[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:57

Welkom Tessaka!
Klinkt als een leuke ervaring, groomen bij Karin Donckers! Ik ben nog nooit in Genk geweest. Kan je daar gewoon vrij gaan trainen?
Over Zutendaal kan ik je niet helpen.

Jammer Varekaj dat er geen lessen zijn. Wij huurden altijd een piste, maar sinds dit jaar nemen we les bij lesgevers die zelf een mooie grote piste hebben. Hopelijk vinden ze nog iets!
Dat zal wel lukken om Icaro zelf voor te bereiden! 2x per week les en daarbuiten zelf oefenen, moet wel lukken, toch?

Hier is het nogal rustig. Vorige week niet op m'n paard gezeten (mijn grootvader was gestorven) en dus ook het voorbije weekend niet gaan crossen. En deze week nog maar 1 keer de tijd gevonden, gelukkig komend weekend ook geen wedstrijd. Maar Io Vivat zijn dikke winterharen gaan er af *\o/*

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:13

@Antonius: In Harelb.eke gaan ze mss de L7, M3 en M10 de zaterdag doen. Is dat niet makkelijker voor jou ipv de zondag? Want cluster van A7, L7 en de M is voor 11 november al volzet terwijl er meer ruiters willen deelnemen. Daarom denken ze erover na om paar proeven op zaterdag te doen en de M10 komt er nog bij. Zo komt er bij de A ook meer plek vrij. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:40

Evelyn: ik heb idd komend jaar eentje om zadelmak te maken, kijk ik niet naar uit. Ik rij heel graag jonge paarden, maar die 1 keren erop zit ik toch met een ei in mijn broek, en dat zal nu niet verbeterd zijn. Ga toch eens aan mijn gebuur vragen of hij die 1e keer erop wil gaan...

Steph: proficat nog met het 8-tal!

Varekaj: ja da's ook mooi van jouw lrv club! Toch een groot verschil hé tussen die clubs, eigenlijk toch niet eerlijk, je betaalt wel allemaal hetzelfde...
Toch maar proberen om af en toe een cross-/springles bij K*obe te nemen? Hoe zit het eigenlijk met je vervoer momenteel?

Tessake :wave:
Klinkt heel leuk dat groomen voor K.arin, alhoewel ik denk dat je zwaar hebt moeten werken ;)
Ik heb geen ervaring in Zutendaal, dat zal eerder Daaphh haar regio zijn.

Katharina: sterkte nog met het overlijden van je grootvader! Was hij ziek?

Hier een collega/vriendin haar zus gestorven afgelopen zondag door een hersentumor. Doet toch wat met een mens...

Hanne: op zich is zaterdag niet makkelijker of moeilijker voor mij, het 'mag' gewoon niet te laat zijn, omdat mijn dochter niet happy is als ze niet op tijd in bed ligt ;)
Maar over 2 weken gaat ze naar school en tot nu is ze altijd 3 dagen bij mijn ma, dus vanaf ze naar school gaat, is dat enkel nog op woe middag, dus denk dat oma blij zal zijn met misschien een logeerpartijtje dan op zaterdag... Dus mochten ze idd op zaterdag organiseren, zou ik wel eens durven gaan. Alhoewel het niveau daar wellicht vrij hoog ligt, zeker als ze ook nog M10 zouden organiseren...
Fi kent alles wel, maar is nu niet bepaald het mega chique dressuurpaard die haar voorbenen tot in haar neusgat smijt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:23

Antonius: Wat voor paard je hebt moet je je niet aantrekken. Een goede kennis van me is dit jaar individueel als 2e geëindigd in niveau 0 in de hgvbb. Met een springpaard. Dat paard zwiert ook niet de hoeven in haar nek bij wijze van spreken, maar ze loopt gewoon correct. Vind het dan ook erg leuk dat de juryleden dat gewoon weten te waarderen tussen allerlei pareltjes die zichzelf een bloedneus meppen.

