[SGW] Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:39

Voor zover ik weet is het in Engeland veel meer eigen verantwoording en zelfregulering. Laagste niveau eventing is daar vergelijkbaar met ons M-niveau, dus over het algemeen halen mensen het niet in hun hoofd om aan de start te verschijnen als ze niet rond kunnen komen.

Daaronder heb je de Hunter Trials waar iedereen ook gewoon aan de start kan verschijnen doch dat alleen doet als ze weten dat ze rond kunnen komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:39

om heel eerlijk te zijn, zit ik persoonlijk ook niet op dat commentaar te wachten. Daarvoor heb ik les, en ik weet zelf ook wel wat er wel en niet goed gaat in een cross. Tot nu toe klopte het commentaar - indien het er was - ook altijd wel met dat gevoel. En als het heel erg ander commentaar is, zet ik mijn vraagtekens bij de jury en ga ik lekker verder op de weg zoals mijn instructeur die goed vindt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:45

@ Paul, ik vind je samenvatting goed gelukt!! Dat is ook mijn mening t.a.v. de stijljury's. Margo's post was ook erg duidelijk.

@ Lielle, ik snap je punt, maar er zijn ook genoeg mensen die geen crosstrainingen volgen en 'groen' naar een SGW gaan. Dan haal je toch gewoon niet je stijljury formulier op ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:54

ik haal hem wel altijd op, doe er alleen niet al te veel mee. Maar eigenlijk vind ik dat groen naar een sgw gaan en geen trainingen volgen een heel slecht uitgangspunt is, en stijljury commentaar kan goede begeleiding nooit vervangen. Een dressuurjury is ook iets anders dan je instructeur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:01

Dat snappen jij en ik en de meesten op een SGW wedstrijd, maar er zijn genoeg mensen die naar mijn idee nog nooit een cross training gevolgd hebben voor ze op wedstrijd gaan. Dan vind ik het juist positief dat er een stijl-jury hen 'afstraft' op hun fouten. Ik wil niet zeggen dat ik altijd even netjes door de cross heenkom, maar ik heb nog nooit een onvoldoende gehad voor mijn stijl-punten. Misschien dat er dan een lampje gaat branden bij degene dat ze er toch meer voor moeten doen dan alleen de cross rijden.

Ik ben het ook niet altijd eens geweest met mijn commentaar op het formulier, maar ik overleg wel altijd met mijn instructeur (cross, geen dressuur/spring).

Edit: Kromme zin..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:17

Ik weet alleen niet of dat de rol van de stijlhury moet zijn, ik denk dat er een veel grondiger aanpak van begeleiding e.d. moet komen voor beginnende sgw-ers. Bovendien zou ik dat dan al helemala in B willen zien, over het geheel genomen vind ik het daar veel harder nodig dan in het B. En ik ben bang dat de houding eerder zal zijn 'belachelijk dat ik een onvoldoende heb, die jury snapt er niets van' dan eens kritisch naar zichzelf te kijken.

(ik heb trouwens wel onvoldoendes gehaald, pas nog. Terecht en geen verrassing)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:21

Zoals ik al eerder heb gezegd, ik ben het volledig met jou eens :D Alleen zijn (en blijven) er altijd mensen onverantwoord bezig. Ik denk dat het op dat moment goed is dat een stijljury hen 'tegenhoudt' om winstpunten te halen en hierdoor te promoveren.

Een ander idee, een verklaring van je cross-instructeur overhandigen bij inschrijving dat je crosstraining volgt ;)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:24

Lielle; ik denk dat daar wel een gedeeltelijke rol ligt voor de stijljury's. Ze hebben dan toch een vinger in de pap om het zo maar te zeggen. Maar ik ben het met je eens dat het niet probleemoplossend werkt, er zullen altijd mensen zijn die alles aan de jury wijten. Dat is natuurlijk veel makkelijker dan wat aan jezelf veranderen.

