[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:34

Ik heb indertijd een zadel een week op proef gehad, waarbij ik bij ophalen de volledige som betaalde en een contractje in de plaats mee kreeg. Was het niet goed, dan had ik een week tijd om het terug te brengen. Alle mankementen zoals krasjes ed stonden beschreven met foto erbij. Dit werd gezamenlijk overleopen, zadel volledig met beide nagekeken of er niks over het hoofd was gezien en dan getekend. Beetje omslachtig maar wel duidelijk vond ik.

Ik heb al eens een zwarte uvex gehad. Het systeem achteraan slijt nog best snel, dan bedoel ik dat het niet vastgedraaid blijft. Niks zo irritant als een helm die plots midden in een proef scheef begint te zakken of voor je ogen schuift. Mijn bruine blijft mooi van kleur maar ik rij zowat het hele jaar door buiten. En dat zie je er wel aan na een tijdje, het diepzwarte wordt grijzig. Je ziet er ook veel makkelijker krassen op dan op mijn bruine.
En hoewel ik me er vroeger nooit aan stoorde en ook geen vragen bij heb gesteld, ben ik nu toch aan het twijfelen of ze wel echt zo veilig zijn. De helm die ik nu heb is eigenlijk niks meer dan een dunne padding, een flinterdunne schelp en een helm gemaakt van isimo van pakweg 2cm dik. Voelt toch niet meer zo veilig om daar een cross mee in te gaan of met mijn niet zo bombroof tinker op buitenrit te vertrekken :o

Katharinaa

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:18

Dus je bent er nog steeds niet uit Varekaj?

Wie gaat er rijden dit weekend?
Wij gaan zondag crossen in Meer! Vanavond nog eens springtraining.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:33

Ik ga morgen een wandeling maken in Bulskampveld! :) En woensdag 11 nov. heb ik dressuurwedstrijd. :) (E7 en A7)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:37

en succes in Meer zondag!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:46

Ik ben er nog steeds niet uit nee. Er zijn er best wel wat die ik mooi vind, maar de prijs werkt niet altijd mee :+
Ben ook aan het kijken voor nieuwe beenbescherming. Icaro strijkt en tikt regelmatig aan, dus voor springen en een intensievere les dressuur wil ik toch liefst iets om zijn benen. Ben het alleen zo beu dat bij mijn getten van BR er altijd zand en een hoop vuil tussen kruipt, zowel vooraan als achteraan. En dan niet een klein beetje. Dus ik zou die getten willen weg doen en vervangen door iets zoals de getten van piaffe, dus hogere bescherming om alle benen ipv enkel kogelbeschermers achteraan. Maar wel een stuk goedkoper als het even kan.

Ik twijfel nu alleen of ik voor springen/buitenrit en cross aparte bescherming zou aanschaffen of gewoon 1 cross set en die dan algemeen gebruiken. Voor dressuur kan ik bandages omdoen. Ik rij meestal buiten, de piste is scheldezand en na een fikse bui blijft het water er op staan. In die zin neig ik persoonlijk naar een set crossbeschermers omdat die geen water opnemen, en de meeste gewone beschermers wel. Maar aan de andere kant lijkt het zo overdreven.

Daarbij ben ik nu via bokt op lemieux uitgekomen en die lijken heel goed ademende en fijne beschermers te hebben. En hun crossbescherming is ook niet echt duur. Voor te starten lijken ze me goed, ik kan later nog altijd investeren in een duurder paar als we het blijven doen (liefst wel haha).

Succes zondag voor de crossers!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:13

Ik heb die lemieux ook gezien, lijken me inderdaad goed. Ik heb PE crossbeschermers en ik gebruik deze wel enkel voor te crossen en buitenritten. Voor dressuur gebruik ik eigenlijk zelden beenbescherming, soms wel clochen. Dus ik ben nu aan het twijfelen voor de lemieux snug boots om te springen. Maar zouden deze genoeg bescherming geven? Ik twijfel. Wat denken jullie?
Mijn crossbeschermers vind ik nogal zwaar om gewoon mee te rijden, maar misschien vallen deze van lemieux wel wel mee? Lijkt me alleszins niet slecht om met deze crossbeschermers te starten Varekaj. En als je deze dan hebt kan je nog altijd beslissen of je om 'gewoon' te rijden graag nog andere beschermers hebt. Maar dan moet je natuurlijk wel 2x transportkosten betalen als je nadien de snug boots ofzo nog zou willen bijbestellen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:14

