[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyntje

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:40

Och, daar had ik dus naast gekeken! Hmmm, ziet er niet zo aantrekkelijk uit idd...

Sjips, zijn er nog alternatieven dan? Kan toch niet dat 't seizoen nu voorbij is :(:)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:57

Ik heb nog vr de 60 ingeschreven, om haar vooruit te doen gaan tussen de hindernissen) Kan dan nog zien of ik ga afhankelijk van het weer.

Ben je lid van lrv? Kunt nog lrv crossje meepikken? Als vlp lid kunde ook normaal. Mr denk dat je nationale licentie moet hebben. Mr mss dat je met communautaire licentie de aspiranten mag rijdeen. Mr dat ben ik niet zeker. Mss eens mailtje sturen nr de lrv of vlp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:36

Ik twijfel om me in te schrijven bij de lrv. Er zijn 2 clubs in de buurt, een hele grote en een kleine. De kleine is Affligem, maar die is wel verste rijden. Hun terrein ligt er echter altijd netjes bij, makkelijk bereikbaar, mooie pistes. De andere ga ik niet noemen, die zit korter en mijn stalbaas rijdt er ook. Hun terrein heb ik echter twijfels over, zeker de cross hindernissen en vooral de afsprong. Dat is gewoon een bakstenen muur... Mijn lomperd kennende heeft die binnen een mum van tijd zijn benen open of kapotte beenbescherming.

En ik ben geen held in hele grote groepen en clubs :o

Aan de andere kant mis ik het wel tegenwoordig om samen te lessen, lol te maken etc. Sta op een superfijne stal, maar meestal ben ik toch alleen ter plekke omdat het kleinschalig is. Dilemma dilemma :)

Voor Tibor heb ik normaal eindelijk een zadel gevonden *\o/* Gisteren voor het eerst mee gereden, zat heel fijn en het schuift niet! Hooguit een beetje met opstappen, maar ik draai geen toertjes meer rond de buik. Vandaag nog eens ritje maken en dan beslissen, maar eigenlijk ben ik al zeker :P

Ivm winter die eraan komt: ik zag dat het zilveren spoor weer open gaat? Is dat toegankelijk voor winterwerking of is dat toch eerder relatief niveau vereist?
Voor de rest denk ik erover om naar de Ranch in Aalter te gaan en 't Overdijk, al staat er op die laatste site nog niks van data.
De winterwerking dressuur die ik vorig jaar reed is voor deze winter op zaterdag ipv zondag..

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:38

Ik ben al enkele keren naar merendree geweest. Het is de laatste jaren veel verbetert maar ik vindt het nog steeds een vuile cross. De hindernissen zijn ook niet echt mooi opgemaakt. Ik ging oorspronkelijk ook meedoen in 80 omdat ik de 90 echt niet mooi vindt daar. Maar er is geen 80 dus zal de volgende anzegem worden.

Je kan met je OCC licentie enkel aspirant mee rijden in LRV. Wat een beetje belachelijk is vind ik. Je mag met je OCC licentie 90 crossen maar bij LRV enkel aspirant wat overeen komt met 60-80. Met een nationale licentie mag je starten mag je zeker B starten in LRV. De andere proeven weet ik niet. Ik veronderstel dat het zelfde systeem is als bij de dressuur en jumping. Als je kan bewijzen dat je al hogere proeven gelopen hebt zal je mogen starten anders waarschijnlijk niet.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:44

Hey, even terug van weggeweest het is nu bij ons de drukste periode, zowel op het werk als met de paarden. We waren ook in Deurle en ik vond het echt een heel knappe cross, daar gaan we volgend jaar zeker terug naartoe als het past in de planning! Man had goede dressuur, maar stond 8ste wat beetje bizar was, springen 1 balkje en cross foutloos binnen tijd dus uiteindelijk nog 4de geworden. F heeft ook meegedaan in L met mijn paard, heel goede dressuur maar wel -2 voor licht te rijden waar hij had moeten blijven doorzitten toch nog 1ste, ook 1 balkje en foutloze cross en 2de geworden, als hij geen -2 had dan had hij gewonnen :D.