Nu, qua club mag ik op zich niet klagen. Het enige wat ze echt verwachten is meehelpen en/of kaarten verkopen voor het eetfestijn, en eens helpen als er klusjes zijn op het terrein. Ik mag dat terrein als clublid ook gewoon dagelijks gebruiken als ik daar zin in heb. Er is een piste aanwezig die net wordt uitgebreid of al is uitgebreid naar 20x60, alleen de spiegels moeten nog geplaatst worden. Er is een springterrein op gras en er staan een aantal cross hindernissen. Voor zover ik begrepen heb mag ik daar gewoon zelf gaan rijden en lessen met mijn externe lesgever...

Mijn transport, tjah. Ben al een hele poos aan het "zeuren" dat ik dus de opknapwerken wil doen, maar stiefpa komt maar niet uit de mouw en alleen kan ik het niet. Icaro was de laatste keer wel vlotter te laden gelukkig.

@ katharina: op stal hebben we ook een mooie grote piste en ik ga vandaag of morgen bellen om op verplaatsing springles te nemen waar ze ruime buitenpiste hebben en kleine binnenpiste. Het gaat em echter om oefenen met crosshindernissen. Ik kan zoals Antonius zegt naar K.obe gaan, dus die optie hou ik zeker open. Ik betwijfel alleen of het nog lang doenbaar blijft. Het weer zit nu wel mee, maar als het meer gaat regenen of begint te vriezen...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:32

't Is ook M3 normaal! En valt mee hoor, 'k heb 1 keer weest kijken naar de M (tis laat op de avond de zondag), en 'k had maar van 1 paard zo vn wauw wat 'n bewegingen! Al weet ik wel niet meer hoe dat het nu zit. :P
Dus je moet zeker niet onderdoen! En als jij eens gaat meedoen, kom ik zeker kijken! :)
Als alles goed blijft gaan met Shuddy (vrees er wat voor, de winter is altijd zo moeilijk), zou 'k nekeer de L7 willen proberen op t einde van het seizoen. :P Hij kan alle oefeningen al, behalve de keertwending om achterhand, dus we zijn er bijna. :') Maar nu de E7 en A7 is al zeker goe voor ons! :j Kijk al uit naar de 11e, eindelijk weer eens de A7. :)
Wel enorm snel volzet nu, enkel nog maar plaats vrij in de E5, en tis lijk nog 2 weken tot de wedstrijd!

Sterkte Katharina!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:40

Afgelopen weekend werd er ook over Harelbeke gepraat op de stal waar ik proefjes reed. Inderdaad dat de agenda daar zo snel volzet is. Doet me er aan denken dat ik mijn inschrijvingen ook best vandaag doormail... (schopt zichzelf onder de kont)

Is er een specifieke reden waarom het daar zo druk is?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:43

't Is gwn populair de dressuur hier! :D Genoeg plaats om te inrijden en de wedstrijdring zelf is ook op goeie bodem en netjes enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:50

Heb net de commandant van de club gemaild om me in te schrijven voor de B1 op 14/11 in L.lyda Stables. Spannend :):) Is iets compleet anders van proef en heb echt geen flauw benul hoe het er op zo'n dag aan toe gaat :))

Tegelijk ook maar ingeschreven voor 21/11 de E7 en A6 weer bij F.onck hier achter de hoek :p

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:40

Oh Varekaj das toch ideaal dan! Op stal een goede piste en in de club een springparcours en crosshindernissen waar je op kan gaan oefenen.
Geven ze normaal ook crossles in je club?
Wij hebben op de club 1 grote buitenpiste. Als we willen springen moeten we zelf sprongen zetten en afbreken . Maar nu in de winter dus wel iedere 2 weken springles en iedere 2 weken dressuuroefeningen in binnenpiste.
Crossen moet ik ook zelf regelen. Maar hier in de buurt weet ik niet echt een plaats of persoon waar ik les bij kan nemen.

Over jullie dressuur kan ik niet mee praten. Zal die proefjes eens opzoeken als ik tijd heb. Benieuwd waarmee dat ongeveer overeen komt bij LRV.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:39

Hanne als je hoort of leest dat ze ook op zaterdag organiseren, wil je dan hier iets posten? Dan wil ik wel kijken om eens te gaan.

