[SGW] [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Re: slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:37

Leuke pony's Chantal, en Country en Elegant zijn inderdaad mooie hengsten! Bij de foto's van de pony's sprak het vosje me het meeste aan, maar na het zien van de filmpjes vond ik ook het schimmeltje erg leuk, galoppeerde al mooi in evenwicht

Ik ben net terug van mijn wedstrijd in Luttenberg..
Pfff, moest al om 6 uur op
Denk je dat je weer lekker vroeg klaar bent (proefjes om 9.16 en 10.20 uur) is het half vijf als je achter bokt zit..
Maar het was het uiteindelijk wel waard, de eerste proef ging best netjes, alleen was het een hele nare baan, veel kuilen, met de harde grond erbij was het al helemaal lastig, was eigenlijk ook nog wel blij dat ik niet ben wezen springen, de grond was gewoon TE hard en er waren ook veel combinaties met stops en rare sprongen omdat de pony's niet fijn konden landen..
Maar mijn proefje ging dus wel netjes, geen commentaar dus ik moest wachten tot de coupon er was.
Even naar de trailer, singel wat losser en zelf wat gegeten en gedronken en toen weer losrijden voor de tweede proef.
Deze ging eigenlijk nog beter
Hij was iets rustiger geworden, waardoor het allemaal net wat netter kon, kon Sam mooi omstellen in de slangenvolte en ook de overgangen ging beter, kwam in de eerste proef nog iets omhoog..

Toen de coupons: Voor m'n eerste proef had ik 175 punten
en stond ik eerste de tweede proef had ik 164 punten
Vond het zelf erg raar want deze ging een stuk beter ik stond uiteindelijk nog eerste van de L2, maar het was in handicap met de L1 waardoor ik tweede werd .

Dus het ging lekker!
Nou maar hopen dat het op de Regio net zo goed gaat, qua winstpunten zitten we inmiddels ook op 16 dus na de kampioenschappen zal het vast wel goed gaan komen in de M

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:44

jij ook gefeliciteerd Viefdepief...volgens mij kunnen we beter een dressuurmutsentopic er van maken:D

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:46

gefeliciteerd allemaal!!

vief ik zag jou nog wel rijden.. ik moest schrijven in de ring tegenover de ring waar jij reed..
ik had nog heel hard gezwaaid, maar je zag me niet..

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:51

Jah de dressuur gaat opeens wel erg goed
Kim heb jou helaas niet gezien, maar toch nog een soort halve meeting dan

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:56

viefdepief schreef:

ja zoiets trouwens de grond was super slecht he?? iedereen klaagde er over..

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:06

kim__ schreef:
viefdepief schreef:

ja zoiets trouwens de grond was super slecht he?? iedereen klaagde er over..

Jah de grond was echt erg, met losrijden viel het gelukkig nog wel mee, maar de grond was door het weer gewoon bikkelhard en in sommige banen zaten echt kuilen
Sam sprong trouwens in de middengalop over, struikelde in z'n kuil en toen zat ik in de verkeerde galop, whahaha had ik een 4 voor

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:18

Jah de grond was echt erg, met losrijden viel het gelukkig nog wel mee, maar de grond was door het weer gewoon bikkelhard en in sommige banen zaten echt kuilen
Sam sprong trouwens in de middengalop over, struikelde in z'n kuil en toen zat ik in de verkeerde galop, whahaha had ik een 4 voor
[/quote]

hahha .. er is begin mei een menwedstrijd geweest in luttenberg, en daar achterin bij de dresuurbanen was het gras helemaal kapot gelopen.. vandaar die slechte bodem[/quote]

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:49

Gefeliciteerd Vief!

