[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madelene

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:32

super M_V...ik kan het me heeeelemaal voorstellen!! super knap! *\o/*

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:39

Dat kan ik me zeker voorstellen gefeliciteeerd <3

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:10

Super m_v...!
Heb jij nog een keer die lactaat meting gedaan?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:09

_Elke schreef:
Super m_v...!
Heb jij nog een keer die lactaat meting gedaan?

Heb er helaas nog geen tijd voor gehad. Maar moet zeggen dat hij in de zomer even rust heeft gehad en daarna de conditietraining niet echt specifiek heb opgepakt.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 08:34

Wauw goed Vainquer! Proficiat!

Kris, heel veel beterschap!!

Hier ook in Ysselsteyn gereden. Nadat Maddy en jij Kris de fout hadden bij 6 ben ik voor het alternatief gegaan.. Ik had er zo de kriebels van gekregen, dat ik hem op dat moment even niet aandurfde, terwijl ik dat normaal nooit heb 8)7
Ik had helaas een misser bij H15, de sprong met boog en het tonnetje.
Hij struikelde half over 15a waardoor ik naar voren gelanceerd was, en B niet gesprongen heb.
Daar was een alternatief voor.
Even recht zitten, bril recht, en verder. Heel balen dat ze het als een weigering geteld hebben, terwijl ik niet naar B gestuurd heb. Mr goed. Helaas uiteindelijk 8ste anders was ik 1ste :(

De andere heeft het goed gedaan voor hem de 3e keer een L cross en hij liep hem goed en foutloos rond :) we mochten dan ook een 3e prijs in ontvangst nemen :)

Wie gaat er naar Bathmen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:36

Ben je niet langs het secretariaat geweest om dat aan te geven/protest aan te tekenen?

Wij gaan misschien naar Bathmen, maar dat is nog niet 100% zeker. Anders is Rekken de laatste cross.

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:51

Ik ben in Bathmen... In ysselsteyn alleen als vrijwilliger geholpen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 09:58

Het zou zo een welles nietes spelletje geweest zijn.
En ik heb niet alternatief geroepen. Maar ik lag in zijn nek met mijn bril half van mijn hoofd :') En heb hem dus erlangs gestuurd.. Het is zo een dunne grens..
Ik baal wel dat ik niet protest eb aangetekend, vooral nadat achteraf de parcourbouwer ook zei dat het misschien geen weigering had mogen zijn. Maar goed.. Achteraf, ik heb geen alternatief geroepen dus daarop zouden ze mij toch kunnen pakken. (alleen vooral gescholden dat het mij gebeurde terwijl de titel LK in mijn handen was :') )
Als het nog eens voorkomt dat toch maar protest aantekenen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:03

Wat jaer CalvinenGino weer wat geleerd voor de volgende keer.

Ik ben ook in Bathmen op zondag

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:09

CalvinenGino, ik denk dat als je door de boog ging en langs de tonnen het wel een weigering is...ookal lig je op z'n nek, daardoor mislukte het aanrijden. Zou mooi zijn dat als je op de nek ligt en ergens langs vliegt je kunt zeggen dat je niet aanreed...als je nou voor de boog weg kon sturen dat je dan bewust niet aanrijdt. Ik denk dat daar het verschil ligt. Je hebt bewust aanrijden en bewust niet aanrijden. En op de nek lig je daar tussenin maar als je was blijven zitten had je bewust aangereden.
Wel jammer. Maar als ik hindernisjury zou zijn geweest geweest was ik behoorlijk zeker dat het een weigering was. (Zeker in het M)

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:59

Als ik het goed heb lagen 15a en b vlak achter elkaar, in een rechte lijn. Dan rijd he b dus altijd aan. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat lijntje inrijdt met het idee het alternatief aan te rijden. Zeker in de M niet! Het alternatief is waarschijnlijk alleen gebouwd zodat je het makkelijker op kan lossen wanneer je wel een weigering op B hebt.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:14

Mooi voorbeeld, we hebben hier lang bij stil gestaan bij de bijeenkomst van hinderniscontroleurs in Boekelo. Wanneer er minder dan 5 meter tussen de vlaggen zit van de AB hindernis, dan is het niet springen van B altijd een weigering (let wel, de vlaggen!, dat hoeft dus niet gelijk te zijn aan de grondbalk van de hindernis!). Maar de hinderniscontroleur dient goed op de lichaamshouding van de ruiter te letten om te zien of het een bewust aansturen van het B element is of niet (wanneer er dus meer dan 5 meter tussen de hindernissen zit).

In jouw geval:
Als er minder dan 5 meter tussen de elementen zat, dan is het dus zeker een weigering.
Zat er meer dan 5 meter tussen... je hebt niet bewust voor het alternatief bij B gekozen, jouw gekozen lijn is anders dan de lijn die uiteindelijk gereden hebt (de bedoeling was rechtdoor). Dat het niet ging en je daarom voor het alternatief hebt gekozen is alleen maar goed, maar de weigering is denk ik wel terecht.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:46

Het lijkt mij vreemd om, als een hindernis 2/3 galopsprongen (ruim meer dan 5m dus), een paard uit een lijntje weg te sturen. Ik zie het als dubbelsprong/combinatie, dus één hindernis, met twee sprongen. En dus één opgave. En om het B element goed te springen, hoort het er bij om ook fatsoenlijk over a te komen. Lukt dat niet, vind ik het niet vreemd dat er een weigering gerekend is. En nogmaals een alternatief kan ook gebouwd zijn om een (makkelijker) uitweg te bieden na een weigering.
Maar de exacte omstandigheden weet ik niet, dus misschien is het hier niet strikt van toepassing.