Is daar populair denk ik omdat er gewoon weinig locaties zijn waar ze dressuurwedstrijdje organiseren in de winter... Jumping kan je op veel meer locaties terecht.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:07

@Varekaj: Die B1 stelt niets voor, je mag zelfs lichtrijden. :P Komt wel goed! :D Ik heb paar keer de B2 gereden, vond dat makkelijk. :P En L vind ik ook, juist dat wijken er nog bij enzo...

@Antonius: Zal ik zeker doen! :) En inderdaad, vooral de M niet in de regio te vinden. En als ze dan nog de M10 bij organiseren de zaterdag, zal dat zeker volk trekken! 't Zijn zeker al voorstanders! Ze hebben ook een fb-pagina G.averr.anch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:17

Bij Fonck zat het ook volledig vol vorige keer. Ik reed om half 4 mijn E7 en die duurde tot 6u. Mijn A6 was om 6u20. En dan was ik niet de eerste in de proef om te rijden. Beetje zelfde verhaal denk ik als bij Hanne. Er zijn er nog 2 die dressuur doen maar die pistes zijn kleiner of minder proper.

Ik zoek dus idd iemand voor crossles. Er is sowieso geen springles tot na nieuwjaar. Maar idd wel mooie accommodatie om te gebruiken!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:34

Ik ben dinsdag naar manege Chardon geweest, van dé menners! :) 't Was echt een heel leuke dag! Super sympathieke mensen! En het zusje van Bram Chardon is een eventer. Een stallengang met alleen eventingpaarden! (en nog springpaarden en jonge paarden)
En de gang van de wedstrijdpaarden van Ijsbrand en Bram veel nakomelingen van Donnerhall of Ferro. Maar ook Contender x Heartbreaker zit er bvb tussen! :) En natuurlijk de witte pony's van Bram. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:43

De WVUR in Vl.amertinge vond ik niet leuk om te inrijden, 't was 1 klein binnenpiste om te inrijden voor alle proeven op dat moment, je kon niet mooi doorgaloperen enzo, je moest echt veel te hard opletten dat je niet ging botsen ofzo.
In Moorsele was 't toch wel echt zalig. :P De hoofdpiste buiten waren er 2 ringen en in de inrijpiste bij die hoofdpiste was ook een ring. Dus die (best grote) 2e buitenpiste was dus de inrijpiste. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:06

Katharina, een E-proef is bij de lrv een B-proefje en de A-proef is jullie L. Eerlijk gezegd vind ik de B bij de lrv veel interessanter om te rijden. De proef duurt bijna dubbel zo lang en er zit veel meer in. De E7 heeft erg veel lange lijnen en weinig variatie. Je rijdt een aantal grote cirkels 20m BEB, een diagonaal lichtrijden, 2x een cirkel in galop (1 op elke kant), een korte diagonaal, een lange zijde in middenstap en that's it. In de E5 is het ongeveer hetzelfde, maar daarin heb je wel een keer uit de cirkel van hand veranderen en BE oversteken. Op 3,5 minuut ben je klaar. Een B-proef duurt ongeveer 6,5 minuut dacht ik gelezen te hebben.

De A6 vind ik eigenlijk veel leuker. Veel meer oefeningen: aantal keer schakelen van arbeids naar middenstap of -draf, een keertje middengalop, de overgang middenstap-galop en galop-middenstap, 2x een volte 10m... En het volgt sneller op elkaar. De A7 die Hanne rijdt is weer tikje saaier, enige uitdagende daarin is de keertwending :P

Oa voor het verschil in de proeven heb ik gekozen om lrv te rijden. Zowel ik als Icaro kunnen de E-proefjes dromen maar we zijn nog lang niet ver genoeg met punten om de overstap naar de A te maken. Bij de lrv hangt het af van je klassement hoeveel punten je krijgt, bij de vlp van je % op je protocol. Dacht dat je vanaf 62% 1 winstpunt hebt. Dus als iedereen een barslechte proef rijdt en de 1e heeft net geen 62%, dan heeft zelfs die geen winstpunt. Maar dat komt niet voor.
Bij de lrv veranderen de proeven ook jaarlijks als ik het goed begrepen heb. Bij de vlp dus niet.

