Wat jammer Chantal!
Renskes moeder was wel de DA in Bathmen GvdT, dus dat kan heel goed! Mijn moeder heb je misschien ook wel gezien, die hielp Renskes moeder namelijk 
Even verslagje DA van vanmiddag.
Hadden een afspraak om 14.15 uur. Sambal uitgeladen en Jan-Willem even laten voelen en kijken. Niks te voelen en even verteld hoe hij de afgelopen week gelopen had. Eerst moest Sambal gelongeerd worden op het harde. De DA wilde de longe eraan doen maar toen schoot Sambal al helemaal naar achteren. Hahaha het is echt zo'n mietje dan 
Maar hij liep echt superbraaf zijn rondjes 
Zoals verwacht rechtsvoor nog steeds niet helemaal lekker. Dus op naar de behandelkamer. Daar nog even de tang erop gezet. Sambal had geen zin om mee te werken dus de praam moest op. Stond ie echt heel zielig te kijken, maar uiteindelijk lukte het wel. Maar hij gaf hier geen reactie op. Volgende wat we gingen doen was Sambal lokaal verdoven. Jan-Willem gaf hem een prikje bij zijn kootholte wat er voor zorgde dat een deel van zijn hoef verdoofd werd. Arme Sam bloedde in het begin ook
. Toen even een paar rondjes met hem gestapt en daarna weer de longeercirkel op het harde in gegaan. Toen weer laten lopen maar hij liep echt een stuk beter 
Dus dat was in ieder geval fijn. Wisten we in ieder geval dat het iets in zijn hoef moest zijn. Werd nog even opgesomd wat het zou kunnen zijn (hoefzweer, hoefkatrol, andere ontsteking, iets met de hoefwand, enz) Dus Sam weer naar de behandelkamer. Dit keer voor een spuitje zodat hij zo suf als een garnaal werd zodat ze rustig een foto van zijn hoefje konden maken. Was ook wel nodig denk dat ie anders in paniek was geraakt omdat dat röntgenapparaat op de goeie plek werd gemanoeuvreerd. Iets wat Sam behoorlijk eng had gevonden
Maar hij had nu al moeite met op zijn pootjes blijven staan dus en bewoog alleen maar een oortje. Ik moest achter de deur blijven wachten omdat ik nog geen 18 ben mocht ik er niet bij zijn. Mijn moeder hield Sam dus vast met een groot short voor. Nog even met Wendy Ligtenberg gepraat tijdens de foto’s (die liep daar namelijk stage) en toen mochten we mee naar een kamertje waar de foto’s besproken werden. Vond ik toch wel een beetje spannend hoor 
Je weet het gewoon toch niet. Maar de foto’s waren gelukkig goed! Niks geen enge dingen te zien. Zag er allemaal heel netjes uit! Alleen wel een zwart plekje in de hoefwand.
Hier zat het probleem dus. Onder het sneetje in zat dus toch een ontsteking. Deze ontsteking was er van onderen in gekomen, en is zich toen een weg eruit gaan zoeken. Dit was dus naar boven. De weg van de ontsteking had een soort kanaaltje achter gelaten en dat verklaarde ook waarom Sam niet lekker op het harde liep. De druk van zijn gewicht op die ontsteking doet dan gewoon zeer. Maar het kanaaltje moet er dus uitgroeien. De hoefsmid van de kliniek werd gelijk gebeld en die kon dit morgen al doen! Das wel heel fijn, dus we hebben maar besloten om Sam daar een nachtje te laten staan
Mijn ouders moeten morgen namelijk allebei werken en de hoefsmid kon alleen ’s middags.
Het kanaaltje wordt dan door de hoefsmid wat bloot gelegd zodat het beter kan genezen. Doordat ze dan een verbinding met het leven van de hoef maken is de kans veel groter dat het netjes dicht groeit in plaats van om het kanaaltje heen, wat uiteindelijk natuurlijk de bedoeling is.
Volgens de DA groeit een hoef per maand ongeveer 0.8 mm dus dat eruit groeien schiet helaas niet al te erg op… Maar ja als Sam maar weer beter wordt, dat is natuurlijk het aller belangrijkste!!
Verder weet ik niet precies hoe ik niet fanatiek kan rijden. De eerste week wordt zijn voetje wel weer helemaal ingepakt omdat het na het openmaken natuurlijk goed beschermd moet worden zodat het niet gaat infecteren. Dat moet er dan ongeveer een week om heen blijven zitten.
Wat er daarna precies gaat gebeuren weet ik nog niet. Dat ga ik morgen even vragen. Omdat hij verder op een zachte ondergrond veel beter loopt was het wel zo dat ik wel een beetje mocht rijden. Weet niet wanneer dat dan kan, maar dat scheelt ook wel
Verder ook nog even naar zijn peesschede gekeken en die was gelukkig ook al weer een stukje dunner als een week geleden. DA dacht dat het vocht vanzelf wel helemaal weg zou trekken. Nu we toch bezig zijn laten we het gewoon natuurlijk wegtrekken en als dat niet helemaal gebeurd kunnen ze het altijd nog wegzuigen.