[SGW] Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:05

muts_marijke schreef:
ponyparadijs schreef:
Ik vindt het gewoon een prettig idee dat de zwelling en kreupelheid weg is.
Ik weet ook donders goed dat we er nog lang niet zijn! Maar ik vindt dit wel heel prettig!

Sorry hoor, ik bedoelde het goed ! ^)

Ho nee niet opnemen als of ik het niet waardeer Sorry als het zo over komt.
maar echt ik weet dat we voorlopig helemaal nog niets te juichen hebben. Want het is nog lang niet gedaan!!
Mijn excuus dat het zo over komt niet de bedoeling!!

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:07

Oke :) Ik kan me voorstellen hoor dat je er blij mee bent. Y;(

ponyparadijs

Re: Nabespreking oefencross en SGW Dijkgatsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:14

Thanks hoor. We gaan er nog niet vanuit dat het allemaal vlug gaat. Komend half jaar gaan we zo wie zo niet springen. Hopelijk mogen de de dressuur trainingen wel weer eerder oppakken.
DA zei dat we in 5-6 maanden weer op dit niveau zouden moeten kunnen zitten. En dat is topch best wel heel snel.
Scheelt misschien wel dat de pees niet beschadigd is. Maar alleen verrekt en gezwollen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:56

Ik heb n.a.v. mijn vraag aan de knhs een antwoord ontvangen en zal dat hier even delen:

Citaat:
Beste Evie,

Ik snap je klacht en vind het heel begrijpelijk dat dit inderdaad
belangrijk is om te weten wat er veranderd gaat worden aan de hindernis.
Ik ga dit doorgeven aan zowel de organisatie als de Technisch
Afgevaardigde die daar in de toekomst beter op moeten letten.

Met vriendelijke groet,

Gert Naber

Hoofd KNHS Sportontwikkeling
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Een kort maar duidelijk antwoord, ik hoop dat ze er volgend jaar ook echt wat mee doen, dat maakt onze sport voor iedereen leuker en overzichtelijker :) .

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:13

Fijn dat je snel antwoord hebt. Nu zien of er daadwerkelijk wat mee gebeurt.

Zit overigens wel met gekromde tenen: Bericht bevat een een dikke spelfout. :=
Kan gewoon niet voor hoge "pipo" van de KNHS.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:17

kijk ik er zo overheen? ik zie wat spatiedingetjes, maar geen enorme fouten. Maar mooi en helder antwoord :j

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:17

Top Evie! *\o/*
Fijn dat je het hier geplaatst hebt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:46

Lielle:Ik denk dat Sim veranderd bedoelt?
Was mij niet opgevallen totdat ik echt ging zoeken, vind het ook niet echt storend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:00

maar dat is correct, 'veranderd gaat worden' = voltooid deelwoord. vergelijk maar met 'aangepast gaat worden'

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:04

Idd Evie, maar geloof dat ik hier de blunder begaan heb. :oo Na Lielle opmerking ben ik terug gaan lezen en veranderd is in dit geval wel goed. * Sim gaat zich diep schamen en is taalpurist af nu * _-:(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:11

Maar veranderd is niet fout hoor, dat is voltooid toekomstige tijd, dus dan is veranderd inderdaad gewoon met een D. Alleen het woord gaat is niet helemaal lekker gekozen, dat is meer spreektaal en had eigenlijk een vervoeging van zullen moeten zijn. Verder ontbreekt de interpunctie inderdaad, maar echt grove fouten zijn het niet :n.
En hoge pipo of niet, die maken net zo goed taal en spelfouten helaas, je ziet het tegenwoordig steeds meer n.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

Zie mijn bericht hyppo. :D
Ik heb het schaamrood al op de kaken staan. :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

Oh, antwoord was ondertussen al gegeven zie ik, was mijn berichtje kwijt dus moest 'm nogmaals uittikken. Maarja, dilemma opgelost :').

