Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paul_H schreef:Wellicht is het een ideetje (kleintje maar ...) om het grootste deel van de voorgaande 450 berichten ook eens door te nemen. Ik had in ieder geval het beeld dat de bijdragen leidden tot een eerlijkere en genunaceerdere kijk op de risisco's van eventing en tot openheid in de discussie. Dat zijn twee verworvenheden die ik de moeite van het behouden waard vind. Groeten, Paul
Edit: en aansluitend bij Lielle: niet alleen wat je een "onaanvaardbaar" risico vindt, maar ook waarom.
Jolienn schreef:Zodra ik er naast lig heb ik geen enkel contact meer met mijn paard hoor. Ik laat onmiddellijk mijn teugels los zodra ik door heb dat ik val. En het vasthouden van de meeste mensen zal zijn voor de angst dat het paard er vandoor gaat. En in een SGW mag je 1x vallen, dus teugel loslaten geeft geen uitsluiting. (Basissport iig.)
Anne_GTI schreef:Jolienn schreef:Zodra ik er naast lig heb ik geen enkel contact meer met mijn paard hoor. Ik laat onmiddellijk mijn teugels los zodra ik door heb dat ik val. En het vasthouden van de meeste mensen zal zijn voor de angst dat het paard er vandoor gaat. En in een SGW mag je 1x vallen, dus teugel loslaten geeft geen uitsluiting. (Basissport iig.)
Die reflex heb ik dus niet. Mij is altijd geleerd: "wat je vast hebt moet je vasthouden" Dat komt voort uit met geflipte koeien aan een touw lopen. Zolang je vasthoudt heb je de kans om de controle te herwinnen.
Geheel off-topic: een heel lastige reflex als je wilt leren waterskiën.
Laura24 schreef:Volgens iemand hierboven is dat een van dé redenen da ze eventing niet vind kunnen
Trennie schreef:Ik wil het wel wat nader toelichten. Maar ik wil er ook vast bij zeggen dat wij het niet eens zullen worden. Als eerste heb ik heel veel weerstand tegen de vaste hindernissen. Bij springen liggen de balken los, hoef ik denk ik niet nader toe te lichten waarom dat is...
Citaat:Ten 2e moeten de ruiters de teugels vast blijven houden bij een val, anders is de wedstrijd voor hen voorbij. Dus vooral uit alle macht die teugels vast houden, want een beetje extra druk in de mond kan geen kwaad. En dan druk ik me zacht uit, zie fimpje.
Citaat:Ten 3e zie je dat sommige ruiters, iig in het filmpje, gewoon niet fatsoenlijk kunnen rijden. Te fanatiek in te krap genomen wendingen, niet uitkomen in de afzet, etc. Het zijn wel de fouten van de ruiter, niet de tekortkomingen van het paard waar het aan ligt. En dat heeft dan direct vaak heftigere gevolgen, terwijl dat gewoon een stuk ingedamd kan worden.
Citaat:Het zou al een hele verbetering zijn als de hindernissen los zouden zijn en men de teugels los mag laten.