Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Crosskip schreef:Mooi voorbeeld, we hebben hier lang bij stil gestaan bij de bijeenkomst van hinderniscontroleurs in Boekelo. Wanneer er minder dan 5 meter tussen de vlaggen zit van de AB hindernis, dan is het niet springen van B altijd een weigering (let wel, de vlaggen!, dat hoeft dus niet gelijk te zijn aan de grondbalk van de hindernis!). Maar de hinderniscontroleur dient goed op de lichaamshouding van de ruiter te letten om te zien of het een bewust aansturen van het B element is of niet (wanneer er dus meer dan 5 meter tussen de hindernissen zit).
In jouw geval:
Als er minder dan 5 meter tussen de elementen zat, dan is het dus zeker een weigering.
Zat er meer dan 5 meter tussen... je hebt niet bewust voor het alternatief bij B gekozen, jouw gekozen lijn is anders dan de lijn die uiteindelijk gereden hebt (de bedoeling was rechtdoor). Dat het niet ging en je daarom voor het alternatief hebt gekozen is alleen maar goed, maar de weigering is denk ik wel terecht.
M_Vainqueur schreef:Crosskip schreef:Mooi voorbeeld, we hebben hier lang bij stil gestaan bij de bijeenkomst van hinderniscontroleurs in Boekelo. Wanneer er minder dan 5 meter tussen de vlaggen zit van de AB hindernis, dan is het niet springen van B altijd een weigering (let wel, de vlaggen!, dat hoeft dus niet gelijk te zijn aan de grondbalk van de hindernis!). Maar de hinderniscontroleur dient goed op de lichaamshouding van de ruiter te letten om te zien of het een bewust aansturen van het B element is of niet (wanneer er dus meer dan 5 meter tussen de hindernissen zit).
In jouw geval:
Als er minder dan 5 meter tussen de elementen zat, dan is het dus zeker een weigering.
Zat er meer dan 5 meter tussen... je hebt niet bewust voor het alternatief bij B gekozen, jouw gekozen lijn is anders dan de lijn die uiteindelijk gereden hebt (de bedoeling was rechtdoor). Dat het niet ging en je daarom voor het alternatief hebt gekozen is alleen maar goed, maar de weigering is denk ik wel terecht.
Ik vermoed dat je hier iets verkeerd begrepen hebt... Er zit (zeker in Boekelo) eigenlijk altijd meer dan 5 meter tussen 2 sprongen. Anders zou er een in-uit staan. Maar in Ysselsteyn was het door de boog onmogelijk om B niet aan te rijden als je A recht had aangereden. Maar ik vind dit wel iets waar meer duidelijkheid over zou kunnen komen voor ruiters en hindernisjury's.
_M_arieke schreef:Leer elke keer weer bij door gewoon mee te lezen hier, wat Sannnn ook zegt, het is zeker heel leerzaam om eens hindernisjury te zijn. buiten dat het erg leuk is om anderen aan het crossen te zien maken zij ook wel eens fouten die je zelf later niet hoeft te maken.
Even een ander vraagje, weet iemand of er ingesproken proeven bestaan (bij voorkeur proef 8), buiten de betaalde KNHS app, en weet iemand toevallig waar ik die kan vinden? Ik train voornamelijk alleen, en wil graag wat vaker oefenen.