[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:02

Ik ben gesloopt na 3 dagen mee helpen maar heb een super weekend gehad. Mooie wedstrijd waar geen gekke dingen gebeurd zijn. En natuurlijk helemaal leuk dat Janneke Nederlands kampioen bij de young riders is geworden *\o/*

streep

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:05

ja susan ik kan snappen dat je gesloopt bent. Ik was al kapot na een dag. We kwamen thuis om half tien , onder de douche gelijk naar bed :-). maar het was leuk om mee te helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:06

Ik heb jou alleen gemist/niet herkend. Welke hindernis heb je bij gezeten?

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:26

ik zat bij de laatste hindernis heel de dag samen met mijn vriend.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:47

Ik was al kapot van een middagje kijken haha

Ik mag starten bij sgw Vinkega :D

Nu nog iemand zoeken die mee wil ;)

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:59

Is SGW dijkgatbos een geschikte wedstrijd om over te stappen naar een andere klasse? Ik ben heel voorzichtig aan het kijken want het gaat zo goed. Maar eerst kijken hoe Vlietlanden gaat :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:29

Dan heb ik je idd niet gezien streep. Ik heb in de ochtend heel even ingevallen voor iemand die te laat was, en in de mist bij hindernis 3 gezeten. Toen een tijdje bij de waterbak kunnen kijken met de 1 ster. En in de middag heb ik van 13.00 tot 19.00 bij de weg overgang gestaan, verkeer tegenhouden. Wat een geweld als die paarden dat kleine houten bruggetje overstaken. Helemaal bij de 3 ster :oo

Maar sommige mensen kijken echt niet uit. En zelfs als je fluit en keihard roept dat ze aan de kant moeten nog heeeeel langzaam aan de kant gaan :+ en dan ineens schrikken dat er een paard langs komt.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:33

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:37

Nee helaas. Chaplin gedraagt zich doorgaans keurig. Alleen bij het starthokje doet hij heel druk, maar dat is normaal denk ik, hij wil graag gaan.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:18

Yoehoooo Elke veel succes..... en je weet in mijn hartje zou ik dolgraag met je mee willen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:57

CalvinenGino schreef:

Pfoeh, er zijn zo veel middeltjes, en ieder paard reageert anders. Het proberen waard misschien, wij voerden een paard vanaf een week voor de wedstrijd een donker biertje. Van alleen maar de piaffe laten zien voor en in de dressuurproef (dressuurpaard met veeeeeel drive) werd die daar een stuk rustiger van en kon er gewoon gereden worden. Het is een niet zo dure optie om te proberen...

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:58

CalvinenGino schreef:

Heb een beetje hetzelfde probleem. Paard kan ook erg druk zijn tijdens het losrijden bij het springen/cross, met name als de cross zichtbaar is op het voorterrein. Zonde, want ze heeft dan vaak al veel energie verspeeld. Ik geeft nu een jaar Equivial Nervo, met Magnesium, en heb het idee dat het haar wel wat rustiger maakt. Ook tijdens het rijden is ze wat minder explosief.

https://www.agradi.nl/sectolin-equivial-nervo-1kg.htm

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:22

Lastig CG, wordt hij ook zo heet bij crosstrainingen of alleen op wedstrijdterrein?

Ik ga in aug voor het eerst starten (Dijgatbos), een maand later Lisse. Is het aan te raden om de eerste keren iemand me te vragen die ervaring heeft met sgw-wedstrijden? Of wijst het zich allemaal wel vanzelf?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:54

Hmm donker biertje gaven wij aan onze oude, maar voor andere redenen.
Probleem idd zoveel middeltjes..
Die confidence lijkt mij zo een hype..

