[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:41

Steph proficiat en tegelijkertijd ook veel sterkte! Wij hadden een feestzaaltje gehuurd en bbq laten doen door een beenhouwer die we goed kennen. We wilden niets te formeel of stijf waar mensen een ganse avond op hun stoel zouden zitten. En zo kon iedereen kiezen wat ze wilden eten.

Hanne: ik snap dat scheren in zo modellen niet zo goed :o paard zweet toch evenveel op de rug en vooral onder het zadel dus je moet toch evenlang wachten als zonder scheren om deken te kunnen opleggen? Zou niet weten waarom je niet volledig scheert, eventueel mss de benen laten staan. Als je goede dekens hebt, vervangt dat imo prima hun eigen vacht. Wij leggen een staldeken van 300gr en daarboven een waterdichte met hals van 370gr en paarden hebben nooit kou. Ze gaan in principe ganse dag buiten en tegen zonsondergang naar binnen. Wij scheerden zelfs toen we voor onze verhuis enkel schuilstallen hadden, nooit problemen mee gehad.

Wel top van je springles! Het begin is gemaakt!!

Daaphh mijn jumping is pas volg week! Goed dat je 1m gestart bent!

Varekaj hoe ging jouw les? En blij dat vriendje terug thuis is?? Hoe lang blijft hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:51

Hij is thuis tot de 9e. Les is afgelast, batterij van camion was plat. Een deur was niet goed dicht en dus is het lampje in de cabine wss blijven branden -O- dus verzet naar volgend weekend. Maar hij rijdt wel weer intussen.

Goed nieuws: mijn hooiboer ging wat rondpolsen voor een weide die ik kan bijhuren, zodat ze volgende jaren veel langer buiten kunnen blijven. Omdat ik hem had kunnen tippen over een stuk land dat te koop ligt waar hij al lang op aast.
Straks met camion naar stiefpa om te kijken of We de rubber op de laadklep kunnen vervangen. De huidige is gewoon spekglad :(

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:54

Ik weet 't niet eigenlijk, ik ken niet zooo veel van scheren. Maar scheren wil ik sowieso doen! Maar er zijn die zeggen dat helemaal kaal niet zo goed is als ze buiten staan en het guur weer is?
En dat jachtmodel, is weldegelijk de plaatsen waar Shuddy het meeste zweet. En idd onder zadel zweet ie ook, maar dat is de plek die rapst droog is :) Borst, billen, buik en lies duurt zo lang! Langste vooral lies en buik. Hij zweette overal na de les, maar de delen dat 'k niet zou scheren, waren rapst droog. :)
en hij is naar mijn weten nog nooit geschoren geweest, 't is ook al beetje duts met z'n gezondheid, dus 'k wil niet te veel ineens, al weet ik niet of dat zoveel uitmaakt. :P Eerst eens zien hoe hij het doet met dat jachtmodel. :)

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:43

Er is wel een reden om bv deken model te scheren en niet volledig. Als je ze in dekenmodel of je jacht scheert, verliezen ze warmte langs die plaatsen en zullen ze ook minder zweten op andere plekken. Bovendien is er een verschil van zweet tussen rug en bv lies. Het zweet op de rug is vaak door wrijving en buik, als hals eerder door spieractiviteit. Met Canch merk ik dat nu heel goed, eigenlijk zweet ze nauwelijks onder zadel, maar buik, lies, en hals kletsnat. Ik denk dat dit een goede optie is voor shuddy, zonder dat je zijn naturlijk bescherming helemaal weg neemt.
Canch wordt normaal nu ook geschoren, voor het eerste. Maar het is echt heel vervelend dat ze zo lang staat en veel zweet. Ik wil ze wel volledige geschoren, behalve benen...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:00

hier zijn ze ook volledig geschoren met benen en hoofd :) staan ondertussen zoals Antonius zegt ook met 6-700 gr deken op :) bij ons ook geen optie om niet te scheren wegens te lang moeten wachten voor ze droog zijn. Mijn kleine is ook echt gevoelig aan snot en vallingen en als ze erg zweten en te lang duurt voor ze droog zijn worden ze nog zieker. maar wij hebben engeltjes om te scheren :) staan rustig los in de stal :)

