[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:41

Ze is op 5j heel zwaar geblesseerd geraakt. Kunnen er nooit meer echt mee rijden. Ze heeft daar af en toe nog last van, maar bon "op zich" goed genoeg om nog fijn op de wei te kunnen lopen.
Ze heeft nu twee veulens gehad, maar dat heeft haar geen goed gedaan. Ze geraakt zeer moeilijk drachtig (elke keer 2j over gedaan), en ze heeft het heel lastig tijdens de dracht (wordt heel dik - iedereen dacht dat er een tweeling in zat, kon amper nog lopen, zweten, ...). Haar buikspieren en pezen zijn door de dracht ook helemaal uitgerokken dus ze ziet er echt niet goed uit en heeft daardoor ook moeite met lopen etc. De eerste dracht hebben we zelf niet meegemaakt, dus wist niet hoe zwaar ze het toen had. Maar door het nu zelf te beleven heb ik wel zoiets van: "ik wil niet dat ze ooit nog drachtig wordt".
Dus als we ze zouden "weggeven" etc, ben je nooit zeker dat ze er niet meer mee gaan dekken, want daar was ze genetisch gezien wel interessant voor. Daarom vind ik "weggeven" ofzo geen optie.
Ze houden is helaas ook geen optie. Ze kan niet samen met de andere paarden en is "mentaal" echt niet meer in orde. Ze houdt zich echt letterlijk, heel obsessief, alleen met eten bezig. Nu heeft ze veel afgezien van de dracht en is ze niet extreem dik, maar anders... ze stopt gewoon niet. Bij ons krijgen ze op de weide met z'n allen onbeperkt hooi, maar met haar erbij gaat dat niet. Ze stopt zelf niet met eten en laat de rest geen hooi ofzo nemen. Ze jaagt ze altijd weg. Met als gevolg dat zij al jaren veel te dik staat, en de rest dan in de winter te mager komt te staan. We moeten ze dus altijd apart zetten, maar zelfs dan... als haar eten (in hooinetten etc) op is, dan staat ze te stampen en te doen omdat ze meer wil. Je kan geen vlas of stro in haar stal leggen want zelfs dat eet ze op, en ze is dan ook nog eens enorm vuil in haar stal. Daags nadat we haar een superpropere verse stal hebben gegeven staat ze helemaal in haar eigen mest en is alles kledder nat.
Bon, we kunnen haar geen gelukkig leven geven zonder 10000 speciale maatregelen en daar heeft hier gewoon niemand tijd voor... alle "oude" paarden mogen hier blijven tot ze dood zijn, maar met haar lukt het gewoon echt niet.
Het is dus moeilijk maar we denken er al jaren over (ze is nu 10), we hebben het al 5 jaar zo vol gehouden, en daarom nu de knoop doorgehakt... Weet alleen nog niet goed "wanneer" ik het het beste laat doen. Is echt niet makkelijk, soms komt ze dan toch nog even af als we haar gaan bezoeken op de wei, en ze heeft zo'n hele lieve blik en vriendelijke ogen, dus dan wil ik me altijd bedenken. Maar rationeel gezien is het gewoon de enige oplossing vrees ik.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:11

Amai Steph, da's wel heftig! Maar als ik het zo lees, wel een juiste beslissing... Ik zou hetzelfde doen alleszins.

Toffe foto, Katharinaa. Kasterlee ook wel een mooie cross meestal, jammer dat er alleen A/B is.

Wow mooie stallen, Antonius. Zoiets willen we ook dus, maar dan met open voorfronten in plaats van gesloten schuifdeuren...

Als ik ga jureren (LRV), staat er bij elk punt een comment, goed of slecht. Heb dan ook wel echt een heel ijverige schrijver mee, das wel nodig :-).

Geen ervaring met oefendressuur-wedstrijden. Straf dat er zoveel inschrijvingen voor zijn!

Eenvoudige wissels doet mijn paard redelijk simpel, ze heeft een goede balans dus als ik dat oefen gaat dat redelijk vanzelf (niet perfect natuurlijk, ze is maar 5). Om recht te blijven in galop kan ik je ook aanraden schouder voor achterhand te plaatsen door 'te doen alsof' je buitenstelling wil rijden. Hierdoor breng je de balans van je paard beter in het midden. Dus wel de galopstelling behouden, maar met extra druk op buitenteugel en licht contact op binnenteugel. Ik durf sowieso veel buitenstelling rijden om ze recht te maken, en galop is daarbij geen uitzondering.

