[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:45

Crossparcours onthouden is véél gemakkelijker dan springparcours! :j (allez voor mij toch :P ) Ik moet toch geen 2 keer verkennen.
Hohja voor middellijn in de A7 da is toch niet echt omstellen? Kwestie dat je paard scherp en goed op de hulpen staat voor de galop? :)
'k Rij de A7, maar pak wel vooral oefeningen mee van de L7. Contra lukt vrij goed eigenlijk! Maar Shuddy maakt geen wissel als je rustig omstelt, dus binnenstelling lukt in contra wel al redelijk. :P
Als 'k L ga rijden, ga 'k niet met stang en trens rijden, ben er geen voorstander van, maarja eens dat je dan hoger gaat, ist jammer dat het verplicht is...
Juist de keertwending van de L zit er nog niet op, nog nooit geprobeerd. :+ Eerst is de keertwending om voorhand prioritair. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:55

Ik ben meestal zo'n stresskip die te laat merkt dat ze naar de foute hindernis aant rijden is. Of ik zit met mijn gedachten ergens van "na deze sprong moet ik naar daar" en dan rij ik rechtstreeks naar de laatste.

Wat mij opgevallen is: als ik Icaro vanuit draf rechts moet laten aanspringen in galop, dan gaat dat vaak gewoon fout en springt hij in contra aan. Al zet ik hem in binnenstelling, hij wringt tegen en hops, verkeerd. Wanneer ik hem echter de overgang galop vanuit stap laat maken, dan zit hij altijd juist, eender waar ik me bevind in de piste.

Bij het springen, als hij rechts moet landen lukt dat vaak niet en gaat hij erna in kruisgalop of verkeerde galop verder. Wisselen wil hij gewoon niet, dat is met alle macht de neus eruit sleuren en gas open. Bij het crossen daarentegen, daar wisselt hij vanzelf boven de sprongen alsof hij een oude rot in het vak is.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:20

Die E proefjes zijn idd behoorlijk saai en de A7 is er ook niet zoveel aan buiten die kaka rare keerstwending om de voorhand. Tis raar dat die dressuur in de winter zo popualir is, op de wvur dressuur is er nooit overdreven veel volk.

Canch gaat trouwens wel heeeerlijk :+: Ik denk helemaal nog niet aan springen :D. Heb er nu drie keer opgezeten na lion. De eerste keer was ze echt mottig, maar nu twee keer echt super :)!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:57

Hoi iedereen,

Misschien moet ik me toch ook maar aanmelden. Ik lees heel regelmatig mee en antwoord wel eens op concrete vragen, maar verder kennen jullie mij niet en ik jullie niet dus...

Ik rijd al enkele jaren eventing, maar ben beter in het dressuur gedeelte en slechtst in de jumping, bij gebrek aan ervaring.
Ik ben zelf M2 dressuur en L springen, L cross. Wat ik liefst doe ik africhten van jonge paarden (zeg maar vanaf ze juist een zadel verdragen), en dat is ook waar ik meeste gevoel in heb. Vroeger veel voor eigenaars gereden, en dat hoop ik als we verhuisd zijn terug op te pakken.

Ik heb zelf een merrie van 2010 staan (V...erdi x To..uch of F..airway), heb ook dit jaar deelgenomen aan het BK 5Y eventing. (Waar we door onervarenheid en overdonderd zijn, aan het eerste water uitgesloten waren). Ze heeft ook voortreffelijk gelopen op het nationaal LRV jonge paarden (met een pechfoutje op H1 van tweede parcours).

We starten momenteel dus L2 (maar ik ga M1 starten) in LRV, L spr en L eventing. Verder start ik af en toe VLP eventings.
Doordat we heel hard ons huis aan het verbouwen zijn, staat rijden sinds het BK op een zéér laag pitje. Hopelijk binnenkort er terug invliegen en dan trainen we naar JP 6Y toe (springen, niet eventing want die ervaring heb ik helemaal niet).

Prietpraat heb ik ooit tegengekomen in Ware gem bloso op kamp, maar de kans dat je me herinnert is waarschijnlijk heel klein...
Daphne zie ik regelmatig op LRV crossen, dus zal ze mij ook al wel gezien hebben :-).

Ha ja! En ik neem dikwijls les van G**iel, is hier maar kwartiertje vandaan...

