[SGW] SGW Westerbork 14 april - Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: SGW Westerbork 14 april - Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:44

Ik was met 1 paard telkens te langzaam. Toen een horloge aangeschaft. De crossen die ikerna heb gereden stond telkens om de 1000 meter een bordje dat je 1000 meter onderweg was. In de B moet je geloof ik 460m per minuur rijden. Je moet dus na 2 minuten en 10 seconden bij dat bordje zijn.... Zo controleerde ik dat. Gewoon ff snel op je horloge kijken. Was ik er te vroegd dan nam ik wat gas terug, was ik te langzaam dan wat meer gas geven.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:45

ja ik moet noh een horloge kopen daarvoor.
moet idd ook nog even weten hoe ik dat ga doen
moet eerst weten hoelang de cross is

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:09

Ik lette nooit op de tijd. Ik reed gewoon.
Alleen op een gegeve moment kreeg mijn pony echt de smaak te pakken in de L en was ik te snel. Toen hebben we ook een stopwatch gekocht. En reed ik gewoon heel de cross (ik kon hem toch niet tegenhouden, dat werkte gewoon niet, dus liet hem lekker gaan, hij ging niet knoeper hard ofzo) en dan voor de enalaatste hinddernis keek ik en dan ging ik even stappen ofzo.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:34

Ik heb tot nu toe de oefencross en 1 officiële cross in Nijeberkoop gereden en was beide keren veelste langzaam (1,5 minuut ofzo ... zo veel tijd kost 1 weigering nou ook weer niet Tong uitsteken ).

Ik heb niet echt zo'n goed besef van hoe hard die 460 m/min nou is, dus ben een stukje bouwland/bospad aan het zoeken waarvan ik de lengte kan bepalen en zo dan maar 'voelen' hoe snel ik moet rijden.

Ik vond voor mezelf dat ik wel redelijk hard ging die 2 keren. Niet te langzaam en niet de hard, maar wel beheersbaar.
Alleen, als ik er zo nu over nadenk, ga ik volgens mij juist op de rechte stukken langzamer rijden. Volgens mij om bij te komen. Want ik blaas mezelf zo ongelofelijk op na 2 hindernissen in de cross, dan kan ik gewoon ff niet meer. In de oefencross heb ik dan ook een 20m gedraafd en toen weer verder gegaloppeerd. Volgens mij vergeet ik te adem halen of goed adem te halen ofzo (in het begin met name).

Had er vroeger in het springparcours ook zo'n last van ... maar nu vrijwel nooit meer. Echt zo'n gevoel van 'ik heb m'n krachten/motor opgeblazen', m'n benen verzuren dan zo ongelofelijk. Dat ik het idee heb dat ik zo van m'n paard afrol Lachen
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 06-02-07 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:35

sjips .. alweer de edit en quote knop verwisseld Tong uitsteken

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:36

Heb je een paard die het doorgalloperen nog niet echt snapt?
Mijn Schimmeltje (die ik toen had) die wou wel, maar had wel veel steun van mij nodig. Als ik geen been gaf kwamen we ook niet vooruit. Als ik met hem een L cross reed was ik na die tijd kapot.
Later met Emiel ging het veel makkelijker. Die ging wel. Die moest ik juist een beetje inhouden soms. Als ik dan door de finish kwam wou ik nog wel een keer Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:49

@ Lappie_lap: ik denk dat je dan de aankomende paar keer dat je de cross rijd eerst heel goed op je ademhaling moet letten. Als je begint denken van: rustig ademen. Na verloop van tijd wordt dat automatisme.
Dat neemt niet weg dat ik na de cross helemaal bekaf ben. Volgens mij adem ik ook niet altijd optimaal.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:03

Maar wat is dus hierop uit kan maken is dat jullie wel eens trainen met horloge? Mijn paard heeft nogal een redelijke drukke galop, dus misschien zal ik dan ook een keer moeten oefenen met een stopwatch ofzo. Bloos Clown

