat zij wel klaar is maar zeker weten doe je het pas als je start.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:53

Ik denk ook dat je zelf het beste aanvoelt hoe ver je paard is en of je wel of niet de overstap kan maken. Het ene paard is het andere ook niet. Mijn paarje liep ook binnen het jaar in het Z, helaas gaat het met mijn jongere beestjes niet zo vanzelfsprekend dus die krijgen gewoon wat mer tijd.

Weten jullie hoeveel paarden je in Chaam op 1 wedstrijddag mag starten? is dit 2 of 3? Moet nl nog bedenken wat ik ga opgeven en als ik er maar 2 op een dag mag starten moet ik er iig 1 B HC rijden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:45

Zo wat veel reacties,

Ik mag inderdaad nu al over, ook al heb ik maar 3 winstpunten, maar ik ga zoiezo nog 3 sgw's in de b rijden en alleen als die goed gaan, en het mij een keer lukt om binnen de tijd te rijden, en mijn instructeurs er een goed gevoel over hebben ga ik over.
En onder goed gaan versta ik foutloos of max. 1 weigering en een voldoende voor stijl, dus mocht ik na 3 wedstrijden overgaan dan heb ik zoiezo al meer winstpunten erbij.

En binnen minder dan 2 jaar Z rijden vind ik toch wat anders dan na een half jaar overstappen van de B naar de L, ik vind het verschil in niveau tussen de L en de M eigenlijk gigantisch veel groter dan dat tussen de B en de L, of zie ik dit heel erg verkeerd?

Ik ben gezegend met een ontzettend nuchtere ruin die het crossen erg leuk vindt, dus ik denk dat dat haalbaar moet zijn binnen 3 wedstrijden (+ indoorWanroij),en als dat niet zo is crossen we nog lekker verder in de B!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:50

Je kan idd altijd nog zien naarmate je een paar crossen hebt gereden. Overigens vond ik de crossen die je nu gereden hebt niet erg lastig in de B. Wieringerwerf was niet moeilijk, Lisse niet en Princenhage ook niet. Qua hoogte was dat simpel B.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:56

Snoekiej schreef:
Je kan idd altijd nog zien naarmate je een paar crossen hebt gereden. Overigens vond ik de crossen die je nu gereden hebt niet erg lastig in de B. Wieringerwerf was niet moeilijk, Lisse niet en Princenhage ook niet. Qua hoogte was dat simpel B.

Dan was W'werf nog de moeilijkste van de 3. Ben bij alle drie geweest en denk dat je eerst eens een wat moeilijkere cross moet uitkiezen.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:26

kheb ook 2 seizoenen in het B gereden daarna pas na het L overgestapt (dit jaar in gorssel) moet zeggen dat mij dit beter afgaat dan het B maar de L rijden we zeker tot 20 door voordat we over gaan na het M.. maar hoop wel dat dit eind 2010 lukt :D

maar vind ook dat de meeste te snel overgaan na de hogere klasse.. tenminste je ziet er veel die de controle toch wel erg kwijt zijn in de cross.. maar het is natuurlijk per paard/ruiter heel verschillend..
ik zat met mijn eerste crosstrainingen ook in een groep die al M sgw starte maar moest er ook veel de waterbak inhelpen en de sloten over enz..

Je moet zelf bekijken wat het beste voor jou en je paardje is.. maar na die 3 wedstrijden zul je dit zelf wel aanvoelen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:33

Ik ben ook naar Bathmen geweest als laatst, die was ook wel wat pittiger dan de andere 3.
Ik wil ook niet te snel overstappen als hij dat niveau niet aan kan, ik heb er ook een beetje expres voor gekozen om na Etten Leur over te stappen, omdat dit een vrij zware cross is, als ik dat goed heb begrepen?

Ook vraag ik rond die tijd aan mijn instructeurs of het verstandig is, en als zij zeggen van niet dan wacht ik nog even. Maar de controle is bij ons erg goed voor elkaar, alleen iets te goed :+ , het tempo moet nog iets hoger, maar dat komt meer door mij dan mijn paard, ik heb al gauw het idee dat we hard gaan en hou hem dan in.

Dat de hindernissen hoger zijn vindt ik niet zo'n probleem, als hij laag springt wordt hij erg laks, als het wat hoger wordt let hij juist ontzettend goed op en spring veel ruimer, zoals ik met springen ook erg merk, wat we wel goed moeten oefenen in de training zijn de combinaties, maar ook daar kunnen we meestal redelijk goed mee uit de voeten

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:38

Wil niet lüllig doen, maar was jij niet diegene die de picknicktafel in WW eng vond? Etten-Leur is gewoon een normale B-cross, niet hoog en niet laag. Nouja, je zal tegen die tijd van Michiel en Rom wel horen wat ze vinden ;) Van de maandag naar de zondagtrainingen zal ook al een redelijk verschil zijn. Hoewel er dan ook wel redelijke beginnerslesjes zijn :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:47

Ik wil met Bon nog wat crossjes rijden, verwacht dat Peps voor maart al weg is.
Ga zoiezo naar Vrouwenpolder een weekend ipv texel.
En verder nog crossjes want Augustus ben ik pleite.

Heb er zin in! :):)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:06

Ik voel me lichtelijk aangevallen, ik weet niet of je het zo bedoelt of dat ik aanvallend overkom?

Ik was inderdaad redelijk onder de indruk van die picknicktafel, dat was mijn eerste cross en had nog nooit zo'n ding gesprongen.

Maar Michiel en Rom kunnen denk ik ook wel beter beoordelen dan ik of we dat niveau aankunnen, daar heb je gelijk in.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:20

Ik denk inderdaad dat je, behalve naar het advies van Michiel en Rom, ook naar je gevoel moet luisteren..
Ik hoop dit jaar ook de overstap te maken naar het L, maar ga dat nog niet plannen. Eerst moet hij zekerder worden op het water (de rest gaat eigenlijk super) want anders heb ik gewoon niks in het L te zoeken..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:53

Evie_Bandido schreef:
Ik voel me lichtelijk aangevallen, ik weet niet of je het zo bedoelt of dat ik aanvallend overkom?

Ik was inderdaad redelijk onder de indruk van die picknicktafel, dat was mijn eerste cross en had nog nooit zo'n ding gesprongen.

Maar Michiel en Rom kunnen denk ik ook wel beter beoordelen dan ik of we dat niveau aankunnen, daar heb je gelijk in.

Zo bedoel ik het niet. Denk alleen dat je iets te makkelijk over de overstap denkt. Maar joh, je ziet tegen die tijd wel hoe het gaat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:09

Mischien ben ik ook wel een beetje overmoedig, het kan dat die 3 crossen wel helemaal niet goed gaan, 't kan verkeren...

Ik zit alleen een beetje met het oppgeven, die sgw's zitten zo snel vol, en ik denk niet dat ik een week of 2 weken van te voren kan vragen of ik kan switchen van de B naar L, of doen ze daar niet zo moeilijk over?

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:12

Daarover doen ze niet moeilijk hoor :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:26

dat is absoluut wel een probleem, en hangt helemaal af van wachtlijsten e.d.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:39

Ik stap in het nieuwe seizoen gelijk over naar de L. :) Heb dit seizoen voor het eerst veel crossen gereden, vorig jaar maar 2 en heb nu het gevoel dat we er gewoon echt klaar voor zijn. Het vertrouwen van beide zit gewoon goed. :)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:06

Ik ben dit jaar weer aanwezig als groom :D. Castenray ben ik er in ieder geval niet bij, want dan moet ik de hele dag op Peerdepieten zijn!