[SGW] SGW rijden met sensibel, heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: SGW rijden met sensibel, heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:57

ik heb een paard gereden dat zo ervaren was dat hij precies wist dat hij dus wel zijn benen kon laten hangen.
Maar jij hebt het nu over een paard dat afremt voor de sprong om dan helemaal omhoog te springen, en dát heb ik nergens gezegd. Ik heb het over een paard dat zonder moeite te doen en uit een goed ritme een B/L cross standaard met 50 cm lucht springt.
Ik heb de afgelopen jaren met 3 verschillende paarden gecrosst, eentje die dus echt zijn poten liet hangen, een 'gewone' betrouwbare springer en eentje die dus erg zuinig op zichzelf is. die laatste twee letten alletwee goed op en zijn handig genoeg om mij te redden maar uiteindelijk is de laatste mijn favoriet in de cross, gewoon op pure kwaliteit. Idd mss een kwestie van wat je gewend bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:00

Tjah kwaliteit, het is maar wat je kwaliteit noemt Clown
Persoonlijk vind ik het meer van domheid getuigen als je als springpaard een halve meter over hebt. 10 of 20cm is nog voorzichtig, 50cm kun je imo niet meer bij voorzichtigheid scharen.
Persoonlijk vind ik het juist van kwaliteit getuigen als het paard functioneel springt, dus net van het hout af blijft. Een halve meter over houden kost niet alleen tijd maar ook veel energie en als je op hoger niveau komt is dat niet echt praktisch.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:02

een paard met echt kwaliteit springt ook als ze geen moeite doen met 50 cm lucht over 80 cm heen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:12

En als het hoger wordt dan?
Bij 80cm is het nog leuk maar als je een M of Z parcours rijd is het niet praktisch meer en kost het teveel energie.
Ooit een GP paard met een halve meter ruimte zien springen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:13

nee, maar ik zei ook expliciet B/L cross Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:15

Dan is het idd geen probleem maar ik zou er zelf niet blij van worden als mijn paard dat zou blijven doen. Als het zo laag is zou ik er idd niks op tegen hebben maar ik heb net zo lief een paard wat er net overheen gaat, zolang ze de potentie maar hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:17

ik heb net eens wat foto's zitten kijken, en Raimaer springt alles met echt ruim lucht, en in het B/L met heel veel lucht. Maar hagen veegt ze netjes, dus ze denkt wel heel goed na bij wat ze doet. En dat vind ik het belangrijkste, die slimheid geeft je veiligheid in de cross.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:36

Mag ik dan ook eens een foto zien? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:22

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:53

Die bruine in het tweede topic, is dat dezelfde als in het eerste topic? In het tweede topic gaat hij idd ruim maar in de eerste valt dat wel mee vind ik.

Zal eens kijken of ik foto's heb maar ben bang van niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 01:04

Alleen dressuur
Bathmen al 2 of 3 jaar geleden;
Afbeelding

Foto's van afgelopen zomer (zowel paard als ruiter totaal ongetraind evm zwangerschap);
Afbeelding
Afbeelding

En dit gebeurt er als je wilt changeren maar net iets teveel hulp geeft en ook nog een paard hebt wat het al aan zag komen (dubbel beledigd dus) http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YLKX7JD.jpg

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:30

het is idd twee keer hetzelfde paard (de vos is degene die zijn benen laat hangen), en de 1e serie is in een M cross, dus precies wat ik eerder zei.

Leuk paard, die van jou.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:53

Ik ga met Lielle mee, zie vaak genoeg paarden over de kop gaan omdat ze een been laten hangen. Liever wat hoger erover heen, dan maak ik die tijd met galopperen wel weer goed. En in de Z of hoger doen ze het vanzelf niet meer, als ze het dan nog doen moet je een springcarriere overwegen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:32

Er is een verschil tussen voorzichtigheid en het soort paard wat anneliesdj beschrijft met halve meters er tussen. Het is niet erg als een paard er ruim over heen komt, als de 'flow' er maar inblijft.
Wat ik bedoelde met liever een paard dat eroverheen glijdt: Ik hoef geen paard wat enorme wappers maakt. Wat Raimaer doet, is mijn ogen toch wel erg prettig! Dit noem ik geen wappers die hij maakt. Hij oogt erg fijn op de sprong! Het takt en ritme moet na de sprong weer hetzelfde zijn (flow noem ik dat Knipoog ). Een paard wat niet fijn 'doorrolt' over de hindernis, vanwege enorme wappers moet zich steeds weer herstellen na de sprong en dáár gaat de tijd heen, bovendien ben je je ritme kwijt. Een paard moet absoluut van het hout afblijven, wat SGWuppie zegt, als ze een hindernis toucheren is het leed al snel geschied. Als ze een keer aantikken is het niet erg, voor het paard een moment om van te leren, als ze maar niet van terugdeinzen en dus wappers gaan maken.
Citaat:
Ik heb ook liever een paard dat functioneel springt, een paard dat te voorzichtig wordt gaat onzeker springen.

Dat gaat dus over het paard hieronder.

