[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefanter

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:44

Heerlijk, Caro. Zo heb ik er ook ooit eentje gehad, was een plezier om mee te werken en bij eventuele problemen kwam ik er steeds snel weer uit!

Met lange teugel stappen is er echt geen probleem, dus dat lukt makkelijk :-). Ik probeer te stoppen als ik het gevoel heb dat ze langs beide kanten niet meer aarzelt op mijn hulpen, dus als ik been geef moet ze voorwaarts. Als ze dat voor de drie gangen doet dan ben ik tevreden, maar dat lukt meestal pas na een kwartier of langer, eerste probeert ze er teveel over 'na te denken'. Ik denk dat het inderdaad goed is wat vaker piste werk te doen, dat kan ik daarna weer afbouwen naar meer wandelen als ze in de piste wat gehoorzamer is :-). Verder doe ik het net zo als jou! Ze is alleen pas onder het zadel van september, en dat wil ook alleen maar zeggen: wandelen, eerst met een paard voor haar, later alleen. Dus het is pas nu dat ik echt vraag om in de piste iets te doen als ik het mij zo bedenk, misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben dus... :o

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:24

Olifanter: hij wordt pas half april 4 :) Hij is inderdaad best fors en sterk maar ook nog wel slap en slungelig. Maar dat is niet gek natuurlijk. Hij is nog maar zo kort zadelmak.

Ik zou er in jouw geval ook voor kiezen om vaker maar korter te rijden. Inderdaad, zodra het goed gaat belonen en uitstappen. Wel vervelend dat ze nu zo stout is. Kan me voorstellen dat je daar wat ongeduldig van wordt als het met die andere paarden allemaal zoveel gemakkelijker ging.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:32

Klopt hoor, ik besef dat ik geduld moet hebben! Ik ben geen opgever en geen schrikkepiet en uiteindelijk heb ik ook de wat moeilijkere paarden er door gekregen op termijn. Goede begeleiding zoeken eenmaal we door het ergste door zijn is denk ik de beste oplossing! (en laatste 2x was ze trouwens wel weer braaf op het draaien van haar oren na, eigenlijk heeft ze maar 2x stom gedaan dus misschien moet ik niet te snel panikeren :-) ).
Ik ga jullie alleszins wat beter op de hoogte houden terug en wat meer meelezen, ik vind het prachtig te zien en lezen hoe paarden op deze leeftijd eigenlijk progressie maken en bijleren!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:42

Hoi Olifanter,

Ik zou ook kiezen voor vaker en kort, en stoppen wanneer ze het goed heeft gedaan.

Ik heb ook zo een, die in begin van de training nog al van het uitproberen was, nog als ze bepaalde oefeningen moet doen die moeilijk zijn voor haar spieren dan laat ze even merken dat ze daar geen zin in heeft. Bij haar werkt dan been en voorwaarts houden, Dan als ze het goed heeft gedaan gelijk belonen.

Waar ik ook achter kwam, omdat ze wel een pittige snelle dame is met aardig veel energie. Is ze ook op zoek hoe ze dit moet gebruiken tijdens het rijden, hier in probeer ik haar consequent in te sturen waar ze heen moet. Bij haar helpt dit door goed aan been te houden, van achter naar voren en voren de ruimte te geven maar wel met contact. Als eenmaal door heeft dat ze deze energie kan in zetten in haar lichaam waar nodig is, dan is ze helemaal in haar element en gefocust op mij dan loopt ze als een trein. Ik heb er wel vanaf begin goeie begeleiding bij, ik was maar een creatieve ruiter. Met zo'n paard met veelbloed, moest ik wel weten wat ik deed. Ik merkte meteen in begin als ik dit alleen ga doen, kan het nog wel eens gevaarlijk worden dan gaat zo'n paard met je aan de haal.

Maar zo te lezen, heb jij aardig al wat kennis op gebouwd en meer ervaring dan mij. Je geeft het al aan, geduld hebben. Herkenbaar soms best lastig...

