[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:07

Daar dacht ik ook aan Daaphh, of iets van muizen ofzo, beiden lopen hier rond. En donderdag hebben we nog per toeval een egel ontdekt die onder mijn hooistapel vandaan kwam gekropen (hooi ligt op paletten, daar zat egel onder).
Intussen ben ik de avondronde gaan doen, was iets voor 7 op stal. Meneer was weer zijn arrogante zelf, hooi was 2/3 op en viel aan op de nieuwe lading die ik bracht. Er lagen 2 nieuwe hopen mest, die zagen er normaal uit.

Mijn frank is wel gevallen met dekens wisselen: hij heeft woensdag of donderdag staan neuzen door de draad (groene bekaert, met zo hokjes) met een merrie die licht snot had. Gisteravond had hij ook een kleine druppel, maar gezien het weer heb ik daar geen aandacht aan besteed. Volgens mij heeft hij dus eventjes iets onder de leden gehad en is dat nu "uitgebroeid".

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:07

Varekaj: die zwart-wit foto's zijn echt prachtig!! En ik vind jou met zwart haar ook knap :P Wil je nu wel ook eens met blond zien!
Op lrv schrijven ze volgens mij trouwens nooit commentaar bij de punten? Ik heb enkel nog maar enkele eventings bij de lrv gereden, maar daar in ieder geval stond nooit iets bij.
Is Icaro alweer in topvorm?
De 2 jasjes waar ik aan twijfelde om te bestellen, waren er vorige week al uit qua maat 40 dus moest er al niet meer aan twijfelen ;) Er zal nog wel iets anders komen aanwaaien...
Ben wel nog steeds benieuwd naar een foto van jou als je het jasje aanhebt!

Daaphh: ik denk dat het toch zal kriebelen bij jou om volgend jaar zelf met Icarus te starten :) Zou bij mij toch zo zijn moest ik zo een klasbak staan hebben!

PP: ik heb ook nog geen kalender gezien! Vorig jaar was hij er veel vroeger. Ben ook wel benieuwd!

Hanne: ik vond jouw proeven wel goed gereden hoor! Nog een paar kleine foujes maar in de basis toch wel dik ok! Misschien voor jou wat moeilijker met Shuddy, maar ik schakel heel veel in galop op de cirkel. 4 passen groot en dan weer heel snel terug en 4 passen klein. In begin durf ik ze met hand wel eens streng terug te zetten in combi met zit, zodat ze de keren daarna sneller reageren op voornamelijk zit dan. En in het klein galopperen zeker tussen de benen blijven houden zodat ze actief blijven achteraan. Ik zou in training niet teveel rechtuit verruimen, vallen ze sneller van uit elkaar en is weer moeilijker bij elkaar te rijden.

Hier is ons veulen thuis van zaterdag, loopt nu samen op een stuk wei dat nog niet was afgegeten samen met de pony van de dochter, die doen het super samen. Ze kenden elkaar nog niet, maar veulen vond het precies doodnormaal om ineens bij een andere te staan :) Hij blijft wel moeilijk in de omgang met ons (mij dan vooral). Mijn man en 1 vriendin kunnen hem vastpakken, knuffelen, kuisen... en ik en diegene bij wie hij stond om te spenen kunnen er niets mee. Hij dreigt al niet meer om aan te vallen, maar hij vertrouwt ons niet. Hij kiest blijkbaar zelf zijn volk uit... :roll:

En de stallen (enfin, toch diegene die we nu nodig hebben voor de 3 grote paarden) zijn eindelijk bijna af! Enkel nog de rubberen matten snijden en dan kunnen ze erin. Man man, is dat een miserie geweest! De ramen zijn allemaal nét te krap gemeten waardoor ze allemaal moesten uitgeslepen worden, mijn pa was volledig verkeerd beginnen zagen aan de planken, dus die moesten allemaal opnieuw gedaan worden (inclusief gigantische ruzie omdat mijn pa nooit kan toegeven dat hij iets niet kan). Hopelijk mijn man vroeg thuis vanavond zodat hij kan afwerken! Wordt wel tijd nu, begint slechter weer te worden!

Oh en gisteren nog brevetten gaan afnemen, daar was het dan echt perfect! Iedereen geslaagd, suuuuper voorbereid, de B'tjes reden perfecte dressuurproeven, die kunnen zelfs op wedstrijd winnen en ook allemaal met manegepaarden! Het kan dus anders :D

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:50

Als wij moeten jureren bij de lrv proberen we wel iets bij de punten te schrijven. Zeker als het lager is dan een 5. Hangt echt van Jury tot jury af...