Eigenlijk op training is hij wel wat enthousiast.. Maar eigenlijk alleen als paarden van hem weg galopperen en hij moet wachten/achter blijven. Bij R.ob J.anssen in Heumen is hij rustig.
Het is echt alleen op wedstrijd.
Maar laatst ook met een buitenrit? Toen ik samen met iemand ging, hij voelde de grasmat onder zijn voeten en jahoor, stuiteren en piafferen. Terwijl als ik alleen ben is er geen vuilte aan de lucht.
Het is echt zijn enthousiasme wat hem helemaal gestresst maakt.
Want na de cross is het hem goed.. Terwijl hij nog energie heefr voor een tweede rondje.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:58

Misschien is het dan zinvol om op eigen/ander terrein te oefenen met weg/langs-galopperende paarden? Ik denk dat het wel mogelijk zou moeten zijn om te desensibiliseren :j

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:28

Moeilijke kwestie. Zo reageert de mijne altijd erg heftig op de omroeper, en soms op de muziek. Spant zich helemaal en voelt als een bommetje, en ik vind het ontzettend moeilijk om die spanning dan af te laten vloeien.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:02

@FCSA Ik ga ook naar Lisse, leuk! Dijkgatbos sla ik even over. Mijn 1e SGW was t Amsteramse Bos, Was toen wel al dag ervoor wezen kijken, maar op zich wijst het zich wel allemaal vanzelf, en je kan altijd vragen aan anderen. Sfeer heel anders dan bij gemiddelde dressuurwedstrijd ;)

Ik gister onderlinge wedstrijd gereden. Springen ging wel lekker (40 en 60cm, doel was werken aan controle), meneer dacht geloof ik dat het een cross was haha, mega fanatiek, maar wel braaf. En met de dressuurproef sprong ie de ring uit :')

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:17

Ik heb de laatste tijd veel goede resultaten voorbij zien komen, gefeliciteerd!

Oke, ik heb dus laatst in Oudkarspel mee gedaan, een fijn foutloos rondje bij het springen en we mochten dus onze eerste cross in; bij de eerste hindernis een weigering, bij de tweede twee en bij de derde nog één en dus waren we klaar. Ach ja heeft ze toch weer wat ervaring op gedaan..

Vandaag als voorbereiding op Ede-Putten volgende week, naar Heino afgereisd om de oefencross mee te doen. Het eerste rondje hadden we op zo'n beetje alle hindernissen een weigering maar de af- en opsprongen gingen wel goed, terwijl ze die normaal juist zo eng vind. Ook het water ging ze vrij vlot in, die was met een afsprong en dat was dus eerst wel spannend, maar toen ze er uiteindelijk met haar voorbenen in stond, moesten haar achterbenen wel mee, want die stonden nog een halve meter hoger, dat ging dus een beetje onhandig. De andere hindernissen waren allemaal eerst heel eng, ik heb een paar keer de lagere hindernissen meegepakt in de hoop dat ze die wel in 1 keer zou doen, maar nee dus, ze moet ze eerst gewoon even zien en daarna springt ze het zo.
Het tweede rondje ging dus helemaal foutloos, totdat we weer bij het water aankwamen, dat was nu heel eng. Maar na een paar minuten klooien met steeds bijna erin en dan toch weer achteruit omdat het te eng is, deed ze het toch, dus heeft ze toch weer mooi wat ervaring op gedaan, zelfs de hoge afsprong (+/- 1m) deed ze zonder twijfelen terwijl ze in de trainingen over een hogere dan 60cm niet te krijgen is.

Maar nu zit ik dus wel met dat geweiger, als ze het een keer gezien heeft doet ze het wel, maar dat kan bij een wedstrijd natuurlijk niet, iemand tips?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:38

ponycrosserr schreef:

Oke, ik heb dus laatst in Oudkarspel mee gedaan, een fijn foutloos rondje bij het springen en we mochten dus onze eerste cross in; bij de eerste hindernis een weigering, bij de tweede twee en bij de derde nog één en dus waren we klaar. Ach ja heeft ze toch weer wat ervaring op gedaan..