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:58

Hé Neesa,
echt fijn zo die ervaringen te lezen! Met contact en van achter naar voren is inderdaad waar het vaak om gaat geloof ik. Veel paarden kan je zo overtuigen zich te geven, en hoe meer je eraan gaat foefelen aan de voorkant hoe erger met zo'n bloedpaardje...

Ondertussen is gisteren avond mijn zadelmaakster gekomen. Het zadel waar ik eerst mee reed was te klein en schoof altijd naar voren naar haar schouders toe. Een ander zadeltje past wel, maar haar conclusie was eigenlijk toch: niet rijden... Omdat ze nu zo overbouwd is (ze lijkt een beetje uit een voorhand en een achterhand te bestaan in plaats van uit één geheel), druk ik met gelijk welk zadel op een verkeerde plaats op haar rug. Stom van mij om dat zelf niet te zien natuurlijk, maar als je altijd zo 'dicht' bij een paard staat ontgaat je dat wel eens... Ik heb alleszins beslist haar even de tijd te geven (dan toch, enkele weken of een maand of twee) om toch te groeien en bij te trekken, en haar in tussentijd te blijven werken aan de longe en aan de hand. Ik hoop dat ze goed groeit dan, en dat ik dan terug wat afstand kan nemen van het rijden.. Hopelijk heb ik nu nog niet teveel 'kwaad' gedaan. Gelukkig heb ik ook examens nu, dat zorgt voor wat welgekomen afleiding :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:42

Dat vind ik niet stom hoor. Wel "fijn" dat het aan het zadel ligt. Daar is iets aan te doen. Wij hebben het hier ook gehad. Dochter had een gloednieuw Stübben springzadel gekocht. Ik heb in de loop der jaren best wat kijk op zadels gekregen en beoordeel al heel erg lang zelf of het zadel goed ligt.

Dit zadel met een zadelpasser gekocht, voor het eerst in mijn paardenloopbaan. Maar ja, jong paard (Daimler), die moest eerst dressuurmatig doorgereden worden en zo werd er weinig gesprongen. Af en toe een wedstrijd maar dan ben je ook geen uren aan het rijden.
Nu had ze paard mee naar school en daar wordt er twee keer per week intenstief springles gegeven en Daimler, die nooit bokt, begon te bokken in galop, daarbij altijd naar rechts uitslaand.

Het was me in de zomer al opgevallen dat mijn dochter scheef zat op dat zadel terwijl ze nooit scheef zit op andere zadels. Op school hebben ze iemand die veel verstand heeft van zadels en die zag dat het zadel scheef was. En ja, nu viel het ons ook opeens op. Was niet een beetje scheef, de kussens scheelden een paar centimeter. Paard had dus groot gelijk dat hij begon te bokken. Zadel is scheef uit de fabriek gekomen. Nu is het weer recht gemaakt en in de kerstvakantie komt de zadelmaker kijken of het nu goed ligt.

Jee, lang verhaal geworden :o

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:02

Oliefanter, het is niet stom. Je hebt nu toch de juiste stappen gezet!

Ik ben ook van het zadel juist aanpassen aan het paard, ik heb mijn zadel meteen aan haar laten aanpassen. Het is wel altijd een flinke koste plaatje, maar dan kan ik in ieder geval uitsluiten als het paard gek doet dat het niet door het zadel komt, omdat die niet passend is.