Hier ligt mijn paard weer open aan haar singel. Had ze in het begin van de zomer ook, en nu had ik andere singel maar nog steeds :(. Geen idee wat ik er tegen kan doen, er komt een schaafwondje op en echt een hele 'bol'. Niet leuk, dus als iemand tips heeft... Is trouwens enkel bij springsingel, leder...

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:40

Amai wat een verhaal. Het is nooit een makkelijke beslissing, maar het lijkt me ook het beste voor haar en voor jullie! Alvast veel sterkte. Een ideaal moment voor zoiets is er nooit, maar altijd blijven uitstellen eens je de knoop hebt doorgehakt, maakt het moment zelf daarom niet gemakkelijker.

Oliefanter ook geen idee wat je best kan doen aan die singel. Ik heb wel de indruk dat als ik het lees, dat het bijna altijd van lederen singels komt. Is hij misschien wat hard ofzo? Dan kan je hem met vetten misschien soepeler maken? En altijd goed kijken dat de huid eronder niet geplooid zit ofzo?

Hierbij een 'kleine' selectie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dubbele pret:
Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:43

Oh en bij het uitspringen uit de waterbak hebben we veel geluk gehad. Io Vivat sprong van veel te ver en landde dus maar net op het randje, waarna hij met zijn achterbenen tegen de kant aan bonkte. Gelukkig kon hij zich nog op zijn voeten houden en heeft hij er niets aan over gehouden!
Afbeelding
Afbeelding

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:40

Ohh dat verhaal van je merrie.. Nooit een makkelijke keuze, maar is ook niet dat jullie er het zomaar 'opgeven'. Jullie hebben het 5 jaar lang geprobeerd, geen makkelijke beslissing maar ik denk wel de juiste... :(:)

De singel, heb je al eens geprobeerd als je aangesingeld hebt, net voor je opstapt de voorbeen naar voor te strekken? Vaak helpt het om plooien weg te 'trekken'

Leuke foto's! Kasterlee is een leuke cross, maar die afstand van die waterbak staat ( als ik mij goed herhinner niet zo correct) Heb je even geluk gehad zo te zien op die foto!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:17

Katharina: wat een mooie foto's!! Vooral die smile-foto is echt super!! En hoe meer foto's ik zie, hoe gaver ik je set vind :D Eigenlijk zo eenvoudig (enkel zwart-blauw) maar straalt rust uit, en toch is het opvallend! Veel geluk gehad op de waterbak inderdaad, alles ok met zijn rechtervoorbeen? Pees zal daar toch even goed gerekt hebben.

Oliefanter: bij onze stallen is er een luikje in het voorfront, zodat ze met het hoofd wel buiten kunnen kijken als we het openzetten, maar standaard open wilden we niet, vb voor net gespeende veulens moet het echt wel dicht kunnen.
Zo een bol heeft mijn vorige (Koko) ook eens gehad, veearts moest hem AB spuiten want hij had er echt veel pijn aan. We hebben toch een dag of 10 niet kunnen rijden. Was slechts 1-malig dus ik denk niet dat het aan de singel lag, maar eerder aan een huidplooitje of iets dat er misschien tussen gekropen is van vuil.

Steph: moeilijk verhaal over je merrie, maar probeer het zoveel mogelijk rationeel te bekijken. Ze is niet geschikt om te rijden, te fokken, of zelfs maar als gezelschapspaard aangezien ze al het eten pikt. En ze is nog maar 10 jaar, zou ze dan beter af zijn om nog 10, 15 jaar alleen te staan? Ik denk dat niet. Een paard leeft in het heden, die beseft niet dat die er morgen niet meer zal zijn. Zolang jij ze hebt, kan je tenminste zorgen dat alles in orde is tot haar laatste dag, als je ze uit handen geeft, zal ze wellicht veel slechter eindigen. Maar emotioneel gezien is zoiets beslissen altijd moeilijk. Ik zou eigenlijk niet te lang wachten na het spenen... Is toch maar een stresserende bedoening dus waarom zou ze dan eerst hier nog door moeten? Ik zou eigenlijk veulen wegnemen en gelijk merrie inslapen. Klinkt cru, maar welke meerwaarde is er om ze eerst nog een paar weken of maanden te laten lopen?