Hier ook twee weken geleden op jumping geweest parcours van 90cm maar geen succes :( 1 ste parcours was ze zo onder de indruk van de piste in moorsele. kreeg ze voor geen meter vooruit over stoppen en dan springen tot ik uiteindelijk mijn tweede stop op de laatste hindernis had. had me gelukkig 2 keer ingeschreven en twee parcours was al stukken beter. 2 balken maar telkens mijn fout en iets te dicht, maar was een beetje gefrustreerd :)

zaterdag ben ik dan met mijn lesgeefster op een oefenparcours geweest waar ze dan plots weer wist wat haar te doen stond en zeer voorbeeldig was. Mooi kunnen afsluiten met een parcours van 1m.
Met haar heb ik toch al vaak ondervonden dat ze toch op regelmatige tijdstippen moet springen. Ze vergeet precies telkens als er wat te veel tijd tussen zit wat ze moet doen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:13

Fijn dat je zaterdag met een mooi parcours hebt kunnen afsluiten!
Ik merk vooral dat ik zelf nood heb aan regelmatig een parcours te gaan springen.

Cas was dit weekend met Dirk mee naar de dressuur. Z1, Was geen slechte proef tuurlijk nog niet perfect maar hij heeft wel alle oefeningen redelijk uitgevoerd. waren al veel 7's bij. Natuurlijk om een goede plaats te halen in het klassement tussen al die dressuurkrakkers is wat moeilijk. Zeker als we eerst de verkeerde proef hadden geleerd en pas op het terrein zelf de andere hadden :p

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:29

Wow Daaph! Wat goed van Cas (en Dirk natuurlijk ook!)).

Hier stond vroeger alles geschoren, tegenwoordig niet meer echt (aangezien we te weinig rijden in de winter). Zelfs ongeschoren staan de "sport" paarden onder 400gr denk ik als het echt koud wordt. Die op de weide hebben nu ook wel 200gr dekens op. Zonder deken zie je ze echt gewicht verliezen (zeker die oudere paarden), ook al krijgen ze onbeperkt hooi!

Volgende keer beter mila_furrie, toch fijn dat je mooie rondjes op het oefenparcours hebt kunnen rijden. Daar krijgen ze veel vertrouwen van.

Nog één die terug wat vertrouwen aan't krijgen is:

https://www.youtube.com/watch?v=OJX5UPfYfHo

Staat daar nog maar even, en tweede jumping nu, maar echt al veel verschil met de eerste keer. Ze durfde terug wat meer springen en had eindelijk terug wat afzet... nog wel wat werk aan maar ze krijgt er al terug zin in tenminste!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:22

Voor wie interesse heeft, 27 dec is er dressuurwedstrijd in manege a.rtevelde. Meer info op hun site. Ik zit zelf in Mechelen die avond dus kan niet gaan.

Ik reageer straks uitgebreid, moet nu naar werk vertrekken!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:16

Proficiat Daphne! Niet slecht he :)! En goed dat je nu een goeie training hebt gehad Mila :)!

Ik heb eigenlijk ook routine nodig :/. Maar ondertussen is het al weer 3 maand geleden dat ik gesprongen heb... Maar volgende week ga ik terug een sprongske pakken :)! Ik mis dat springen eigenlijk echt niet :o. Je ziet, ik ben geen echte cross ruiter :=.

Ik ga je filmpje thuis eens bekijken :)...

Ik ga ook de 27ste naar mechelen :)! Normaal heb ik zondag dressuur wedstrijd, de eerste terug... tenminste als ik op de startlijst sta :P... Ik heb gisteren terug voor het eerst gereden met bit, ze voelde wel oke aan, maar zal ngo wat werk hebben tegen zondag :)...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:22

Ik ga ook de 27ste! en de 28e in de avond. Ik vond de 27ste de interessantste dag om te gaan feitelijk!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:09

ik ga de 28ste :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:20

Was het de eerste keer in moorsele mila_furrie? De eerste keren daar waren en ramp bij Shuddy. :+ 1e keer 1e parcours uitgesloten op de 1e. En 2e parcours een stop en overal enorm veel twijfel.
De 2e keer dat ik daar ben geweest, 2 keer gevallen. :+ 1e parcours tot hindernis 1 geraakt ofzo, en 2e parcours tot 4. 't was verschrikkelijk! En mijn hoefsmid heeft mij dan eens meegepakt naar Moorsele toen dat het trainingsparcours was. Toen heb 'k weer 2 keer gevallen en heeft mijn smid met Shuddy gereden dan. 'k Heb gans de zomer erna niet meer gesprongen, allemaal dressuurwedstrijden op verplaatsing, zodat ie verplaatsingen gewoon werd. Terug nr Moorsele gegaan en 2x met gemak rond geraakt dan. :P 'k Ben nog nooit foutloos geweest op jumping. :') Al scheelde het soms écht niet veel!