Ik heb trouwens wel al een kalender :P
Ohh , jammer dat het veulen het niet echt op je heeft.. Hier heeft het bij het veulen ook een paar dagen geduurd. Nu is hij soms echt een beetje te eigen geworden..
Stom dat de ramen net te klein zijn.. Maar als alles af is zal het resultaat wel super leuk zijn!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:57

Ewel thuis doet hij dit veel gemakkelijker zo verruimen en verzamelen. Ook overgang galop-stap ook. Maarja op verplaatsing wilt ie veel meer lopen ken je het. :+ Maar ik zal zeker die oefening eens proberen! Vnvnd mss. :) Dankje voor de tip!

In LRV idd geen of heel weinig commentaar op protocol. Vind 'k niet zo handig. :P Heb vorig jaar de B2 gewonnen op de club animo, maarja 'k was lijk niet helemaal content mr geen commentaar om erop te werken...

Ik verlang al naar de kalenders amai! :D Dat we kunnen plannen voor volgend jaar haha. :P Benieuwd of er in W.a.regem meer wordt georganiseerd met die nieuwe piste en vernieuwing vd paddock. Dressuur daar zou echt wel leuk zijn. :P En hopelijk in Moorsele ook weer!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:34

kan je de kalender hier subtiel niet posten :D ik heb ook al elke dag gekeken maar nog niets :(
ik dacht vorig jaar dat hij er pas rond nieuwsjaar opstond.

ik heb 1 maal gaan jureren bij lrv en heb dan wel commentaar opgeschreven omdat ik zelf vindt dat je er iets aan hebt al er commentaar opstaat. Zowel bij een goede oefening als een minder goede :)

heeft hier iemand ervaring met confidence eq?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:49

Vorig jaar was hij er al eind oktober dacht ik, net zeer vroeg. En aangezien ik al een paar data heb zien passeren op FB, ligt het volgens mij wel vast?

Geen idee wat confidence eq is. Wel benieuwd nu :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:34

ah dan heb ik hem laat gezien vorig jaar :) nu zijn er inderdaad al enkel perioden gepasseerd wanneer welk kampioenschap is.

confidence eq is een soort gel die je in de neus moet smeren van uw paard om hem rustiger te krijgen. volledig natuurlijk product en dopingvrij :) bijvoorbeeld bij stress volle situaties zoals transport, wedstrijden, hoefsmid,... ze zouden er kalmer van worden. vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:55

Achja thad mij daar iemand keer iets over gezegd dat dit mss wel iets was voor mijn paard ...

Ja mag die hier niet subtiel gepostst worden of via PB ;)? Ik ben toch wel benieuwd :).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 14:51

ik zal het via PB sturen aan de gene die het graag willen hhebben

+++
confidence eq : wij hebben dat eens gebruikt, maar opzich niet zo veel tot weinig verschil.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:36

Ik wil hem ook wel graag :+ !

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:10

'k Heb die oefening eens gedaan tijdens het rijden vandaag Antonius! Gaat eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk. :j En op hoefslag ook eens geprobeerd die oefening van de A7, lange zijde middengalop, bij hoekletter arbeidsgalop en midden korte zijde draf. En op 't laatste voelde ik wel dat hij goed reageerde op m'n zit! Ie durft zich erdoor te drukken met z'n hoofd/hals, maar nu mooi lichte contact, ook in de overgangen. :) Maar op verplaatsing is hij meestal wat heter en loopt ie te graag om op lichte hulpen terug te komen. Oefenen oefenen oefenen zal 't zijn hehe. :)
Ook de contragalopoefeningen geoefend van de L7, en gaat ook wel al goed! Wisselt niet, juist die ene overgang naar stap vanuit contra is nog beetje moeilijk, maarja cava nog. :P Achteruitgaan ook vrij goed voor hetgeen dat het is, gewoon nog wat traag.
'k Hoop om de wedstrijd van februari of maart eens de L7 te proberen. :P

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:33

Ik gebruik confidence ook bij mijn paard, is het enige dat helpt. Al verschillende dingen geprobeerd, maar dit is het enige waardoor ze een beetje minder stress heeft tijdens de proef. Wel niet te vroeg op voorhand geven, bij mij werkt het redelijk snel maar niet zo lang.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:16

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paardjes staan binnen!!! Ze moeten nog even wennen na hun wilde weide leventje, maar ik ben zo blij dat ze 's nachts warm en droog staan, net op tijd voor het slechte weer!

Waar koop je die confidence? Nog wel ideetje voor mijn heet oudje moest ik ze nog eens terug in het werk steken. We gaan ze trouwens nog eens laten dekken, als iemand suggesties heeft? Staat een topic hier op bokt bij hengstenkeuzes.

Hanne: goed dat het goed gaat :) nog een leuk oefeningetje is zoals een spiraal de cirkel verkleinen en vergroten, moeten ze ook op het achterbeen kunnen blijven. Doe ik ook geregeld in galop. Overgangen galop stap ook eventueel op cirkel doen als rechtuit nog moeilijk gaat. Of afwenden of de lijn EB en op het moment dat je de hoek maakt, dan de overgang vragen. Door de 90°bocht zitten ze ook al meer op het achterbeen.

