[SGW] Trainingen Rob Jansen - voorjaar 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Trainingen Rob Jansen - voorjaar 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:40

én hele rare dingen springen Tong uitsteken
(zonder paard vrees ik)

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:54

En Rob kan hele rare dingen verzinnen!!! Haha! Haha!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:42

ik vond het een goeie dat Rob zei, dat we niet het water in moesten lopen voordat we een waterhindernis hadden gesprongen. Tijdens een wedstrijd kan het paard immers ook niet eerst pootje baaien....
Ik ben benieuwd wat we in Renswoude tegen gaan komen!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:04

Wij moesten wel eerst poedelen, maar wel op ene gegeven moment van de ene poel naar een vreemde poel in draf.

ben echt zo benieuwd of ik nu die greppel kan doen zonder achterover te vallen of vooruit erin getorperdeerd te worden Koe

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:39

Maar Renswoude daarop moeten we nog wel een maand wachten Boos!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:40

geduld is een schone zaak Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:44

Talida schreef:
Wij moesten wel eerst poedelen, maar wel op ene gegeven moment van de ene poel naar een vreemde poel in draf.

en dat is het verschil met een beginnende groep (die gaan eerst poedelen) en een ervaren groep. Die paarden moeten er meteen inspringen, net als in een wedstrijd.

Ik heb zin in Renswoude, die maand is zo om Haha!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:46

bij B zit er geen inspring in toch, anders moeten wij dat ook oefenen Haha!
Water is nu net het enige waar ik vertrouwen in heb Cool

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:48

bijna altijd een inloop, en zeker geen (dikke) hindernis ervoor.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:49

Sterker: voor de B-paarden moet de waterpartij een inloop hebben en mag er een sprongetje bij. Maar ook daarvoor geldt: je krijgt in de wedstrijd niet eerst de gelegenheid om te poedelen. Groeten Paul

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:52

dat is niet helemaal waar. Je kunt bv aan de zijkant of achterkant even het water instappen (mits je dan geen vlaggen passeert!) en dan pas de inloop aanrijden.

Paul, dat staat overigens niet zo in het reglement, mss in de crossbouwrichtlijnen?

Opmerking: het gaat opnieuw dus echt niet lukken om iedereen op de zaterdag in te delen. Mocht je op vrijdag kunnen, laat het alsjeblieft weten. Ik heb nu 9 mogelijke kandidaten voor de vrijdag, en 36 voor de zaterdag. Dat past dus duidelijk niet.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:02

Ik ga kijken of ik een auto kan regelen voor vrijdag... maar zie het somber in Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:04

ik ga er maar vaniuit dat er nog wat reacties komen, die mss wel op vrijdag willen rijden, maar ik kan echt geen 36 man kwijt op zaterdag. Dat zijn 7 groepen en dat lukt gewoon niet.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:47

Lielle schreef:
dat is niet helemaal waar. Je kunt bv aan de zijkant of achterkant even het water instappen (mits je dan geen vlaggen passeert!) en dan pas de inloop aanrijden.

Paul, dat staat overigens niet zo in het reglement, mss in de crossbouwrichtlijnen?

Het is inderdaad niet zo zwart-wit allemaal. En je hebt gelijk dat het niet (niet zo) in het "Wedstrijdreglement eventing" staat. Kern van de zaak is dat B-combinaties in een wedstrijd natte voeten moeten halen en dat de waterpartij zo gebouwd moet zijn dat dat ook gebeurt. Maar goed, we dwalen van het onderwerp van dit topic af Cool .

Wel van belang: waterhindernissen doen een beroep op het vertrouwen tussen paard en ruiter. In een training kan je ervoor kiezen om dat vertrouwen eerst te bevestigen of om dat aanwezig te veronderstellen. Daarvoor lijkt het mij dat je als trainer kijkt naar hoe ver een combinatie in de wedstrijdsport is en hoe goed de combinatie op bijvoorbeeld wallen en greppels gaat - dat zijn ook hindernissen die vertrouwen vragen. Lees ik het gesprek tussen jou en Talida goed, dan is dat dus wat Rob doet. Groeten, Paul

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:51

lielle, ik had je al gemaild maar ik kan ook op vrijdag tijd geen probleem, ik vind het niveau belangrijker en dat beviel zeer goed de vorige keer. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:53

super Bianca!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:13

Ik ben bezig voor vrijdag een groom te regelen, dan is die ook geen probleem. Maar dat hoor je nog.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:14

In het kader van nadenken over het rijden:
vrijdag met de crosstraining ging het op een gegeven moment best goed, Tal bij me houden, opsluiten en hops eroverheen. Gister met de springles heb ik geprobeerd ook beetje zo te rijden, maar ik moest meer ritme houden en basistempo rijden en ik kwam ook nog eens een keer best vaak niet uit, dat Tal ons dan redt.
uiteraard moet ik of we nu crossen of springen de controle bewaren, maar waarom lukken de vaste hindernissen wel als ik zo bijelkaar rij en mag/moet/lukt niet het bij gewone hindernissen?
Ik dacht het vrijdag helemaal uit te hebben gevonden maar ben nu weer compleet puzzled.
1 voordeel, zo'n training geeft je wel hoop zelfvertouwen:"vrijdag was het een huisJE op deze hoogte, vrijdag was het een huisJE op deze hoogte"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:18

had je wel net zoveel impuls als vrijdag? Mijn ervaring is dat als ik loop te prutsen met afstanden mijn ritme en vooral mijn impuls zoek is. En dan lijkt het net zo te voelen als de vorige keer en dat is dan niet zo.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:32

het ritme was inderdaad niet echt aanwezig, maar had niet het idee dat we dat vrijdag wel hadden. Maar misschien lijkt het in een besloten bak wel alsof je net zo beheerst gaat als buiten in open veld, maar ga je gewoon toch langzamer.
Het viel me wel op dat ik bij een gewone hindernis minder hoef te doen dan bij een vaste (alstie voor ons aan de maat is)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:05

ken dat gevoel!!! heel herkenbaar! Ik ben mijn ritme met springen een tijd kwijt geweest. Het basistempo ligt met crossen toch iets hoger en hindernissen zijn daar ook meestal op gebouwd. Mijn paard trekt veel meer af op het hout in de cross dan in het springparcours, ik ga dan twijfelen en doe vervolgens helemaal niks waardoor ik waardeloze afstanden kreeg en mijn paard ons ook steeds moest redden of gewoon in de stop ging...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:15

Ok dus zo raar ben ik niet Haha!

samengevat: met cross ga je harder en kun je ze voor je gevoel meer terug rijden en wel het juiste ritme behouden, dan met springen.

Naja heb met crossen nu beetje het gevoel mogen ervaren, zal ooit met springen ook nog wel komen. Vooralsnog heb ik toch niet echt springambities en kom ik met ons gekluns ver genoeg.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:19

Mijn probleem is dat ik mijn paard teveel terug laat komen in de bochten, waardor ze op het rechte stuk wel moet aanzetten om het te halen. Ritme probleem heb ik binnen vaak al meer last van dan buiten.

Markelo was een kleine bak om te springen en dan heb ik het ritme probleem dus ook.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:24

je bedoelt met een sprong die dan achter een bocht hangt? Ik hoef niet zo hard in een bocht, ik hang altijd al scheef Clown

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:36

Als ik merk dat ik ritme verlies ga ik gewoon meetellen, tel altijd 1, 2, 3, 4 en dat werkt verbazingwekkend goed Clown