Percy, nee hoor geen lang verhaal ;) vind het wel leuk om jullie ervaringen te lezen

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:14

Het is goed om waakzaam te zijn voor die dingen he, al vind ik het soms moeilijk om te beslissen wanneer je daarin overdrijft... Het kan niet altijd aan het zadel, hoofstel oid liggen en dan ligt het vaak aan jezelf, je rijden en je africhting. Maar ja, wanneer maak je die beslissing? Alles uitsluiten is goed maar je kan daar uiteindelijk héél ver in gaan (met foto's, uitgebreide veearts onderzoeken etc). Zeker bij een jong paard vind ik dat niet evident. Als je een paard hebt dat altijd braaf is en dan zijn gedrag omslaat vind ik dat iets anders (zoals bij Daimler dan), dan heb je grote kans dat er iets echt mis is. Gaat voor een groot stuk terug op ervaring (zoals bij jou, Percy) en gevoel. Ik heb ook vaak mensen in mijn omgeving die dit of dat beweren (die bedoelen dat meestal wel goed) maar dat het dan ingaat tegen mijn gevoel. Wat doe je dan? Moeilijk!!

Ik ben blij dat ik alleszins nu wel verder ben gaan zoeken.
Ze ziet er trouwens op het moment zo uit:
http://img203.imageshack.us/img203/250/gfut.jpg

In de zomer zag ze er eigenlijk veel minder puppy uit dan nu!

Neesa: hoe vaak laat je je zadel dan terug checken? Op je gevoel of als je problemen merkt? Mijn ervaring is dat paarden echt ENORM veranderen die eerste jaren, soms op een paar maanden tijd... Balen dat daar inderdaad vaak een enorme kost aan verbonden is hé

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:00

Ze ziet er goed uit Olifanter maar inderdaad nog wel een puppy.

Over dat zadelgedoe heb ik laatst nog uitgebreid gepraat met mijn zadelmaker. Tegenwoordig gooien mensen de schuld wel erg snel op het zadel. En soms ligt het aan de rijstijl of heeft het paard ergens anders last van en soms is paard gewoon stout.

Zij had eens een klant die haar maar terug bleef laten komen omdat het zadel niet goed zou liggen maar volgens zadelmaker lag het zadel prima. Later zijn ze dan toch verder gaan kijken en is het paard volledig afgekeurd. Niets mis met het zadel dus.
Beroepsruiters kunnen ook niet voor elk paard een apart zadel hebben, die hebben vaak een zadel wat op de meeste paarden goed ligt en daar moeten de paarden het maar mee doen. Anders is het ook niet te betalen.

Ik stam nog uit de tijd dat zadelpassers, ostheopaten, fysiotherapeuten etc. er helemaal niet waren. Je vroeg raad aan een oude rot in het vak als je het zelf niet wist en als het paard wat mankeerde kwam de dierenarts. Soms verbaas ik me wel eens over het legertje "hulpverleners" rondom de paarden. Het het ook nogal eens meegemaakt dat ze elkaar volkomen tegenspreken.

Waakzaam zijn is goed en als een paard iets heeft is het mooi dat er dat soort beroepen bestaan maar niet allemaal zijn ze kwalitatief even goed merk ik.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:01

Daar ben ik het ook wel mee eens, dat rijtechnische heel veel mee te verhelpen is. Dat inderdaad mensen te snel naar bepaalde hulpmiddelen of externe hulp grijpen. Een goeie rijinstructeur die veel ervaring en inzicht heeft van paard en mens, zouden vele ruiters kunnen helpen om problemen uit te sluiten.

Emy gaf steeds een bokje, als ik haar vroeg om links aan te galopperen. Mijn rijinstructeur had het hier in wel juist het was geen medische oorzaak. Ik belemmerde haar met me zit, waardoor ze niet precies wist wat ik nou precies van haar vroeg. Nu is daar niets meer van te merken. Zij zegt: als je rijtechnische goed rijd incombinatie dat je paard goed aan voelt, dat je dan zelf de fysio kunt zijn. Denk dat ze daar wel een punt heeft. Ze zij er ook wel bij stel dat het bokken door mijn verbetering en goeie oefeningen niet weg ging dat er wel iemand daar naar moets gaan kijken.

Mijn zadel had eerst op een haflinger gezetten, ja dat heeft een andere bouw dan een kwpn dat was zeker niet oke geweest.

