[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:59

Eindelijk eens de tijd nemen om te reageren!!

Mila: heb je zelf spanning op jumping? Omdat je training wel goed ging en jumping zelf wat minder? Maar routine is bij sommige paarden inderdaad belangrijk, bij ruiters ook trouwens :P Merk ik aan mezelf ook! 1.20 is trouwens al niet niks hé ;)

Hanne: fijn dat Shuddy zo braaf was bij scheren! Was hij voordien nooit eerder geschoren?
En PP ook!

Steph: ik vind die ruiter op het fimpje met je paard écht goed springen!! Heel rustig, paard zeer netjes aan de sprong brengen... Echt mijn complimenten!

Wij halen de mest niet weg uit de weides, als een stuk afgegeten is, bloten we met de tractor. Strikte ontworming en ik heb nog nooit iets gezien in hun mest.
Bij ons staan de paarden 's nachts op stal, de winterweide ligt vrij hoog en is groot voor 3 paarden (+/- 7000m²) dus veel kapotlopen doen ze eigenlijk niet. Enkel vooraan, maar dat komt omdat mijn man bezig is met werken en daar met de tractor over en weer rijdt. Hier willen we volgend jaar de piste leggen, dus in principe mogen ze het kapot lopen...

De 27e gaan we trouwens in de avond naar Mechelen, hengsten kijken :)

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:08

Er gaan precies veel de 27e! :D Ik ging normaal ook gaan zoals vorig jaar naar hengstencompetitie, maar zit nu in organisatie van oudejaar, dus beetje moeilijk. Maar volgend jaar kan ik weer! :)

Niet dat ik weet toch. :) Hij kwam rustig van het scheren precies. :P 'k Dacht dat ie op z'n buik wat ambetanter ging zijn omdat ie daar wat gevoelig is, maar bleef netjes stilstaan!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:25

Vandaag gehoord dat ie vroeger als vluchter vaak werd geschoren, helemaal kaal. Dat verklaart z'n brave karakter tijdens t scheren vandaag! Want hij kende het natuurlijk al heel goed. :P
Daarnet nog gereden en niet speciaal verschil gevoeld van pittig zijn, maar hij liep wel heel goed, heel fijn te werken. Was niet irritant ofzo, ook niet op het einde. Dat ie beter z'n warmte kwijt kan wss, maar dat moeten we afwachten of hij zo blijft hé. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:54

Ik ga de 28e naar Mechelen :)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:41

Antonius: dat was ik niet hoor die 1m20 sprong :p haha das was katharinaa :) ik heb geen paard nog ambitie om 1m20 te springen :) ik was al tevreden met een 1m parcours :D

Onze weide's zijn onder verdeeld in kleine stukken om dat onze paarden niet samen kunnen ( twee dominante ruinen die vechten voor 1 merrie) we laten ook de mest liggen en slepen de weide als ze afgegeten is. De paarden zitten ook altijd snachts op stal we proberen overdag zoveel mogelijk om ze buiten te laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:40

Ik heb gisteren sinds lange tijd (van ergens begin dit jaar) weer een springles gehad. En het was leuk :):)

Eerst al flink stress omdat Icaro niet wou laden + véél meer verkeer dan verwacht (en een hoop idioten die de pas afsnijden, verhinderen om in te voegen etc etc) dus ik was maar 5 minuten voor start ter plekke. Snel opgezadeld en opgestapt en wat losgereden. Voor het eerst met een oortje gereden. Hele fijne dingen, maar het was handiger als ze tijdens het springen ook blijven zitten :+
Ik had als eerste les vooral drafbalkjes verwacht, cavaletti's en misschien op het einde een paar sprongetjes. Niks ervan, gelijk dressuurmatig en springgericht flink aan de bak! Aantal keer in draf over een kruisje op de middellijn, toen uitgebreid naar 3 hindernissen: stijltje op X, rechts diagonaal naar stijltje en dan links afdraaien naar dubbelsprong met stijltje en oxer op de kwartlijn. Toen dat relatief vlot ging uitgebreid naar doorrijden en linksaf terug de hindernis op de middellijn en rechts naar de dubbel (stijltje + oxer ook) op de andere kwartlijn. Eindhoogte was toch iets van een 70cm denk ik.

