[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:00

Lene: oei jammer van poown ;( Is hij al oud? Heeft hij daar al lang last van? Wel goed dat hij niet afgeschreven is en je er mits wat aanpassingen toch nog mee kan rijden.

Katharina: paarden zijn mijn hobby, niet per sé die van mijn man... Ik bedoel, de paarden staan nu thuis en dat vindt hij super, omdat hij graag in het groen en de rust woont en hij ziet de paarden graag en geeft met plezier eten of mest de stal uit, en hij gaat ook wel graag eens mee op eventing, maar hij rijdt zelf niet (meer) en heeft dus ook geen behoefte om elke week mee op wedstrijd te gaan, waar ik uiteraard ook begrip voor heb. Maar ik heb wel een dochter van 2 die dus wel mee kan gaan, maar dan moet mijn man mee. En ik vind ook, dat kind kiest er nu niet voor om alle weken een ganse dag (eventings zijn dan al weekends) mee te 'tjollen' dus dat vind ik niet eerlijk tov mijn gezin. Mocht de dochter binnen enkele jaren ook paardrijden, zou dat alweer een andere situatie zijn, maar ik vind niet dat ik nu kan 'eisen' thuis dat iedereen maar bij wijze van spreken zich elk weekend naar mij voegt.

En aangezien ik nu maar 1 wedstrijdpaard heb, kan het simpelweg niet om eventing te combineren met de 8 tornooien die 'verplicht' zijn, dan is mijn paard opgebrandt halverwege het seizoen.
Mij aansluiten maar dan toch anderen het werk laten doen, dat komt dan in conflict met mijn rechtvaardigheidsgevoel ;) Als ik mij voor iets engageer wil ik het goed doen, of niet. Anders voel ik mij maar een profiteur... En daarbij, dat lukt dan misschien 1 jaar, maar het jaar erop willen ze je misschien al niet meer als lid.

Ik wacht nog wel even het antwoord van die andere clubs af, 1 van die andere is een vrijetijdsvereniging, geen wedstrijdclub, dus mss zit daar ook een verschil?

Wbt je cross, ik wil je geen schrik aanjagen, maar een vriendin van mij had hetzelfde voor, en haar paard is tegen een boom gelopen in de cross, simpelweg niet meer te controleren... Zij is overgeschakeld op een ander bit en heeft veel geoefend op die controle, op wandeling een lange galop en dan veel schakelen en paard leren terugkomen. Ze is er 2 jaar mee bezig geweest en nu gaat het prima. Op crosstraining had ze trouwens geen probleem, omdat je dan maar enkele hindernissen na elkaar doet en meestal aan 'trainingstempo', zij had pas problemen als ze over een langere afstand crosstempo moest lopen.

Varekaj: zo een hoger lidgeld als je niet (veel) kan helpen vind ik bv een heel goede oplossing. Dan profiteer je niet van een ander zijn werk, maar ben je toch lid... En we hadden hier enkele pagina's terug nog de 'discussie' over het jureren, in de club waar ik geïnformeerd heb, kan in principe dus iedereen jureren als je kundig genoeg bent, maar ja, tussen rijden, jureren en lesgeven zit allemaal een groot verschil hé.
Vandaar ook dat ik het wedstrijdniveau op LRV lager inschat dan VLP, er is imo gewoon te weinig kennis/opleiding om dit goed te doen. En dan blijf ik erbij, ik betaal liever meer voor kwaliteit dan minder voor kwantiteit.
Wel lief trouwens dat je met je beperkte megabytes toch onze berichtjes leest en beantwoordt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:07

Er is iets van een 24Gig beschikbaar. Ik heb sowieso internet nodig voor schoolwerk, maar de zware bestanden bewaar ik voor thuis. Die links schrijf ik op, ik lees de artikels online en zoek ze thuis dan wel weer op om te downloaden als back-up voor mijn eindwerk.
Overdag zit ik niet altijd thuis :+ Meestal kan je gratis op wifi als je ergens iets gaat eten, dan lees ik tussendoor even bij als vriend naar toilet is.
En heel af en toe raak ik op het (onbeveiligde) netwerk van de buren :))

Momenteel gebruiken vriend en collega veel minder internet in huis nu het bij hen aan boord eindelijk vlot werkt. Mijn vriend heeft vorige maand erg veel verbruik gehad om dagelijks te kunnen skypen, meestal gesprekken tussen 30 minuten en een paar uur. Kletst veel makkelijker dan eeuwige mail.

