[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:57

Jammer PP, hoopte echt dat deze cross voor jou eens vlot zou gaan. Misschien jaartje rust en alleen dressuur en springen en later nog eens bekijken? Of ben je het helemaal beu?

Ivm voer: aveve komt bij lannoo vandaan. Mijn stalbaas werkt daar, dus als iemand info wil over vergelijkingen kan ik eens polsen. Ikzelf voer Icaro de energy mix van aveve. Zwaar voer voor een recreatie paard dat af en toe wedstrijd loopt, maar hier doet hij het eigenlijk het beste op. Hij krijgt het wel in kleine hoeveelheid, hooguit 1,5 kg/dag als het echt wat zwaardere weken zijn. En ander voer mikt hij letterlijk 3/4 uit zijn eetbak :+ Fibermix of Light mix van aveve is voor Tibor eens die in het werk komt en de shets krijgen sporadisch ook een handje. En verder hooi, hooi en nog eens hooi.

Ik ben vanmorgen aangekomen in Kroatië :) weer valt beetje tegen maar alvast warmer dan bij ons.

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:25

Shuddy nog steeds zomervachtje. :+ 'k zou die echr nooit moeten scheren! En goed ook want ik zie hem veel te fel worden in zn nakie. :+

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:13

Een leerrijke cross dus in Anzegem! Fijn Mila_furridat je toch een goed gevoel afsluit!

Jammer PP! Ik zag een foto op insta.. Hoop dat het niet van je rondje was!

Hoe is het afgelopen met je veulen Anthobiys?

Qua voer geef ik havens, gewoon onderhoudsvoer. Krijgen niet zoveel voer eigenlijk.. Wordt gemengd met zemelen zodat ze toch iets hebben. Staan 24u op wei en hebben ook hooi.

Veel plezier in Kroatië!

Hier niets bijzonders. Donderdag nog een stage voor Lion en dan is het zover. Kan er alleen in het openbaar niet zoveel over zeggen ivm school... If you know what i mean hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:40

Heb me aangemeld bij de lrv trouwens, oa voor cross. Ben benieuwd of ik toegelaten word.

En daaphh, politie en paarden... zwijg me ervan. Ook ooit gehad dat de hengst met een leeftijdsgenoot uit de weide was losgelaten (doorgeknipt slot). Politie wist van niks. Tot we ze per toeval vonden, iets verderop. Naast een weide met stamboom Arabische Volbloed merries. Zowel de eigenaar als wij waren stomverbaasd. Hij had niks gemerkt omdat het hek helemaal aan de andere kant van het erf zat. En hij had normaal zijn dekhengst op dat stuk. Politie verklaarde toen dat het alleen hun taak is om de paarden veilig van de weg te krijgen.
Intussen hebben ze bij ons in de regio al een paar jaar een speciale brigade voor dit soort dingen. Die hebben chiplezer en altijd een DA standby indien nodig.

Al gaat hun communicatie ook niet bepaald netjes... maar beter dan niets.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:15

Normaal word je wel toegelaten bij de lrv he? alle bij ons maken ze daar nooit zo een probleem van.

Haha ja Politie en paarden... We hebben al bij al geluk gehad!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:44

Hallo allemaal!

Het nationaal is goed meegevallen, ondanks een verloren hoefijzer dat er maar net op tijd weer onder stond en een kleine inrijring met 5 man en bomen in. Was dus toch nog best wel gestresst geworden. Vriendin die me kwam helpen inrijden kwam er echt pas last minute aan, maar die heeft me dan wel nog kunnen helpen. Proef ging goed, behalve het afgroeten. Hij aarzelde met zijn achterheen bij te zetten, dus gaf nog een tikje met m'n rechterbeen en hij viel helemaal naar links, voeten bijna gekruist en hoofd vloog de lucht in. Verder best content en de jury toch ook wel. Geëindigd met een mooie 6de plaats!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mila, goed dat je tevreden bent van je cross! Een fijn gevoel is altijd het belangrijkste!
Jammer PP dat het bij jou niet wilde lukken.