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:06

Ik train niet met horloge... Ik kijk gewoon in de cross zelf hoe ik zit qua tijd. Ik bedoel dus te zeggen datik thuis niet oefen met hoe hard of ik moet galopperen, want als ik echt in de cross zit is het toch anders als hier op een zandweg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:42

ik train ook niet met horloge, maar ik rijd in cross vaak wel met minutenpunten. Dus iedere 460 m (in het B) moet ik mijn horloge horen piepen. Werkt heel aardig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:59

maar dan moet je wel weten waar die 460m is. Je ziet wel eens mensen met zo'n wieltje lopen die de afstand meet (wat parcourbouwers ook hebben), maar die heb ik niet. Dus heb ik gewoon uit gerekend na hoevel minuten ik bij de 1000 meter moet zijn (als dat bordje in de cross er staat).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:02

ik loop met GPS, en anders schat ik in aan de hand van de afstandsborden die in de cross staan. M is makkelijker, daar rijd je 550 m/m.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:14

Ja ik heb ook niet zo'n GPS. En in de B werkt het wel als je het 1000m bordje aan houd en daar met 2 minuut en 10 sec bent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:47

dat klopt wel, maar het nadeel daarvan is datje op je horloge moet kijken dan. Door met minutenpunten te werken (en evt te schatten) hoef je alleen maar te luisteren. Als ik bv in het L rijd, en het duizend meter bord zie, dan weet ik dat ik kort daarvoor circa mijn horloge voor de 2e keer moet horen piepen. Als ik dus precies bij de 1000 meter mijn stopwatch hoor zit ik voor op schema.

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:02

Ik cross ook altijd met horloge. Maar een hele simpele. Geeft alleen tijd aan. Heb altijd stuk voor het einde een meet punt en meestal ga ik te snel dus ga ik verder in handgalop(als dat lukt). Dus ik moet inderdaad ook kijken. Maar zoek altijd een overzichtelijk stuk uit. Lukt tot nu toe elke keer. Een enkele keer dat je toch nog een paar seconden te snel bent. Maar rijdt grotendeels op gevoel. En dat gaat meestal aardig goed.
Ga dit jaar alleen een klasse verder dus wordt straks weer wennen Knipoog . Mag de rem er iets vaker af Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:04

Lielle schreef:
dat klopt wel, maar het nadeel daarvan is datje op je horloge moet kijken dan. Door met minutenpunten te werken (en evt te schatten) hoef je alleen maar te luisteren. Als ik bv in het L rijd, en het duizend meter bord zie, dan weet ik dat ik kort daarvoor circa mijn horloge voor de 2e keer moet horen piepen. Als ik dus precies bij de 1000 meter mijn stopwatch hoor zit ik voor op schema.

Je hebt helemaal gelijk, maar de cijfers op een crosshorloge zijn zo groot dat een vluchtige blik erop al genoeg is. Dan zie je al hoever je bent. 460 meter is slecht te schatten vind ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:18

en zo heeft ieder zijn voorkeur Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:27

Precies.... Jouw methode is inderdaad veel makkerlijker, omdat ie gewoon piept om de minuut. Maar dan moet je wel goed weten te schatten waar de zoveel meter dan is Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:28

ik kan 40, 80, 120 meter redelijk op het oog schatten, en anders weet ik dat ik iig bij de piep bij het km bordje moet zijn Haha! Dan heb ik nog wat speling.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:23

Maar niet bij elke cross staan die km bordjes...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:25

helaas niet, maar de meeste toch wel inmiddels.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:27

Simmie schreef:
Maar niet bij elke cross staan die km bordjes...

De crossen waar ik ben gewest afgelopen jaar waren ze gelukkig wel. Als ze er niet zijn moet ik idd met de methode van Lielle gaan werken.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:50

Dus als ik het goed begrijp staan er bordjes om de 1000 meter? Dus dat zou dan idd betekenen dat je daar met..... min moet zijn. Volgens mij komt dat niet goed bij mij. Clown

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:52

ik vraag het wel aan kylyco, die kan me het wel uitleggen
moet toch echt met een klokje gaan rijden want ben steeds erg te snel

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:05

snowylover schreef:
Dus als ik het goed begrijp staan er bordjes om de 1000 meter? Dus dat zou dan idd betekenen dat je daar met..... min moet zijn. Volgens mij komt dat niet goed bij mij. Clown

maar er staan ook niet bij elke cross 1000m bordjes dacht ik