En sim, FOEI! :')

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:14

hyppolyte schreef:
Oh, antwoord was ondertussen al gegeven zie ik, was mijn berichtje kwijt dus moest 'm nogmaals uittikken. Maarja, dilemma opgelost :').

En sim, FOEI! :')

^)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:15

Hahaha :') ~~}>

Je vroeg er zelf om :')

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:12

Ik heb de KNHS ook meteen geschreven om om duidelijkheid te vragen toen deze discussie begon. Net als Evie kreeg ik vandaag antwoord dat men aan de organisatie en de Technisch Afgevaardigde zal doorgeven dat die er beter op moeten letten dat de wijzigingen bij de hindernis worden aangegeven.
Daarnaast heb ik gevraagd of verhogen en verlagen als wijzigingen gezien worden. (i.m.o. logisch maar er was hier nog wat onbegrip over) Ja, natuurlijk is het verhogen of verlagen van een hindernis een wijziging.

gr_roos schreef:
Maar wat is duidelijk aangeven? Als er bij iedere hindernis briefjes hangen met de klasse en de maximale afmetingen dan schiet het ook niet op en hebben de briefjes ook geen zin. Er had bij de palisade een briefje kunnen achterste boom verdijnt voor de klasse B. Maar dan nog heb je ruiters die dat niet snappen.
...
Waar ik me in dit geval over verbaas is dat een M ruiter niet weet wat voor zijn klasse de maximale afmetingen voor een hindernis mogen zijn. Ik heb al 3 jaar niet meer gestart en als ik weer ga starten dan kijk ik dat zeker weer door. Ook toen ik mijn overstappen maakte keek ik naar wat er maximaal zou mogen staan. Daarnaast stond W'werf altijd bekend als simpelste cross van Nederland. Mensen die er al jaren komen ( zie bericht Bianca) zien de cross ieder jaar zwaarder worden. Als je dan ziet dat een cross voor het Z aan de maat staat, dan hou je er toch rekening mee dat het voor het M ook dik staat.

Ik heb even het regelement erbij gepakt en daar staat:
1)Wanneer door verschillende klassen over hetzelfde cross country parcours gereden wordt dienen daartoe aan te brengen wijzigingen aan de hindernissen op duidelijke wijze door middel van tekeningen bij de desbetreffende hindernissen aan de deelnemeres kenbaar te worden gemaakt.
Hele verhaal staat op pagina 10 onder C Afbakening van het parcours.

Dit kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. De palisade/oxer werd niet veranderd of zoals het in het regelement staat gewijzigd, alleen verlaagd en een briefje was dus niet nodig.

Ik zie het verlagen van een hindernis niet als een verandering/wijziging. Dat is een element weghalen. Dat het duidelijker is als het wel gebeurt, dat is weer iets anders.

De dingen die echt gewijzigd werden zijn wel vermeld. Verplaatsen van een boom, veranderen van hindernis, of het plaatsen van aanleuning.

Zie dat mijn link niet is geplaatst http://www.knhs.nl/objects/00012631.pdf

gr_roos schreef:
Noor als ik het regelement lees, zie link in mijn eerdere post, dan weet ik nog zo net niet of het plaatsen van een briefje verplicht is.
Je krijgt nu een te maken met meningen, bij mij is een verandering van een hindernis bv van kruis naar stijl, maar verhogen/verlagen van een hindernis zie ik dan weer niet als een verandering, maar een ander weer wel.
SGWuppie schreef:
Als verhogen of verlagen geen wijziging zou zijn en dus niet hoeft te worden aangegeven, kun je ook nooit van tevoren controleren of niet hoger dan maximaal toegestaan wordt gebouwd, en dan heb je niet zoveel aan die kennis van de toegestane afmetingen van de hindernissen.
gr_roos schreef:
SGWuppie schreef:
quote="texelse":
SGWuppie, dan volgt er een standaard opmerking: "hindernis wordt in hoogte en breedte aan de klasse aangepast" o.i.d. En daar heb je dus ook niets aan.

