[SGW] Wedstrijdkalender 2012

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:58

manic schreef:
Ik heb vorig jaar een paar keer BB gereden en bij geen een stijlpunten mogen ontvangen. Juist bij de BB zou dat goed zijn. Ik vond het erg jammer.

Hier ben ik het helemaal mee eens manic. Je komt immers om te oefenen maar feitelijk leer je er weinig van op deze manier. Je betaald vaak bijna hetzelfde als in de B (vaak slechts 1 euro minder), hebt geen prijzen en geen commentaar... Gemiste kans lijkt mij!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:16

BB is voor een jury ook niet het meeste leuke om te jureren en dan vooral omdat er niets mee gedaan wordt en je van een bb ruiter nog wel eens een grote mond krijgt ook. Ik heb meerdere keren een bb gejureerd en dan zit je bijna een hele dag te jureren terwijl het gros de formulieren niet ophaalt, het telt niet mee in de uitslag. Ik vind dat dan wel zonde van mijn tijd als er niets mee gedaan wordt. Waarschijnlijk gaat dat ook veranderen en gaat er bij bb ook een klassement opgemaakt worden waar de stijlbeoordeling in mee telt.

Veel organiserende verenigingen vinden het ook zonde van het geld om een echte stijljury in te roepen. Ik vind het dan wel grappig om te lezen dat een wedstrijd waarvan iedereen roept dat het perfect georganieerd is, de vereniging is die gewoon helemaal geen stijljury's inroept.

manic

Re: Wedstrijdkalender 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:32

Tsja, ik vond het wel jammer... Want toen ik uiteindelijk B ging rijden, reed ik de cross gelijk mooi foutloos uit en kreeg vervolgens een onvoldoende voor stijl voor mijn kiezen. Had ik geweten dat dat een aandachtspunt was had ik er waarschijnlijk meer rekening mee kunnen houden. Nu was het echt een beetje een domper nadat paardlief het zo goed gedaan had.

Ik heb overigens toen wel navraag gedaan naar de stijl en heb toen ook de stijlbriefjes gezien, maar daar stond verder geen commentaar op, alleen slechte cijfers. Ik vond het erg jammer, want ik weet nu dus nog steeds precies wat nu de aandachtspunten zijn en waar dit cijfer uit opgemaakt wordt.

Ik vind dan dat er van beginnende ruiters best wel veel wordt verwacht van "Ach dat weet je toch wel". Een hoop staat in de regelementen, maar een hoop ook niet. Ik heb zelf geen ervaren crossers in mijn omgeving, dus moet al stuntelend mijn weg vinden en vind dit zelf best heel erg lastig.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:36

gr_roos schreef:
BB is voor een jury ook niet het meeste leuke om te jureren en dan vooral omdat er niets mee gedaan wordt en je van een bb ruiter nog wel eens een grote mond krijgt ook.

Ik vraag me dan wel af waarom iemand dan BB start... Ik start zelf nog BB voor de B, omdat ik dat fijner vind (lees: B is nog steeds een beetje eng!). Maar omdat ik vaak het gevoel heb dat ik in de BB beter rij zou ik graag ook daar mijn stijlpunten vernemen, puur voor het leermoment. Zwart op wit, in de vorm van een protocol hoeft dan ook weer niet, maar het zou bv wel omgeroepen kunnen worden.
De afgelopen 2 jaar ben ik wel een aantal keer naar een BB wedstrijd geweest (ik mocht toen nog geen B starten) en dat was toch wel heel erg leuk hoor! Nu is BB echt een oefenrondje waar je dus niet echt wat van leert.