PP spijtig van de cross dat ze daar zo lastig in blijft doen, mss eens hetzelfde proberen als Daaph gedaan heeft en er eens een ruiter opzetten die haar er door kan rijden? Soms helpt een mannenhand wel eens, heb dat in het verleden ook wel gemerkt. Wel heel goed van de dressuur en jumping, maar is waarschijnlijk niet zo'n grote troost als het in de cross niet goed aanvoelde.

Evelyntje: spijtig van het water, maar dat zal uiteindelijk wel goed komen, zijn wel meer paarden die daar eerst wat problemen op hebben. Veel verschillende soorten oefenen op verschillende locaties en dan komt dat goed. Had ook al gehoord dat Merendree niet echt de mooiste cross is. LRV heb je wel een paar leuke crossen om te doen, in de aspiranten is het voordeel dat het meestal inlopen is in het water dus dat is wel leerrijk.

Varekaj: Overdijk geeft geen jumpings meer, die locatie is verkocht en wordt spijtig genoeg privé stal. Wij gaan meestal op jumping naar H.ulster.lo maar is wel een eindje rijden natuurlijk. In Gavere zouden er ook plannen zijn voor een nieuwe piste. Wel goed dat je eindelijk een passend zadel gevonden hebt! Wij zijn ook sinds jaar en dag bij LRV en ik vind de sfeer op de wedstrijden zeker gezellig en je moet dan wel eens helpen op een eetfestijn ofzo, maar als de sfeer goed zit in de club is dat ook niet erg om te doen. Wij gaan ook enkel in de winter naar de lessen omdat het dan in een binnenpiste is. In de zomer is het druk genoeg met wedstrijden enzo en kunnen we altijd thuis rijden.

Lene: proficiat met de goede resultaten in Deurle, dressuur is soms niet te snappen, gelukkig zijn er nog 2 andere disciplines waar je het kan in goed maken ;). Dat vind ik het spijtige dat ik alleen nog maar dressuur kan rijden, alles hangt af van 1 proefje en de jury.

Antonius: ik heb Koko gezien zaterdag, hij moest 2 voor mijn man denk dat hij foutloos was in jumping en cross; Dat is echt wel een heel groot paard maar hij zag er goed uit en had volgens mij wel plezier in het crossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:17

Qua accommodatie ben ik blij met wat ik heb, ik mis gewoon de gezelligheid en sfeer een beetje. Maar 3 stallen volpension betalen daarvoor, dat trekt mijn bruine niet. De plekken waar ik heen kan zijn minimaal 300/maand. Ik sta vanaf dit jaar weer halfpension, vind ik ook leuker om te doen. Helaas is dit de enige stal in de regio waar het kan met goeie accommodatie en uitloop in de winter. Er is nog 1 plek voor halfpension maar daar wil ik mijn paarden absoluut niet stallen.

Daarbij heb ik wel liever een kleinere club dan een giga vereniging. Ik ben moeilijk :P

Deurle is idd een heel mooi terrein! Die wil ik echt graag meepikken als ik eens de kans heb. Is ook niet zo ver.

Er is wel winterwerking hier in de regio maar dat is allemaal in een piste van 20x40 en sorry, hoger dan 60 spring ik daar niet. Dat is dan ook alles gemixt, paarden en pony's dooreen dus rondvliegen en een parcours wat vaak te krap gebouwd is voor paarden... Daar kan je niet rustig ervaring opdoen.
Denk dat het dan de ranch zal worden. Gavere is ook nog doenbaar. Hulsterlo is gok ik een uurtje rijden, misschien wel interessant als we met een groep samen gaan.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:05

Zilveren Spoor is vanaf 80cm. :) Ik ga er iig graag naartoe! :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:11

Hallo allemaal,

ik kom hier ook gezellig meebabbelen, als jullie dat goed vinden...