Wij zijn vandaag nog weer verder aan het nadenken gegaan over de pony's voor Muriël.
Op wedstrijd kwam Jiska naar ons toe en vertelde dat haar L'Amour te koop staat.
Deze pony is al veel meer ervaren dat de pony's die we nu naar aan het kijken zijn geweest. (L'Amour is bij de pony's drs M2, spr Z, sgw Z. Bij de paarden drs M1, spr L en sgw M als ik het goed heb)

Nadat ik daar is over aan het nadenken ben geweest zijn we eigenlijk alleen maar naar die jonge pony's gaan kijken omdat ik die leuk vind. Ik vind het leuk om aan een jong paard te beginnen of een paard met een probleem, maar of Muriël dat ook vindt.. Ja ze zegt van wel, maar Muriël vindt alles wat ik ook vind.
Toen we terug waren van concour ben ik aan het bellen gegaan met wat van onze instructeurs.
Die adviseerden allebei een ervaren pony te kopen ipv een jonge pony. Muriël moet lekker kunnen rijden. En eigenlijk niet de pony alles nog moeten leren (en zichzelf daarbij eigenlijk ook nog heel veel moeten leren).
Toen ik Lucky kocht kon ik er niks mee, nu, anderhalf jaar later heb ik er (vind ik) aardig wat mee bereikt. Maar Muriël wil dat 'vechten' volgensmij allemaal niet zo. Die wil graag een pony die lekker heet is en waar ze wel werk aan heeft, maar ze wil ook een pony die lekker door de parcoursen heen loopt. Ik heb L'Amour nu al erg veel parcoursen zien lopen en het is een heel gaaf beest, dat is zeker.
Kortom: Morgen om 10 uur gaan we naar Jiska toe om L'Amour te bekijken!
We slaan nu wel weer een heel andere 'weg' in, maar ik geloof meer de weg die bij Muriël past!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:59

Je verhaal lezende denk ik dat je dan een goede beslissing neemt om een ervaren paard/pony voor Muur te kopen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:07

ik ga met Simmie mee!! Muriel is nog erg jong, en ze moet lekker haar gang kunnen gaan!! veel leren en veel dollen!!

bij een jong beest moet je consequent blijven, moet je nagaan ik heb daar al moeite mee, laat staan een jong kind!

ik hoop dat het wat is morgen!!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:56

chantal_cs schreef:
Gefeliciteerd Vief!

Wij zijn vandaag nog weer verder aan het nadenken gegaan over de pony's voor Muriël.
Op wedstrijd kwam Jiska naar ons toe en vertelde dat haar L'Amour te koop staat.
Deze pony is al veel meer ervaren dat de pony's die we nu naar aan het kijken zijn geweest. (L'Amour is bij de pony's drs M2, spr Z, sgw Z. Bij de paarden drs M1, spr L en sgw M als ik het goed heb)

Nadat ik daar is over aan het nadenken ben geweest zijn we eigenlijk alleen maar naar die jonge pony's gaan kijken omdat ik die leuk vind. Ik vind het leuk om aan een jong paard te beginnen of een paard met een probleem, maar of Muriël dat ook vindt.. Ja ze zegt van wel, maar Muriël vindt alles wat ik ook vind.
Toen we terug waren van concour ben ik aan het bellen gegaan met wat van onze instructeurs.
Die adviseerden allebei een ervaren pony te kopen ipv een jonge pony. Muriël moet lekker kunnen rijden. En eigenlijk niet de pony alles nog moeten leren (en zichzelf daarbij eigenlijk ook nog heel veel moeten leren).
Toen ik Lucky kocht kon ik er niks mee, nu, anderhalf jaar later heb ik er (vind ik) aardig wat mee bereikt. Maar Muriël wil dat 'vechten' volgensmij allemaal niet zo. Die wil graag een pony die lekker heet is en waar ze wel werk aan heeft, maar ze wil ook een pony die lekker door de parcoursen heen loopt. Ik heb L'Amour nu al erg veel parcoursen zien lopen en het is een heel gaaf beest, dat is zeker.
Kortom: Morgen om 10 uur gaan we naar Jiska toe om L'Amour te bekijken!
We slaan nu wel weer een heel andere 'weg' in, maar ik geloof meer de weg die bij Muriël past!

