[SGW] Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:23

Ophaaltrens werkt achter de oren in en zou hem dus juist omlaag brengen. Het is iig niet toegestaan t/m M dus daar ga je voorlopig weinig aan hebben.

Heel veel schakelen in je galop en in je galoptraining ook eraan werken dat hij op het achterbeen blijft lopen.

Margreet @ [VSW] ophaaltrens

pol013

Re: Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:27

Ik heb er in het begin ook wat werk in moeten steken. Na een stukje galop had mijn paard ook de neiging om voor de grond in te gaan. Even doorsluiten, halve ophouding en van daar uit weer verder rijden.
Veel galopwerk heeft er voor gezorgd dat hij het nu makkelijk vol houd en ook bijna niet meer de neiging heeft om te duiken.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:23

Probleem is niet dat hij niet op het achterbeen blijft, hij strekt zijn nek echt naar voren maw hij overdrijft het idee van "gaan liggen in de galop" :o Dat geeft dus veel trekkracht op je armen en onderrug. Hij doet dit ook in het bos en aan zee, is zijn manier van canteren op lange stukken maar erg vermoeiend in de cross.

Hij is wel binnen 2 galoppassen terug in tempo en wie al vaker met ons getraind heeft, weet dat ik vaker teveel dan te weinig controle heb, maw ik kan hem aardig verzamelen tijdens het prutsenmutsen naar een hindernis :D

Lielle: dat is dan idd geen geschikt bit, wil hem aanmoedigen om hoog te blijven met z'n hoofd zonder dat het hem in de beweging stoort. Als we er op trainen, blijft hij wel hoog met z'n hoofd maar het haalt de snelheid er wel uit...

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:31

Nar mijn idee is een ophaaltrens wel heel erg geschikt voor paarden die 'pullen' en dus het hoofd t ver omlaag brengen.
Mijn volbloed heeft er ook wel een handje van om erg laag te gaan lopen met zijn hoofd, nu ik er een heel simpel Myler bit in heb gaat dat echt veel beter.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:45

okay, gaan ook wij dan eens met onze arab proberen.
Die gaat in galop zo z'n hals strekken, dat het wel een paling lijkt.
Neusgaten worden echt in flightmode gebracht.

Oasis rijdt overigens op de Myler MB32 als nooit tevoren, heerlijk gevoel. Waande me even Laurens van Lieren :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:09

billy1 schreef:
Nar mijn idee is een ophaaltrens wel heel erg geschikt voor paarden die 'pullen' en dus het hoofd t ver omlaag brengen.
Mijn volbloed heeft er ook wel een handje van om erg laag te gaan lopen met zijn hoofd, nu ik er een heel simpel Myler bit in heb gaat dat echt veel beter.

ik heb er zelf nooit mee gereden, maar dan snap ik de werking van het ding niet. Druk achter de oren zorgt toch normaal gesproken voor een lagere hoofdhouding, hoe zit dat dan met een ophaaltrens?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:13

Bij mijn volbloedje, die ook lang en laag werd in de cross, werkte een yankeetrens erg goed. Myler was toen nog niet echt bekend in NL anders had ik die zeker ook voor haar geprobeerd.

Ruud, welk mondstuk is een MB32?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:23

Ik heb het idee dat een ophaaltrens ook niet echt werkt voor een puller... Je krijgt dan toch hetzelfde effect als met een pessoa of zie ik dit nu verkeerd?
Die Mylerbitten lijken me overigens ook wel fijne bitten :j , ben alleen niet bekend met die maten..

Heb tnt één keer meegemaakt dat Wo een vliegtuig werd 8-) en kon me niet herinneren dat ik ooit zo hard ben gegaan.. Maar ze liet zich wel weer goed op het achterbeen terugkomen toen ik ging terugzitten en automatisch kwam haar koppie ook wel weer. Wo loopt op een dubbelgebroken bustrens, overigens wel een dun bit.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:26

Lielle: Een ophaaltrens zorgt ervoor dat het bit omhoog wordt getrokken wanneer je een ophouding maakt doordat het iss aan het bakstuk is bevestigd. Je moet het vergelijken met wanneer je zelf een ophouding omhoog maakt met je handen, dan gaat ook het hoofd omhoog. Wanneer je druk geeft op een gewone trens dan geeft dat meer druk naar beneden in de mond waardoor het hoofd naar beneden gaat.
Een ophaaltrens bevestig je wel aan het bakstuk maar naar mijn idee geeft dit niet veel druk achter de oren maar juist meer omhoog in de mond.
Maar je moet mij er ook niet op vastpinnen, ik heb m zelf ook nooirt gebruikt maar zo is het mij altijd uitgelegd en ook wel geadviseerd bij paarden die graag hun hoofd laag houden.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:27

WL een pessoa zorgt idd dat het hoofd nog lager komt een ophaaltrens naar mijn ideen niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:28

Oke, mss dat ik het dan verkeerd zie. Ik blijf het onlogisch vinden, maar dat is op theorie gebaseerd, en ik zie mezelf er toch niet mee rijden, dus dan blijft het ook theorie.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:57

Simmie schreef:
Bij mijn volbloedje, die ook lang en laag werd in de cross, werkte een yankeetrens erg goed. Myler was toen nog niet echt bekend in NL anders had ik die zeker ook voor haar geprobeerd.

Ruud, welk mondstuk is een MB32?