Ik geef een goedkope basisvoeding. Komt van Roossens denk ik. Staat op DB horse dood, schoten. Eigenlijk gewoon content van. Zelfs ons oude paard staat nog steeds op deze voeding.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:53

Varekaj welke LRV-crossen wil je meerijden?

Wij gaan zaterdag naar Merksplas. Ben eens benieuwd naar m'n uren. Maar vooral naar de form en de goesting van mijn paard. Met al dat dressuren (en werken en huis verbouwen) is er geen tijd geweest om te gaan crosstrainen. Dus hoop vooral dat hij het nog kent. En hoop deze week toch een keertje ergens een paar cross hindernissen te gaan nemen.

Io Vivat staat trouwens ook al echt met een dikke vacht! Zeer lastig om te gaan crossen. Volgens mij heb ik hem vorig jaar na 2 crossen geschoren omdat ik hem echt niet droog kreeg. Zal dit jaar ook weer moeten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:58

Bij ons is het een redelijk grote club, veel willen zich alleen aansluiten voor de goedkope lessen en verzekering. Terwijl ze weinig wedstrijdruiters hebben en volgens stalbaas daar dus eerder naar op zoek zijn. Denk dat ze daarin een selectie gaan maken.

Politie en paarden, daar kan je idd verhalen over schrijven. Die dieren brigade vond ik echt een goed idee, die hebben een eigen chiplezer, toegang tot de databanken, DA standby. Het kost wel een hoop als je de rekening krijgt achteraf, maar liever dat dan een dodelijk ongeval ofzo. En ze winnen een hoop tijd, dat is voor iedereen positief.

Katharinaa: ik weet nog niet welke crossen ik zou meedoen. Ga eerst kijken hoe de trainingen verlopen en wat ze op de club aangeven. Deze winter ga ik dressuur onderhouden en vooral springen bijschaven. Ik hoop dat de makkelijkste crossen op de planning mogen, en als het kan een stuk of 3, aangevuld met eventuele stages. Gaat het beter dan verwacht dan wil ik wel overwegen om er meer te doen. Maar eerst kijken hoe het loopt op training.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:44

Hallo, Kom even binnenvallen.
Maar ben even benieuwd naar jullie ervaringen met Kasterlee.
Zou daar dit najaar graag willen starten want het is maar 40 km van mij thuis vandaan. Ik woon vlak bij de Belgische grens.
Heb stiekem al even in jullie topic gezocht maar zie zo geen uitgebreide omschrijving.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:25

pol013 schreef:
Hallo, Kom even binnenvallen.
Maar ben even benieuwd naar jullie ervaringen met Kasterlee.
Zou daar dit najaar graag willen starten want het is maar 40 km van mij thuis vandaan. Ik woon vlak bij de Belgische grens.
Heb stiekem al even in jullie topic gezocht maar zie zo geen uitgebreide omschrijving.

Dag Polo,
Je bedoelt de LRVcross dan? Ik vind Kasterlee erg leuk. Veel afwisseling tussen bos, weide, maisveld, smalle paadjes, brede paadjes. Wel niet zo heel veel variatie in de sprongen denk ik, weinig smalletjes en combinatiesprongen. Ik had gewoon een gegoogled en een filmpje ervan gevonden.

https://m.youtube.com/watch?v=oUxvERankoA

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:31

Ik ben al in kasterlee geweest. Was wel een leuke cross. wel soms kleine wegjes.