Dus... Kan ik met jullie meepraten?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:34

Hallo Oliefanter! :wave:
Leuk om er nog een LRV-ertje bij te hebben! In welke club rij je?
Je hebt nog geen LRV-crossen meegereden dit najaar dan?
Ben jaloers dat je dichtbij huis goede crossles kan nemen!
Heb je een foto van je paard?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:37

De rest bedankt voor de uitleg over de dressuurproefjes . Denk dat ik zo ongeveer kan volgen nu. Die L6 en L7 waar jullie het over hebben komen die dan ongeveer overeen met onze M1 en M2? Is L1 en L2 in NL lager van niveau dan L1 en L2 in LRV?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:13

de Nederlandse proeven zijn de proeven van lrv :)LRV hanteert de Nederlanse proeven.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:44

Nee, klopt, nog geen cross gereden dit najaar. Volgend voorjaar normaal wel terug een aantal (vechmaal en lummen zijn altijd heel mooi, verder heb ik kalender nog niet bekeken...).

Proeven klopt, NL is zelfde als LRV, meer nog - LRV heeft ze van NL 'afgekeken'.

VLP: kan je geen lijn in trekken, want in de sommige A proeven zit de stap-galop galop-stap overgang, terwijl die pas in M2 gevraagd wordt, maar zelfs in L vragen ze geen SB of travers....
Ik zie alleszins héél vaak mensen in VLP (al dan niet officieel) die L starten om met stang en trens te mogen rijden, maar waarvan de basis gewoon echt rot is... Raar systeem dus een beetje, vind dat van LRV veel logischer!

Enkele foto's (Jonge paarden met haar jumping ruiter), en nationale eventing Haaltert vorig jaar in B.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:45

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:46

Zien jullie foto's? Want ik niet :-) Heb ze thans opgeladen!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:47

Neen ik niet[*]

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:58

Komt ook weer even piepen: hoi Oliefanter! :wave: Tof om je op bokt tegen te komen. Volgens mij heb ik al eerder berichten van je gelezen zonder door te hebben dat jij het was :)

Na het uploaden moet je de foto's nog toevoegen in je bericht zelf. Misschien is het daar mis gegaan?

Ik heb ook al vreemde S&T-combinaties gezien in de L. Sommigen geven het ook gewoon toe dat ze daarom L starten, want zonder stang krijgen ze hun paard niet bij elkaar gereden of maakt hij zich te sterk. Euh :?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:45

Daarom zie ik die stang en trens niet graag op dat niveau. :') Wij zijn alvast aan het trainen om hopelijk in februari/maart eens L7 te rijden! :j Nuja valt nog af te wachten hé. :P Vandaag vooral geoefend op stap-galop en galop-stap en het halthouden, want die is nog een ramp. :P Hij dramt zo door... en met neus omhoog. Nu kan hij al rond blijven met momenten maar hangt hij nog wat in het begin en reageert te traag om halt te houden. Maar oefening baart kunst hé haha. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:16

Icaro wil niet meer achteruit :') Er heeft iemand hem eens gereden toen ik 2 weken in Groningen zat vorig jaar, en toen ik terug kwam zat er plots een vliegende wissel op, en bij halthouden dus gelijk een raket ook achteruit. Vond ik niet leuk -O- Heel hard op geoefend om dat eruit te krijgen, nu wil ie natuurlijk niet meer _O- Je voelt hem echt denken "rot op joh, toen ik het deed mocht het niet..."
Halthouden is sinds ik met de baucher rij enorm verbeterd. Neus komt er nog wel eens uit maar het is tenminste niet meer zo'n overdreven kameel.

Oliefanter, welkom! Mag ik zeggen dat ik stikjaloers ben dat je zo vaak bij Giel kan lessen? Voor mij zit hij op ruim 1u rijden vandaan helaas, anders had ik het ook wel geweten. De stages dit jaar doe ik bewust niet mee. Mijn paard is in mei gecastreerd en dat herstel heeft veel meer tijd in beslag genomen dan voorzien was (3 maanden ipv 2 weken). Toen werd het net druk met mijn (mislukte) eindwerk. Ik pik nu pas de draad weer op, dan doe ik 'm dat niet aan. Denk dat de pijp uit is na het inspringen :+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:19