madelene

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:26

katharinaa...ik had 2 jaar geleden precies hetzelfde, paard was niet meer te controleren.
Ik ben toen overgestapt naar een pelham bit en met de cross en springinstructeur heel veel controle oefeningen gedaan, maar ik geef hem voor de wedstrijd nu nog steeds naar gelang hoe hij aanvoelt, stressless van primevall.
begin ik 5-6 dagen van te voren mee, en dat werkt prima! ze worden er niet suf of niet meer attent van, maar wel eens stuk rustiger in het hoofd.
alsof die stressjas van hun afvalt...het is duur in aanschaf, maar het valt altijd te proberen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:18

Heel erg bedankt voor jullie adviezen en ervaringen! Dat kan ik zeker apprecieren!
Ik moet zeggen, op spring- en dressuurtraining heb ik alle controle die ik maar kan hebben. Ik rij met een simpel dubbel gebroken bitje. Ook als hij verschiet van iets ofzo is hij altijd te controleren. Eerder wat geblaas en wat vertragen, springt amper een halve meter weg, gaat nooit met me lopen. Toen hij nog jonger was (hij is nu nog maar 7), werd hij af en toe wat te enthousiast tijdens het springen. Ik neem bijna iedere week springles en dat gaat prima. We doen veel oefeningen op controle. Op wedstrijd durft hij soms nog wat te enthousiast worden, maar dat is deze zomer heel erg gebeterd, ik rij hem nu echt (bijna) rond hoe ik het wil. Hij laat mij echt beslissen wat hij moet doen en is goed afwachtend geworden maar kijkt wel mee. Anders zou ik het niet aandrurven om M te springen. De fouten die we nu maken, komen dus ook vooral van mij (en af en toe nog door zijn enthousiasme). Ik ben heel blij met wat een progressie we het voorbije jaar gemaakt hebben.
Vorig jaar met de crossen heb ik hier eigenlijk ook geen problemen mee gehad. Was altijd mooi terug te nemen of vooruit te rijden. Even aanmoedigen was tempo iets omhoog, terug nemen tempo naar beneden en dat bleef mooi constant. Enkel wel af en toe naar de sprong toe trekken. Daarom dat ik ook zo verschoten was, dit was mijn paard niet. Ik ga dus nog niet direct beginnen met er een ander bit aan te hangen of supplementen te geven. Hij kan wel stressie zijn (of enthousiast?), maar normaal vertrouwd hij wél op mij, ik voel mij met hem echt altijd een 'team' (dit heb ik veel minder met mijn ander paard). En dat heeft me het meeste schrik aan gejaagd, het feit dat hij nu precies was vergeten dat ik er ook nog was en al het heft in eigen handen nam. Ik ben aan de ene kant een beetje bang voor zondag, maar ook wel erg benieuwd hoe het gaat gaan. Ik denk dat ik gewoon in een rustig handgalopje ga starten. Als hij ervan door gaat ga ik in draf. Als hij dan braaf is evt terug een rustige galop. Of vinden jullie dat geen goed idee?

Ja dat kan ik helemaal begrijpen Antonius!! Al die tornooien rijden in combinatie met crossen op een zomer zijn zeker en vast niet te doen! En dat je niet wil aansluiten om dan naar je gevoel te weinig bij te dragen, vind ik wel heel eerlijk van jou :) . Wij hebben ook een lid, dat eigenlijk nooit komt opdagen bij 'activiteiten' (jureren gaat ze wel af en toe doen). In de zomer op tornooi zie ik haar wel altijd plots als ik de startcoupons vast heb, de rest van de dag zie ik haar ook niet. Ze komt ook niet naar trainingen en lessen, dus ze 'profiteert' eigenlijk ook helemaal niet van de club. Ze maakt ook nooit gebruik van onze faciliteiten. Het enige waarvoor ze bij LRV is aangesloten is om goedkoop wedstrijden te rijden denk ik. En daar heeft ook niemand problemen mee. Het zou natuurlijk wel minder mooi zijn als ze wel kwam profiteren van de gratis lessen, maar er nooit iets voor terug deed. Dus misschien kan je ook zo'n club vinden als je wil he. Zodat je als je wil, wel eens een LRV wedstrijd kan meerijden, maar er geen nadelen van kan ondervinden.
Mijn man komt ook niet zo vaak mee op wedstrijd. ALs het in de buurt is, komt hij wel af en toe kijken op de moment dat ik moet rijden. Dus zo'n hele zomer mee op tornooi gaan met de kinderen, zou voor hem ook niet te leuk zijn hoor. Daarom dat we ook nog niet weten of we kinderen willen. Dan zou er wel het een en t ander moeten veranderen in ons leven. We leven nu nogal veel 'naast' mekaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:38

Het is even goed top van jouw kant uit dat je het durft bespreken en niet gewoon meldt "cross viel tegen". Ik heb altijd veel waardering voor ruiters die durven aangeven dat het wel eens minder gaat, dat er wel eens een probleem opduikt en daarbij dan openstaan voor advies van anderen. Al ben ik nog (lang) zo ver niet, ik leer er ook van bij. Wanneer ik op gras een stuk galop vraag en het is lang en rechtuit, dan durft er hier eentje zijn gas open zetten. Bij het springen wordt hij wel eens te enthousiast. De tips hier filter ik er uit en hou ze in mijn achterhoofd.