Was een reactie op de opmerking van Roos dat je als deelnemer dient te weten hoe hoog en breed het mag staan en dat je op basis daarvan zou moeten redeneren dat de bewuste hindernis dús alleen maar wordt verlaagd, omdat de breedte blijkbaar is toegestaan. Dit terwijl je de hindernis dik vindt en er op basis van eerdere ervaringen (dus achteraf ten onrechte) vanuit gaat dat de achterste boom weg gaat. Als er dan een briefje had gehangen met alleen de opmerking 'wordt in hoogte en breedte aangepast' en niet met 'achterste boom gaat weg', dan weet je dus wel degelijk waar je aan toe bent en dat de hindernis een oxer blijft, aleen wat smaller en lager. Dat de parcoursbouwer en TA altijd weten wat zij doen is niet waar, daar zijn legio voorbeelden van.

Veiligheid lijkt mij belangrijker dan de eigenwijsheid van een parcoursbouwer. Briefje ophangen is een kleine moeite en draagt bbij aan de veiligheid. Bovendien is het verplicht. Dus waarom niet doen??
Daar gaat het nu om, is het ook verplicht om het op te hangen als het alleen in hoogte en breedte wordt aangepast. Zie mijn eerdere post waar ik uit het regelement citeer en ook nog de link plaats. Dat het handiger is heb ik ook al gezegd, maar of het verplicht is als een hindernis hetzelfde blijft, maar alleen aan de klasse wordt aangepast daar ging deze discussie dus over.

Dat is dan nu duidelijk: het verlagen en verhogen van een hindernis is wel een wijziging.

gr_roos schreef:
PP, ik denk dat de crossbouwer er soms misschien teveel van uitgaat dat iedereen weet wat de maximale maten van een hindernis zijn en zelf inschattendat die baam dan verdwijnt.

gr_roos schreef:
Daarnaast blijf ik erbij dat de ruiter ook verplicht is om te weten waar hij mee bezig is. Als je promoveert naar een klasse hoger kijk je toch wat dat inhoud. Voor dressuur kijk je toch ook wat er verlangt wordt, voor springen wil je toch ook weten hoe hoog en breed het staat, waarom dan niet voor een cross????

texelse schreef:
Het is i.m.o. ook heel "klantvriendelijk" om bij de hindernissen aan te geven wat er gewijzigd wordt. Maar als dat alleen het aanpassen in hoogte en breedte is, dan is het niet zo zinvol, omdat de deelnemers weten (horen te weten) hoe hoog en breed de hindernissen mogen zijn in hun klasse.
Dus resumerend: ik ben groot voorstander van het ophangen van briefjes bij de hindernissen over de wijzigingen, maar een eenvoudige sprong die alleen maar 10 cm per klasse zakt, daar kan dat briefje van mijn achterwege blijven.
Als het nog niet expliciet verplicht is in het reglement, dan mogen ze dat vandaag nog veranderen wat mij betreft.

SGWuppie schreef:
En nog als aanvulling: crossbouwers zijn niet verplicht maximaal te bouwen. Kan dus best zijn dat een hindernis wordt verlaagd, terwijl dat niet verplicht is. Vind ik dan toch ook prettig om te weten.
Zeker, je past je aanrijtempo toch aan aan de hoogte van de hindernis, en het is niet optimaal er altijd vanuit te gaan dat ze op de maximum afmetingen staan. Het gaat er niet om wat de maximum afmetingen zijn. Je moet van te voren gewoon weten waar je op af rijdt!
gr_roos schreef:
Hmmm, lastig als mensen altijd het laatste woord willen hebben onhebbelijke eigenschap van me ik weet het :D en ook medestanders krijgen :D :P
Inderdaad.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:46

Motje, dat je bijna alleen mij quote kan me geen ruk schelen, terwijl andere er ook in meegaan, maar waarom je die laatste opmerking van mij gequoted hebt vraag ik me af. Ben benieuwd of je daar antwoord op kunt geven. Persoonlijk vind ik dat het niets toevoegd aan de onderbouwing van verhogen en verlagen. Hoewel je hier dus geen eigen mening mag hebben ;)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:52