Vandaag als voorbereiding op Ede-Putten volgende week, naar Heino afgereisd om de oefencross mee te doen. Het eerste rondje hadden we op zo'n beetje alle hindernissen een weigering maar de af- en opsprongen gingen wel goed, terwijl ze die normaal juist zo eng vind. Ook het water ging ze vrij vlot in, die was met een afsprong en dat was dus eerst wel spannend, maar toen ze er uiteindelijk met haar voorbenen in stond, moesten haar achterbenen wel mee, want die stonden nog een halve meter hoger, dat ging dus een beetje onhandig. De andere hindernissen waren allemaal eerst heel eng, ik heb een paar keer de lagere hindernissen meegepakt in de hoop dat ze die wel in 1 keer zou doen, maar nee dus, ze moet ze eerst gewoon even zien en daarna springt ze het zo.
Het tweede rondje ging dus helemaal foutloos, totdat we weer bij het water aankwamen, dat was nu heel eng. Maar na een paar minuten klooien met steeds bijna erin en dan toch weer achteruit omdat het te eng is, deed ze het toch, dus heeft ze toch weer mooi wat ervaring op gedaan, zelfs de hoge afsprong (+/- 1m) deed ze zonder twijfelen terwijl ze in de trainingen over een hogere dan 60cm niet te krijgen is.

Maar nu zit ik dus wel met dat geweiger, als ze het een keer gezien heeft doet ze het wel, maar dat kan bij een wedstrijd natuurlijk niet, iemand tips?

Het enige wat ik kan adviseren is oefenen oefenen oefenen. Uit deze 'acties' kun je opmaken dat je paard nog niet genoeg vertrouwen heeft om jou blind te geloven dat waar jij dr op af stuurt dat ze daar ook overheen kan. Neem hiervoor rustig de tijd...ga vooral niet slaan en schoppen in een wedstrijd omdat die niet wil. Hiermee komt die steeds verder van je af te staan. Ga vooral privélessen rijden, oefencrossen rijden, en geef hem vooral de tijd rustig mee te kijken naar de sprongen. Dus nog even ruim buiten de tijd binnen willen komen. Ga ook de wedstrijd dus niet in met ik wil de finish halen, maar begin eens met de gedachte...ik wil rustig rijden, hem de tijd geven de hindernis in te schatten en elke hindernis die die in 1x doet als een groot cadeau zien. Als eenmaal het vertrouwen er is dan maakt de sprong niet meer uit, dan gaan ze altijd af als je ze er voor parkeert. Succes volgende week! PS, weet niet of je in de buurt woont? Anders zou je zelfs de dag ervoor even de oefencross met een handgalop kunnen rijden. Dan kun je de cross proberen te rijden zoals je dat in de oefencross deed en zal het vertrouwen groeien.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:53

ponycrosserr schreef:

Oke, ik heb dus laatst in Oudkarspel mee gedaan, een fijn foutloos rondje bij het springen en we mochten dus onze eerste cross in; bij de eerste hindernis een weigering, bij de tweede twee en bij de derde nog één en dus waren we klaar. Ach ja heeft ze toch weer wat ervaring op gedaan..?

Jammer dat je bent gestopt. Je moet er bij drie weigeringen op dezelfde hindernissen inderdaad uit maar in de klasse b pas bij de vierde weigering op verschillende hindernissen.
Heel veel trainen, oefenen en oefencrossen rijden. Desnoods broekelo achter iemand aan met een ervaren paard of in ieder geval met een paard die wel alles in 1 keer springt.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:08