Hoewel vermoeiend was het een zéér leerrijke les. Eerst en vooral moet er dressuurmatig nog fiks bijgewerkt worden, maar er zit potentieel in :) Springtechnisch doet Icaro het redelijk. We gaan vooral werken op het recht blijven naar de hindernis toe zodat hij met beide achterbenen afzet ipv alleen met (voornamelijk) rechtsachter. Dressuurmatig wordt het sporen aangepakt ipv zich schuinzetten, zodat hij op termijn vlotter wordt in het voorbeen en nog meer kan onderzetten achterin.

Mijn dag was goed, vandaag wel beetje stijf :P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:31

Ik heb gisteren na 3 maand terug op wedstrijd geweest, proef E7 en A7. In het inrijden ging ze wel fijn :)! maar in de piste begon ze wat te hangen en niet goed de hoeken inwillen. Kon er toen niet meer zo goed aan rijden. En dan een grote fout in mijn linkdergalop. Was niet zo tevreden eigenlijk. Ik had 62-63% verwacht, maar ik had 65 :)! Nog goeie punten eigenlijk voor mijn gevoel :+. Ik viel daarmee net buiten de prijzen. De punten lagen erg dicht, de eerste had 69%. De tweede proef voelde ze al niet meer zo fris, maar kon ik er wel beter aan rijden. Over die proef was ik eigenlijk wel tevreden en ik had 65.9%, de punten die ik verwacht had :).

Nu woensdag terug springen na 3 maand :D.

Hoe was jumping antonius?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:00

Mijn jumping ging gooooeeeedddd *\o/* *\o/* *\o/*
Wel laag hé, maar zowel 80 als 90 foutloos en in de 90 5e pl van 76 zonder sneller te rijden, alleen kort gedraaid. Gaf een super gevoel, wat de lesgever mij allemaal probeert te leren, begint stilaan toch wat in mijn systeem te komen!
Na nieuwjaar 90 en 1m en als dat even vlot ga, hopelijk nog eens 1m en 1m10 en dan zijn we klaar voor een nieuw seizoen!

Waar was je dress PP? Jammer als de proef net niet gaat zoals het losrijden, maar de punten waren toch nog goed!

Varekaj: les binnen de lrv gevolgd? Of bij K*obe? En ja, goed springen begint bij goed dressuur rijden, dat krijg ik ook elke week te horen :) Maar super hé als je zelf zo een goed gevoel hebt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:31

Springles is bij b*ert ver*meir. Dressuur is idd de basis, en hoewel ik blij ben met mijn Lesgeefster heb ik toch weer nieuwe inzichten gehad. Nu paar dagen druk met eindwerk en daarna erin vliegen met de paarden.

PP, had al paar foto's gezien op FB. Canch zag er goed uit! Echt een mooie aansprekende merrie, zelfs met behaarde ongeschoren fluffy benen :)) Het geheel met jou als ruiter is ook aangenaam om te zien, ziet er altijd zo relax uit.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:33

Haha bij springen moet platwerk idd goed zitten. :P Werken we ook hard aan in de springlessen! Ik heb donderdag normaal springles en vrijdag wss oefenjumping! :D Al zal het maar 60cm zijn normaal. :P

Ah Antonius, vanaf 2 januari is het zaterdagavond L7, M3 (denk ik kan ook andere M-proef zijn), M10 en PSG. ;) In de Gave.rran.ch dus. :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:36

Je A7 vond ik een hele mooie proef PP! :j E7 ook, maar A7 vond ik de beste! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:40

Is er deze maand ook geen optie om een proef te rijden die gefilmd wordt en beoordeeld Door van imschoot waarbij je advies krijgt? Twijfel om die mee te doen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:41

Ja in Epona is dat. :) Maar is midden in de blok voor mij.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 10:50

Fijn dat je een goed gevoel had bij de jumping Anthonius! Hopelijk zit je zo weer op 110!
Jammer dat je inrijden beter aanvoelde als in de proef PP! Maar je punten zijn toch niet slecht!
Klinkt als een leuke les Varekaj! Altijd leuk om wat huiswerk mee te krijgen en dat hopelijk tegen de volgende les verbetert te hebben.