Geniet van je wandeling Hanne! Ik heb zonet mijn (of beter gezegd deze van Io Vivat) overnachting 21 nov in Koksijde vastgelegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:26

Ik twijfel inderdaad of ik alleen die voor de cross aanschaf of samen met de snug boots, die kunnen in principe ook dienen voor dressuurwerk als ik geen tijd heb voor bandages.

Geen idee hoe de snug boots zouden beschermen bij het springen. Ze zijn vooraan dicht, dus het zal al iets schelen met de standaard getten met alleen elastiek vanvoor zoals bij BR. Ik heb liever volledig gesloten. Ik ga soms te paard naar een oefenwedstrijd hier in de buurt en de laatste 200m moet ik langs een stuk met op de zijkant lage boomtakken en struiken door een stuk moddderpad. Dan is een volledig gesloten beschermer toch interessant tegen scherpe takken en vuil.

Je hebt ook brush boots of zoiets dacht ik? Minder elegant dan de snug boots, meer uiterlijk van de cross beschermers maar zonder de speciale versteviging.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:59

Ik heb woof wear voor dressuur, galopwerk of stevige wandeling. Ben ik tevreden van en echt niet duur! en je kan die best ook wel gebruiken voor lichte cross training.

Ik ga morgen ook gaan wandlen nr daar! khoop dat niet te nat ligt na al die regen :/

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:04

Zijn brush boots niet vooral voor bescherming tegen wondjes en dergelijke? Dacht altijd dat dat minder goed was als peesbescherming?

PP ook veel wandelplezier dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:10

Ah zou kunnen, daar heb ik me niet in verdiept. Heb ze alleen eens zien langskomen, da's al. Lemieux is niet in België verkrijgbaar heb ik de indruk?

PP, veel plezier! Ik zoek er die ik direct kan gebruiken op wedstrijd en crosstraining, maar die bijkomend eventueel ook kunnen dienen voor springen. Voor dressuurwerk zou een mooie plus zijn, maar dat hoeft dus niet. Daar is het vooral bescherming tegen strijken, bij springen en cross is het echt voor steviger aantikken en dergelijke.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:37

Ik heb Veredus evento boots. Erg tevreden van! :j Je moet er wel wat aan wennen, je moet het vré juist kunnen aandoen tegen dat ze goed blijven zitten. Anders durven ze beetje te draaien (de voorgetten).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:36

Grrrr mij gisteren alweer zo zwaar geërgerd bij het brevetten afnemen! Waren allemaal a brevetjes dus normaal gezien gaat dat heel vlot, niet dus... Er waren er al 5 gebuisd bij theorie en niet met 1 puntje tekort... Bleek dat 3 van de 5 het boek zelfs nooit gelezen hebben maar ervan uitgingen dat het wel zo moeilijk niet zou zijn. En eentje die voor theorie gebuisd was, heeft een rijbewijs maar wist de 2 verkeersborden niet die gevraagd worden om uit te leggen. Dat snap ik gewoon niet.
Dan het rijden, een nog grotere ramp! Eentje heeft 5 kampen gedaan, voor de rest nooit op een paard gezeten, dat zijn gewoon levensgevaarlijke situaties om dan een vrij heet paard van de anderen weg te rijden en dan nog te moeten springen. Dan nog eentje met een luie tinker die er dan maar niet beter op vond om dat paard uit te maken voor het vuil van de straat omdat hij niet vooruit ging.
Een jong meisje die haar pony op onderste gaatje Pessoa rijdt en moeder dacht dat dit op brevet ook wel zou mogen, want ja, het is nog een klein meisje en dus zou ik niet kunnen verwachten dat zij op trens haar pony kan rijden... Dat ze haar dan een gemakkelijkere pony geven he seg. Vroeg ze nog of we echt niet iets konden regelen :+
Nog eentje met een paard dat blijkbaar veel te goed kan springen, die sprong er met een meter overschot over altijd, kind vloog een meter in de lucht om met een bonk in het zadel terug te vallen, maar nee hoor, niet begrijpen waarom ze er niet door is, want dat is wel een paard dat 1.40 gelopen heeft...
Een geluk dat er ook goeie brevetten tussen zitten want je zou ze anders eens door elkaar schudden ;)

