[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:35

Sorry hoor, maar so wat in springen kan het ook gebeuren hoor !! of in alle andere sporten met paarden zoals polo rodeo enz Boos!

Ekiw_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:20

Ik vind eventing wel kunnen, als je maar goed traint etc.
Ik doe er zelf niet aan, vanwege dat de balken er niet af gaan maar vast zitten.
In vergelijking met gewoon springen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:37

Ik wordt echt onpasselijk van al die idoten (mensen) die hun paarden dit aandoen! Echt ronduit zielig voor al die paarden. het liefst zou ik ze allemaal redden!
Dat er bij dressuur, springen, western e.d. ook misstanden zijn (sporen, veel te strenge handen en weet ik het wat allemaal nog meer, ik kom er niet voor niets niet) geeft nog geen enkel recht om onaanvaardbare risico`s voor het paard te gaan nemen.

Dat die paarden zo weinig aanmoediging nodig hebben ligt er niet aan ze van nature in een zeer diep gat vol water zouden springen, vooral niet als er in feite geen gevaar is!

Ok. Paardrijden zelf is ook niet natuurlijk, maar er zijn wel manieren om de risico`s (m.n. voor de paarden) zo te beperken dat het risico aanvaardbaar is.

En die grens van wat men een aanvaardbaar risico vind, dat beslis ik natuurlijk niet alleen (en daar baal ik stiekem best wel van)..
Zijn er uberhaupt wel mensen die het met me eens zijn? Of ben ik in jullie ogen een softie/watje/whatever ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:39

In een zeer diep gat met water springen?

Dat heb ik nog nooit gezien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:42

wat vind jij een onaanvaardbaar risico en waarom? Dan kunnen we nl een echte discussie voeren, ipv wat gevoelens roepen. Sowieso kom je met beledigingen (idioten) meestal niet tot een zinnig gesprek.

Overigens weet ik niet hoe vaak jij een paard hebt gevraagd om in een diep gat vol water te springen, ik kan je verzekeren dat mijn paarden dat echt niet zo maar doen.

Kom trouwens morgens eens kijken in Wanroy.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:10

Dan in jouw ogen maar een 'idioot' liever dat, dan dat mijn paard geen plezier in haar werk heeft. Ga eens naar de lichaamstaal van paarden kijken. Ik garandeer je, dat je bij Eventing veel meer 'happy atleeths' ziet dan in bv. de dressuursport. Als je weet waar je mee bezig bent, heb je al een stuk minder kans op ongelukken. Ik zou jou laura1986 idd wel zien verongelukken als je een cross zou starten, want je weet niet waar je mee bezig bent. En dat geldt trouwens in alle takken van de sport. Je ontloopt een boel risico's als je weet waar je mee bezig bent.

Ik spring liever vaste hindernissen, dan dat mn paard over de kop vliegt omdat ie een balk tussen zn benen heeft. En je paard weet ook dondersgoed dat je niet zomaar door een crosshindernis heen springt. Mijn instructeurs kennen iemand, die ging vroeger altijd eerst de SGW in en daarna pas het springen. Omdat paarden SGW veel makkelijker oppakken dan al die onnatuurlijke hindernissen. Dat mag alleen helaas tegenwoordig niet meer.

Aan de hand van een aantal foto's, van internet geplukt, kun je niet zeggen dat het levensgevaarlijk is. Eventing komt bijna alleen maar in kwaad daglicht in het nieuws. Als er een paard verongelukt o.i.d. weet iedereen het, maar als er een cross helemaal foutloos is verlopen zonder ongelukken enz. hoor je niemand. Laatst is er in Sneek een dressuurruiter omgekomen. Nou levensgevaarlijk hoor! Die dressuur! Verward Ongegronde argumenten hebben we niets aan.

Kom eens een aantal mooie SGW's bekijken. Beleef het. SGW is de mooiste, en veelzijdigste dicipline die er is. Op alle onderdelen wordt beoordeeld, je moet alles laten zien wat je in huis hebt. De samenwerking tussen mens en paard in de eventing, dat moet je zien, voelen, daar moet je bij zijn, dat kan niet vanaf een filmpje of een foto.