Dat is de level 2, Mullen. Ik vind de level 1 MB02 nog teveel "notenkraker" voor de mondhoeken.
Ik heb morgen springtraining en ga vrijdagmiddag nog even bij Alice spelen. Als ik dan nog steeds enthousiast ben, dan ga ik hem maar eens bestellen. Heb hem nu met bus ringen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:17

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:27

Mijn merrie wordt ook lang in de hals in de galop, met de myler had ik daar minder last van. Ik heb wel hetzelfde als Ingrid, als der kop der goed opstaat galopeert ze minder hard. Controle heb ik wel altijd bij der gehad, daar heb ik eerst op getraind.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:34

Simmie schreef:
Ik rijd met de MB02 en heb geen "notenkraker-idee". Maar ik ga eens kijken of ik een afbeelding van de MB32 kan vinden.

* edit * heb afbeelding gevonden http://www.whiterose-equestrian.co.uk/i ... cts_id=247. Is hetzelfde mondstuk als ik voor mijn paard heb. Ik heb nl deze http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... hWWxkdisaA maar dan de D-trens uitvoering. Imo dus hetzelfde als het MB32 mondstuk.

Zit toch zeker een verschil in de 02 en 32 hoor. De 02 heeft een kleinere bus in het midden, waardoor de bitringen ook naar elkaar toe kunnen bewegen. De 32 heeft een dusdanige constructie dat de ringen niet naar elkaar toe kunnen.
Uiteraard is het notenkraker effect van de 02 veel minder dan van een normaal (dubbel)gebroken trens.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:01

Klopt wel dat er verschil in de Myler bitten zit. Maar Ruud weet je wel dat je alleen met de 02 dressuur mag rijden? En ik zou als ik jou was ook even uitzoeken of de 32 wel toegestaan is in de lagere klasses voor sprigen en sgw.
Simmie op de site van de myler bitten (Toklat) kan je de verschillen wel duidelijk zien. Ik had namelijk ook al even gespiekt ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:45

Als ik bij het dressuurreglement kijk, dan wordt in Annex A gesproken over een trens met roterend mondstuk. De bijgevoegde afbeelding (10) is bijna exact gelijk aan de MB32 met busring.
In het springreglement worden ook dezelfde afbeeldingen getoond.

Heb ook ergens gelezen dat in ieder geval de 02 en 32 toegestaan zijn (zonder sleuven in de bitringen).
Maar in de latere toevoegingen op de reglementen lijkt nu ook andere myler toegestaan te worden.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:00

O gelukkig, ik vind het altijd zo zonde wanneer je eindelijk een bit hebt gevonden waar je paard lekker op loopt om er dan later achter te komen dat deze niet zijn toegestaan.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:07

Ingrid, Ik heb niet veel ervaring met verschillende bitten dus kan daar weinig over zeggen.
Ik denk dat het voor jouw paard goed is om veel te schakelen in galop en juist bij het voorwaarts gaan regelmatig een flinke ophouding te maken zodat hij het "koppie er op houdt" en daarbij goed met het been blijven aanvullen. Ik geloof ook dat dat erg veel energie kost, dus als je er zelf erg moe van wordt kun je beter even gas terug nemen dan hem zo door laten lopen zodat hij leert dat hij tijdens het voorwaartse z'n hoofd er op houdt.
Ik vond het overigens wel een fijn crosspaard hoor! Heerlijk gretig

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:34

Thankzzz :D Ben d'r zelf ook echt :+: op

Ik heb veel aan alle tips hier en denk dat ik vrl toch ga voor de trainingsmethode "kop d'r op" :D en dan maar minder snelheid ... Ander/scherper bit zoeken is misschien de makkelijkste en snelste oplossing maar hij heeft voor het gewone werk geen ander bit nodig.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:55

mij paard is gewoon een heet hoofd die wilt alleen maar gaaaaaan }> dus heb me handen er aanvol.
heb eigelijk niet zo heel veel controle eigelijk springt hij alles en hoef ik alleen te sturen en af en toe zit ze rem er ook wel op ;) }>

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:41

Ik lees hier dat ge goed moet kunnen schakelen. Mischien is het beter van een zelfde tempo te houden i.p.v. te schakelen.
Ik heb hier een artikel. Moet je eens lezen.
http://home.scarlet.be/~psdn0799/Tijd.pdf

echtwel interesant.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:19

Leuke tekst en een paar goede tips maar toch komt ook in het stuk van Karin de term schakelen en terugrijden voor. En dan ook, net zoals hierboven besproken, in de trainingfase. Zonder schakelen geen controle maar met controle kun je tijdens de cross idd een tandje harder gaan en dan het paard "opzetten" waar dat nodig is.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:30

Ik heb met zowel Pasjha als Ungaro een fase gehad dat ze na het eerste stuk cross gingen hangen. Ungaro had hier dit voorjaar ook nog een behoorlijk handje van, Rob heeft me daarvoor in 2007 juist een ophaaltrens aangeraden. Ik rij nu echter ook eigenlijk alleen nog met Myler bitten.

Wat echter het beste geholpen heeft is gewoon veel trainen, je merkt dat de paarden steeds sterker worden en fijner te rijden :Y)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:58

De controle ligt denk ik ook wel aan hoe je dressuur is. Ik merk dat ik met mn ene pony, waar ik z dressuur mee rijd, tijdens het springen/ crossen makkelijker te rijden is en beter onder controle te houden is. Mijn andere pony is iets minder ver, daar rijd ik nu L2 mee en ik merk dat het bijv. langer duurt voor ik hem terug kan nemen voor of na een sprong.