Dankje voor het reageren! Twee jaar terug, hebben we onze eerste oefencross in Nijeberkoop gereden waar ze ook haast overal een weigering had (60cm). Vorig jaar deed ik daar weer mee en waren we helemaal foutloos (80cm). Dat onthoud ze dus echt zo lang. Vorig jaar zijn we in het outdoorseizoen begonnen met springwedstrijden en dat ging eigenlijk heel goed, in het binnenseizoen ging het op eens veel slechter en trok ze niet meer op de hindernissen aan, ik moest haar er overheen halen, we werden regelmatig uitgebeld, door te veel weigeringen. Eén keer was het losrijden buiten en het parcour binnen, toen ging het opeens weer heel goed, ze trok fijn aan op de hindernis en we waren foutloos, in de barrage kreeg ze een balk tussen haar benen en zijn we over de kop gegaan, dat heeft haar vertrouwen sowieso geschaadt. Daarna waren we steeds of foutloos of uitgebeld, maar wel telkens zonder dat ze zo lekker aantrok als daar. Ik hoopte dat het buiten weer fijner zou gaan en dat gaat het ook wel, maar nu heeft ze nog steeds vaak dat ze opeens weer weigert. Als het iets eng of lastig wordt, stopt ze gewoon. Ik heb nu regelmatig een crossles van Roxana Graman en dat gaat wel heel goed, maar als het dan net weer even anders is, is het weer eng. Als ze blijft staan zorg ik wel dat ze er eerst nog helemaal heen loopt, voor we nog een keer proberen, anders weigert ze sowieso weer, want ze staat dan vaak al 10 meter van te voren te snuiven.
Ik ben dan wel weer blij dat ze nu dus met de oefencross het de tweede keer wel weer gewoon goed doet, dat is wel goed voor haar vertrouwen want dat zal inderdaad nog weer moeten groeien. Ik probeer inderdaad veel te belonen als ze er over gaat en dan hoop ik dat ze het straks ook in 1 keer durft. Helaas woon ik bij de meeste SGW's niet zo dichtbij dat ik van te voren nog een oefencross of training kan doen, dat had mij inderdaad ook wel heel goed geleken.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:12

Sim schreef:
ponycrosserr schreef:

Oke, ik heb dus laatst in Oudkarspel mee gedaan, een fijn foutloos rondje bij het springen en we mochten dus onze eerste cross in; bij de eerste hindernis een weigering, bij de tweede twee en bij de derde nog één en dus waren we klaar. Ach ja heeft ze toch weer wat ervaring op gedaan..?

Jammer dat je bent gestopt. Je moet er bij drie weigeringen op dezelfde hindernissen inderdaad uit maar in de klasse b pas bij de vierde weigering op verschillende hindernissen.
Heel veel trainen, oefenen en oefencrossen rijden. Desnoods broekelo achter iemand aan met een ervaren paard of in ieder geval met een paard die wel alles in 1 keer springt.

Dat was de vierde weigering, ik had bij de eerste hindernis al 1, toen bij de tweede nog 2 en de derde ook nog 1. Ik ben inderdaad wel van plan om meer oefencrossen te gaan rijden, training krijgen we al, maar oefencrossen zijn denk ik wel heel goed voor haar omdat je als je daar een aantal weigeringen hebt, gewoon door mag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:53

Vlieguren is het enige wat helpt. Misschien Ede Putten om laten zetten naar BB? Er is ook een oefencross dat weekend.

Mijn man heeft vandaag weer een rondje B gesprongen in de hoop nu eindelijk dat laatste puntje voor het L te halen. Maar helaas weer een balk -O- terwijl hij er zo fijn aan stond.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:55

Jammer! Maar met een balk kun je toch nog wel een puntje halen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:56

Inderdaad heel veel oefenen. Hier ook het probleem nog dat ie het eerst keer gezien moet hebben maar vertrouwen groeit al wel. Ook tempocontrole wordt beter.
Waar we eerst hard en ongecontroleerd gingen was ik vandaag bij de voorruiters in de oefencross te traag haha.
Wel super leuke oefenlocatie! Veel variatie in hindernissen, heuvel, piano/Ierse wal, water, afsprong met water, trakehner, heg, strobalen etc.
Eerste rondje overal aarzeling, maar met aanmoediging sprong ie dan vanuit bijna stilstand alsnog. Hierdoor mijn houding niet best (bleef achter en teugels te lang). Alleen de op en afsprong vond ie ineens echt eng. Op na 1 weigering gelukt. Eraf uiteindelijk toch de lage kant gepakt.
2e rondje sprong hij alles. Toen wel meteen de lage afstap gepakt.
Hadden alleen onderweg naar terrein een akkefietje met een rotweiler die mijn paard aan viel (ik liep ernaast en goddank had hij zijn cross beschermers al om). Bij terrein kwam hij gelukkig tot rust.
Filmpje volgt!