Denk dat ik volgend jaar de Occ van tielt en Gavere neem om te starten, heb er nog nooit kunnen rijden dus is een mooie gelegenheid om toch eens nieuwe crossen te rijden op een comfortabel niveau :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:39

Uit de cirkel van hand veranderen en op x eenvoudige wissel, doe ik al regelmatig! Maar die spiraaltjes moet ik idd wel eens doen dan. :) Zeker in de L met de middellijn in galop, moet je kort kunnen draaien. :P Wisselen op middellijn lukt ook wel, maar moeilijkheid is na het terug vertrekken in galop, kan 'k niet zo goed rechtuit rijden, omdat ie lijk dan direct draait. Mr das ook oefenen. :)
't is juist galop-stap beetje moeilijk vanuit contra, omdat net uit een bocht is, en dat hij wat in disbalans is. 't Duurt langer zeg maar tegen dat ie in stap is. :) Stap-galop is easy met Shuddy, hij vertrekt graag! :D Maja da terugkomen eh. :+
'k Heb ongeveer alle oefeningen van de L7 overlopen, behalve keertwending om achterhand, 'k heb da nog nooit gedaan en 'k zou niet weten hoe dat 'k da moet leren aan Shuddy. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:40

En chique stallen eh amaaaai! :D
'k Heb da ook, 'k ben geruster als Shuddy 's nachts op stal staat. En 't deert hem niet ze, hij komt graag naar binnen. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:42

Gavere vond ik echt leuk om te rijden! Shuddy liep echt top daar, had 't echt niet verwacht dat ie foutloos ging zijn!
Enja Tielt, 'k ga daar ni veel woorden vuil aan maken. :+ Als 'k daar ooit weer zou durven rijden, dan les van V.inc.ent ze. :+

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:01

Ik koop ze gewoon in de ruitershop in W aregem, je kan ze per 2 (voor €12) dacht ik of per 10 kopen. Voor 10 was het iets van een €50. Normaal kan je ook een gratis staaltje krijgen
Mooie stallen!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 23:37

Leuke stallen!! Groot zeg!
Hier staan ze 24u op de wei. Ze kunnen zelf binnen als ze willen. Nu staan ze op de winterwei. Dat is ieder een eigen stukje, met ingang naar hun stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:46

Oef, flinke bijlees gehad :D

Heb 2 foto's op mijn gsm staan, zal die deze week eens posten als ik tijd heb. Ben momenteel aan het werk tem donderdag op de horeca beurs in Gent en amai, lange dagen. Voel mijn voeten bijna niet meer en is nog maar dag 2 geweest.
Om 12u was er die minuut stilte, maarja, 7 hallen... En toch, je kon daar ineens een speld horen vallen. Nog geen kuchje, niks. Na die minuut begon iemand ergens te applaudiseren, en je hoorde dat vanuit de verte op je af rollen zeg maar. Dat was een kippenvelmoment.

Nu zaterdag heb ik weer dressuur op de planning, bij F.onck. Kreeg daarnet een berichtje op FB van mijn lesgeefster, alles is alweer volzet en de inschrijvingen liepen normaal tot dinsdagavond. 't Gaat beetje de richting van Harelbeke op heb ik de indruk. Gelukkig heb ik mijn inschrijving op 3/11 al gedaan, denk dat ik die voor januari ook al ga doen dit weekend als ik daar toch ben.

Hanne, om recht te blijven in galop op de middellijn heb ik eens een toffe oefening gehad. Je legt 2 balken evenwijdig op de middellijn voor X, een balk op X die wijst naar E-B en daarachter weer 2 evenwijdige met de middellijn. Waar je de wending maakt vanaf de hoefslag zet je pionnetjes.
Je komt in galop aan, draait achter je pion in en rijdt recht tussen de eerste balken. Vlak voor de dwarsbalk ga je naar stap, je stapt over de balk en dan hup, aanspringen in galop tussen de 2 achterste balken en dan rechtdoor tot achter je pion de andere kant op.
Omdat je paard tussen de balken in moet geeft dat "steun" om recht te blijven. De dwarsbalk op X is voor jezelf gewoon een merkpunt "hier moet ik in stap overheen". De pionnen nodigen je paard uit om de hoek ook echt als wending uit te rijden en achterin meer onder te zetten om de bocht te kunnen maken.
De oefeningen van vergroten en verkleinen van cirkels van Antonius doe ik heel regelmatig met Icaro, vooral in draf. Galop begint daar nu bij te komen.

Verder zag ik hele mooie stallen voorbijkomen +:)+ Nothing like home zeggen ze!