Shuddy kan gewoon ambetant zijn als hij niet meer goed oplet. :P Slangenvolte bvb de ene gaat allemaal heel goed, dan een andere drukt hij zich eruit in de wending en struikelt ie, en nóg een keer, ... Dan heb ik zoiets van hef g*dvr je poten op!!! :P Hij is eigenlijk wel braaf maar zo wel een willetje. :P 'k Moet 'm goed aan het werk zetten, veel schakelen en overgangen. Zodat ie wat heet wordt en gevoelig. Zo vind ik hem het fijnst te rijden! :P Want ongevoelig kan hij wel zijn. Bvb ik had eens les, lesgeefster moest iets uitleggen, ik hield halt bij haar bij de uitleg. Dan moet ik weer vooruit, ja met geen stokken vooruit te krijgen. Wakker worden!!!! :P
Maar al bij al is het wel een leuk paard om te rijden (met een zalige galop! :D )
Ahja vraagje voor de experts hier, hoe zitten jullie een middendraf uit? :+ Lichtrijden al goed en wel, maar doorzitten vlieg ik daar uit het zadel. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:20

Op wedstrijd gaat het allemaal beter dan thuis. :P Daar ben ik wel blij mee haha! :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:23

Welkom olifanter!

Hier zijn de stallen geleverd, eindelijk! Maandag beginnen ze ze in elkaar te zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:32

Ik heb dat indertijd bij mijn merrie eerst volledig in orde gezet terwijl ik bleef lichtrijden. Dus vanaf de eerste druk/hulp verruimen, tempo opbouwen tot ze de volle lange zijde of diagonaal kon volhouden.
Pas daarna ben ik dan begonnen met steeds meer passen te blijven doorzitten. Met andere woorden, op de lange zijde/diagonaal komen, rechtzetten, been eraan en gaan. Eerst 2 passen zitten en weer lichtrijden, uitgebreid naar 4 tot een halve zijde. Afgewisseld met paar passen verruimen terwijl je blijft zitten en terugrijden en dan weer verruimen.

Dus vb. vanuit de hoek verruimen op lange zijde, voor E/B paar passen terugnemen en dan weer vooruit tot vlak voor de wending/hoek. Ook regelmatig paar passen verruiming vragen op de grote volte aan de open zijde terwijl je blijft doorzitten. En als dat goed gaat uitbouwen naar de volledige lange zijde of diagonaal verruimen zonder lichtrijden.

Ze moeten daarvoor draagkracht ontwikkelen en hun rug en bovenlijn loslaten. Als ze dat niet doen, dan stuiter je als een pingpongballetje. Icaro heeft het hier ook nog redelijk moeilijk mee. Hem ga ik als extra aan de longe bijtrainen voor een sterkere achterhand en goed ruggebruik. Da's aardig ingekakt met al die maanden niks te doen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:03

ik heb me eens de L6 en L7 dressuurproeven bekeken...sodeju hey...das niet niks!

super Antonius van de stallen! succes met opbouwen

varekay, ben geloof ik een heel jaar bezig geweest totdat ik eindelijk fatsoenlijk kon doorzitten in de middendraf.

zouden er ook Nederlanders bij G.iel kunnen/mogen lessen? en waar is dat meestal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:09

Nu zaterdag is er een dagje les van Giel in Zundert. Ik denk dat iedereen mag meedoen. Je moet sowieso op voorhand inschrijven en betalen + je voorkeur doorgeven, ze verdelen je immers in gelijkwaardige groepjes.

De locaties verschillen per keer. Hanne en ik hebben vorig jaar meegedaan in Deurle, bij Gent. Die was het dichtste bij, op 40min rijden. Daarnaast ben ik ook naar Minderhout (niet ver van Zundert) geweest en naar Baarle-Nassau. Er was er ook 1 in Genk, maar die kon ik niet en die hebben ze rond de middag afgeblazen wegens te slechte bodem.

Deurle was vorig jaar en dit jaar vlak na de officiële crossen, omdat dat parcours nadien weggehaald wordt.