En de lrv is bakken goedkoper :+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:08

De Nederlandse L is gemakkelijker dan de Belgische A hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:18

De L6 die ik vorige week heb zien rijden vond ik anders toch gene kattepis met die keertvoltes 8m, contragalop, slangevolte met 3 bogen en dan op de middellijn elke keer enkelvoudige wissel... Daar zijn knollie en ik nog lang niet aan toe.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:33

Das de L6 van de VLP hé! :') De L van Nederland is anders. :P Daar bestaat geen L6, alleen L1 en L2.
De L6 waarover je het hebt, is vergelijkbaar met de M van Nederland. :)
In NL klinkt alles 'hoger'. In de cross ook, de M van België is Z in Nederland. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:49

Varekaj als je ursel niet te ver vindt, kan ik je heel warm mijn buur aanraden voor springles! Wel alleen springles, geen crossles, is een rasechte jumpingruiter.

Ik vind de proeven van vlp ook te eentonig, maar die proeven van lrv dan weer net teveel verschillende dingen na elkaar. Bv in l1 is het constant wisselen tussen lichtrijden en doorzitten, dan wil ik liever een ganse proef het een of het ander doen, maar niet 10m het ene en 10m het andere.

L6 van vlp is trouwens een zeer moeilijke proef, paard moet echt goed voor elkaar zijn om die door te komen. Dan vind ik de M eigenlijk makkelijker, meer tijd om de oefeningen voor te bereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:55

Klopt Antonius, ik heb echt met bewondering naar die L6 staan kijken. Dat is letterlijk het ene is nog niet gedaan of het volgende is er al. Mijn lesgeefster was jury voor die proef en ze vindt dat een k*kproef om te doen. Vooral het stuk van de slangevoltes met op de middellijn telkens die enkelvoudige wissel. Je bent de 1e wending nog aant dicteren of de wissel is er al en direct erna wending 2 etc. Je moet dan de slangevolte beoordelen, de wissels en dat allemaal in eigenlijk 1 oefening...

Ik ga eens kijken waar Ursel juist ligt :) Momenteel zou ik naar Opwijk gaan. De mensen die ik daar weet les volgen, die gaan echt met sprongen vooruit op een positieve en aangename manier. Voor mij is dat zo'n 30 minuten bollen, dus valt nog goed mee.

En ik denk dat ik onze wasmachine om zeep heb gekregen. Oeps :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:18

Hier gelukkig de L7, maar 1 enkelvoudige wissel. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:22

Misschien dat iemand het hier weet: de L6 werd bij ons door een aantal combinaties met stang en trens gereden. Ik dacht dat dat pas toegestaan was vanaf de M in de vlp? Of ben ik mis?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:59

Stang en trens mag vanaf niveau 2 dus de L proeven bij vlp.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:10

Maar als ik 't zo bekijk, is die galopwissel op de middellijn ook niet de gemakkelijkste, bij die slangenvolte kan je al beetje omstellen, maar op de middellijn moet je toch nog recht blijven? Shuddy zou stuk afslaan denk ik haha. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:33

Mag dat al vanaf niveau 2? Weer iets bijgeleerd.
Ik gok dat je eigenlijk de overgang galop-stap gebogen doet, tijdens die paar stappassen rechtstelt en de overgang stap-galop gebogen naar de kant waar je op moet. Voor een slangenvolte moet je immers toch omstellen?

En dan zitten de dressuurproeven voor cross ook nog eens anders in elkaar, kan dat? Lang leve voorlezers, ik ben een held in dingen door elkaar slaan. Hoe ik ooit een crossparcours ga onthouden is me een raadsel (al is het op zich simpel haha) maar ik heb al problemen bij een springles als de volgorde even wijzigt.