Een proef rijden met dan commentaar op video is super leerrijk! Ik heb dat vorig jaar gedaan ergens in de walen, als ze dat dit jaar organiseren doe ik het zo weer! Waren de eventingjury's met de nieuwe eventing proeven dan van dat jaar.

Ik was vrijdag op oefenjumping gegaan. Wou 90 en 1m starten, maar heb het gehouden op 90. Dat duurde zoooo lang! De jumping startte om 7u met 60pony's. Tegen dat het 90 was, was het al 11u. Had echt geen zin meer om te wachten tot de meter.. Maar wel een goed rondje. dubbel 0.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:51

Proficiat Antonius :)! Dat zal veel deugd gedaan hebben :D!

Ik ben naar de gaverra.nch geweest :).

hehe tis een heel andere paad zo gschoren vind ik :). Je mag wel niet van te dicht kijken op haar hals en hoofd :+ ... Nuaj voor een eerste keer niet zo slecht ;). Maar och wat een gemak zeg! Geen zwetend paard meer en nu kan ik blijven verder werken aan de galop :).

Ik heb er nu ook wel zin in om terug te springen :)! Vanavond alvast eens met mijn springzadel rijden zodat ik terug wat wen :D.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:59

Wow 60 pony's op oefenjumping! :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 10:59

ik bedoelde 60cm pony's haha :p sorry :p

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:07

Haha dat het al! :P Maar is nog altijd wel erg laat pas 90cm om 11u!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:26

Ik heb een keer bij het Overdijk gestart, was om 10u aangekomen voor de proef 70-80 en reed pas de ring in om 13u. Je kon pas ter plekke inschrijven en er waren per proef meestal zo'n 100 combinaties, eerst tot 30 pony's en dan erna de paarden per categorie.

Canch is altijd een mooie dame om te zien PP :D Aan haar benen te zien heeft ze een aardig vachtje in de winter, en ik maar klagen dat ik met dekens moet sleuren omdat de mijne amper vacht maakt.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:00

Hallo allemaal!

Steph, stallen worden dagelijks de mest uitgehaald. En de paddocken/zandweides ook. De gewone weides niet. Daar morgen ze enkel overdag in en in de winter enkel als het een beetje droog is.

Prietpraat leuk dat je wedstrijd toch goed ging, terwijl het al zo lang geleden was. Ik ben nu ook helemaal benieuwd naar foto van Canch.
Antonius, super van je jumping! Mooi terug in stijgende lijn!
Varekaj, klink al een leuke leerrijke les! Doe zo voort .

Onze jumping ging niet zo goed. Ik had maar 2u geslapen en was nog niet helemaal nuchter toen ik opstond (niet van mijn gewoonten hoor, maar t was zo'n verdomd goed feestje). Denk dat Io Vivat het wat gevoeld had, hij deed een beetje z'n eigen ding en ik heb dat niet goed gecorrigeerd en zelf ook veel fouten gemaakt. Ne stop en ne balk tot gevolg, uitslag was nog beter dan t parcours zelf. In de namiddag wel beter. Ik ben gewoon zelf rustig gebleven en dan ging het wel. Wel.jammer genoeg 2 balken, 1x achtervoetje laten hangen en 1 sprong waar we echt onder zaten. Waren wel 2 heel moeilijke parcours. Heel technisch, veel schakelen, veel wendingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:21