Icaro is al beter intussen. Morgen heb ik half uur vroeger gedaan, ga kijken of ik 'm dan of woensdag eens aan de longe kan zetten.
Omdat ik werk kan ik de paarden niet buiten zetten overdag, dus staan ze (tegen mijn zin) voorlopig constant binnen. Als ik thuis ben ga ik meestal tussen 8 en 9 naar stal en zet ze buiten met hooi op hun paddocks. Rond 17 à 18u gaan ze terug naar binnen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:10

Ahhh dankje! Dat van de balken kan ik zeker gebruiken! Is idd uitnodigender! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:11

Ga.v.erranch is voor 6 december al volzet sinds vorige week woensdag 't is echt zot! 'k Heb mij al ingeschreven voor 3 januari. :+ En volgende is dan mr eind februari maarja 'k weetniet of dat 'k dan al A7 en L7 ga rijden of nog steeds E7 en A7. We zullen wel zien! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:15

Ik moet nog zien wanneer het is in januari bij ons, ik ga 2 dagen naar Londen normaal gezien en de 28e verdediging van mijn eindwerk.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:03

Waaw mooie stallen!!! Jaloers :) ! Hoewel ik ook niet mag klagen, is zo'n schuur/loods toch wel handig!

6j'ke liep super fijn gisteren, ben toch blij dat ik hem terug rijd! Hij werd altijd heel erg sterk op de rechterhand dus ben nu wat bezig met rechtrichten en hij snapte het gisteren gelijk al en liep super fijn! Enkel de galop zal wel wat anders worden... Had normaal mijn eerste jumping volgend weekend maar ga dat nog maar uitstellen. Moet dan direct aspiranten doen (80 ofzo) in een kleine binnepiste, en wil toch eerst iets meer oefenen en vertrouwen hebben :).

Proficiat nog met de goede dressuurresultaten iedereen! LRV jurering staat idd meestal niet veel op, maar moet zeggen dat ik meestal de jurering wel kan volgen (bij mezelf dan).

En amai, dat alles zo snel vol zit... als ik éénmaal terug toe ben aan wedstrijden zal ik ook wel wat in jullie regio zitten dus snel inschrijven is blijkbaar de boodschap!

Hier staan de 2 pensioenpaarden en m'n 16j nu dan dus 24/7u buiten met schuilstal afwisselend op de (winter)wei/paddock. Als het echt sneeuwt en vriest of dagen regent kunnen ze wel binnen aan huis staan. En dan zet m'n mama ze overdag buiten in een zandpaddock (die echt goed ligt altijd) met een schuilstal. De fokmerrie staat met haar veulen op het KI-centrum, daar komt ze elke dag nog op de wei met andere merrie's/veulens - ideaal! De 5j en de 6j staan nu op (pension)stal en komen dus maar af en toe in de paddock. Vorige winter stonden zij continu aan huis, overdag buiten op het paddockje met schuilstal (15x30 ongeveer) en 's nachts binnen. Was ideaal eigenlijk. Maar 6 paarden voor m'n mama alleen werd wat veel zeg maar...
De fokmerrie gaan we trouwens laten inslapen als het veulen gespeend wordt (half december)... heel hard maar is denk ik het beste voor iedereen... weet alleen niet goed wanneer ik het moet laten doen. Meteen nadat haar veulen weg is vind ik gelijk zo gruwelijk ... pfff!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:20

Hallo allemaal!

Amai nog een hele hoop om op te reageren!
Fijn van je mooie dressuurprestaties Hanne! Hard aan het trainen precies, doe zo voort :) !
Mooie stallen Antonius! Je paarden zullen er wel snel aan gewend raken.
Varekaj hele mooie foto's! En toch moet er nog een extra shoot komen? Waarmee ben je niet tevreden? Gelukkig is Icaro weer terug in orde.

Op LRV inderdaad heel weinig commentaar op de protocols. Als ik zelf moet jureren, probeer ik er wel commentaar bij te schrijven.

Wij zijn zondag gaan crossen in Kasterlee. Jammer genoeg een stomme weigering op een stom laag afsprongetje. Voor de rest ben ik heel tevreden. Het was een hele leuke rit, Io Vivat was fijn te rijden, gaf weer een heerlijk gevoel! Tijdens zo'n cross voel ik mij echt altijd een hecht team met m'n paard, 'samen kunnen we de wereld aan', zo'n gevoel. Hebben jullie dat ook?
Ik heb weer een hele hoop leuke foto's! Zal ze straks posten, want dat gaat beter op mijn laptop.
Er staat er blijkbaar toch al 1 op m'n tablet, dus hier al een voorsmaakje.
Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:25

Oei Steph, niet leuk dat je die merrie laat inslapen. Wat is de reden?
Pff ja zoveel paarden is veel werk he.
Onze paarden staan ook dag en nacht op de weide met schuilstal. In de winter wel niet zo leuk met al de modder en de donker.