Mijn paard heeft ontzettend veel plezier in haar werk. (Eventing) En een verschrikkelijke hekel aan dressuur, waarom zou ik haar t plezier afnemen. Zij wil het voor me, anders zou ze het niet doen. Ik ga mijn paard haar plezier niet afnemen, omdat 'mensen vinden dat het zielig is om mijn paard over een boomstam in een zogenaamd "diep ravijn met gigantisch diepe plas water" te laten springen.'

Ieder zijn eigen favoriet. Maar je paard kent zijn eigen grenzen, en als je een beetje verstand in je hoofd hebt zitten weet jij ook je eigen grenzen, en die van je paard. Dus dan is het niet onverantwoord.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:32

Wil er niet eindeloos over discussieren, maar er zijn grenzen. En ik geloof er niets van dat het hier "slechts om incidenten" gaat.
Ik heb maar 1 wens bij wat dan ook waarbij dieren worden gebruikt. (slachten, sport etc.) En dat is dat een dier niet lijdt. Het is wel duidelijk dat dat in deze voorbeelden al ver over die grens gaat, zelfs al betreft het incidenten...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:47

@ trennie: ben je wel eens bij een SGW wedstrijd of training geweest? Dan kun je zelf zien dat het hier IDD om incidenten gaat Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:47

nogmaals, dezelfde vraag aan jou. Wat vind jij een onaanvaardbaar risico? Nu roep je alleen wat, maar dat levert geen discussie op. Overigens ben jij ook van harte welkom in Wanroy morgen, je woont iig al in de goede provincie.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:52

Wellicht is het een ideetje (kleintje maar ...) om het grootste deel van de voorgaande 450 berichten ook eens door te nemen. Ik had in ieder geval het beeld dat de bijdragen leidden tot een eerlijkere en genunaceerdere kijk op de risisco's van eventing en tot openheid in de discussie. Dat zijn twee verworvenheden die ik de moeite van het behouden waard vind. Groeten, Paul

Edit: en aansluitend bij Lielle: niet alleen wat je een "onaanvaardbaar" risico vindt, maar ook waarom.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 04:11

Ik wil het wel wat nader toelichten. Maar ik wil er ook vast bij zeggen dat wij het niet eens zullen worden. Als eerste heb ik heel veel weerstand tegen de vaste hindernissen. Bij springen liggen de balken los, hoef ik denk ik niet nader toe te lichten waarom dat is...
Ten 2e moeten de ruiters de teugels vast blijven houden bij een val, anders is de wedstrijd voor hen voorbij. Dus vooral uit alle macht die teugels vast houden, want een beetje extra druk in de mond kan geen kwaad. En dan druk ik me zacht uit, zie fimpje.
Ten 3e zie je dat sommige ruiters, iig in het filmpje, gewoon niet fatsoenlijk kunnen rijden. Te fanatiek in te krap genomen wendingen, niet uitkomen in de afzet, etc. Het zijn wel de fouten van de ruiter, niet de tekortkomingen van het paard waar het aan ligt. En dat heeft dan direct vaak heftigere gevolgen, terwijl dat gewoon een stuk ingedamd kan worden. Het zou al een hele verbetering zijn als de hindernissen los zouden zijn en men de teugels los mag laten.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 04:14

Paul_H schreef:
Wellicht is het een ideetje (kleintje maar ...) om het grootste deel van de voorgaande 450 berichten ook eens door te nemen. Ik had in ieder geval het beeld dat de bijdragen leidden tot een eerlijkere en genunaceerdere kijk op de risisco's van eventing en tot openheid in de discussie. Dat zijn twee verworvenheden die ik de moeite van het behouden waard vind. Groeten, Paul

Edit: en aansluitend bij Lielle: niet alleen wat je een "onaanvaardbaar" risico vindt, maar ook waarom.