Ik lees hier al een hele tijd mee en vind het altijd leuk om jullie verslagen te lezen. Binnenkort starten de LRV-crossen weer en dus begint het hier bij mij nogal te kriebelen en hier thuis interesseert het hen niet echt. Vermits ik enkel LRV rijd, kan ik ook niet echt meebabbelen over jullie crossen, maar ik lees graag verslagjes en zie graag foto's en filmpjes :-).

Ik rij dus bij LRV, al van kleins af aan. Met mijn pony's vroeger wat gecrosst, met mijn paard Beau enkele jaren geleden ook een paar keer (maar is toen jaren out geweest met blessure) en sinds vorige jaar ben ik beginnen crossen met mijn paard Io Vivat, enkel LRV-crossen. We zijn begonnen in Aspiranten in het najaar en in het voorjaar hebben we ook 2 of 3 B-crossjes gedaan. Ging redelijk, alleen regelmatig wat problemen op het water. Het plan is om dit jaar in B te starten en dan zien we wel hoe het gaat.

Ga ook nog even mijn paardje in het kort voorstellen, want het is er eentje dat je wil kennen :-).
Io Vivat is een 7-jarige ruin, schimmel, Flemmingh x Canadian River x Libero H. We hebben hem zelf gefokt en hij is gewoon een heerlijk paard. Hij is in de omgang braaf en om te rijden eigenlijk ook. We rijden momenteel LRV L2 dressuur en M springen.

Hier in het topic ken ik Evelyn (collega). En Daphne heb ik vorige winter wel eens gezien op een cross toen haar paard niet in de startbox wou (sorry dat ik me dat nog herinner), maar ik denk niet dat zij me kent.
Ik denk ook niet dat er hier iemand bij mij in de buurt zit? Ik ben van Berlaar (provincie Antwerpen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:07

Welkom :D

Ik zag net op fb iets voorbij komen over cross zwijnaarde eind september. Is ook niet ver, dus straks thuis op de laptop eens beter bekijken.

Zijn de lrv crossen in het najaar of begrijp ik het verkeerd?
Moet je bij lrv bepaalde disciplines eerst doorlopen eer je cross mag starten eigenlijk? Dom dat die vraag nu pas in me opkomt :')

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:19

Inderdaad Varekaj, de LRV crossen zijn in najaar en voorjaar, niet in de zomer. Ze zijn (ruwweg, sommige zijn ook op zaterdag voor A en B) op 11 okt, 18 okt, 25 okt, 8 nov, 15 nov.
En dan rust tot in april, 3 april, 10 april, 17 april en 24 april is t nationaal.
http://www.lrv.be/images/documenten_te_ ... gepast.pdf

Neen ik denk niet dat je ook dress of springen moet zijn gestart bij LRV om de crossen te mogen starten.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:33

Hanne: Leuk dat je terug een echt ritje hebt kunnen maken! Moet een zalig gevoel zijn!!
Evelyntje: Goed dat je toch een fijn rondje had desondanks de weigeringen op het water en de laatste te vergeten :p . Cross in merendree nog nooit geweest.. Er zijn zoals al gezegd, wel nog lrv crossen. Ik vind die meestal wat makkelijker in het niveau
Mila_furrie: Gefeliciteerd met de plaatsen!
Pp: Jammer zeg dat het weer niet liep gelijk je gehoopt had… Misschien is iemand anders erop zetten? Welke zijn je volgende stappen met haar om toch terug goed te laten lopen? Wel super dat het springen goed ging!
Lene: Gefeliciteerd met je plek! Volgend jaar inderdaad voor een nationale licentie gaan!
Varekaj: heb je al iets van uitslag over je examen? Fijn dat je een zadel hebt gevonden voor Tibor!! Ik zit ook in een LRV club, maar ik les niet samen met hun ( wel een tijdje gedaan maar nu niet meer). We zijn enkel nog bij een lrv club zodat we makkelijk de lrv crossen kunnen inschrijeven want als je via VLP inschrijft is het vaak vol. En je mag idd gewoon starten in de cross, je moet niet eerst op tornooi zijn geweest.
Aldislamp: Ook jij gefeliciteerd met je plaatsen!
Katharinaa: Welkom! Haha ja dat kan wel zijn, in Lummen had ik problemen met cas in de startbox te krijgen…

