Zo zie je maar weer, af en toe een stevige rengalop is helemaal niet verkeerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Apple schreef:Moniek, wat een leuk artikel.
Zo zie je maar weer, af en toe een stevige rengalop is helemaal niet verkeerd.
Apple schreef:Wat ik begrijp uit dat artikel is dat LSD werk eigenlijk helemaal niet zo prima is en dat je beter echte krachtexplosies kunt vragen van je paard. Daarnaast zo gevarieerd mogelijk trainen.
Ook dat de meeste beenbreuken niet zozeer het gevolg zijn van 1 moment, maar meer van herhaalde belasting waar het niet goed van kan herstellen.
Maw: als je de training dus zo goed mogelijk maakt dan is een cross geen probleem. Het is immers een kortdurende krachtsinspanning waar je door training naar toe kunt werken.
Moniek schreef:kunnen jullie mij even helpen zit even met een probleem is erg off topic maar gaat wel over pezen.
ik heb het verslag van mijn paard binne gekrgen maar natuurlijk in het engels en medisch engels is behoorlijk moeilijk.
there was also a mixed heterogenicity of the proximal suspensory ligament of the hind limb compared to the rigth,and a loss of the definition of the dorsal border of the legement.
wie snapt dit?
graag even helpen zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Moniek schreef:kunnen jullie mij even helpen zit even met een probleem is erg off topic maar gaat wel over pezen.
ik heb het verslag van mijn paard binne gekrgen maar natuurlijk in het engels en medisch engels is behoorlijk moeilijk.
there was also a mixed heterogenicity of the proximal suspensory ligament of the hind limb compared to the rigth,and a loss of the definition of the dorsal border of the legement.
wie snapt dit?
Miky0 schreef:Moniek schreef:kunnen jullie mij even helpen zit even met een probleem is erg off topic maar gaat wel over pezen.
wie snapt dit?
Vriend van me studeert Dierengeneeskunde en die heb ik het even gevraagt. check het nog wel even want het is een lakse aap maar als ie iets echt niet weet geeft hij niet zo snel antwoord:
Het proximale (dicht bij het lichaam) suspensoire ligament (deel van het gewricht) van het (dus linker) achterbeen ziet er anders uit dan die van de rechter. En stukje van het kenmerkende oppervlak van de dorsale rand van het ligament is volgens mij weg. Dus het klinkt dat het gewricht van het heupbeen beetje beschadigt is en daardoor niet zo goed vast zit. Kortweg het gewrichtsoppervlak van het linker achterbeen is niet zoals het hoort te zijn.
(en hij had ze boeken niet thuis liggen, maar op ze kamer in Utrecht)
Laura24 schreef:Moniek schreef:kunnen jullie mij even helpen zit even met een probleem is erg off topic maar gaat wel over pezen.
wie snapt dit?
Even een poging wagen, moment
edit: Er was ook een gemengde heterogeniteit van het proximale strek-ligament (gewrichtsband) van het achterbeen ten opzichte van rechts, en een verminderde afgrenzing aan de achterzijde van het ligament.
Dit is hoever ik ben gekomen, maar aangezien ik weinig weet van de anatomie van pezen etc kan ik niet controleren of dit klopt. Wel ben ik medisch onderlegd, dus ik ben redelijk zeker van mijn zaak
lottehorse schreef:Ik ben van mening dat het vaak wel meer om onze (ruiters) lol gaat dan om die van het paard. en nu moet iedereen eerlijk zijn! denk even bij je zelf na dingen die je met je paard doet. vind je paard die allemaal even leuk? Ik weet wel dat mijn paard lang niet alles even leuk vind. en ik denk dat als iedereen goed nadenkt dat zelf ook wel heeft.
maar ach.. dit is gevaarlijk maar er zijn zo veel dingen gevaarlijk met paarden. wat dacht je van buitenrijden?? lijkt heel onschuldig kunnen ook veel ongeluken in gebeuren. en dan neem ik iets totaal onschuldigs. dus het is niet meteen dat dit nu slecht is. want ik kan best wel wat leuke plaatjes opzoeken over paarden die vallen bij springen of bij de dresuur paarden met opengescheurde mondhoeken enz enz.
lottehorse schreef:Ik ben van mening dat het vaak wel meer om onze (ruiters) lol gaat dan om die van het paard. en nu moet iedereen eerlijk zijn! denk even bij je zelf na dingen die je met je paard doet. vind je paard die allemaal even leuk? Ik weet wel dat mijn paard lang niet alles even leuk vind. en ik denk dat als iedereen goed nadenkt dat zelf ook wel heeft.
maar ach.. dit is gevaarlijk maar er zijn zo veel dingen gevaarlijk met paarden. wat dacht je van buitenrijden?? lijkt heel onschuldig kunnen ook veel ongeluken in gebeuren. en dan neem ik iets totaal onschuldigs. dus het is niet meteen dat dit nu slecht is. want ik kan best wel wat leuke plaatjes opzoeken over paarden die vallen bij springen of bij de dresuur paarden met opengescheurde mondhoeken enz enz.
detour schreef:Hoi, boeiend artikel!![]()
Toch blijft het zich mbt de renpaarden erg beperken mbt pees-en botblessures, vanwege het voorkomen van longbursting en het zo goed mogelijk omgaan emt het spiermetabolisme worden renpaarden in eerste instantie in een rustige galop getraind en wordt de snelheid opgebouwd, wij trainden ze heuvelopwaarts; alles ging met beleid en structuur, juist ter voorkoming van blessures.
De breuken die ik met Volbloedpaarden meemaakte waren op stal en in de wei, geen sprake van botmoeheid en 1 vd dames had een intensieve carriere achter de rug.
Van de 40 Volbloeds die ik tegen kwam in training zijn er twee omgekomen, 1 op stal, 1 doordat het een sprong zeer lomp nam.
De pezen worden door wekenlang te stappen op het beton zeer hard en droog gemaakt (na afloop met koud water afspuiten), heb misschien twee blessures meegemaakt terwijl die paarden hoog in het werk stonden.
Mijn fysio vond de Volbloed met haar carriere harder beenwerk en betere blessures hebben dan menig sportpaard in NL (deze man doet oa de paarden van Raaijmakers...
Daarom kan ik me er maar deels in vinden. Maar ieder zijn ding uiteraard!