[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:50

het was nogal een spottend stukje over springruiters die lekker lopen te flikflooien met grooms op het ruiterbal, vond het zo kloppend dat ik het graag op mijn hyves wil zetten

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:52

Jenga: Die laatste zijn gaaf Bloos!
Heb nu Petries maar hiervoor ook laarzen van Cavallo gehad, vond ik eigenlijk fijner Bloos
Cavallo verkopen ze overal toch wel?! Vrielink in Apeldoorn heeft ze in ieder geval wel Lachen

Ik ben met de pony 2x naar 't kamp geweest. 1x Allround en een keer naar (durf het bijna niet te zeggen Bloos) het M/Z dressuurkamp.
Was leuk, denk ook dat je het inderdaad ook gewoon als gezellig moet zien Ja Wil je echt veel leren dan kun je het geld beter alleen in lessen investeren Knipoog

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:54

DIT ISM!
Van Pennymeisje tot prutsmuts

Anky van Grunsvens successen zorgen ervoor dat steeds meer meisjes gaan paardrijden. Maar kleine meisjes worden groot en gaan op zoek naar een prins bij het witte paard. Gesignaleerd op het hengstenbal: de prutsmuts.

Als paardenvliegen die een hoop stront ruiken, zwermen een tiental prepuberale meisjes rondom Anky van Grunsven. Getooid in een Anky-pet en een Anky-jas, onder de linkerarm een Anky-dek voor de pony en in de rechterhand Anky’s autobiografie, smeken de meisjes om een handtekening en een foto. De commercie loert mee, en Anky is sowieso de beroerdste niet, dus willigt ze alle verzoeken met een brede glimlach in.Het is zomaar een klein tafereeltje op een doorsnee internationaal paardenconcours. Snoezig. Als hier je hart niet van smelt.

Anky-effect

Volgens het gloednieuwe Paardensportonderzoek van de KNHS lopen er in Nederland zo’n 85.000 van dit soort Pennymeisjes rond. Vraag ze naar hun hobby en ze zeggen: “Dressuur rijden.” Vraag wat ze later willen worden en ze antwoorden: “Als Anky.” Ze zijn het directe gevolg van de sportieve successen van Anky van Grunsven. Het wordt al het Anky-effect genoemd; nadat de amazone in 1994 voor het eerst wereldkampioen werd dromden de meisjes de maneges binnen. Een stormloop die anno 2007 nog niet ten einde is gekomen.

Maar Anky’s succes heeft ook een keerzijde. Nederlandse jongens mijden de paardensport nu namelijk als de pest. Volgens het Paardensportonderzoek blijkt 80% van de 456.000 paardensportbeoefenaars vrouw te zijn. De helft dáárvan is onder de twintig. Meisjes met diep in hun hart maar één droom: de prins op het witte paard ontmoeten. En dat witte paard vinden is met 400.000 edele viervoeters in het land nog niet eens het grootste probleem. Maar dan de prins…

Geuzennaam

De Anky-truitjes worden ingewisseld voor niets verhullende shirtjes en de roze ‘My Little Pony’onderbroek wordt een minuscuul stringetje. De jonge Anky’s verzamelen zich op paardenforum Bokt.nl.“Ik zal eens kijken of ik vanavond nog een beetje knappe springruiter zijn vrachtwagen van de binnenkant mag bekijken”, meldt ***, echte naam ***. “prutsmuts”, scandeert haar discussiepartner ***. *** lacht. Het is een geuzennaam voor het dressuurmeisje dat op vrijdagavond naar een concours hippique trekt om op het ruiterfeest een springruiter aan de haak te slaan. Want op een springwedstrijd loop je nog het grootste risico een jongen tegen het lijf te lopen.
Boerenjongens uit het achterste van de Achterhoek met een bovengemiddeld ruitertalent maar met het minimale aan opleiding. Die met een duur paard onder de kont de eigenaar en zijn zakenrelaties in de VIP-tent aan de rand van het parcours moeten amuseren. Boerenjongens die er in een witte rijbroek-met-licht-beduimeld-zitvlak‘hot’ uitzien. En het ding daarom ook maar aanhouden op het feest. Tijdelijk dan.

