[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:42

:wave:

meld me ook weer.
Beetje veel pech gehad de laatste tijd. paar weken geleden de eerste binnenles meegereden met dressuurzadel. werd er ook een kruisje van 20 cm neergezet, dus ik dacht: doe ff mee.
geen goed idee, paard ging ontzettend ruig af, kon er niets aan zitten en dook er voorover af. er was niets aan de hand geweest als Epp daarbij niet op mn been was gaan staan :))

sommigen zullen de schitterende foto wel op facebook gezien hebben.
t gaat inmiddels iets beter, ik loop weer maar de zwelling zit vervelend aan de binnenkant van mn onderbeen.
gelukkig rijdt iemand Epp nu en dat doet ze fantastisch.

Jantine Hoiii :wave:
vond het zo erg toen ik 't hoorde van Undercover. ;(

haha Rianne, wat een mooie actie!

Yvetjes, welkom.

leuke foto Neesa!!

Zijn er nog mensen in bathmen? misschien even een mini-meeting plannen?

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:17

Irene, ik heb je foto's gezien. Dat had niets meer met bont en blauw te maken. Dat was pikzwart! Hoe is het nu met je? Zit je alweer te paard?
W.b Undercover, ik vind het ook nog steeds verschrikkelijk. Maar jij weet ook hoe dat is. Nes was ongeveer hetzelfde verhaal toch? Waar heb je hem nu staan?

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:18

Ohja, ik ben zondag in bathmen. Met zusje mee groomen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:24

ja.. je verhaal was helaas heel herkenbaar. ;(
het blijft lastig, telkens als je op een cross loopt denk je er nog aan.

nessy staat nog lekker bij mn ouders thuis. hij is erg goed te pas gelukkig!
wie weet zien we elkaar zondag ff, zou ik leuk vinden!!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:54

Welkom tientjeh :)
Auwwww Irene

Ik ben gister ook voor de eerste keer van mijn baby afgevallen, geen pijn gedaan gelukkig

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:49

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:08

Hallo irene :wave: zo dat was dan een beste klap.... Van geschrokken?
Ik zit dit weekend bij mijn moeder in Friesland helaas gaat niet lukken Bathmen.

Tiahastrona, niet bezeert? Leuke topic heb je geopend!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:25

Oei, dat klinkt pijnlijk Irene.

Wie is undercover? Ik heb denk ik iets gemist. Leuk Yvetjes en tientjeh. Eigenlijk ben ik hier een beetje een buitenbeentje want ik rij al lang geen cross meer maar ben de trouwe groom van mijn dochter ;) Jammer van je paard Tientjeh, blijft hij wel? Die van ons is ook een vos, die van jou is echt een mooierd!

Een fijne lesgever is inderdaad zo gemakkelijk nog niet te vinden. Mijn dochter krijgt nu dressuurles van de man die Karin Donckers ook dressuurmatig begeleid maar ze moet nog erg aan hem wennen omdat hij dingen net weer anders ziet dan zijzelf.

Morgen heeft [naam] cross in onze woonplaats, lekker dichtbij dus. Ze gaat B starten maar er stonden best pittige hindernissen bij. Degene die er altijd staan kent het paard wel maar ik ben benieuwd wat hij van een gedekte tafel gaat vinden :+

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:36

Hey iedereen.

Even niets latrn weten. Zat hier een beetje tegen.
Maar ondertussen heedt edita haar eerste b cross gelopen.
Over het heuvellandschap in vollezele. En dat deed ze super alles in 1 keer gesprongen
Was super trots op haar.

Morgen mag ze nog een keer nu in meer.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:41

Percy, Undercover is mijn paard, die is afgekeurd voor de sport. Het paardje uit mijn profiel.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:25

Mijn 4 jarige heeft vandaag haar eerste BB parcours gelopen. Die vond het heel spannend. Had 1 langsloper op de 1e van de dubbel die naar de uitgang stond en voor de rest niet in de buurt van het hout geweest. Nu veel oefenparcoursen rijden om te leren ontspannen.

Leuk om te lezen hoe het met jullie 4 jarigen gaat

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:05

Die van ons is stiekem inmiddels al 5 maar wel pas met 4 zadelmak gemaakt.

Weet niet wat er gebeurd is met je paard tientjeh maar wat zonde. Het is echt een prachtig paard.

Vroeger hield ik me nooit zo bezig met eventuele blessures die zouden kunnen ontstaan maar nu we Daimler hebben krijg ik er af en toe wel eens schrik van. Je investeert zoveel in zo'n paard en je hebt er zo veel verwachtingen van. Hij staat nog maar aan het begin maar het kan zomaar opeens afgelopen zijn. Dat is hard.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:03

En die van mij is stiekem 3 :o

Vind het leuk om van alles over iedereen zijn jonge beestjes te lezen. Ze doen het goed!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:39

Zo, dit topic was ver weggezakt. Kreeg zelfs een waarschuwing :D

Vanaf 1 januari voldoen we weer aan het vierjarige crosstoppers in spé want we hebben een nieuwe gekocht die volgend jaar vier wordt :)

Het is de hoop dat hij het goed gaat oppakken. Het is een, nu nog, driejarige hengst van 1.72m. Zijn vader is Gitano, dat is een zoon van Nabab de Reve. Zijn moeder is van Balder de Baussy.