Hier begint cas ookal goed in zijn vacht te staan. Icarus heb ik een deken op gelegd voor het wat tegen te houden tot Lion. Blits staat nooit heel dik en heeft nog zijn exeem deken op..Wanneer is nu een goed moment omdat af te nemen? want hij schuurt wel nog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:38

LRV denk ik ja. In November.
Handig dat filmpje. Zo te zien zandgrond. Dat moet natuurlijk ook bijna wel in die tijd van het jaar.
Hoe is de bodem bij het springen?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:39

Shuddy heeft hier gewoon een fleecegevoerd deken op. :) Als de temperaturen niet meer hoger worden dan 10°C dan 150gr. Flirten met vriespunt is 300 en als bijna constant vriezen is, ist al 450. Maar Shuddy heeft nog zomervacht, zo kort staat hij nog. :) Alleen is hij wat donkerder geworden. :P

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:05

pol013 schreef:
LRV denk ik ja. In November.
Handig dat filmpje. Zo te zien zandgrond. Dat moet natuurlijk ook bijna wel in die tijd van het jaar.
Hoe is de bodem bij het springen?

Volgens mij is springen in de piste. Maar ben hier niet zeker van. Dressuurringen liggen niet goed. Dat weet ik nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:14

Mijn dikste deken voor Icaro is een 250gr all weather outdoor en die gaat pas op als het ook overdag vriest :+ en die heeft ook amper wintervacht. Als het echt hard onder 0 gaat kan ik er wel nog een fleece gevoerd onderdeken onder leggen. Maar dit heb ik nog niet nodig gehad. Ze staan in buitenstallen op stro, volledig uit de wind. bij zulk weer krijgen ze onbeperkt hooi en dan voer ik ook 2x/dag lauwwarme slobber met bietenpulp. Nog nooit tekens van kou gezien.

Ik zou exzeem dekens nog oplaten. Aan onze stal loopt een beek en als ik zie wat voor narigheid daar nog rondvliegt... Bah bah bah. Mag de manen van tibs in een hanenkam knippen, die schuurt van ellende alles kapot.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:40

Tja Shuddy korte vacht en bij ieder graadje minder kilo's weg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:23

Dat valt hier nog mee, maar ik gebruik wel regelmatig een scheut olie over het voer. In eerste instantie vooral voor de vacht.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:30

Leuke foto's Katharina!! en zo mooi de staart gevlochten, dat kan ik niet :o

Varekaj: welke club ben je precies aangesloten. Ik zou op zich ook wel eens willen informeren bij ons in de buurt vooral om te horen of er goede lesgevers zitten, maar die verplichtingen schrikken mij echt af.

Kasterlee nog nooit gereden, te ver voor mij om op 1 dag te doen.

Hier enkel Fiona een ongevoerd regendeken. Zij wordt volgende maand toch geschoren dus die mag nu nog geen dikkere dekens ophebben. Overigens is het overdag 20° en 's nachts nog 15° dus als je nu iets dikker oplegt staan ze toch te zweten?
Ilona heeft nu al berenvachtje dus die zal ook wel warm genoeg hebben zonder deken :+ Nyona, mijn 2 jaarke, zal wel een winterdeken opkrijgen van zodra de °t nu begint te zakken. Zij mag een aantal keer mee naar vrijspringen dus die mag ook niet te dik in het haar komen.

Ons veulen doet het nu wel goed, we hebben geen poging gedaan hem te pakken, zou toch te laat geweest zijn om te naaien. Hij eet gelukkig goed zijn AB poeder op en volgens DA zal het hoogstens een litteken blijven. Maar ja, op schimmel valt dat toch niet op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:33

Bedankt voor de info! Heb de inschrijving de deur uit gedaan. Dit keer vergeet ik het hoofdstelnummer in ieder geval niet.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:06

canch ook een ongevoerd regendeken, nu eigenlijk zelf zonder want ze staat binnen momenteel en tis erg warm nu vindt ik. Ze heeft al een beginnend teddyvachtje.

Mooie foto's! Ziete r netjes uit en proficiat met het resultaat!

Gelukkig dat het met het veulentje beter gaat nu :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:17

Antonius: bij levade erpe-mere. Ik hoor heel veel goeds over w.illy vander.kelen als lesgever dressuur, maar die komt niet op verplaatsing. Je kan denk ik wel bij hem thuis les volgen, ook op 1 van zijn paarden maar daar weet ik geen details van. De bijrijder die ik had voor Tibor lest daar nu en die is echt enorm onder de indruk van de kwaliteit. Op de club zelf is er bij ons les van een Kevin weetnietmeerwie, die zelf minimaal Z+winst.