In het opzicht van toelichten / onderbouwen van mijn mening, heb je gelijk. In het opzicht van genuanceerder kijken, vind ik dat ik net zo veel of net zo weinig nuance in mijn mening mag leggen als ik wil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:10

dat mag, maar de vraag is of je dan nog iets kunt bereiken in een discussie. Weet je trouwens waarom de balken vast liggen? Er is een paar pagina's hiervoor al heel wat op toegelicht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:39

Met springen van losse hindernissen gebeuren ook ongelukken die bij vaste hindernissen niet kunnen gebeuren. Kijk naar Tello; die werd gespietst op een staander.
Ander voorbeeld: Mijn M-paard pakte in de barrage een balk mee op een oxer en de staander viel om. Paard landde met het achterbeen langs de staander en heel de kogel lag open. Dat zou in een cross nooit gekund hebben. Bij dezelfde sprong in een cross zou alleen de boomstam aangetikt zijn; paard veegde ahw de hindernis om maar toucheerde niet heel hard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:48

Trennie, hoezo moeten de ruiters de teugels vast blijven houden bij een val?

Vaste hindernissen zijn vaak veiliger voor een paard dan losse hindernissen, geen balken/staanders die tussen de benen kunnen komen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:41

En waarom de balken los liggen met srpingen? Omdat het doel van het springen is, foutloos over de hindernissen te komen. Als een balk valt, krijg je strafpunten. Dat is de sport. Niet omdat dit nu eenmaal veiliger is.

En heb je een springruiter wel eens zijn paard expres los zien laten na een val. Die houden ook gewoon hun teugels vast hoor.
De meeste mensen trouwens.

Zoals al vaker gezegd, misschien moet je eens kijken bij een SGW, dan kun je tenminste een eerlijk oordelen. Nu oordeel je op basis van 1 filmpje.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:58

Zodra ik er naast lig heb ik geen enkel contact meer met mijn paard hoor. Ik laat onmiddellijk mijn teugels los zodra ik door heb dat ik val. En het vasthouden van de meeste mensen zal zijn voor de angst dat het paard er vandoor gaat. En in een SGW mag je 1x vallen, dus teugel loslaten geeft geen uitsluiting. (Basissport iig.)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:07

Jolienn schreef:
Zodra ik er naast lig heb ik geen enkel contact meer met mijn paard hoor. Ik laat onmiddellijk mijn teugels los zodra ik door heb dat ik val. En het vasthouden van de meeste mensen zal zijn voor de angst dat het paard er vandoor gaat. En in een SGW mag je 1x vallen, dus teugel loslaten geeft geen uitsluiting. (Basissport iig.)

Die reflex heb ik dus niet. Mij is altijd geleerd: "wat je vast hebt moet je vasthouden" Dat komt voort uit met geflipte koeien aan een touw lopen. Zolang je vasthoudt heb je de kans om de controle te herwinnen.

Geheel off-topic: een heel lastige reflex als je wilt leren waterskiën. Clown

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:28

Anne_GTI schreef:
Jolienn schreef:

Die reflex heb ik dus niet. Mij is altijd geleerd: "wat je vast hebt moet je vasthouden" Dat komt voort uit met geflipte koeien aan een touw lopen. Zolang je vasthoudt heb je de kans om de controle te herwinnen.

Geheel off-topic: een heel lastige reflex als je wilt leren waterskiën. Clown

Een van de dingen die mijn instructrice altijd benadrukt is juist het loslaten als je valt. Zelf heeft ze ooit wel vastgehouden, en heeft daarbij haar schouder lelijk geblesseerd. Een paar weken terug viel een paard met ruiter en al in onze les. Ze hield de teugels vast, en lag met haar been onder het paard. Paard stond niet op (dacht ff dat ie dood was Bloos ), bleek dus te zijn omdat ze de teugels vasthield. Toen de instructrice deze had losgemaakt uit de handen van de ruiter, stond het paard gelukkig op en beiden hadden niets ernstigs. Toen hebben we nog maar eens op het hart gedrukt gekregen om altijd los te laten Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:38