Hier een rustig weekend! mama en stiefpa zijn dit weekend getrouwd dus veel paardrijden kwam er niet aan. Zondag wel nog naar Breda geweest om S.arah te helpen. Mooie cross! Maar zoveel modder! jeetje!
Ook gisteren terug met Blits gaan rijden! Na 3 weken was hij wel een dikke bom geworden.. Ik ben eerst een rondje gaan wandelen samen met S.arah. Was misschien niet mijn beste idee... De koeien langs de weg vond hij echt verschrikkelijk! Hij kon ook niet gewoon stappen maar de hele tijd piafferen;.. In de piste was hij daarna wel heel braaf.

Zaterdag gaan we naar een veulenveiling, ben eens benieuwd. Niet echt met de bedoeling om iets te kopen. maar ik zag er een heel mooi bonte veulen tussen zitten. Misschien die toch maar eens opzoeken om te kijken of er voldoende bloed achter zit..
Hebben ook een mail gehad dat Icarus nominatief geselecteerd is voor het WK. Nu Waregem nog lopen en dan hopelijk ook echt geselecteerd!!

Iemand die het EK volgt in Blair? Jammer dat we bijna geen team meer hebben he! Hoop dat ze nog iets kunnen neerzetten zodat we toch een team in Rio kunnen plaatsen!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:01

Welkom katherina!

Ik ben eens benieuwd nr het EK, heb er geen goed oog in voor een team ticket naar rio :o.

Volgende stap is, morgen stage in deurle van HD, zondag jumping in de manege en volgende week merendree wss in de occ60. En dan had ik nog graag waregem gereden maar afhankelijk van wat S doet (sopot of niet), rij ik waregem ofwel lrv merksplas. Kga het seizoen nu nog uit doen en dan deze winter 'bezinnen'.

Ja ik wil er mss wel eens iemand ander ermee laten rijden, mr kwil ook niet eender wie op zetten en het is nu toch einde seizoen, dan is da lijk ook geen goed plan, er gaat dan te veel tijd over. En ik zou niet weten wie, ja mss HD, mr denk nu ook nie dat hij staat te springen voor met zo een paard te rijden + goedkoop zal dat nie zijn, en voor welk doel? Tga dan mss 1 of 2 keer goed gaan bij mij en dan weer berg af :o.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:25

Nee denk ook niet dat we een ticket zullen hebben...

Mmm, stel dat ze zo blijft doen, wat ga je dan doen?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:42

Weg gaat ze niet, dan rij ik mr wat dressuur en jumping :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:44

Ik vrees ook voor Rio, daarom extra hard supporteren he. Ik heb daarstraks het parcours bekeken, ziet er mooi uit.

Proficiat met de selectie van Icarus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:02

Veel plezier en succes morgen PP!

Ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat onze schilder van huis uit (dus zijn ouders) in de wereld zit van volbloeden en dus paardenrennen. Hilarisch, omdat je het hem echt niet zou geven als je hem ziet :+ Af en toe krijgen ze idd ook klanten die paarden zoeken voor cross.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:40

Ik heb 1x lrv gestart dit seizoen.. Nu mag ik provinciaal gaan.. Heb toch maar afgezegd. Was dit weekend al en ik heb niet zoveel tijd/zin want denk dat ik dan ook 4tal moet rijden