Met die springles die ik heb gehad, meteen m'n zin in veel dressuurwedstrijden verloren. :+ 'k Ben lijk toch wel een springruiter! :D Ook al ben ik nog nooit foutloos geweest, maar daar komt hopelijk verandering in met de springles die ik nu volg. :P

Ik jammer genoeg niet naar Mechelen voor een jaartje, 'k zit in de organisatie voor oudejaar van bij de Chiro, iedereen van daar moet dat 1 keer gedaan hebben. En 't is een week opbouw minstens dusja. :P

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:17

Sjieke stallen van Antonius zien passeren, mooie foto's van K., Goed en slecht nieuws van Steph (proficiat en sterkte, jee, wat een tegenstrijdige gevoelens moet dat geven...) en goede en minder goede resultaten ;).

Ik pik even in hier op de laatste pagina, kan niet meer mee... Vind toch ook een verschil tussen jachtmodel en volledig geschoren. Mijn bospony heeft een jachtmodelletje, vooral omdat ik bijna altijd buiten rij, dan vind ik 't voor haar fijner om op haar rug de warmte zelf te kunnen regelen. Plus zo moet ik niet per sé aan de gang met inrijdekens op concours. Of het er deze winter nog van gaat komen is maar de vraag, maar in de inrijpiste durft ze soms wat onberekenbaar te zijn, en dan is dekens op en af doen geen pretje, zeker niet als je alleen op stap bent. Op deze manier kan ze haar warmte kwijt (moet ook echt, ze valt keihard terug in looplust/ conditie anders) en is ze idd ook rapper droog.

Verder vorige week nog eens naar de springles geweest. Beestje had 3 maand geen balk gezien :o wat resulteerde in wat gepiep bij de eerste galopjes (hilarisch) en een gebrek aan controle in de galopoefeningen *zucht*. Morgen maar eens richting piste met balken trekken om wat controle-oefeningskes te doen vooraleer ik nog eens tot bij H. ga...
3x/ week erop zitten lijkt helaas wel de max nu... Recentelijk gaan samenwonen en f*ck zo'n huishouden daar kruipt tijd in :D :o , en dat in combi met het mindere weer en vooral het vroege donker zijn...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:42

Ik ben vorige jaar wel in moorsele gaan springen maar ook toen was ze het eerste parcours erg onder de indruk. Het is nogal een kijker ;) maar bon volgende week opnieuw. Zondag doet mijn vriend mee normaal gezien aan de dressuur in harelbeke :)
Kmoet wel toegeven sinds ik met een cross zadel rij ik veel vaster zit en er minder snel afval :)
Hier ook wel meer springruiter dan dressuur maar mijn intresse is in de twee wel vermeerderd de afgelopen jaren :)

ja huishouden haha daar kruipt inderdaad veel te veel tijd in die ik zou kunnen spenderen bij de paarden maar ja :) wij hebben ook een border collie in huis en dat is ook niet zo aangenaam om een proper huis te hebben maar ja :) de liefde voor het dier is veel groter dan mijn liefde om te poetsen :D

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:55

Ik ga wss gewoon komen kijken. :) Centjes wat sparen voor de springlessen. :P
3 januari sowieso niet meedoen, want 5 januari examen. En 22 februari is nog zo ver. :)
'k Zou t al de max vinden moest ik in de winter een jumpingetje kunnen rijden. :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:04

de winterwedstrijden duren nog 4 maand :d der kan veel veranderen hoor op zo een korte tijd :) niks forceren alles op zijn tijd :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:45

Hallo allemaal,

hier ook even snel reageren op de meeste dingen, want ik loop ook een eind achter.

Veel mensen hier aan het dressuur- en springlessen! Veel plezier allemaal.
Steph proficiat met je verloving, maar ook heel veel sterkte met het verlies van je grootmoeder!