En anders niet speciaals te melden, ik blijf elke week lessen en ik begin stilaan de routine weer wat op te pikken. Ondertussen zijn de stallen bijna af, enkel de matten moeten nog gelegd worden en wel nog de ramen erin, dus hopelijk tegen eind deze week kunnen de paarden erin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:49

Goeie morgen zeg, wat een gedoe! Ik ben er nu mee aan het lachen maar eigenlijk zou dat toch niet mogen. Alles staat online, van bitten tot regels en eindtermen. Ik snap echt niet dat dit soort dingen kan. De brevetten zijn nu toch al een aantal jaar herzien en strenger geworden omdat het toch vooral om veiligheid draait. Dat moeten ze nu toch weten?
En dat excuus "hhij loopt 1.40" dat hoor je dus zo vaak eh. Van A tot... snap niet dat er zoveel zijn die denken dat je met een automaat direct geslaagd bent. Hoeveel van die lesgevers op manege zouden trouwens zelf hun initiator hebben?

Ik moet mijn B springen herdoen, ben benieuwd wat ik die dag allemaal ga zien.

Woensdag komen ze voor een shoot van de paarden. Dan heb ik eens.deftig materiaal, en de mooiste van elk komt ingekaderd in de gang naast die van mijn merrie.

Voor de rest ook kalm. Eindwerk typen. Zag net foto's van de stage van Giel. Pikt dat ik er niet bij was maar ikkie moet eerst echt meer in conditie komen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 11:26

Ohh brevetten, beeeh.. Ik moest toen mijn Dressuuur van de B opnieuw doen :p. Was in een overdekte piste met allemaal zeilen langs de kant en dat klapte de hele tijd. Paard werd er om het mooi uit te drukken vrij heet van :p

Hier ook niets bijzonders. Vanaf nu elke woensdag springles met de LRV, en ik hoop volgend weekend nog eens op jumping te gaan. Ik rij nu ook een beetje met Icarus. Is zoo wennen! Maar wel heel leuk

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:37

Ik ben gisteren nr de zee gegaan. Ze vond het niet zo leuk Canch :/. Ze liep van achteren op weg nr de zee en ze kon haar eigen tempo niet stappen waardoor ze zich begon optejagen. Ze begint nooit te trekken maar ze liep met haar rug weg, kortere stappen nemen Dan dat ze wilde. Maarja een meisje die mee was moest en zou op kop lopen, want zij had een 'koppaard' zei ze (da dus nie vooruit ging en ook nie altijd door wilde lopen)

Dusja ze was al heel gestrest tegen dat we aan de zee waren en dan daar wast heel omzeep. Ze was doodsbenauwd van het water (twas hoogwater en dus niet veel zand). Ze stond in schuim en zeer, drupte gewoon van haar :s en waren alleen aan het stappen ...das wel een galopje gedaan en dan was zo beetje haar ei kwijt en dan was er zo soort spaarbekken met water en daar ging ze wel in en dat heeft haar hoofd afgekoeld :P. Op terug weg heb ik de kop gepakt. En da meisje jama mijn paard ga ambetant doen sie en la. Mr da ging nie door ze, kwou haar nie da ze zich nog verder ging opjagen omda ze nie kan doorstappen, ze had zich al tepletter gezweet en da ander paard nauwelijks. En da paard deed trouwens helemaal niets als hij nie op kop mocht. Twas dus geen mega succes int begint. Kzat er mee da ze ging verzuren, maar doordat ze dan toch afkoelde was het wel goed.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:50

Jezus Christus , ik begrijp u ergernissen :/! Tvoelt wss aan als een opluchting als iemand bijzit die het sel deftig doet. En die theorie van a brevet verkeer vond ik best moeilijk ( als toen 12-13 jarige) daar moet je best wel beetje voor studeren!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:51

Wat leuk een shoot! Benieuwd nr de foto's :)!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:06

PP: diegene die voor theorie niet geslaagd was, is eentje van mijn leeftijd met rijbewijs :P en verkeer is veel makkelijker geworden buiten vroeger, dat is nu nog 2 bladzijden. Maar goed, je moet het idd wel wat studeren. En ja, dan zie je iemand die gewoon doet wat hij moet doen, en dan denk je echt van, oef, er heeft het toch ene begrepen!