@ manic: dat is inderdaad wel zuur. Maar dan is het volgens mij toch nog steeds zo dat cross en springen niet op priecies dezelfde wijze wordt beoordeeld. Springen mag je het hele parcours zitten en ik begreep dat dat in de cross toch echt not-done is bv. Dus goede punten in B springen is wat dat betreft geen garantie voor goede punten in de cross...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:39

We dwalen wel lichtelijk af trouwens :D

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:43

bij de trainingen is er toch wel aandacht voor je stijl? Zeker als je in een groep zit waar aspirant wedstrijdruiters in zitten heb ik wel het een en ander gehoord over rijstijl. Vooral 'kortere beugels' is volgens mij een veelgehoorde klacht over beginnende B-ruiters en niet uit het zadel blijven tussen de hindernissen, te hard rijden, paard niet netjes plaatsen voor de sprong. Maar ik ben het met je eens dat het lang niet altijd 'automatisch' in de lessen aan de orde komt.
Om de link te leggen met het topic: de stijlbeoordeling in 2012 gaat veranderen en meer invloed hebben en hoe gaat daar aandacht voor komen in de trainingen ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:46

Ik heb in Princenhage een aantal maal BB gejureerd. Dan was ik daar voor 8 uur (woon 30 km boven A'dam), ben je om 17.00 á 18.00 klaar en dan wordt er zo'n dag helemaal niets met je beoordeling gedaan. Als je ziet hoe hoog de stapel protecollen is.
Om laten roepen is niet te doen, je moet dan de cijfers van de juryleden bij de speaker zien te krijgen voor de combinatie over de finisch gaat.

mireilledons schreef:
bij de trainingen is er toch wel aandacht voor je stijl? Zeker als je in een groep zit waar aspirant wedstrijdruiters in zitten heb ik wel het een en ander gehoord over rijstijl. Vooral 'kortere beugels' is volgens mij een veelgehoorde klacht over beginnende B-ruiters en niet uit het zadel blijven tussen de hindernissen, te hard rijden, paard niet netjes plaatsen voor de sprong. Maar ik ben het met je eens dat het lang niet altijd 'automatisch' in de lessen aan de orde komt.
Om de link te leggen met het topic: de stijlbeoordeling in 2012 gaat veranderen en meer invloed hebben en hoe gaat daar aandacht voor komen in de trainingen ;)

Klopt.

Ik heb ook wel eens iemand mee gehad om te schrijven en die vond het echt heel leerzaam. Heleen heeft mij wel eens aangesproken na een wedstrijd en dat was de volgende wedstrijd ook een stuk beter. Die haalt vaak alleen maar 7ens en 8en.
Als mensen een keer mee willen als schrijfster dan mogen ze me altijd pb-en.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:50

@mireilledons: Weet je dat er ook mensen aan B SGW meedoen die nog nooit een cross les gevolgd hebben?
@Loetie84: de reden dat mensen aan een BB wedstrijd meedoen heeft misschien te maken met een paard laten kennis maken met cross hindernissen?

Deze beide reacties is, misschien, alleen op mij van toepassing. Nooit een les gevolgd :n gelijk maar BB oefencrossjes gestart (Leusden, Broekelo, Holten). Laatste 2 daarvan foutloos gereden en daarna maar B gestart, maar ook nu na 5 crossen nog nooit een stijlcijfer lager dan een 6.5 gekregen, wat ik trouwens ook niet echt goed snap, maar dat terzijde.. :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:52

Het wel of niet volgen van crosstrainingen is toch eigen verantwoording van de ruiter. Ze moeten alleen niet gaan zeiken als ze een onvoldoende hebben...
Ik had ook nog nooit een crosstraining gevolgd (of oefencross) toen ik voor de eerste keer B startte O:)

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:56

Oeff roxxiejj (en inmiddels Mootje ;-) zie ik net)dat was idd niet bij mij opgekomen. Jij hebt je paard dus alleen via de BB kennis laten maken met crosshindernissen? Maar kennelijk is er op jouw stijl niet zoveel aan te merken.
Ik had in Bathmen voor het eerst echt goede voldoendes (7's) en was daar erg blij mee. Heb daar wel hard voor moeten trainen. Vind een onvoldoende voor stijl eigenlijk erger dan een weigering in de cross. Die onvoldoende kan ik namelijk volledig mezelf toerekenen.
gr_roos: ik stuur je een PB!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:02

Nou, geloof me, ik heb geen flauw idee hoe ik altijd aan die cijfers kom. :') Zeker in Barchem zat ik er zelf op als een vaatdoek, had mijn paard ook gewoon NIET onder controle. Maar sta de hele tijd in de beugels, beugels heb ik flink kort, ik moet alleen meer terugzitten na hindernissen.
Gelukkig heb ik zo'n knol (in samenwerking met een prettig zadel) waar je gewoon amper uit balans KAN raken.