Over scheren, mijn paard is gewoon helemaal geschoren en staat 24u/24 in weide met schuilstal, gewoon met een dik deken op. Had er vroeger ook schrik van, maar vorig jaar uit miserie toch beslist om te scheren en wat handig is dat seg. Geen uur meer uitstappen en geen gesukkel met zweetdekens enzo.

Evelyn proficiat met je samenwonen. Ik denk dat ik gemist heb dat je een vriend hebt :o .

Voorbije zondag onze eerste winterjumping gehad. 2x 1 balk gehad in parcours van 1m20. Eerste parcours wel tevreden, die balk was echt mijn schuld, te kort door een wending gekomen. 2de parcours was meneer veel te hevig, nam het heft in eigen handen waardoor ik ook een beetje begon te flippen. Straf dat we maar 1 balk hadden eigenlijk.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:05

Ik heb eens een vraag voor iedereen die z'n paarden 24/7 in de wei heeft met schuilstal: mesten jullie ook gans de weide uit elke dag? Of enkel stal/paddock? Scheelt hem natuurlijk wel in werk :). En blijft de wei/paddock dan droog bij jullie bij weer zoals nu?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:12

Wij doen enkel de stal. De weide is modderig , dat verwijnt zo ook wel :P
De weide is vrij nat nu. Vorig jaar hadden we nieuwe zand laten brengen maar nu is zo vermalen onder de grond en is het effect weg,, ze staan wel op 1stukje hoger dan de rest daar is het vrij droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:59

Ik scheer niet. De ene heeft uit zichzelf amper winterhard en de andere moet nog conditie kweken. Als die altijd zweet, ook met conditie, dan gaat er volgende winter ook haar af. Volledig of een model weet ik nog niet.

Ik ruim nu geen mest op de paddocks. Het is er flink drassig, of het nut heeft op dat uit de modder te peuteren... Denk het niet. Kan er ook amper Door met de kruiwagen. Op de zomerweide probeer ik dat wel te doen. Niet altijd alles, wel het meeste. Al kan het dat ik vanaf volgend jaar 1x/maand iemand laat komen met de traktor om het open te slepen ipv opruimen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:38

Oja dikke proficiat trouwens Steph! Maar ook gecondoleerd voor het overlijden :(...

Proficiat met het samenwonen!

Canch is geschoren nu voor het eerst, jeeej! Ze was vrij braaf, juist voor haar hoofd niet, haar oren zijn nog niet klaar... Dan was ze niet meer zo flink, ze begon hard te vechten tegen de praam... vanavond of morgen nog eens opnieuw zodat de praam weer werkt om af te werken :)

Haar benen zijn niet gedaan, omdat de paddock puur modder is... Ik heb dan wat liever bescherming rond haar benen zodat het water netjes kans weg lopen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:13

Mijn mama deed altijd alles mesten (wei, paddock, schuilstal) zomer en winter (vorig jaar voor 6 paarden... kan je nagaan). Ik zei haar altijd dat het niet nodig was, maar mijn ouders wilden het zo om de weiden proper te houden.

Nu gaan ze toch eens proberen om de weide waar ze in de winter opstaan niet te mesten, en enkel de paddock en schuilstal te onderhouden. Scheelt hem wel in werk natuurlijk, en er staan nu maar 3 paarden thuis ipv 6!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 11:36

Wij slepen wel de wei na x aantal tijd..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:16

Hier de paddock om de 2-3 dagen (staan per 2 de paarden), en de wei niet. Soms wel slepen.

Shuddy sinds deze voormiddag ook geschoren, in jachtmodel! Hij was superbraaf! Dus alles netjes kunnen doen in 1 keer. :) Enkel beetje kalmeringspasta, en voor boven ogen en de oren moest 'k neus gewoon eens dichtknijpen zoals de praam. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:28

Een vriendin heeft haar paard eens geschoren in jachtmodel met een hondentondeuse. Haar was ook korter maar niet naakt zeg maar. Was voor haar paard een oplossing. Ben je wel ff mee bezig :P

Ik vergat het bijna, maar gisteren met Tibor in een redelijk donkere buitenpiste gereden. En wat was hij braaf! Ondanks dus schaduwen, gillende kinderen en een rammelende hooi kar heeft hij maar 1 sprintje getrokken. Vorig jaar had ik nog een rodeo à la carte gehad bij het idee alleen al.