Zijn er hier mensen die werken met de dubbele longe? Ik deed dat bij mijn merrie regelmatig met 2 longeerlijnen, maar lag regelmatig op de grond omdat ik er in verward raakte :+ Gebruikte het vooral om de achterhand sterker te maken en voor het loswerken. Met Icaro en Tibor wil ik dat nu ook gaan doen, dus een echte dubbele longe aangeschaft. Alleen wil ik met hen ook zijgangen erin gaan verwerken, maar ik heb niet echt een idee hoe ik daar de aanzet voor moet geven... Dus als iemand daar ervaring mee heeft en tips, dan hoor ik het graag.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:12

Haha Katharina: heb dat in mijn jonge tijd ook nog gedaan, uitgaan en op jumping gaan de dag nadien, maar dat was ook geen success :D

Varekaj: nee geen ervaring hierin

Hanne: bedankt om te laten weten, maar zelfs zaterdagavond zal te laat worden, en uiteindelijk rij ik toch niet zo graag dressuurwedstrijden :+

Daapph: goed van je rondje 90!!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:06

Ik werk ook niet met de dubbele longe..
Hanne, ik zag op fb dat shuddy iets had, hopelijk niet te erg??
Opstap gaan en jumping, ik drink nooit alcohol, dus buiten een beetje moe valt dat bij mij goed mee!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:10

Oei ja Hanne, zie het hier ook net passeren. Is dat een foto van Shuddy zelf of van internet genomen? Ziet er erg uit |(

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:05

Is foto die mijn smid me heeft doorgestuurd. Met wat dat ze zouden doen in Merelbeke. (ongeveer)
Gisteren werd ijzer er terug op gelegd dat ie kwijt was. Ie mankte toen nog niet. De smid ging weg en ik op 't gemak opzadelen om te rijden, mr vanaf dat 'k in piste kwam, liep ie kort en soms enkele passen serieus manken. Dusja direct afgestapt en terug naar de smid gebeld omdat 'k dacht van een nagel ofzo da verkeerd zat. Ie reageerde niet bij het nagelen dusja 'k wist 't eigenlijk niet. Dus hij weer direct terug gekomen. Dan gekeken van nagels enzo. Ie had toen wat pulsatie enzo. Eens nagel eruit. En aan longe gelopen enzo, maar bleef niet correct lopen. Dusja smid zei direct al van bel een dierenarts. En ik DA opgebeld en smid heeft ermee aan telefoon gepraat. En ze ging dan wat later komen (uurke half later, ze had nog praktijkuren). Dan nog leren zooltje eronder gelegd, omdat we de zool vermoedden, maar hielp ook niet echt. En voet was toen al wat warm. Smid zei van ja wss nekeer uitsnijden maar best met DA erbij dan. Shuddy in de stal en dan efkes nr huis om te eten en na half uur terug naar stal. De DA kwam toe en smid ook. Ijzer er weer af gehaald, en hoef wat uitgesneden, omdat er wat aangetaste hoef was. En DA heeft dat zo met naald in dat deel gezeten om te kijken hoe ver dat het zat enzo. Maar Shuddy sprong achteruit van de zeer, en 't begon ook te bloeden. Kroonrand gezwollen, hoef warm en duidelijke pulsatie. En DA heeft dan gezegd wat dat het was en de smid zei al direct van ja da wordt dus naar Gent. DA heeft dan nog ontstekingsremmers gegeven omdat et al goe ontstoken was blijkbaar. 't Was lijk vre plots/acuut. Samenloop van omstandigheden zei de DA... Das dus weer niet raar voor Shuddy... Ijzer er terug op want die heeft er toch geen invloed op zei DA. Vanochtend heeft m'n DA afspraak gemaakt met Merelbeke en Shuddy wordt donderdagochtend om 8u15 verwacht voor de hoefoperatie. Sowieso lokale verdoving normaal en wss sedatie omdat Shuddy ni altijd goe kan stilstaan.
Ie ga wel goed herstellen, maarja 't ga herstelling van lange duur zijn helaas. :n