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:21

Haha ja dat kan gebeuren, als je die ene keer goed gereden hebt.
Ik mag met allebei m'n paarden gaan dressuur rijden. Springen niet. Met Io Vivat hoop ik ook naar t nationaal te mogen. Heb hem net 10 dagen op rust gezet, want na het nationaal beginnen de crossen al. Vandaag terug gereden en hij had er terug zin in (wij hebben pas volgende week provinciaal). Doen jullie dat soms, je paard zo bewust een tijdje laten rusten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:30

Ik wel. Toch met Icaro, de rest doet (nog) niks. Zeker wanneer ze van pension naar de weide gaan krijgt hij een weekje vakantie, soms de week erna ook alleen maar relax wandelingen maken. Is er een periode met minder wedstrijden, dan kan het gebeuren dat ik daar ook bewust een rustweek of alleen maar relaxe wandelingen in het schema zet. Weide is 24/7 en van maart tem half september/begin oktober.

In de winter komt dat minder voor omdat ze dan toch meer op stal staan, en dan vind ik beweging door werk belangrijk. Al is het maar een wandeling, of vrijspringen, of lang en laag longeerwerk...

Heb ik eindelijk een zadel gevonden voor Tibor, kan ik waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe vrachtwagen. Die was binnen voor onderhoud. Vorig jaar had hij tikje roest, maar probleemloos door de keuring en zelfs geen bemerking over gehad (ook niet op papier) op de keuring dus. Doe ik 'm nu binnen omdat het weer keuringstijd is... zegt de garagist "ik zou wachten met strippen en nieuwe bak plaatsen, kans zit erin dat hij niet meer door de keuring komt omwille van roest".
-O-

Vraag me niet HOE dit kan, maar blijkbaar zat er vorige keer meer roest onder dan gezegd en is dit gaan uitbreiden. Had net alles uitgezocht qua materialen, panelen, rubber, inrichting en kostprijs om aan de opknapbeurt van de laadbak te beginnen, wordt met wat pech het gehele onderstel afgekeurd.
Als dat zo is en de herstellingen zijn niet op te lossen door vb. laswerk, dan vliegt dat ding morgen op internet.
Fikse financiële kater erbij (pak spaargeld foetsie met de aankoop...) en dikke droom minder.
Ben al die tegenslag gewoon zo zat ;(

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:56

:wave: Collega! Komt ge nog eens iemand tegen op het www ;)...

Ik heb uiteindelijk niet ingeschreven voor Merendree... Had nog paar filmpjes gezien (nog een keer thx Hanne ;)) met heel veel modder en hoewel de organisatie daar niets aan kan doen, vond ik de rest niet de moeite om het risico te nemen... Vrees dat we voor 90-watertoestanden niet klaar zijn en van 60 wordt ze roekeloos... Wel de lrv-kalender eens grondig bekeken en nu eens onderhoren hoe dat werkt om in te schrijven... Ik denk aan Meer en/of Vollezele, zal dan wel A zijn, maar we zien wel!

Daaphh doet het even rustig aan, maar jullie rijden sowieso nog wel behoorlijk wat mee in het najaar zeker?

Zag filmpje van het water passeren op fb van PP van hoe het wél moest :D , doet ze dan toch goed hé! Blij dat je nog eens bent geweest?

Mijn pony gaat regelmatig -al dan niet zo bedoeld- een week op rust als het te druk is :), nu was het plan ze na de laatste cross ook eens een week of 3 te laten lopen, maar ben nog aan 't twijfelen wat te doen, dus voorlopig relatieve rust.

Aargh Varekaj, zeer frustrerend zo'n zaken...

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:27

Ja af en toe een weekje gebeurd hier ook soms wel eens per ongeluk. Maar deze zomer zoveel wedstrijden, tussenin maar net een keer een dikke week gehad om te rusten, dus ik had zoiets van, nu moet hij wel echt nog eens rusten. Maar langer gaat ook niet, want volgende week dus provinciaal en dan hopelijk doortrainen naar t nationaal en dan direct al die crossen. Dus ik hoop maar dat ik hem niet 'overdoe', vooral mentaal dan. Zou wel eens wat vaker moeten gaan wandelen denk ik.
Ik zou ook niet weten waar ik hier in de buurt terecht kan voor een crosslesje, zoals jullie dat precies regelmatig doen.