Het is hier snertweer (regen/gieten en kouder) en ik heb absoluut geen zin in schoolwerk :+

Qua planning toernooien mag ik niet klagen. Meestal valt het allemaal te combineren met de hobby van mijn vriend: ik overdag wedstrijd, hij 's avonds of dag nadien. Ik kan dan altijd met hem mee, hij komt zelden bij mij kijken. Tenzij het springen is, dan kan ik hem vlotter porren als supporter maar dressuur vindt hij niks. Dat is aankomen vlak voor de proef, eentje drinken erna en weer weg.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:19

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:46

lijkt me strak plan katharinaa, rustig aan doen...je kunt altijd nog voor andere opties kiezen +:)+ eerst rustig uitpluizen wat er eventueel aan de hand kan zijn.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:43

Oud niet echt Antonius (13 in 2016, op voorwaarde dat zijn papier klopt ;) ) maar is in zijn jonge jaren wel zeer intensief belast geweest bij de vorige eigenaren, lees: jong zadelmak gemaakt, onregelmatig werken, wekelijks jumping, krachtproeven… op zich is er op de foto's weinig tot niets te zien. Kwam voor de eerste keer naar boven ongeveer anderhalf jaar geleden. Toen behandeld geweest. Dierenarts verwachte toen dat ik begin 2015 opnieuw zou moeten terugkomen maar dit is dus eigenlijk al "boven verwachting goed". Sowieso zei hij zei dat er met goed management eigenlijk geen probleem is qua springen/cross etc. Wel altijd goed opwarmen natuurlijk, spieren onderhouden, dressuur goed bijhouden. Hij heeft ook echt tot een week of twee/drie geleden gewoon echt goed gelopen, dus ben er nog "vrij" gerust in. Volgens hem worden veel echte sportpaarden gewoon zelfs preventief "onderhouden" voor een dergelijk kwaaltje, maar dat vind ik dan ook al weer vergaand.

Ik zit momenteel ook in het buitenland Varekaj (Madrid) ;) (en ook hier was het vandaag maar miezerig weer, al kwam 's avonds wel de zon er terug door). Ook een combi doctoraatsthesis afwerken/congres/toch nog iets van de omgeving zien.

Problemen met controle heb ik met mijn huidige pownybeest niet, behalve dus als hij ergens een pijntje heeft. Dan kan hij heel "hupserig" en kijkerig worden. Maar nooit oncontroleerbaar. Metteen grijpen naar een zwaarder bit lijkt mij idd een beetje symptoombestrijding. Misschien inderdaad gewoon eens dit weekend rustig aan rijden en zien wat dat geeft? Was de bodem ms onstabiel vorig weekend? Sommige paarden kunnen daar ook wel eens onzeker/loperig van worden. Verder heb ik verder niet echt een idee wat het kan zijn, als hij verder wel gewoon dresuurmatig en in het springen goed aan de hulpen is zoals je zegt. Rijd je anders ook vaak eens gewoon in het bos/open veld? Vind het zoals Varekaj zegt wel tof dat je er gewoon open over bent en open staat voor adviezen :) . Ik krijg vaak het gevoel dat er een soort "taboe" op rust om te zeggen dat het eens minder goed gaat (rijtechnisch of medisch)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:44

zijn er hier mensen met ervaring met ice vibe boots?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:35

Bedankt. Het plan is inderdaad om dus rustig aan te doen zondag, dan zien we wel weer verder. Tijd om nog eens te gaan crosstrainen heb ik deze week niet kunnen vrijmaken jammer genoeg. Ik heb in de week op een open weide gaan rijden, gewoon dressuurmatig En meneer heeft geen ontsnappingspogingen gedaan. Misschien toch eens vaker doen. Springles vandaag ging niet zo heel goed, maar ik denk dat dat ook wel aan mezelf lag.