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:02

Ik denk dat het alternatief in Ysselsteyn er puur en alleen was als B dus niet lukte en je door de boog, geen goede nieuwe aanrijd lijn hebt.

Je ziet dit vaker bij afsprongen of wisseling van terrein ofzo, wanneer je niet via een volte terug kunt om opnieuw aan te rijden, krijg je een alternatief wat je wel goed aan kan rijden...

De lijn in ysselsteyn was denk ik ook zeker niet bedoeld om te kiezen voor het alternatief..
Ik zag het een beetje als A-B-C lijntje (hindernis ervoor- De boog op zich- en het tonnetje) je kunt hier ook niet anders dan rechtdoor over/ door alle 3 de dingetjes dus ik moet eerlijk zeggen dat ik de weigering op dit lijntje terecht vind.

Ik houd altijd rekening met als ik van plan ben het alternatief te rijden, door dit gewoon meteen te roepen.... zodat het duidelijker is voor de controleurs en er minder twijfel over kan ontstaan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:12

Crosskip schreef:
Mooi voorbeeld, we hebben hier lang bij stil gestaan bij de bijeenkomst van hinderniscontroleurs in Boekelo. Wanneer er minder dan 5 meter tussen de vlaggen zit van de AB hindernis, dan is het niet springen van B altijd een weigering (let wel, de vlaggen!, dat hoeft dus niet gelijk te zijn aan de grondbalk van de hindernis!). Maar de hinderniscontroleur dient goed op de lichaamshouding van de ruiter te letten om te zien of het een bewust aansturen van het B element is of niet (wanneer er dus meer dan 5 meter tussen de hindernissen zit).

In jouw geval:
Als er minder dan 5 meter tussen de elementen zat, dan is het dus zeker een weigering.
Zat er meer dan 5 meter tussen... je hebt niet bewust voor het alternatief bij B gekozen, jouw gekozen lijn is anders dan de lijn die uiteindelijk gereden hebt (de bedoeling was rechtdoor). Dat het niet ging en je daarom voor het alternatief hebt gekozen is alleen maar goed, maar de weigering is denk ik wel terecht.

Ik vermoed dat je hier iets verkeerd begrepen hebt... Er zit (zeker in Boekelo) eigenlijk altijd meer dan 5 meter tussen 2 sprongen. Anders zou er een in-uit staan. Maar in Ysselsteyn was het door de boog onmogelijk om B niet aan te rijden als je A recht had aangereden. Maar ik vind dit wel iets waar meer duidelijkheid over zou kunnen komen voor ruiters en hindernisjury's.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:25

Het was meer dan 10 meter idd 2 galopsprongen.
Hij viel over de eerste, ik klap voorover maar kom ook snel terug, maar doordat ik geen teugels had, er voor de helft op zat en mijn bril nog maar op de helft van mijn hoofdvast zitten was het geen optie om te springen. Daarnaast ook een beroerde afstand.
Mr goed de crossbouwer, had het gezien en zei dat het een twijfel geval is, want ik rij B niet aan. Ook al zit hij in de lijn.
Er zat ook alleen een alternatief op de B hindernis.
Het is maar een dunne grens. Maar goed ik heb ook niet geprotesteerd. Was wel banketstaaf, constant roepen dat ik foutloos ben, en dan op het einde toch de misser hebben.
Ach ja, hopelijk kunnen we goed scoren in Bathmen. Ook voor de KNHS Eventing Cup had ik graag top 3 willen zijn afgelopen weekend.
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 04-10-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:26

Calvin, jullie hebben iig de finish gehaald :o

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:27

Ja idd kris Y;(

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:59

M_Vainqueur schreef:
Crosskip schreef:

In jouw geval:

Ik vermoed dat je hier iets verkeerd begrepen hebt... Er zit (zeker in Boekelo) eigenlijk altijd meer dan 5 meter tussen 2 sprongen. Anders zou er een in-uit staan. Maar in Ysselsteyn was het door de boog onmogelijk om B niet aan te rijden als je A recht had aangereden. Maar ik vind dit wel iets waar meer duidelijkheid over zou kunnen komen voor ruiters en hindernisjury's.