Varekaj: gisteren ook nog maar de opmerking van een vader dat het toch geen dankbare paarden zijn om brevet mee af te leggen. Zie, dan moet ik op mijn tanden bijten he!
Ben ook benieuwd naar je fotoshoot! Laat je een prof iemand komen?
Leg je jouw springen volg jaar af?

Wandeling klinkt niet zo geslaagd :( dat is wel de reden waarom ik eigenlijk liefst alleen ga wandelen, dan rij je jouw eigen goesting. Maar je bent in ieder geval aan zee geraakt, das al meer dan ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:23

Is een bokker die ze komt maken, is geen professionele maar hetgeen wat ik er al van zien passeren heb is wel... wow. Worden voornamelijk zwart-wit foto's zodat ze bij de reeds bestaande foto van mijn merrie passen, en geen rijfoto's. Ze worden 's ochtends gemaakt, waarschijnlijk zo rond een uur of 7, als de zon opkomt. Ze vindt het leuk dat ze eens een iets andere opdracht krijgt dan alleen maar de standaard poseer-met-baasje dingen. Wil de nadruk op het artistieke hebben en het echte fototechnische en niet zozeer 100 in een dozijn. Alsof het een ad random paard of groep is waar je als voorbijganger per toeval langs loopt en op de foto zet.

Ik heb voor mijn brevetten niks gestudeerd of geoefend :o Boek heb ik niet eens in mijn handen gehad. Geen idee of mijn uitslag goed was, ik was er wel door maar ruim of kantje boord? Het scheelt denk ik wel dat ik sowieso al graag met mijn neus in de boeken zit en steeds wil bijleren, ook theoretisch + eigen paarden. Dat verschil is immens met manègeruiters, of ze dat nu willen horen of niet.

Mijn springen is inderdaad voor volgend jaar, is ook 1 van de redenen waarom ik dus springles wil. Moet daar nog altijd voor bellen, ik vergeet dat gedurig.

PP: thx om op FB die pagina te delen van eventing Gavere :D Zag dat daar OCC60 bij zat, dat zou moeten lukken. Nu heb ik echt een stok achter de deur om gericht naartoe te werken *\o/*
Al bij al is het voor Canch wel een goede oefening geweest, toch? Ze heeft te maken gehad met een spook, namelijk dat water. Weer een ervaring rijker. Begrijp je frustratie heel goed, alé ja, ik heb niks tegen mensen die persé op kop moeten/willen maar idd, hou de rest dan niet gedurig op en zorg dat je paard overal langs en door gaat. Wie regelmatig op buitenrit gaat die weet dat toch? De mijne doet veel op kop, alleen een brugje over heeft hij een voorganger nodig. Is er iemand mee wiens paard meer doorstapt, tjah, pech voor de mijne, moet em maar bijbenen :P

Meneer is eergisteren op stal blijkbaar door de draad gegaan in een poging om van zijn paddock in de piste te springen. Die grenzen aan elkaar, en stalbazin was aant rijden met haar jonge merrie. Voor zover ik begrepen heb waren alle paarden aant koersen en kon hij niet op tijd stoppen ofzoiets. Er is niemand gewond, paarden ook niet en meneer is nog even vrolijk als anders maar pfft. Hoop echt dat het was wegens niet kunnen remmen en niet omdat hij toch nog de grote jan wil uithangen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:50

Zei dat meisjes zo, is u paard ook een koppaard mss? Kzeg nee, ze wil alleen kunnen doorstappen :+.

De dag van de nationale en communautaire is gewisseld. Mr tziet er dus naar uit dat allez weer bij elkaar gaat zijn... 23 waregem, 1 april Tielt, week erna Gavere...

Woeps! Gelukkig dat hij niets heeft !

