Over de rhino-enting, ik ent mijn paard als sinds jaar en dag elk half jaar tegen rhino. Nee het geeft geen volledige bescherming tegen welke variant dan ook, maar ze worden gemiddeld gezien wel een stuk minder ziek omdat ze al anti-stoffen in hun lichaam hebben, dit heeft het meeste profijt voor de verkoudheidsvorm maar ook voor de andere vormen geeft het een "voorsprong", hetzij die bij de neurologische erg klein/nihil is. Dat ze zieker worden als ze geent zijn is echt volledige lariekoek, tenzij ze rond het moment van enten besmet raken. Dit is in ieder geval hoe ik het zie en heb me er destijds wel behoorlijk in verdiept, ben het dus niet eens met de meeste dingen die er vaak geroepen worden, "als niet de hele stal ent heeft het geen nut", het heeft wel nut maar de kans is groter dat een paard alsnog besmet raakt door de niet-geënte paarden eromheen, maar toch zal hij gemiddeld gezien minder ziek worden als die andere paarden en bovendien kunnen ze dit dan minder lang verspreiden.
Ik heb geen behoefte aan een verdere "welles-nietes-discussie" dus zal verder mijn mond hierover houden, maar wilde even mijn mening en zienswijze kwijt