Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Een paard wat niet fijn 'doorrolt' over de hindernis, vanwege enorme wappers moet zich steeds weer herstellen na de sprong en dáár gaat de tijd heen, bovendien ben je je ritme kwijt. Een paard moet absoluut van het hout afblijven, wat SGWuppie zegt, als ze een hindernis toucheren is het leed al snel geschied. Als ze een keer aantikken is het niet erg, voor het paard een moment om van te leren, als ze maar niet van terugdeinzen en dus wappers gaan maken.Citaat:Ik heb ook liever een paard dat functioneel springt, een paard dat te voorzichtig wordt gaat onzeker springen.
Maar ze is absoluut zeker heel erg leuk, bovenstaande foto's zijn gemaakt nadat zij een half jaar echt helemaal niets had gedaan, zelfs niet een keer gelongeerd.
Maar niet uit angst maar uit enthousiasme, en daar zit imo het verschil.
Tijd is daardoor een probleem, maar ik ben liever iets langzamer dan dat ik hem knijp omdat ie zijn benen altijd laat hangen. Volgens Alice heb ik een hele goede levensverzekering onder mijn kont en die gedachte deel ik ook. Soms wordt ze er wat bang van maar dat is eerder in een gewoon parcours dan in de cross en dan eigenlijk nog alleen als we te weinig wedstrijden gereden hebben.pol013 schreef:Even in zijn algemeenheid: Volgens mij is ieder paard wat SGW leuk vind geschikt (voor de B & L). Een heet paard wat het leuk vind met een passende ruiter is prima maar een (van oorsprong) luie die het leuk werk vind is ook prima.
Ik schrijf dit even om te voorkomen dat mensen hier gaan lezen en menen een heet paard nodig te hebben voor de cross. Mijn ervaring (en die berust eerlijkheidshalve op 3 paarden waarvan 1 zelf onder het zadel) is dat paarden vanzelf enthousiast en ijverig worden van dit werk. Een luie is vaak ook rustig in het hoofd en kan makkelijker met fouten omgaan. Voor een beginnend (sgw) ruiter is dit vaak beter dan een hete (die schieteriger, en minder vergevingsgezind is).
Mijn luie is én koel is de kop en is in de loop van de tijd alleen maar gretiger geworden van het sgw werk. Of hij de mogelijkheden heeft om verder te komen dan de L durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat 50% van de beginnende ruiters (met zijn eerste sgw paard) zowiezo niet verder komt dan de B.
Dit is dus niet persoonlijk naar lafunkyjazz gericht.
Persoonlijk rijd ik liever een heethoofd dat een lui paard. Maar wat je zegt klopt wel. Ze worden door het werk in de SGW al erg enthousiast, je ziet ook veel paarden die van lui naar enorm actieve paarden gaan. Ze gaan hun lichaam anders gebruiken en ze vinden het leuk.