Afbeelding

Hij gaat in januari eerst mee naar school want hij is nu nog super groen. Wel zadelmak maar daar houdt het ook mee op.

In de paasvakantie gaat hij weer naar huis en dan hopen we dat mijn dochter een paar crosstrainingen kan meepakken.

Ik ga er in elk geval niet op. Ben vandaag op een Haflinger gaan rijden maar zelfs daar kwam ik niet meer zonder krukje op en mijn lijf wil te paard niet meer wat ik wil.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:13

Leuk paard!

Mijn 4 jarige heeft ondertussen nu 4 officiële proeven en 3 winstpunten gelopen. De proef zonder was 176 en daar snapte ik niks van. Liep dat beter dan de proef met wp. Het gaat braaf rond maar het is wel hard werken. Voor mijn gevoel komt zij erg in tempo terug en haalt zij amper adem. Verder is zij gelukkig niet bang aangelegd. Loopt zo de ring door

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:29

:wave:
Dacht gister ook al, is stil hier.

Leuk paard Percy
Is toch netjes Caro

Met die van mij gaat t goed. Ben nu 2 x naar de vereniging geweest met de trailer om even te rijden, ze was erg wakker, maar braaf. Voor de zekerheid toch even slofje erom en bp aan.

Afbeelding

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:39

Ja hoor ben ook tevreden. Ik zoek expres ook nog eens wat moeilijkere locaties op onder het mom dan hebben we dat ook maar gehad. Voor de punten maakt het niet uit want mag tot m2 doorstarten

Knappe vos rij jij

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:56

Bedankt :D Dat is zeker een leuke vos. Fijn dat het bij jullie goed gaat. Braaf of vreemd terrein is wel heel prettig.

Daimler gaat binnenkort voor het eerst L1 starten. Moet nog even een wedstrijd uitzoeken. Omdat hij de helft van het jaar op school staat gaat het allemaal wat minder snel maar dat geeft niet.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:09

Hallo gezellig weer leven :wave:

Percy: prachtig paard hebben jullie daar straalt karakter uit, mooi om te zien.
Caro: nou best netjes hoor, jullie zijn lekker bezig.
Tiahstrona: ze oogt wat stabieler? fijn dat het goed gaat.

Bij ons gaat ook goed, momenteel veel dressuurmatig aan het trainen en om de twee weken steeds een dressuurles. Over 2 weken nemen we een springles bij een kennis die heeft thuis veel hindernissen staan waar we wat van kunnen leren, daar kijk ik wel naar uit.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:34

Hé daar, ik laat ook nog eens iets horen!
Prachtig paard heb je daar Percy, hij lijkt me al beresterk voor een 4j!
Die van jou is ook net, Tia!
Amai, Caro met zo'n jonkie meteen winst pakken, zeker op moeilijkere terreinen!

Ik heb de mijne nu goed zadelmak - ze is wel een echte merrie. Op wandeling super braaf, kijkt naar niets, neemt graag voortouw en loopt overal door, ook alleen.
In de piste daarentegen probeert ze uit, ze heeft één keer heel erg gestaakt en sloeg dan naar zweepje en been en andere paarden... Met ander zadel hoop ik dat dat terug betert en ondertussen heb ik haar er terug we wat door gekregen, maar ze heeft me er daarvoor wel eerst eens serieus afgebokt, paard met karakter dus! Ze is wel nog enorm aan het groeien merk ik momenteel, maar het is moeilijk te beslissen wanneer ik haar terug wat met rust laat. Ik zou graag eerst het probleem van staken en tegen mijn been aan plakken terug van de baan hebben voor ik haar weer stil zet, maar aan de andere kant vraag ik dan wel tamelijk 'veel'. Wat zouden jullie doen? Probleem is natuurlijk dat ze maar 3j en 4 maand is, nog echt een jonkie dus hé. Is blijkbaar de eerste keer ook dat ik eentje heb met zóveel karakter, moet dat nu juist mijn eigen zijn :o

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:24

Ik zou haar pas stil zetten (als je dat al doet nu, is toch niet lekker buiten staan nu) als ze braaf is.
Die van mij is ook tijdje stouter/riller geweest. ik moest haar toen van mijn instructeur een dag vaker rijden, en dan kort. Ik rijd (/longeer) haar 3 x in de week, deed toen 4 x en dan maar kwartier.
Nu heeft rijd ik 3 x in de week. De dag nadat ze 2 dagen vrij is geweest heeft ze ook altijd beetje praatjes aan t begin, dus als dat volgende week nog is mag ze weer 4 x in de week wat doen. Die van mij is wel groot, dus wil proberen nog niet te veel te rijden/werken.