Ik groom iemand en haar paard maakt enorme wappers op de sprong, niet alleen in de cross, ook in het parcours. Dit paard is té voorzichtig en het is elke keer weer een verrassing hoe haar capriool nu weer uitpakt, ook vind dit paard het nog lastig met bascule te springen. Ze kwamen eerst steeds in tijdnood, omdat het paard na de sprong steeds weer moest 'herstellen' van zijn véél te grote sprong. In het parcours kwamen ze in de problemen, omdat er te weinig tijd was tussen de hindernissen om het paard weer in balans en ritme te herstellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:28

En dat wordt er allemaal in gefokt tegenwoordig, ze kunnen niet voorzichtig genoeg zijn bijna. n:

@Lielle; mijn paard is eigelijk een pony, 1,55m Haha! Maar ze is absoluut zeker heel erg leuk, bovenstaande foto's zijn gemaakt nadat zij een half jaar echt helemaal niets had gedaan, zelfs niet een keer gelongeerd.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:49

Voor degene die vindt dat Raimaer van Lielle geen grote wappers vindt maken, dat doet ze absoluut wel hoor! Ja Maar niet uit angst maar uit enthousiasme, en daar zit imo het verschil.

Het is precies zo als SGWuppie zegt, laat ze maar lekker (enthousiast) hoog springen, dat gaat er in de hogere klassen vanzelf uit.

Een paard zoals Wolin Lotte beschrijft is imo nog niet toe aan crossen en moet eerst nog wat vertrouwen opdoen in het basis (spring) werk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:40

Mijne blijft in de hogere klasses ook ruim over springen Bloos Tijd is daardoor een probleem, maar ik ben liever iets langzamer dan dat ik hem knijp omdat ie zijn benen altijd laat hangen. Volgens Alice heb ik een hele goede levensverzekering onder mijn kont en die gedachte deel ik ook. Soms wordt ze er wat bang van maar dat is eerder in een gewoon parcours dan in de cross en dan eigenlijk nog alleen als we te weinig wedstrijden gereden hebben.

Persoonlijk houd ik er niet van om met een paard te rijden wat zo laks is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:19

Even in zijn algemeenheid: Volgens mij is ieder paard wat SGW leuk vind geschikt (voor de B & L). Een heet paard wat het leuk vind met een passende ruiter is prima maar een (van oorsprong) luie die het leuk werk vind is ook prima.

Ik schrijf dit even om te voorkomen dat mensen hier gaan lezen en menen een heet paard nodig te hebben voor de cross. Mijn ervaring (en die berust eerlijkheidshalve op 3 paarden waarvan 1 zelf onder het zadel) is dat paarden vanzelf enthousiast en ijverig worden van dit werk. Een luie is vaak ook rustig in het hoofd en kan makkelijker met fouten omgaan. Voor een beginnend (sgw) ruiter is dit vaak beter dan een hete (die schieteriger, en minder vergevingsgezind is).
Mijn luie is én koel is de kop en is in de loop van de tijd alleen maar gretiger geworden van het sgw werk. Of hij de mogelijkheden heeft om verder te komen dan de L durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat 50% van de beginnende ruiters (met zijn eerste sgw paard) zowiezo niet verder komt dan de B.

Dit is dus niet persoonlijk naar lafunkyjazz gericht.

G3rd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:57

Zat beetje met het zelfde probleem waardoor ze soms iets te heet en ongecontroleerd werd. We hebben meer spring training gedaan en zo is de controle in de cross veel beter geworden. En enkel voor de cross hebben we een ander bitje gebruikt waardoor de verstandhouding tussen beiden er op vooruit is gegaan. Het bit is meer een oplossing tussen mijn oren ik denk meer controle te hebben waardoor ik met meer vertrouwen rijd en dit voeld een paard direct.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 04:29

pol013 schreef:
Even in zijn algemeenheid: Volgens mij is ieder paard wat SGW leuk vind geschikt (voor de B & L). Een heet paard wat het leuk vind met een passende ruiter is prima maar een (van oorsprong) luie die het leuk werk vind is ook prima.

Ik schrijf dit even om te voorkomen dat mensen hier gaan lezen en menen een heet paard nodig te hebben voor de cross. Mijn ervaring (en die berust eerlijkheidshalve op 3 paarden waarvan 1 zelf onder het zadel) is dat paarden vanzelf enthousiast en ijverig worden van dit werk. Een luie is vaak ook rustig in het hoofd en kan makkelijker met fouten omgaan. Voor een beginnend (sgw) ruiter is dit vaak beter dan een hete (die schieteriger, en minder vergevingsgezind is).
Mijn luie is én koel is de kop en is in de loop van de tijd alleen maar gretiger geworden van het sgw werk. Of hij de mogelijkheden heeft om verder te komen dan de L durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat 50% van de beginnende ruiters (met zijn eerste sgw paard) zowiezo niet verder komt dan de B.

Dit is dus niet persoonlijk naar lafunkyjazz gericht.

Ik ben het hier wel mee eens hoor!! Knipoog Persoonlijk rijd ik liever een heethoofd dat een lui paard. Maar wat je zegt klopt wel. Ze worden door het werk in de SGW al erg enthousiast, je ziet ook veel paarden die van lui naar enorm actieve paarden gaan. Ze gaan hun lichaam anders gebruiken en ze vinden het leuk.

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:09

Het paard dat ik rij is ook erg heet en gevoelig. Zeker op een SGW is ze druk. Ik vind het juist fijn. Bij mij gaat de dressuur nooit zo als ik het wil, maar het springen en de cross maken het dan weer goed. En dan heb ik toch nog een leuke dag gehad.

Als het paard echt niet te houden is kan je altijd nog overwegen een ander bit te proberen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:48

oUD TOPIC.