Ik laat mijn Pony altijd los, omdat ik m gewoon niet kan vasthouden, ben bang dat ik m dan hard in zn mond ruk.
Maar Bonny blijft eigenlijk altijd bij mij of ze gaat gras eten... Nagelbijten / Gniffelen

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:45

ik denk zelf persoonlijk dat de teugel vasthouden gewoon een reflex van de hersenen is die je niet (altijd) onder controle kunt hebben..
volgens mij als je de teugel loslaat dan ben je bewust bezig met vallen omdat je weet dat het kan gebeuren, door diverse omstandigheden (jong paard, luid lawaai enz)
en daardoor al enkele seconden bezig bent met erop te proberen blijven zitten en dan toch moet laten gaan....dan laat ik en volgens mij ieder ander de teugel ook los...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:59

Ik heb 1 keer de teugels vastgehouden, ging op mijn buik de hele bak door achter mijn pony aan. Ik laat ze nu los, paard komt eigenlijk altijd terug als ik der roep.

Maar teugels vasthouden heeft imo niets te maken met het onderwerp.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:36

Volgens iemand hierboven is dat een van dé redenen da ze eventing niet vind kunnen Knipoog

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:54

Laura24 schreef:
Volgens iemand hierboven is dat een van dé redenen da ze eventing niet vind kunnen Knipoog

Aan de reacties hier in het topic te zien is dat niet specifiek iets voor eventing dus kan het eigenlijk geen goed argument tegen eventing zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:16

Trennie schreef:
Ik wil het wel wat nader toelichten. Maar ik wil er ook vast bij zeggen dat wij het niet eens zullen worden. Als eerste heb ik heel veel weerstand tegen de vaste hindernissen. Bij springen liggen de balken los, hoef ik denk ik niet nader toe te lichten waarom dat is...

Graag dus juist wel, IMO zijn losliggende balken een enorm risico, ik heb graag dat ze vast zitten in de cross.

Citaat:
Ten 2e moeten de ruiters de teugels vast blijven houden bij een val, anders is de wedstrijd voor hen voorbij. Dus vooral uit alle macht die teugels vast houden, want een beetje extra druk in de mond kan geen kwaad. En dan druk ik me zacht uit, zie fimpje.

Daar is al genoeg op gereageerd. Als je het hebt over een afsprong, moet je ook even wat pagina's terug lezen; als je het over een gewone val hebt, is dat dus geen argument voor of tegen sgw, alleen tegen eraf vallen.

Citaat:
Ten 3e zie je dat sommige ruiters, iig in het filmpje, gewoon niet fatsoenlijk kunnen rijden. Te fanatiek in te krap genomen wendingen, niet uitkomen in de afzet, etc. Het zijn wel de fouten van de ruiter, niet de tekortkomingen van het paard waar het aan ligt. En dat heeft dan direct vaak heftigere gevolgen, terwijl dat gewoon een stuk ingedamd kan worden.

waarop baseer je dat eerste? Ik moet zeggen dat ik het tamelijk arrogant vind om te zeggen dat een ruiter als Mark Todd of Alice Lozeman niet kan paard rijden. Van wat ik ervan gezien heb op de grote wedstrijden waar ik ben geweest (Burghley, Luhmuhlen, WK) kun die 10 keer meer sturen dan ik ooit zou hopen te kunnen. Dit zijn nogal wat kort door de bocht conclusies en ik vraag me ook af of dat alleen op basis van een filmpje is of dat je ook wat praktijkvoorbeelden hebt gezien.

Citaat:
Het zou al een hele verbetering zijn als de hindernissen los zouden zijn en men de teugels los mag laten.

Eerste dus zeer zeker niet, tweede mag gerust. Voor de volledigheid, een val van ruiter en paard betekent direct uitsluiting, bij een val van de ruiter mag je verder rijden, en daar zit geen tijdslimiet aan Knipoog