Mijn zus heeft Ice Vibe boots en gebruikt ze iedere keer na het rijden. Ze heeft ze denk ik al een jaar of 3 en ze heeft 1x nieuwe vrieselementen gekocht omdat er daar een gaatje in zat. Ze zijn handig in gebruik enzo. Haar paard lijkt er ook van te genieten als ze aan zijn. Ze had regelmatig last van ontstekingen van distaal check ligament. Laatste tijd gaat het goed, maar ik kan niet zeggen dat dat zonder die Ice Vibt boots niet zo zou zijn natuurlijk.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:43

ah oke :) Mijn paard heeft gallen aan haar voorbenen. Kheb gelezen dat de trilling goed zou zijn voor de doorbloeding. Maar ik heb hier geen ervaring mee. vandaar mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:41

Ik heb daar ooit eens een topic over gezien hier op bokt en zag toch relatief veel goede reacties.

Omdat het voor de lrv moet, en omdat je blijkbaar in België geen vlp-dressuur meer mag starten in bruin tenue (kleurcodes zijn teruggezet naar zwart, marine en donkergrijs zoals vroeger) ben ik op zoek naar een goede cap. Ik had ooit een zwarte uvex en nu dus een bruine. Op zich heel tevreden over, maar ik had de indruk dat de zwarte indertijd toch redelijk ging verbleken en eerder een grijze waas kreeg. Niet abnormaal aangezien ik 90% van de tijd (of zelfs meer) buiten rij...

Ik zou mijn bruine nu willen houden voor training en springen sowieso (en eventueel crossen later). Maar omdat ik toch iets verder wil kijken dan Uvex alleen, zou ik graag willen weten wat door jullie nog als aangenaam wordt ervaren.

Heb een klein, smal hoofd, dat maakt het absoluut niet makkelijker...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:51

ik heb een samshield en zou onmiddellijk opnieuw 1 kopen moest hij kapot zijn!
Ik had vaak het probleem dat mijn cap niet vast stond, naar beneden zakte ongeacht de juiste maat en ongeacht welk merk. Vroeger had ik ook altijd last van een rode streep op mijn voorhoofd en erg zweten. Nu met die samshield ik zet hem op en hij staat, hij beweegt niet ,zweet ook niet overmatig erin en heb nooit geen rode streep meer. Ze zijn prijzig maar ik vindt ze wel top :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:02

Daarom ben ik dus ook zo blij met mijn uvex :j Charles Owen vind ik ook bijzonder mooie caps, maar geen idee of ik daarmee een wandelende paddestoel lijk :') Van CO weet ik wel dat ze ivm cross niet alleen aan de europese norm voldoen maar ook aan die van het UK + er zit een soort van antibacteriële stof in ofzoiets?
Vriendin heeft onlangs bij de zaak waar ze werkt oude lamicels moeten "vernietigen" omdat die niet meer geschikt waren voor verkoop door krassen, verkleuringen van winkellicht etc. Ze schrok zich rot dat ze met amper moeite zo'n helm in frut van elkaar kreeg, en de voorklep bleek amper vast te hangen met tape. Dan liever iets met wat meer "zekerheid" dat mijn hoofd goed beschermd wordt. Als dat wil zeggen dat ik daarvoor in een duurder segment moet zoeken, dan doe ik dat met plezier.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:19

Persoonlijk vindt ik CO niet zo mooi. bij de meeste mensen vindt ik dat ze inderdaad uitzien als een paddenstoel hoofd :) maar dat is natuurlijk elk zijn mening :) die zullen waarschijnlijk ook super goed zitten maar persoonlijk vindt ik ze niet mooi op het hoofd zitten :)

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:43

Veel gebabbel hier!

Katrien zo voos dat Io Vivat er zo een beetje zijn eigen ritje van maakte... Denk idd veel trainen daar waar plaats is en elke pas proberen controleren dit weekend. Het is natuurlijk wel plots een stuk frisser en hij had lang niet gecrosst ook hé... Ik duim voor een beter gevoel dit weekend!

Madelene super dat je zo'n goed gevoel had over jullie eerste L cross, is toch niet nix!

Pp en Daaph veel plezier en succes in Lion d'Angers dit weekend! *jaloers*, zou ook wel willen gaan kijken, maar beetje ver om 'even' op en neer te gaan ;),

Versta je wel Antonius, denk dat er niet veel clubs zijn die content zijn met 'minder' engagement... Da's natuurlijk ook een beetje de spirit van lrv. Voor mij hoeft dat ook niet. Als ik op wedstrijd ga, is dat ook gewoon om mijn proef te rijden. Op cross ist wel tof als er wat volk is om mee te buurten, maar idd, daar kruipt al zo veel tijd in, dat de andere weekends mss wel eens wat anders mag gedaan worden...