Helaas zie je dit ook in het normale dressuur en springen. Zo lang er geen zicht is op alle instructeurs en deze niet geregistreerd staan als kundig oid blijf je vechten tegen de bierkaai. Ik bedoel als ik wil kan ik mezelf bij onkundige mensen aanpraten als zeer ervaren SGW-er en iemand die zeer goed les kan geven in deze tak, niemand die mij controlleert :n En juist daar moet wat aan gedaan worden.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:25

Maar pas wel op dat je geen geregel krijgt, om een paar extremen eruit te filteren. Dat "verknalt" het dan weer voor de grotere groep die het wel netjes doen.

Moet eerlijk bekennen dat ik nog maar 1 keer m'n stijlformuliertje heb opgehaald en vond het zo nutteloos, dat ik het daarna eigenlijk nooit meer heb gedaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:28

@ Ruud. Ik ben er inderdaad mee eens dat er wel een goede balans gevonden dient te worden in het fenomeen 'stijljury'. Te veel restricties kan er inderdaad voor zorgen dat de lol er snel af is voor de organisatie, jury's en deelnemers.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:46

Ik vind een motivatie hoe ze bij hun punt zijn gekomen wel interessant.

Verder vind ik Paul zijn samenvatting ook goed gelukt!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:48

Erg leuk om te lezen, al deze meningen. Ik zit in de organisatie van SGW Princenhage en ben 'belast' met het werven van juryleden. Hierdoor ben ik er dus ook achtergekomen dat in principe iedereen stijljury mag zijn, er zijn geen regels voor. Daar laat de KNHS toch echt wat steken vallen. Zelfs toen ik de KNHS belde voor suggesties kreeg ik geen bevredigende respons (lees: Ik vroeg naar een recente lijst met stijljury's (had een oude lijst, dus hij heeft bestaan) maar niemand wist er wat van??? Toen maar mensen van die oude lijst gebeld, maar die wisten ook nergens van..... Gelukkig heb ik een paar hele fijne (maar kritische) stijljury's weten te strikken (bedankt nog he Margo!!, 17 oktober weer in Princenhage??? haha)
Maar het is als organisatie niet prettig om zo te werken. Je wil graag een prettige wedstrijd, met duidelijke regels en mensen en officials om je heen die weten waar ze het over hebben. En dan mag ik zelf bepalen wie ik (lees: dressuurmiep met 0 springtalent, inmiddels wel wat inzicht vanwege de SGW, maar zeker onvoldoende om te beoordelen) goed genoeg vind om te komen beoordelen. Erg jammer, omdat het toch erg belangrijk is.

Ik neem jullie reacties mee in mijn opzet voor 17 en 18 oktober, nu nog stijljury's zoeken.......

ps; Leuk en zinvol topic Paul!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:58

@ Mamabird

Het lijkt mij inderdaad een moeilijke opgave om zonder medewerking van de KNHS en eigen SGW-ervaring een team van goede stijljury's samen te stellen. Gelukkig heb je Bokt :+

Naar mijn idee is het een klein groepje die zich beschikbaar stellen als stijljury. Heb je Margot kunnen charteren als stijljury, of lees ik dat verkeerd? Succes met je zoektocht. Ik heb nog een goede stijljury in mijn hoofd. Die PB ik je wel even!

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:59

Ik merk dat jullie drie andere punten óók belangrijk vinden:
* op stijl beoordelen mag ook in hogere klassen èn bij de oefencross (BB); ook daar rijden kamikazecombinaties;
* stijlbeoordelingen zijn maar één element in het verloop van een wedstrijd (wel belangrijk maar niet belangrijker maken dan nodig is); bovendien heb je een eigen verantwoordelijkheid, heb je een instructeur die je moet helpen goed voorbereid aan de start te komen en zo voort;
* eigenlijk moet je ervoor zorgen dat brokkenpiloten niet aan de start (kunnen) verschijnen.