Oliefanter ze ziet er goed uit, ik denk bij een jong paard dat je zadel vaker aangepast moet worden ivb bespiering. Mijn zadelmaker wou dat ik toen binnen een half jaar terug kwam. Ik denk dat je het per paard moet bekijken hoe de bespiering vorm geeft.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:43

Iedereen de beste wensen!!!

Dat 2014 ons en de paardjes veel moois mag brengen

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:28

Ja gelukkig en sportief 2014 gewenst!
Hier door omstandigheden de laatste drie weken maar 1 keer kunnen rijden en er hierbij hard afgevallen...eindstand dat ik nu al een week met een gekneusde onderrug zit. Ga morgen maar weer een poging doen om erop te stappen, kijken of dat lukt.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:44

Van mij ook een geweldig 2014 gewenst met veel succes, een goede gezondheid voor jullie en de paarden en vooral volop genieten!!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:56

Ook van mij, een sportief, gezond en gelukkig 2014!

Rianne: jeetje wat vervelend van je val, hoop dat het morgen mee valt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:10

Hey meiden!
Ik heb vorig jaar gezegd dat mijn cross debuut nog op zich laat wachten doordat ik zwanger was.
Helaas ben ik een maand geleden bevallen van onze zoon Sam. Hij was pas 18 weken oud dus heeft het niet gered.
Ik hoop afleiding te gaan vinden in het rijden, en hoop in april te kunnen starten in de cross. Dus toch een debuut voor ons dit jaar.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:53

Hoo Madelein, wat een vreselijk nieuws... Veel sterkte gewenst, hopelijk kan je alle afleiding die je nodig hebt vinden bij je paardje...

Is je rit al achter de rug, Rianne? Anders veel succes gewenst!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:41

Madelein wat vreselijk, heel veel sterkte gewenst :(:) :(:)

Oliefanter ja heb het overleefd haha! Ging opzich nog best goed na drie weken niks doen. Had vooral met lichtrijden nog wel last van mn rug maar het was te doen. Vanavond weer ruiterfit dus hopelijk heeft zij wat oefeningen die ik kan doen nu. En nu weer lekker verder trainen. Hopelijk heb ik m voor de kring weer fijn aan het lopen :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:16

Madelein wat erg. :(:) :(:)
Gelukkig ging het goed Rianne

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:31

Ach jee Madelein, gecondoleerd met je zoon. Wat een naar bericht. Hoop dat je afleiding kan vinden in het paardrijden.

Gelukkig gaat het weer beter met je rug Rianne.

Ik heb twee weken terug een half uurtje op een Haflinger rondgestapt maar nu is het weer helemaal mis met mijn knieën. Vraag me af of ik ooit nog wel kan rijden. Gelukkig kan ik genieten van de sport door mijn dochter.

Vandaag is de nieuwe voor het eerst mee naar de Mosten geweest. Bijrijdster op Daimler en samen op pad door het dorp. Dat ging best goed alleen kan hij behoorlijk brullen als hij andere paarden ziet :D

Hij heeft zijn allereerste crosshindernisjes gesprongen, uiteraard wel laag.

Afbeelding

Voor iedereen een mooi 2014!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:01

Zo wat heftig Madeleine! Ik begrijp dat je je gedachten ergens anders op wilt richten. En hopelijk rij je een leuke eerste cross in het voorjaar.

Afbeelding
Schimpie (4 jaar) had gister weer een gekke bui in de wei. Misschien dat mijn tekeningen haar op idee brengen om fatsoenlijke sprongen te gaan maken... ;)

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:37

Madeleine: wat een heftig nieuws, gecondoleerd. Ik kan me het ook helemaal voorstellen dat het rijden nu juiste afleiding is, hoop dat het je de gedachten op een ander spoor zal geven. Sterkte!

Rianne: fijn dat je geen last van je rug had, na het rijden.

Percy: vervelend dat je nog last hebt van je Knie, wat is de reden dat je last van hebt meniscus? fijn dat je van je dochter kunt genieten. Je kunt er eingelijk ook niet om heen, knappe dochter met knappe paarden :P

Uk_eef: leuke foto!