Gefrunnik

Het ruiterbal vervalt al snel in een drinkgelag en een verkapt voorspel. Op oorverdovende Eurodisco wordt er openlijk gesjanst en in een hoekje stiekem gefrunnikt. Net als bij de aankoop van een paard wordt er niet over een nacht ijs gegaan en worden verschillende kandidaten uitgetest. De meest getalenteerde mag mee naar de vrachtwagen. Haar achterblijvende vriendinnen reageren jaloers verstandig. “Je laat je toch niet zo gebruiken”, klagen ze. Tja, en als springruiter waan je je, met zoveel keus, toch als God in Frankrijk?

De volgende dag spat de luchtbel weer uiteen. De springruiter moet weer op appèl bij de paardeneigenaar en heeft echt geen tijd meer voor z’n scharrel. De onvrijwillige muurbloempjes en het concourshoertje zijn weer een illusie armer. Rest de ‘Anky’s’ niks dan uitjanken in de stal bij het paard. Want dát zal je nooit belazeren. En dan drogen ze de tranen weer en grijpen de nieuwste Paard & Sport met wedstrijdkalender. Want ooit…

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:56

waar op bokt, heb je die weg Clown

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:59

ROFL

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:00

geen hindernis is ons te hoog (springtopic)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:01

Leuk stukje Haha!
Qua laarzen heb ik voor trainingen een paar mountainhorse sports. Voor wedstrijden heb ik DeNiro boots, gekocht in Amersfoort bij Tjarda dinges.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:02

Hahaha geweldig stukje ROFL

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:12

zo heb ff gebeld met Vrielink. Maar de meestel merken: Cavallo, Reciligne, Petrie... beginnen bij 370 euro... wat een geld he.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:16

is veel, maar als je je laarzen goed onderhoud, kunnen ze een tijd meegaan!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:19

doe ook al ruim 5 jaar met mijn petries ook al moeten ze voor de knik vaak naar de schoenmaker om de naden weer dicht te stikken. Maar ze zijn gewoon niet ijn met springen. Wil mijn oude laarzen gewoon gebruiken voor het dressuurwerk. en springlaarzen voor dagelijks, bos, spring, en crosswerk

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:22

Derby Goldjumpers zijn fijn om mee te springen, zijn lekker soepel.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:23

@Jenga: Je kunt ook eens naar Heja ruitersport bellen. Zijn over het algemeen wat goedkoper als Vrielink. Hebben daar ook veel keus. En je stuk is echt stoer!!

Ik heb net de groepsgenoot die uiteindelijk toch nog kwam opdagen, maar even flink de waarheid verteld. Het is in ieder geval wel goed doorgedrongen bij hem Duivel Schijnheilig

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:25

heb t stuk niet zelf geschreven hoor............(ff voor de duidelijkheid)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:27

hypostyle in Amersfoort ben ik destijds geweest. Klein zaakje met heeeel veeeel spullen en ook veel laarzen. Idd ook goedkoper dan ReinJan in Apeldoorn.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:28

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:28

viefdepief schreef:
Ik ben met de pony 2x naar 't kamp geweest. 1x Allround en een keer naar (durf het bijna niet te zeggen Bloos) het M/Z dressuurkamp.
Was leuk, denk ook dat je het inderdaad ook gewoon als gezellig moet zien Ja Wil je echt veel leren dan kun je het geld beter alleen in lessen investeren Knipoog

ik vind het wel jammer, ik had liever naar de SGW week gewild maarja 't is niet anders..

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:30

hippostyle.nl ff kijken

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:32

Hey Ruud, die deniro's zijn wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel cool. Mag ik weten wat die hebben gekost?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:34

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:35

Die zijn 380?? Ik had ze kerst 2006 besteld, heb het inmiddels echt opgegeven.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:36

euh mmm geld. Staat me bij iets van 380 euri.
Zitten wel heeeeel erg lekker en dat voor iemand die 0,5 jaar geleden nooit op laarzen reed (altijd ariat schoenen, die max 1 jaar meegaan).
Heb er ook m'n eerste cross en crash mee gereden en dat hebben ze goed overleeft. Ondanks het kalfsleer.
De vibram zool is super.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:37

TeeGee schreef:
Die zijn 380?? Ik had ze kerst 2006 besteld, heb het inmiddels echt opgegeven.

Oh vreemd, ik had ze in juli besteld en ondanks de vakantie periode toch in 6 a 7 weken geleverd.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:39

Ja ariat is heel duur maar niet duurzaam... hoor zoveel mensen klagen over ariat.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:40

maar die prijs valt idd best mee als je de laars bekijkt vergeleken bij andere merken..