Het laatste punt vind ik eigenlijk een heel andere discussie (ander topic?) die gaat over wat je als bagage moet hebben om in een SGW aan de start te mogen komen: is een winstpunt dressuur en een winstpunt springen voldoende, moet je een soort crossvaardigheidsbewijs halen enzovoort?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:04

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:04

Waarom vinden jullie stijljury's nuttig - of juist niet?
Ik vind ze nuttig. Als ruiters bevoorbeeld keihard de paarden/pony's door de ring sjezen, vind ik dat ze daarop afgestraft moeten worden.
Waar zou een stijljury specifiek op moeten letten?
Vooral op de houding en zit van de ruiter. (Dus dat de ruiters stil zitten en niet keihard gaan schoppen, trekken, etc)
Wat zou je willen doen met een oordeel over jouw rijstijl? Zou je de persoon van de jury willen spreken?
Ja, ik zou graag de jury willen spreken.
Welke suggesties heb je om de jury tot een goede ("juiste") beoordeling van je rijstijl te krijgen?
De jury's moeten meer opschrijven, dus WAAROM ze de punten geven. (Bijvoorbeeld, je krijgt een 5 voor groeten. Dan moet de jury vermelden dat het paard bijv. ging stijgeren of wegliep)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:06

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

Ja, dat was ook een heel leuk topic...

Ideetje voor crossvaardigheidsbewijs: Goedkeuring na training bij een erkende crosstrainer (lijst op te zetten door KNHS: als Michiel / Chantal / Rob / Wendela etc.) in combinatie met een BB cross met 2 voldoendes voor de stijl. Ik denk dat dat niet eens zo'n slecht idee is :D

Het is alleen eigelijk te zot voor woorden dat zoiets nodig zou zijn om rotte appels te verwijderen :+

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:13

Idd dat was ook een leuke discussie en dat vind ik van deze ook. Wat ik jammer vind is dat het (zeer waarschijnlijk) hier bij blijft. Dit soort punten moeten eigenlijk ook bij de KNHS terecht komen, die moeten d'r dan ook nog wat mee gaan doen!
Niemand daar connecties oid? :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:14

Dit is weer wel de typische Nederlandse manier van benaderen. Er zijn wat rotte appels dus wordt dat dmv nog meer regels opgelost.

Er zou een mentaliteits verandering noodzakelijk zijn. Niet oplossen dmv meer regels (want dan hou je altijd mensen die er 'doorheen glippen'), maar veel meer eigen verantwoordelijkheid. Mensen zouden zelf moeten beseffen of ze iets kunnen of niet en niet het 'volgens de regels mag het dus doe ik het'. Wellicht ook elkaar er meer op aanspreken, ipv het 'er is vast wel een official die er iets van zegt'.

Maar goed, ik vrees dat dit niet zo in onze cultuur zit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:18

Lielle en ik vonden Paul de aangewezen persoon voor een brief :D

@ Apple, wat je zegt, het zou jammer zijn als het inderdaad op deze manier zou moeten :j

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:19

Daar zit natuurlijk ook weer een heel grote kern van waarheid in. Dit zou ook gedeeltelijk op te lossen zijn door meer bekendheid over deze tak van sport. En niet alleen benaderen op de meest positieve manier 'tis zo leuk want je doet alle disciplines' en 'wat is er nou leuker dan natuurlijke hindernissen overwinnen' Maar ook de minpunten van de sport ventileren en wat er aan te doen/voorkomen is!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:22

Er was in de vorige paard en sport een verhaal over de oefencrossen. Het ging jammer genoeg niet over dit soort zaken maar over dat pietje en jantje voor het eerst meededen. Juist zo'n artikel met bijvoorbeeld uitleg over houding en zit (en evt. foto's van goed en fout) en de achtergrond ervan, kan een hoop ophelderen naar mijn idee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:28

Apple, ik denk dat degenen die door hun medecrossers worden aangesproken daar niets mee zullen doen/zich er iets van aantrekken.
Ik zie zo vaak dingen waarop ik (of een willekeurige andere medecrosser) commentaar zou kunnen geven, maar ik denk niet dat de mensen daarop zitten te wachten, laat staan pikken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:32

Tsja. Ik zou het zelf niet zo'n punt vinden. Voor je eigen rijden en je eigen paard krijg je vaak een soort 'blindheid' waardoor je dingen niet meer ziet. Het is dan wel fijn als anderen langs de kant die dingen wel durven zeggen (ik zie hier trouwens ook, en misschien vooral een taak voor de instructeurs).