Hier met mijn moeder eens gepraat over het wedstrijdjasje, ze is naaister, ze gaat mijn huidige zwarte jasje een beetje opleuken :D Ga er een ander kraagje, ofwel een soort koord laten opzetten, een kleurtje op de zakken en misschien achteraan extra knoopje thv de splitten. In de kerstvakantie gaan we eens iets uitkiezen!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:41

Handige oplossing voor je jasje Antonius!

Ja, naar voren trekken, etc. doe ik altijd, en singel die ik nu gebruik is echt zacht leer dus invetten zal ook niet helpen.. misschien toch maar een met 'normale' stoffen proberen, hopelijk gaat het dan beter.

Dat van de stallen begrijp ik zeker, maar misschien dat we twee gesloten en twee open nemen op termijn... We zullen zien, zijn nog niet concreet aan het bestellen...

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:20

Nee hoor Antonius, pezen zijn allemaal in orde!
Bevallen de stallen?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:06

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

Bij mij was het op een klein grachtje. :+ Al meer dan 6,5 maand geleden en 't is nog altijd niet in orde pfff... Maar 'k ben blij dat 'k weer kan rijden! En onlangs nog voor het eerst gewoon gereden met de stijgbeugels op springlengte en 't ging goed! :D Mss binnenkort weer een sprongetje pakken. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:08

Stallen zijn super katharina! Met dit weer ook zo makkelijk dat alles in de schuur staat, dus geen regen voor ons :) alleen rijden zit er niet in, had echt geen zin om in die gietende regen te rijden. morgen normaal gezien les en mijn gebuur laat zich door niets tegengehouden :brr: dus ik hoop op beter weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:34

Veel succes morgen dan Antonius :P Die schuur met stallen lijkt me inderdaad super handig. Zijn de stallen standaardmaat of heb je ze ruimer genomen?

Hanne, zie je wel dat het nog niet afgeschreven is :D Geduld is een schone zaak, al begrijp ik je kriebels wel volledig.

Ik heb hier zonet de uren online zien komen van de dressuur voor zaterdag. Schrok me onnozel toen ik zag dat er zo maar eventjes 3u20 (!!) zit tussen de E7 en de A6. Vraag me niet waarom, maar ze hebben de E5 daar tussen gepropt. Normaal is het eerst E5, dan E7 en dan A6 maar de eerste 2 hebben ze dus gewisseld. Heb maar een berichtje gestuurd dat ik mijn deelname aan de E7 annuleer. Ik ga Icaro voor een onderlinge op 3km van de deur echt geen 3u op een camion laten wachten... Te voet is geen optie. Ze geven koud weer met winterse buien. Dat is dan 30min te voet naar daar, proef rijden, 30min terug. Tegen 15u15 ben ik op stal terug en om 16u30 zou ik hem dan weer moeten opladen, want tegen dat ik moet rijden is het potdonker. Het is volledig door open veld zonder verlichting, nee merci.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:56

amai zo stom... Kom naar de Gaverranch! :+ maar die is al volzet de 6e december en van 3 januari gaat het ook niet lang duren. :P

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:15

Mijn luxebeesten hebben stallen van 4,20 op 4,50m... De pony kan zichzelf longeren ~~}>
Was op zich niet de bedoeling dat ze zo groot zouden zijn, maar ja, de schuur is vrij breed, en de gang is nu al breed genoeg, dus was te zot om de stal kleiner te maken en de gang breder, maar om er dan nog een stal tussen te proppen, dan gingen ze zo uit proportie zijn... nu hebben we 6 stallen in de schuur en op de hoek van de schuur was een materiaalkot van 6 op 5 dat uitgeeft op een stuk wei, waar we nu de deuren van openzetten zodat veulen en pony daar binnen en buiten kunnen zoals ze willen. Stallen genoeg, eventueel als alles af is, misschien 1 of 2 max verhuren, maar dat zou dan alleen aan mensen zijn die ik ken, want wil geen ambetanterikken op mijnen hof :+
Eigenlijk zou ik heel graag 1 of 2 mensen hebben die eventing willen starten om thuis mee te trainen en dan samen op wedstrijd te gaan, anders ben ik niet moeilijk ze :+ maar dan zou ik terug heel kleinschalig wat kunnen lesgeven, samen wat wedstrijden plannen, elkaar helpen als groom enzo...

Inderdaad wel stom om e5 tussen e7 en de a te zetten, is toch nie logisch? En groot gelijk, zo lang wachten in de winter is echt stom, zou ik ook niet doen!