Ziet er niet slecht uit Hanne! De soepelheid zal nog wel terugkomen en dan zal je houding nog een stuk beter worden ook denk ik.

Ai, Pieter toch niet helemaal in form. Maar goede zorgen als ik t zo lees, krijg je m wel terug op de rails mee...

Weekend Veluwe was echt zalig! Een echte aanrader! Verkeer op vrijdag was wel de hel, en dat met twee merries achter mijnen auto die mekaar liefst levend willen opvreten... Was blij toen ik daar arriveerde! Maar echt droomlocatie! Superleuk huisje met stallen, paddocks en een weide die er beter bijlag dan mijn weide thuis ;), en de omgeving... Wauw! Zaterdag bosrit van goed 6u gedaan met stopplaats waar paarden op de wei konden. Zondag 3,5u op de heide rondgedoold... En supermooi weer gehad ook!
Was wel heel jammer voor vriendin die nu niet meekon, maar zij is ad beterhand gelukkig (kunnen we nig een keertje gaan ;)).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:52

Als je Lion wilt volgen. Op de site is een livestream.

Content vn dressuurproef maar helaas geen punten gekregen. Maar cross is wel bepalend genoeg.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:37

daaphh...veel succes in je cross!! *\o/*

evelyntje...klinkt geweldig, waar hebben jullie overnacht? ik wil ook zo graag nog eens naar de Veluwe, lijkt me geweldig. en ben inderdaad nog steeds na aan het genieten :o :D

Antonius wij moeten op de vereniging ook wel veel meehelpen, maar ze weten ook dat ik een groot bedrijf heb waar het voornamelijk in de weekenden druk is en ik moet werken.
Het kost me soms al genoeg "bloed, zweet en tranen" om op wedstrijd te kunnen gaan.
Dus laten we hopen op wederzijds begrip qua tak van sport en wedstrijden.

Hanne, denk dat het een kwestie van tijd en veel oefenen is, en dan komt het zeker goed :j

Varekaj, heb je al eens op de antares site gekeken voor een cap...duur...maar GE-WEL-DIG! :wow:
als ik weer een nieuwe cap moet hebben, ga ik voor zo eentje.. ik ben gelukkig in oktober jarig, en als ik dan verjaardagsgeld, en kerstgeld bij mekaar spaar kom ik een heel eind in de richting..

mila_furie, ik ga 1x de week na de buitenrit altijd het laatste stuk over de weg terug (+/- 600mtr), mijn paard had toen ik hem kocht ook een beetje "zompige" benen, niet mooi strak, maar door 1 tot 2x per week over het harde te lopen is het een stuk verbeterd..misschien het proberen waard?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:35

madelene: ik ga vaak wandelen en dan is het inderdaad beter :) mss moet ik telkens na het in de piste rijden toch nog even de straat op :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:48

Tussendoor beetje op de livestream van lion aan het volgen,wel leuk om eens te kijken!

Daaphh idd niet veel punten, scoort normaal gezien toch altijd goed onder de 50? Heb je een filmpje?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:01

Net J. oris gezien, was toch wel zwaar teleurstellend vond ik :o paard liep geen 5m nageeflijk. Hoe die halverwege kan staan begrijp ik niet.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:26

Ik heb een video, zal hem aan de gene die willen sturen als ik terug ben.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:18

Oei dat is jammer! Van V. incent ook gelezen blijkbaar dat hij met Idith een supergoede proef (de beste zelfs volgens V.) had gereden en dat de punten toch teleurstellend waren...

Ik ben ook benieuwd naar filmpje! Te laat gezien dat er livestream was. ;)

Morgen ga ik normaal naar de zee met de paarden, wordt leuk! :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:05

Ik wil die wel graag zien daaphh! Vond J.oris echt zwaar overgewaardeerd. Van de rest heb ik niet veel gezien, was allemaal tussen het kuisen en koken door :D

Veel plezier Hanne!

PP jouw team te reden? Had S ook geen 7 jr? Heb die gelijk niet zien staan in de startlijst?

De Veluwe klonk goed Evelyn! Zo lang wandelen is echter niets voor mijn lijf, na anderhalf uur ben ik overal gebroken...

Ik vind de cap van shamshield echt geweldig mooi!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:28

PP groomde voor F. B. als ik die instagramfoto moet geloven? Van Big B. En zalig weer in Lion precies! Hier grijs. :p geniet er nog van! De cross ziet er prachtig uit!

Dankje Antonius, tzal gezellige boel zijn met 5 paarden op de camion en 2 in de vanne. :P