Succes

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:37

Die van mij is eigenlijk nooit echt stout. Af en toe een bokje met linksom aangalopperen of wat loeren. Paard heeft wel karakter en laat wel merken als haar iets niet bevalt maar verder nooit wat gedaan

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:39

He Tia, bedankt voor de tips..

Ik zit zonder piste maar met wel een groot weiland. Ze komt dus elke dag als het droog is buiten en 's avonds vanaf het donker binnen. Ik werk haar nu 4 a 5 x id week, maar probeer elke keer wat anders te doen: wandelen (voornamelijk stappen op het harde), longeren (met losse bijzet of een keer over wat balkjes etc voor een half uur ongeveer) of rijden in een piste. Het enige wat minder gaat is dus het rijden in de piste (of op een stuk land hier wat verder). Aangezien de rest geen probleem is, wilde ik wat vaker piste werk doen om haar uit dat stoute te krijgen, maar daarbij merk ik wel dat het snel veel is wat ik doe (ook al vraag ik enkel overgangen en wat simpele wendingen, ze loopt daarbij niet met haar hoofd naar beneden om bokgevaar te voorkomen). Zou jij dan ook het piste werk wat uitbreiden en minder wandelen om haar eerst door de moelijke periode te krijgen? Ik vind het ook altijd moeilijk maar een kwartier te werken, uiteindelijk is dat de tijd die ik aan in- en uit-stappen spendeer of bedoel je dan met een kwartier alleen het werk daartussen?
Ergens les gaan volgen vind ik momenteel nog moeilijk. Als je ergens aankomt met een bepaald probleem is hier vaak de mentaliteit van te bruskeren en haar dan er door te slaan. Ik denk dat dat nog wat te vroeg is. Ze is stout maar ik vraag me af in welke mate het wat uittesten is, of ze echt een slecht karakter heeft of ze het echt niet begrijpt. Aangezien ze bij wandelen en longeren wel braaf is denk ik dat ze gewoon wat aan het uitvinden is hoe ze er onderuit kan komen (en ik geef toe, rondjes rijden in een piste, ik zou het er ook moeilijker mee hebben dan wandelen). Aan de andere kant heb ik met haar wel veelzijdige (eventing, maar ook dressuur) ambities dus moet ik een manier vinden om het én leuk te houden/maken voor haar én haar te overtuigen van te doen wat ik vraag zonder aarzelen...

Van het grote: ze is nu 1,67 ongeveer maar achterhand staat zeker een cm of 2/3 hoger. Ik vermoed dus dat ze nog een heel stuk zal bijtrekken. Maar dat kan volgens jou ook prima met een aantal keren per week licht werk of niet?

Caro: de 5 paarden die ik ervoor zadelmak maakte hadden hetzelfde, een keertje bokken met aangalopperen of een twijfelen enzo, maar niet op de manier als mijn paard nu doet. Wat doet ze dan als het haar niet bevalt? Momenteel draait die van mij enkel nog haar oren achteruit, daar kan ik mee leven :-)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:47

Dan wordt zij sterk en gaat zij wat versnellen. Is snel weer over. Dit is mijn makkelijkste paard ooit. Hiervoor had ik altijd lastige paarden die snel beledigd waren of heel sensibel waren. Dit is echt relaxed rijden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:51

Ik zou wat vaker in de piste rijden. Als het kan vragen of iemand je daar een keer komt les geven/helpen. Toen die van mij zo stout was kon ik niet een kwartier losstappen :D . Ik stapte dan minuut of 5 los (vaak hebben ze al buiten gestaan), reed dan kwartiertje, en ging uit stappen. Ik stopte echt als ze braaf was, dus links en rechtsom stap draf galop (dat ik rem, gas en "stuur" heb).

Die van mij is 1.75. Ik doe wat met haar op woensdag, vrijdag en zondag. Ik werk onregelmatig, werk om het weekend. Het weekend dat ik werk kom ik s avonds en longeer ik haar. De andere 5 dagen rijd ik, waarvan 1 buiten. Zo loopt ze 4 x in de 2 weken in de bak. Ik heb nu 2 keer onder de man gesprongen, ze is zadelmak vanaf eind mei/begin juni denk. Als ze zo ondeugend blijft als ze nu is ga ik een dag meer rijden, dat wordt dan de maandag. De ene zondag longeer ik dan, de andere ga ik naar buiten. Zo heeft ze toch afwisseling.
Ze gaat elke dag tussen 9 en 10 naar buiten, om een uur of 5 weer naar binnen.

De dagen dat ze vrij is doe ik niets met haar (behalve soms poesten ofzo, maar niet "trainen")