Aan de andere kant: met springen indoor (en outdoor) heb ik altijd lage stijlpunten, omdat ik dan weer te netjes wil gaan rijden en een dressuurhouding aanneem (ondanks dat ik met hetzelfde tuig rij en beugels op dezelfde hoogte hou).

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:18

15 en 16 september? wil Norg graag hun SGW organiseren. Dat is pas dichtbij :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:20

Ok dat is leuk. Hopelijk ook M paarden want ga 1 wedstrijd L starten en dan verder in het M. Weer eentje in Drenthe. Top

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:22

dat is weer dichtbij de 3 die al in het noorden zijn....... dat is heel jammer als het dat weekend wordt.
Noordelijk hebben we al WW, texel, Oenkerk en dan nu Norg en dat in een tijdsbestek van pakweg een week of 6. Super dat er een cross bijkomt, maar de datum is niet handig in de kalender voor verspreiding van de sgw's. Ik heb ergens een keer gehoord dat Oenkerk eerder in het jaar zou willen, maar daar weet ik verder niets van, ook niets meer over gehoord. Met de kalendervergadering horen we wel precies hoe of wat.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:38

@ Roxxiejj: Ik doelde eigenlijk op BB springen... ;) BB cross is idd ervaring op doen en dat snap ik dan idd heel erg goed.

Wat betreft het werken aan stijl ligt het inderdaad heel erg aan de instructie hoor. Ik heb echt al wat crosstrainingen achter de rug, maar ook een stuk of 10 waar ik achteraf gezien erg weinig van geleerd heb, behalve kennismaken met verschillende hindernissen. Maar dat soort dingen kom je dus pas achter als je van andere instructeurs les krijgt of idd pas als je ineens stijlpunten krijgt die dik onder de maat zijn!!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:51

mistid schreef:

leuk leuk leuk :D

Caro: ik denk niet dat ze meteen voor het M gaan, maar ligt natuurlijk aan de crossbouwer en de mogelijkheden, oenkerk gaat iig dit jaar nog geen M organiseren.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:57

Hmm.. Wel leuk dat er 1 in Noord NL komt, maar datum is ook voor mij niet gunstig..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:05

Wauw Norg is bijna op loopafstand :D Idd wel een beetje jammer van de datum. Maar ze zullen het eerste jaar vast geen M/Z organiseren.
Laatst bijgewerkt door xSiep op 14-11-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:10

Heb even gespiekt op de routeplanner, maar Norg is ietsje te ver weg! Maar niet getreurd, waarschijnlijk heb ik keus zat rond die datum :)
Wel leuk dat er steeds meer wedstrijden bij komen!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:40

Evony schreef:
mistid schreef:

leuk leuk leuk :D

Caro: ik denk niet dat ze meteen voor het M gaan, maar ligt natuurlijk aan de crossbouwer en de mogelijkheden, oenkerk gaat iig dit jaar nog geen M organiseren.

De plannen waren toen wel om in ieder geval B t/m M te doen.

Wbt WW, dat maakt mij niet zoveel uit want die start ik toch niet, maar zal Heino dan een andere datum krijgen? Omdat die ook altijd in dat weekend zitten en dat toch ook 'dichtbij' is.

Loetie, wij hebben wel een stal over rond die tijd op nog geen 5 km van het terrein :D :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:05

@mistid: zeg dat nou niet joh!! :P

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:08

Waar zitten oefencrossen bij?
Moet je dan ook een dressuurproef en springparcour rijden of puur de cross?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:12

Loetie84 schreef:
@mistid: zeg dat nou niet joh!! :P

:Y) :Y) :Y)

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:22

Leuk van Norg!!! *\o/*

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:01

oeee B t/m M kan ik miss de opdracht van willem nog waar maken :Y)
Nee dat gaat hem niet worden denk ik haha.