Edit: daarom blijf ik ze ook volgen op FB. Ik krijg nog altijd een mailtje als er wat te doen is, maar op FB zie ik het sneller verschijnen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:52

Langere zijden volhouden geen probleem voor Shuddy! :D Maar idd kga zo eens proberen, eerste passen doorzitten en vanaf dat 'k voel dat niet meer gaat gaan, beginnen lichtrijden. :) En zo proberen opbouwen. :P
Enkel zijn die stukken verruimen en verzamelen leuker als je het lange rechte lijnen kan rijden. Daarom heb ik dit gisteren gedaan op de galopbaan van 540 meter in de buurt. :) Zeker op de rechte stukken geoefend want Shuddy kan gáán als ie weet dat hij mag versnellen. Dus om terug te nemen ook hele goeie oefening! Maar hij heeft dat heel goed gedaan. :) Hetzelfde in galop! :j
Maar tis dat doorzitten hé haha. :P Het helpt al niet zo hard dat ik geen vering heb in mijn slechte enkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:09

Zijn stijgbeugels met vering geen optie? Dacht dat dat bestond, weet alleen niet wat die grap zou kosten.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:15

Welkom Oliefanter!

Valt mij idd op dat het heel druk is op indoor dressuurwedstrijden tegenwoordig. Alleen maar goed voor de sport natuurlijk. De VLP L proeven zijn inderdaad geen simpele proeven… Zitten een aantal oefeningen in waarvan ik echt denk hmm? Maar goed da niveau is ook niet echt een doel met mijn krabbelpony :+ We trainen wel veel dressuur thuis, maar wedstrijden enkel dressuur zijn niet echt aan ons besteed, daarvoor is het talent van ons alletwee te beperkt :Y)

Hier is het een tijdje heel rustig geweest. Eind september met een heel slecht gevoel uit de cross gekomen. Ponybeest is dan vervolgens behandeld, paar dagen boxrust + weekje weiderust en wat wandelen. Daarna mocht ik hem terug oppakken maar hoooo wat een ramp was dat. Liep echt slechter dan ervoor. Hield zich enorm vast. Gelukkig vorige week in de les ging het al iets beter. Deze week vervolgens maar één keer gereden wegens totaal geen tijd (volgende week doctoraat verdedigen :brr: ). Maar deze morgen in de les liep hij terug echt fijn! Dus ik leef op hoop dat we terug uit ons dipje zijn…. Voel ook wel dat ik zelf ook terug in een paar stomme slechte gewoontes verval door minder te lessen. En daar loopt hij ook niet beter van natuurlijk^^

Ik lees intussen maar lekker mee met jullie avonturen. Zou graag deze winter nog wel wat springwedstrijdjes rijden. Maar eerst maar eens dressuur terug aanscherpen :(:)

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:12

Hoi Singa, jou ken ik ook idd ;-)

Doorzitten: zonder beugels korte stukjes helpt goed vind ik.. En een goede zadel ;-). Eerlijk gezegd heb ik het lastiger om licht te rijden dan door te zitten, op een of andere manier breng ik mezelf en mijn paard sneller uit evenwicht met lichtrijden... Regelmatig blijf ik in mijn proeven dan ook een heel eind zitten in fe middendraf tot we ritme en balans gevonden hebben...

Oh stallen! Binnenboxen? Waar heb jij zebesteld varekaj? Wij gaan in ons huis normaal 4 binnenboxen maken 2 aan 2 van 4x3,65m, maar voorlopig gewoon improviseren, en daarna eerst 2 en dan later nog eens 2 omdat dat zo vreselijk duur is ( en ik wil natuurlijk weer huis de duurste).

Over de lessen: de gewone springlessen zijn hier maar crosstrainingen vaak ver weg. En op een o andere manier vaak dat ik net niet kan, dus ik heb nog maar enkel crosstraining in Baarle nassau meegedaan vorig voorjaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:20

Ik denk dat je Antonius bedoeld met de boxen :+

Vandaag zowel Icaro als Tibor aan de longe met pessoa gezet. Icaro loopt algemeen een stuk losser en ruimer sinds ik hem met een bauchertje werk, hij zet makkelijk een voet over nu in stap. Dat was vroeger wel anders, eerder een krabbelpasje. Tibs heeft ook een nieuw bit maar dat was enkel omwille van de maat. Hij heeft een 13,5 nodig, en ik heb alleen maar 12,5 liggen.

Mocht iemand een bit willen overnemen, ik ga mijn verzameling stilaan eens fotograferen en te koop zetten. Voor de ene zijn ze te smal en de andere vecht er alleen maar mee. Dan kan ik er beter iemand anders blij mee maken dan ze stof laten verzamelen.