Wat ze verwachten hangt per club af. Ik Denk niet dat lessen verplicht is, de meeste wedstrijdruiters volgen nog privéles apart en als je niet op het eetfestijn wil helpen kan dat, maar je lidgeld is dan hoger. En als je jurycursus hebt gehad kan het dat ze je oproepen af en toe.
Jij start nu wel op hoger niveau, kan altijd dat ze daar dan rekening mee houden en dat er aanpassingen mogelijk zijn. Beste is de clubs in de buurt om info vragen en eventueel eens gaan kijken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:23

Varekaj: ik ken W.illy, dat past nu niet direct in mijn straatje :P
Eens jureren of eetfestijn tot daar aan toe, maar bij de meeste clubs moet je ook verplicht 6(?) of zelfs 8 tornooien rijden in het jaar, maar behalve de eventings rij ik quasi niets aan wedstrijden in de zomer, omdat ik die eventings al zwaar genoeg vindt, dat ik dan niet nog zoveel andere wedstrijden wil doen.
Maar goed, daarvoor kan ik idd wel eens informeren... Als de camion thuis staat, toch maar eens luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:30

Je kan je op verschillende manieren inschrijven, als wandelruiter, sympathisant, wedstrijdruiters... bij ons zit aan die laatste een tekort. Er is me niks gezegd over verplicht x aantal tornooien rijden of verplicht les volgen. Als de info klopt die ik gezien heb krijg je als lid jaarlijks 10 gratis wedstrijdbons die je kan aanvragen. Ik Denk dat als je aangeeft dat je je vooral op de eventing wil richten dat er wel iets bespreekbaar moet zijn? Viertal of achttal weet ik niet of het verplicht is maar die hebben al een goeie ploeg.

Ik ken willy zelf niet, nooit zien lesgeven ook. En met zijn dochter klikt het niet bepaald :P mijn lesgeefster is vroeger zelf Z geweest met haar hengst maar die zat/zit bij de club van Oosterzele. Daar blijf ik sowieso bij lessen. Haar aanpak werkt prima, ze kent zowel lrv als vlp en alles op tempo van het paard.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:57

Lrv clubs is echt per club heel anders.
Wij zitten er ook alleen bij voor de eventings. Moeten niet op tornooi en lessen zijn ook niet verplicht. Maar met onze club eijn jullie natuurlijk niets :P

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:00

Bedankt Antonius en PP! Niet zo moeilijk hoor, die staart vlechten, als ik je ooit eens in het echt tegenkom, zal ik het eens voordoen Antonius!
Gelukkig gaat het de goede kant op met je veulen!

Denk dat het meerijden op tornooien, helpen bij activiteiten en volgen van lessen echt van club tot club verschilt. Gewoon eens horen dus. Mijn club zou er niet blij mee zijn als ik in de zomer zou gaan eventings rijden ipv op tornooi te gaan (omdat ik ook altijd in het viertal moet rijden). Maar denk dat als je dat op voorhand aangeeft, dat dat in de meeste clubs geen probleem moet zijn. Wie niet waagt, niet wint.

Die lesgevers die jullie noemen ken ik niet. Ik neem ongeveer 1x per week springles prive (bij Herman van Den Broeck, meegedaan tijdens de Olympische spelen van 1984 ofzo). In de zomer hebben we dan 4-tal training op vrijdag, maar daar leren we eigenlijk niets mee bij, mijn paard doet dat niet graag en wordt er echt ambetant van. In de winter hebben we op vrijdag afwisselend springles en dressuurles met de club, in groepjes van 4 ongeveer.
Misschien moet ik nu we naar M1 gaan ook maar eens privé dressuurles gaan volgen.