Morgen ga ik bij een kennis springen, zin in! Vandaag dressuur les gehad, weer veel geleerd. En de paarden konden eindelijk weer naar de Wei, ze waren helemaal happy. We hebben de weide niet naast de deur, we moeten met ze klein stukje door het dorp, met al dat geknal was het niet verantwoord. Ze hebben wel iedere dag buiten gestaan in de rijbak, moet ook wel met mijn paard. Die heeft anders energie voor 10.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:02

Mooie foto en een werkelijk prachtige hindernis UK_eef :D

Fijn dat ze weer de wei op kunnen Neesa. Hier was met de jaarwisseling ook best wat geknal. Vooral de zwarte werd daar zenuwachtig van. Ben benieuwd hoe het springen morgen gaat!

Mijn knieën zijn een wat lastig verhaal. Had daar vaker wat last van maar nooit erg. Vorig jaar kon ik opeens niet meer op mijn rechterbeen staan. Bleek ik een fractuur te hebben, een gescheurde meniscus en kraakbeenletsel. Volgens de orthopeed was de enige optie een kunstknie. Daar vind ik mezelf dus nog echt te jong voor. Eigenlijk ging het op den duur weer beter en is het bijna een jaar goed gegaan. Nu begon de knie weer wat te vervelen maar ik dacht dat paardrijden geen kwaad kon. Zeker niet op een Haflinger. Helaas, knie werd twee keer zo dik. Daarom heb ik die ontlast maar toen ging links opeens mis. Heb eerste kerstdag zelfs op de spoed gezeten omdat de pijn niet te doen was. Nu heb ik twee zere knieën. Zeker weten of het door het paardrijden komt weet ik niet. Wel weet ik dat ik zo absoluut niet op een paard kan stappen.

Op mijn eigen paard kan ik al helemaal niet, die is te groot en te breed en er zit toch aardig wat pit in ondanks dat het een Tinker is. Nu was een Haflinger ook al een probleem. Vraag me daarom af of ik niet de beslissing moet nemen om helemaal te stoppen met rijden i.p.v. het elke keer weer te proberen. Als ik dan in Mechelen springruiters zie springen die even oud of zelfs ouder zijn dan ik ben word ik spontaan een beetje jaloers ;) Heeft niets met crosstoppers te maken natuurlijk.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:28

@ madelein pfff heftig. Sterkte! Paarden zijn dan een goede afleiding.
@ Percy vervelend van je knieën. Heb je al eens geprobeerd met een brace of deels in te tapen?

Ik ben vanmorgen voor de 2e keer met paardlief op oefenparcours geweest. Er stonden veel kijkerige sprongen in. Heb 2 rondjes BB en 1 BB/B gedaan. 1e rondje moet niemand maar even kijken. Dat gaat half galop/ half draf gepaard met maffe sprongen. Daarna goed gesprongen en in totaal 1 balk eraf gegooid. Voorzichtig is zij wel. Nu de controle nog maar dat ligt voor een groot deel aan mij. Als ik geen afstand zie los ik het teveel naar voren op. Binnenkort maar eens BB en B gaan starten :D

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:19

Percy leuk paard. Wat balen van je knie zeg! :(

UK_eef haha wat een leuk paard heb je ook!

Neesa hoe ging je springles?

Caro: Wat goed, heb je een filmpje? :)

Gisteren ruiterfit gehad (volg zo'n cursus). Ze vond het niet gek dat ik vastliep...hele onderrug zat vast door die val dus even kijken of ik er voor volgende week nog terecht kan dat ze het weer even losmaakt.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:30

Nee geen filmpje. Moeders heeft een supersimpele camera maar weet nog steeds niet hoe het werkt. Na 4 sec heeft zij weer ergens op gedrukt zodat hij stopte maar volgens haar heeft zij het niet gedaan. Erg balen want dit is al de Derde keer of zo