Ik ging normaal gezien zondag naar Aalter gaan op jumping, maar als het zo waait en regent zoals nu, dan pas ik. Vind daar echt niets aan om in zo slecht weer op pad te gaan met de camion.

Hanne: gewoon eens proberen springen jong :D ik zou mij niet kunnen houden om eens te proberen!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:38

Ma ik durf nog nieeee :+ 'k Wil eerste keer springen eerst samen met mijn lesgever doen. Want 'k heb schrik dat hij weer op de stop gaat (heeft ie vroeger echt veel gedaan), en moest ie weer lelijke manieren hebben, kan mijn lesgever erop kruipen. :) ma 'k verlang wel al ze! :D Paardrijden lukt beter of stappen, ik mank nog heel duidelijk, maar te paard zie je dat niet. :) Enkel dat 'k mijn hakken niet diep kan uitdrukken.

Amaai grote stallen! :D En 'k snap dat ze, is leuker om zo iemand te hebben waarmee je op wedstrijd kan gaan, samen trainen, ... :) Zou ook iets voor mij zijn hehe. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:02

Ook geen huppel van 50cm? Als is het maar dat je voelt wat je enkel doet. 1 hupsje kan geen kwaad en daar zal hij ook niet op stoppen, toch?

Antonius, ik wil dan crossles van u :P Chique ruimte wel voor de paarden, al vind ik zo'n ruime stallen wel veel beter dan de standaard 3x3 ivm vastliggen bij rollen enzo. 't Scheelt alleen dat daar een hoop meer stro en dergelijke in gaan. Voordeel is misschien wel, als uw witte gaat liggen, dat dat eerder naast dan in een drol gaat zijn :+
Ik heb een bericht gestuurd dat ik de E7 niet mee ga rijden omwille van de tijd tussen beide proeven. In de plek ga ik 's morgens met een vriendin mee die de manègeproeven gaat jureren, dan kan ik schrijven. Dat is tot 12u, als ik tegen 14u op stal ben om te vlechten heb ik tijd zat. Ik reken om daar te zijn tegen 16u30, inschrijven, opzadelen en beginnen inrijden tegen 17u15 à 17u20. Het is dat het zo kortbij is, bij slechter weer zoals deze week zou ik ook niet vertrekken. Ik vloog eergisteren met de auto al bijna van de baan af van de wind, en ik heb nu geen brooddoosje als auto.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:13

Hanne: ja als je er niet 100% kan op rekenen dat Shuddy gaat springen, ,dan begrijp ik wel dat je niet echt durft. Die zekerheid had ik op zich wel, Fi stopt nooit (had ze beter wel gedaan in Genk :P ). Al is het misschien nu maar een balkje op de grond? In stap :+ nee, bij mij zou het echt te zwaar kriebelen om toch niet te proberen... Zat 3 weken na mijn bevalling ook al op het paard, ging ze alleen wat uitstappen, maar ze stond zo slecht gereden dat ik ze 3 kwartier heb losgereden. Klein beetje spierpijn dag nadien :')

Jullie zouden al zeker welkom zijn! mijn man gaat nie graag altijd mee op wedstrijd, dus zou wel tof zijn om dan met stalgenootje te kunnen gaan. Maar ja, ik zal zo wel eens op iemand botsen. De werken zijn nu toch nog bezig, hopelijk na de winter de piste, dan staan we ook alweer wat verder.

Varekaj: we wilden sowieso 2 grote stallen voor bevallende merries, dus ja, zijn ze maar allemaal zo groot. 1 is wat kleiner, 4,50 op 3,5 maar nog steeds luxe dus voor die knollen :)
Hier bij mij staan ze trouwens op matten zonder stalbedekking. We deden dat al jaren zo op onze gehuurde wei met stallen, altijd tevreden van geweest dus nu ook weer. Grote investering, maar na anderhalf jaar hebben we dat eruit gehaald.