Denk dat het meevalt dat ik het verkeerd begrepen heb hoor... :o
Wat betreft de 5 meter, er staat dit jaar in Boekelo een opsprong met hindernis erachter op 5 meter (sprong staat op 5 meter en afstand tussen de vlaggen is 5,5 meter), dus het is geoorloofd om hier een alternatieve route te rijden, maar dan dien je heel duidelijk hierin je lijn te kiezen zodat het niet discutabel is welke hindernis je aanrijdt. Nu moet je je afvragen of er op dat niveau voor een alternatief gekozen wordt omdat het alternatief ook nog wel lastig aanrijden wordt, maar het kan dus!
Wanneer het op minder dan 5 meter staat levert het kiezen van het alternatief sowieso een weigering op (was dit jaar het geval bij de uitsprong en hindernis erachter van de sunken road in Varsseveld).
Als ik de beschrijving van de hindernis in Ysselsteyn zo lees is het alternatief van het B element inderdaad bedoeld om te kunnen springen wanneer er een weigering is in de eerste lijn, anders zou er alternatieve aanrij/keuzeroute moeten zijn.
Maar, doordat de hindernissen zeer technisch worden, wordt de beoordeling ook steeds lastiger. Zelfs bij flexibele vlaggen moet er tegenwoordig zeer goed gekeken worden of de hindernis correct genomen wordt (je moet de oorspronkelijke lijn van de vlag in de gaten houden!).

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:34

Wat gaaf dat je hindernis controleur bent bij Boekelo. Heel goed dat er een voorlichtingsavond is. Zulke situaties hoop je natuurlijk niet te krijgen maar je moet er wel bedacht op zijn.

Ik ga vrijdag en zaterdag naar Boekelo. Nu al zin in :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:57

Ik ben er op zaterdag ook bij in Boekelo :)
Lijkt mij ook heel moeilijk te beoordelen.

In Renswoude had een kennis van mij dit jaar ook een hele vreemde situatie. Hij was uitgesloten vanwege hindernis verkeerd genomen.
Hij had een hindernis niet tussen de vlaggen gesprongen maar aan de linkerkant van de hindernis.
Hij zweer dat het niet zo was maar je ziet het natuurlijk net niet op de film.
Maar ze zeiden dat hij met zijn linkervoet het witte vlaggetje had afgestoten. Maar als je de hindernis links springt, dan is het witte vlaggetje toch rechts van je?
Het was een hele discussie maar het verhaal uiteindelijk. De hinderniscontroleur was een ** ruiter en die zou het wel goed gezien hebben.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:00

Was dat in het L CalvinenGino? En bij de halve coffin?
Dan was ik namelijk de hindernisjury en dit geval was echt duidelijk. Daarnaast stond er iemand bij op het moment dat het gebeurde en die zei hetzelfde. Deze persoon heeft nog heel veel meer ervaring en kennis dan dat ik heb. Dat van die voeten heb ik zo niet gezegd, dus waar dat vandaan komt weet ik niet.
Hier wist ik zeker dat dit naast de vlag gesprongen was en was het voor mij geen twijfel geval. Als het wel een twijfel geval was geweest had ik er een tekening en beschrijving van gemaakt en het laten beslissen door de TD etc.
Die ruiter in kwestie heeft ook protest aangetekend en de TD is nog naar mij toegekomen. Als mijn verhaal dan zo was geweest als dat wat jij nu zegt dan had de TD niet bij foutief parcours gebleven.
Ik snap dat het heel zuur is, maar onterecht was deze beslissing niet als dit het geval is waar je het over hebt. :)

Ik kan juist iedereen aanraden om ook eens een paar keer hindernisjury te zijn. Je ziet zoveel meer en leert ook zoveel meer. Ik las net het topic terug waar de discussie vandaan kwam. Maar ik denk dat ik als ik hindernisjury in jouw situatie was geweest je ook een weigering had aangerekend in het M. Juist op een a- b combinatie zit je vaak fout als je na de a combinatie niet bedoeld weg stuurt.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:28

Leer elke keer weer bij door gewoon mee te lezen hier, wat Sannnn ook zegt, het is zeker heel leerzaam om eens hindernisjury te zijn. buiten dat het erg leuk is om anderen aan het crossen te zien maken zij ook wel eens fouten die je zelf later niet hoeft te maken.

Even een ander vraagje, weet iemand of er ingesproken proeven bestaan (bij voorkeur proef 8), buiten de betaalde KNHS app, en weet iemand toevallig waar ik die kan vinden? Ik train voornamelijk alleen, en wil graag wat vaker oefenen. :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:53

Ik deed wel eens via youtube een proef opzoeken en dan afspelen en meeluisteren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:54

_M_arieke schreef:
Leer elke keer weer bij door gewoon mee te lezen hier, wat Sannnn ook zegt, het is zeker heel leerzaam om eens hindernisjury te zijn. buiten dat het erg leuk is om anderen aan het crossen te zien maken zij ook wel eens fouten die je zelf later niet hoeft te maken.

Even een ander vraagje, weet iemand of er ingesproken proeven bestaan (bij voorkeur proef 8), buiten de betaalde KNHS app, en weet iemand toevallig waar ik die kan vinden? Ik train voornamelijk alleen, en wil graag wat vaker oefenen. :)

Ik heb op het punt gestaan om deze app te ontwikkelen (vriend heeft een app-ontwikkelingsbedrijf). Mocht er echt veel vraag naar zijn, dan kan ik die plannen weer oppakken.