Ach, die theorie verkeer vind ik thans wel belangrijk voor a-brevet. En oei als je op die leeftijd er niet voor slaagt, dan rij je best ook niet met de auto rond :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:06

Je zou er toch van uit gaan dat een ruiter, die al een rijbewijs heeft, dat stukje verkeer juist makkelijker kan? Alhoewel, ik ken er zo nog een paar die ook een paard hebben en waar ik nooit van zijn leven in de auto zal stappen. Of dat ik bij mezelf denk, dat dat paard zich nog durft te laten vervoeren door u...

Ik heb de kalender van de voorjaarscrossen van de LRV nog ergens in mijn mailbox zitten, kzal vanavond eens zien voor die datums. maar zou het niet kunnen dat ze het bij de vlp nu ook meer groeperen voorjaar-najaar omwille van de mogelijke warmte in de zomer? Of gebruik van weidegrond in de omgeving, die dan afgereden zijn na de 2e snee hooi? Kan mij wel voorstellen dat het soms interessanter is om een week te wachten en 2 wedstrijden dichter opeen te zetten in de agenda, als dat betekend dat het hooi er dan af kan en er meer of betere ondergrond vrijkomt. Of iets in die aard. Eerst laten "kapotlopen" en dan erna de rest efkes omploegen en herzaaien bij wijze van spreken.

Wat ik ook nog mogelijk acht, is dat ze lrv en vlp op dezelfde data willen proberen te krijgen of expres zo dicht opeen leggen. Dat lijkt mij niet interessant, als alles echt kort bijeen ligt, om dat constant te gaan afwisselen ivm rustperiode. Of ja, als het dezelfde dagen zijn, ontmoedigen dat vlp bij lrv gaat en andersom...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:27

Amaaaaai straf van die brevetten! Ik studeerde daar echt keigoe voor, das toch interessanter dan school! :P En ook ja 'k zou te beschaamd zijn moest 'k daar echt slechte punten voor halen.
En praktisch ook gemakkelijk geslaagd. Maar ook brave paarden hé! :P Behalve in m'n a-brevet toen steigerde paard in de galop. Ik al stressen dat 'k ging buizen maar 'k was drdoor omdat 'k t goed heb opgelost oef! :P
En idd 'k heb nieuw brevettenboek hier nu ook liggen omdat 'k proefexamens ga maken voor stalgenootje, en tis lijk echt gemakkelijker. De planten staan dr ook niet meer in, alleen de taxus nog enzo. Verkeersregels ook beknopter enzo. en 't boekske is dunner! :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:31

En op wandeling stom PP... Komaan das nog het stomste van al da haar paard dus niets deed hé. :P 'k Snap dan wel da het dan wa verpest.. Gelukkig op het einde niet meer opgefokt! :)

Shuddy is zo zalig om te wandelen! Hij kan overal in de rij lopen en kan zich makkelijk aanpassen aan allerlei soorten medewandelpaarden. :P Hehe 'k herinner mij nog aan de zee, ik reed achteraan in de rij, in de duinen op het pad de paarden plots stoppen, ik de rij voorsteken en Shuddy die naar niets keek. :P Op en top koppaard! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:34

Het is vooral het rijden zelf dat ze nu meer aanpakken, of ben ik mis? Heb ooit eens les gehad (theorie) van iemand die mee schreef aan de nieuwe boeken toen ivm de herziening, ben zijn naam kwijt. En die zei dat ze meer richting stijlrijden gingen kijken en beoordelen om er dus de deelnemers uit te filteren die maar op hun knol zitten en meeliften.
Stalgenootje zei onlangs ook "jama da is toch makkelijk zo een brevet, ge rijdt uw oefeningen en tis goed". Terwijl ik toch altijd heb meegekregen dat ge bij een B capabel moet zijn om mee te doen op wedstrijd. Ik moet zeggen, niveau 0 is nu niet moeilijk qua oefeningen maar gewoon een beetje rondsjokken en alleen maar sturen, gas geven en remmen gaan u toch echt geen goeie punten opleveren. 't Is niet dat we daar alle kunsten uit onze hoed moeten toveren, maar met ene die als giraf of kameel rondwaggelt geraak je er niet.

Edit: naam schiet me te binnen, was A*lain Rauw.