AI Varekaj dat is inderdaad balen. Een second opinie vragen van een andere garagist?

Evelyn, Meer vind ik altijd een leuke cross. Daar ben je ook al eens gaan oefenen zeker? Vollezele weet ik precies niet of ik die al ooit heb meegereden. Affligem heb ik vorig jaar gedaan, maar die staat er niet meer op, jammer. Kasterlee vind ik ook ne leuke. De lrvcrossen zitten meestal ook goed vol, dus ik weet niet goed of er dan wel niet LRV-ers mogen starten. Misschien moet je dan best LRV-lid worden? Mss moet je hiervoor maar eens gewoon naar het LRV-secretariaat bellen of mailen. Ze zijn daar over t algemeen wel vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:46

Ik ga morgen eens kijken wat ze zeggen op de keuring. Stel dat er dingen vervangen kunnen worden door laswerk (vb nieuwe uitlaat), dan kan mijn stiefvader dat eventueel nog. Die volgt nu sinds kort een cursus laswerk, hij is al automechanieker, wie weet zien ze de camion zitten als project voor hun opleiding.
Is de schade te groot, of zijn het dingen die compleet vervangen moeten worden en die je zelf niet kan, dan vliegt dat ding buiten.

Ze zeggen wel "huur er dan eentje tot je genoeg gespaard hebt voor nieuwe of auto + trailer", maar dan zit ik wéér minstens jaar of 4 zonder eigen transport. En huren, om nu 1 à 2x/maand per wedstrijddag €120 huurgeld + naft te gaan betalen voor een ander... Je zit dan ook zo gebonden aan tijdig reserveren en data en weet ik veel wat. Nee merci.

Ik WAS van plan om crossles te nemen in Scheldewindeke, da's hier niet zo ver vandaan, maar zonder eigen vervoer gaat 'm dat dus niet worden.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:08

Welkom Katharinaa!

Ik heb h*anne en daaaaph toegevoegd op fb :).

Hier weer veel gebeurd maar heb het vooral mega druk met werk momenteel + ik moet een keer alleen voor alle paarden zorgen (mama op vakantie :+). Ben al een kilo kwijt omdat ik gewoon geen tijd heb om te eten...

Leuke verslagjes van Deurle! Heb wel spijt dat we zelf niet hebben meegedaan. Was wel een leuke dag vorig jaar!

Echt rot van de camion Varekaj! Hopelijk krijg je het via via toch nog goedkoop gefixt!

De 5 en 6j staan even op de wei hier, maar de 6j moet wsl in de 2 8tallen meelopen op het provinciaal van de l*rv dus die zijn rust is snel voorbij...
Mn springpaard staat op pension nu en het is niet helemaal top maar ben wel heel happy dat ik haar terug lan rijden! Toch een groot verschil op alle vlak in vergelijking met de jonge paarden!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:10

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 23:27

Ohh wat stom van je camion! Il hiop voor je dat de keuring nog meevalt en dat het maar kleine herstelbare dingen zijn!!! Wat een tegenslag hebde zeg :(:)

Vollezele is wel Eel leuke maar hele zware cross qua ondergrond. Echt heel erg berg op/af!

Ik zag ook een leuk filmke van PP! Wat pakt ze daar aan zeg! Voel je enig verschil met zondag? Misschien geen wedstrijdstress?

Ik denk niet dat ik zoveel wedstrijd zal doen in het najaar. Zutendaal normaal wel, maar in Meldert eitten we hopelijk op het WK.. En dan meer en Kasterlee is wat ver dus moet ik nog eens bekijken. Anders concentreren op jumoing.