Jureren en schrijven is ook eens leuk trouwens!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:26

Heb 'k al gedaan, balkjes in galop, maja das niet echt springen hé. :+ Maar het kriebelt idd wel heel hard! :D Maar 'k ga wachten tot de les. :P Zo snel mogelijk regelen dus hé haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:31

Zijn matten niet koud in de winter? Icaro staat bij mij op houtkrullen sinds zijn koliek. Dagelijks de natte plek eruit van het plassen en de drollen, en dat gaat prima. Tibor en de kleintjes hebben een onderlaag van houtkrullen en daarboven een laag stro. Moet zeggen, doordat dat mengt geeft dat een stevige bodem! Vroeger lag bij Tibor altijd alles in no time op een hoop vanachter met een berg str*nt er op. Nu niet meer. Bij hem schep ik de mest er uit, en indien nodig strooi ik een half tot volledig pak houtkrullen bij in het midden. Maar meestal volstaat het om 1 à 2x/week een goede plak stro bij te strooien. Is wel van zo'n groot pak, niet 1 plakje van een klein busseltje van 20kg.

Normaal haalde ik de vuile houtkrullen er ook uit. Nu het kouder begint te worden laat ik die liggen, met dan altijd propere laag er bovenop. Het zijn buitenstallen en het houdt de vrieskou toch wel tegen.

Mijn vriend zou wel meegaan naar een cross, maar kan ook niet altijd. Een van de redenen dat ik bij de LRV ben gegaan, is dat het ik ook beu begon te worden om vaak alleen te zijn. Als ik dan ook gewone wedstrijden kan doen met gezelschap of als groom, dan zou ik het toch al een stuk leuker vinden :j

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:59

Wij hebben ook matten in de stallen. Lekker makkelijk!

Hier vandaag oo jumping geweest. Fijn rondje gereden. 9de plaats.
Morgen Dirk met cas.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:06

Ik vind matten niet koud, ze zijn wel dik, 4 cm en ze kunnen ook nooit op beton terechtkomen, zoals wel bv met stro of schavelingen. Mijn oudere witte merrie is een enorme zenuwpees, van zodra ze iets hoort of ziet vanuit de stal, begint ze toerkes te draaien in haar stal, als zij stro of schavelingen heeft, is haar stal na 3u stinkend vuil alsof ze een weke niet uitgemest is, en komt ze dus op beton terecht.
Vandaag zijn Fiona en Nyona geschoren, dus die staan nu met 2 dekens op,de oude merrie heeft 1 deken op, dus koud zullen die niet hebben.

Heb je korte filmpje op FB gezien Daaphh, ziet er goed uit! Wat zijn de plannen met blits volg jaar? L?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:10

Jaa ik hoop naar de L te kunnen :p Maar dat hoopte ik vorig jaar ook al :p ik moet gewoon de stap terug durven zetten. Net zoals de stap terug naar een hoger parcours...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:03

Waarom zou je dat niet kunnen?

Heb vandaag de A6 gereden en goh, hoewel de proef niet denderend was vond ik de jury toch serieus streng. Laatste met 46%. Op zich geen ramp, we zijn er om te leren natuurlijk, maar ik kan eigenlijk niet goed wijs uit de manier waarop het genoteerd staat. Bij het achterwaarts gaan ging hij scheef en slechts 3 passen ipv een paardlengte. Daarop heb ik een 2 met als melding "achterwaarts? niet vierkant (klopt)". Hij is wel achterwaarts gegaan, maar geen lengte...
Zelfde met H-E-K middengalop en bij K terugnemen naar arbeidsgalop. Ik kom de hoek uit bij H, geef been en net op dat moment beginnen er aan de buitenkant van de muur meiden te gillen. Icaro ging dus redelijk vlot naar middengalop :P Terugnemen mocht beter. Op de gehele oefening heb ik een 4 met de opmerking "onstuimig door K". Klopt. Maar is die 4 dan op dat onstuimige door de hoek, of ook op de middengalop en dus het verruimen zelf?
Jury was nog aan het praten met iemand na de prijsuitreiking, dus heb 'm niet meer aangesproken. Ik kan sowieso aan de slag met het protocol, en op zich kan ik me zeker vinden in de visie. Ik vind het alleen wel heel erg afgestraft voor een oefenwedstrijd, en die mening delen meerdere mensen.

Volgende keer misschien toch weer de E-proefjes rijden...

Ohja, volgende week zaterdag staat er weer springles op de planning *\o/*

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:14

Zo lang je wat hebt met commentaar hé. ;) Filmpje van je proef? Volgende keer andere jury, en andere punten. ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:16

Ik volgend weekend normaal springles voor de eerste keer sinds het ongeval! :D My goood 'k ga 't mega spannend vinden. :P Zal wss zondag zijn met dat lesgever de zaterdag naar het azelhof gaat gaan.