Op zich goed dat de knhs vlot reageert op de vragen die gesteld zijn. Als het voor iedereen duidelijk is hoe en wat de bedoeling is, zijn dit soort discussies ook uit de tijd.
De laatste quote van Roos doet i.m.o. hier ook niet ter zake, lijkt (misschien onbedoeld) een beetje op stoken

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:57

Dat is dan nu helemaal duidelijk !!! Zou fijn zijn als de KNHS dan nu de wijzigingen / reglementen ook wat aan gaat passen zodat de ruimte om een eigen intrepretatie in te vullen achterwege blijft. Verhogen cq verlagen van een hindernis is dus WEL een wijziging, ongeacht wat wij zelf vinden. Dat zou betekenen dat briefjes bij de hindernis dus TEN ALLE TIJDE verplicht zijn en een crossbouwer daar wel degelijk op aan te spreken is, ongeacht zijn eigen mening..???
Dus dan zou de KNHS de parcoursbouwer kunnen berispen wanneer deze zich niet aan het reglement houd..??

Dit zouden ze eigenlijk even in een vergadering mee moeten gaan nemen.......KNHS , sgw's, bouwers etc.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:09

Inderdaad duidelijk opnemen in de regelementen, hoewel ik denk dat er dan veel briefjes komen te hangen met de tekst. Hindernis wordt aan de geldende regels voor de klass.... aangepast.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:11

en dat kan een TA dus ook sturen en becommentarieren. Uitspraak van de KNHS is iig helder +:)+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:13

Lielle schreef:
en dat kan een TA dus ook sturen en becommentarieren. Uitspraak van de KNHS is iig helder +:)+

Nu de uitvoering nog :x KNHS is heel helder met bepaalde uitspraken, maar vergeet het een en ander nog wel eens na te komen......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:15

maar goed, je kunt nu als ruiter bij de organisatie wel degelijk erop wijzen. Overigens vind ik het primair aan de organisatie/parcoursbouwer etc om zich aan de reglementen te houden, naleving moet alleen controle zijn en niet als belangrijkste handhaving. Een ruiter die doorrijdt na 4 weigeringen is daar ook zelf verantwoordelijk voor, niet de hindernisrechters.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:54

gr_roos schreef:
Inderdaad duidelijk opnemen in de regelementen, hoewel ik denk dat er dan veel briefjes komen te hangen met de tekst. Hindernis wordt aan de geldende regels voor de klass.... aangepast.

Dat zou nog niet veel toevoegen... Als er aangegeven wordt ' bovenste/achterste boom komt eraf voor de klasse ...' is dat niet veel meer moeite dan zo'n nietszeggend briefje, maar daar wordt het wel een stuk duidelijker van. Ook voor de pony's kan dat veel uitmaken, als er ook A/B en C pony's meedoen is het voor hen (veelal jonge kinderen) helemaal fijn om te weten hoe het staat want dan zien zelfs de sprongen van de D/E pony's er wel flink uit.
Ik weet niet of er hier ook wel eens mensen naar Heino geweest zijn, maar daar is het helemaal fantastisch aangegeven met tekeningen bij de hindernissen en bij alternatieven zelfs een plattegrondje hoe deze genomen moet worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:13

Hoho, wacht even, ik krijg weer het gevoel dat er weer een strontkar op komst is. Ik heb NIET gezegd dat dit bij deze cross gaat gebeuren, maar dat ik me kan voorstellen dat het bij iedere willekeurige cross kan gebeuren en gebeurt. Ik heb het in ieder geval 1 jaar op Vlietland en ook bij meerdere andere crossen gezien. Daarnaast zijn er ook wel eens briefjes geplakt met verkeerde uitleg (Vlietland(van horen zeggen) , Etten-Leur zelf ondervonden) en dat vind ik persoonlijk vervelender dan geen uitleg.