Leuk voor je Chantal.

Wat ik niet zo erg netjes vind is dat mensen ongevraagd filmen, en dat op t internet zetten.

Niet dat ik me schaam voor onze stal, maar er lopen ook ruiters bij ons die zoiets niet waarderen.
Ook zijn er mensen die de stallen en tuigen ed filmen, allemaal ongevraagd.

Mag er iets meer rekening worden gehouden met de privacy van mensen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:40

Lielle; gefeliciteerd met je tweede Z-klassering
HP was zeker erg leuk dat hij nu al uit is. Mijn zusje heeft hem gister geloof ik besteld, moest Engels lezen in de vakantie van de leraar (en ik mag hem eerst lezen, want ik lees vlugger )

Chantal; een ervaren pony lijkt me een heel goed idee voor Muriël. L'Amour is een hele fijne pony, ik ben benieuwd of het klikt

Simmie en Scum; fijn dat HM en Djin weer beter gaan Ik ga morgen wsl weer op de merrie zitten.

De rest van waar ik op wilde reageren is me alweer ontschoten

Schoorl gister was gezellig, wel lange dag, maar je moet er wat voor overhebben Was eigenlijk wel fijn dat ik zelf niet hoefde te rijden tussendoor. B was gelijk met het Z en dat was zo al druk genoeg

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:48

Lielle gefeliciteerd.

RT ik had me meteen opgegeven na het parcurslopen, dus dacht dat ik wel goed zat.

Natascha, ik zou niet weten waarom je een paard waar je intresse in hebt niet zou mogen filmen. Of waarom je er toestemming voor zou moeten vragen.
Dat op internet zetten is iets anders, maar als je niks te verbergen hebt is er imo geen probleem. Als ik je verkeerd begrepen hebt dan vast sorry.

Gomir ik moest in ring 3 + 4 (ander topic ik weet het )

Chantal ik zou denk ik ook voor een ervaren pony gaan, je ziet het met die jonge pony's zo vaak verkeerd gaan. En wat RT al zei consequent zijn is voor een volwassenen al moeilijk genoeg dus laat staan voor een kind.
Pony's kunnen ook nog eens echte draken zijn.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:51

tja dat kan zo vervelend zijn aan vrije start...met zoveel starts dan!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:51

Natasha schreef:
chantal_cs schreef:

Leuk voor je Chantal.

Wat ik niet zo erg netjes vind is dat mensen ongevraagd filmen, en dat op t internet zetten.

Niet dat ik me schaam voor onze stal, maar er lopen ook ruiters bij ons die zoiets niet waarderen.
Ook zijn er mensen die de stallen en tuigen ed filmen, allemaal ongevraagd.

Mag er iets meer rekening worden gehouden met de privacy van mensen?

Ik denk dat 9 van de 10 mensen filmen als ze naar een paard/pony gaan kijken, zodat ze thuis de boel nog eens rustig kunnen bekijken/beoordelen. Ik denk dat je daar als verkoper gewoon niet onderuit komt.
Wat het toestemming vragen betreft om het filmpje op internet te zetten, heb je wel gelijk, maar ik denk dat je er voor 100% van uit kunt gaan dat er geen kwaad in de zin bij zit.
Chantal wilde graag onze mening over de 2 pony's, dus ik denk dat ze in haar enthousiasme er niet over nagedacht heeft en de filmpjes/foto's zo heeft geplaatst.
Maar ik denk dat ze zelf nog wel reageert op je bericht, al dan niet per PB.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:53

Daar kan ik ook wel in meegaan Chantal. Van een ervaren pony kan je zusje veel leren. Maar die standen kloppen zo toch niet. Hoe kan die pony nou Z springen zijn en dan bij de paarden L springen? Dan zou hij toch M springen moeten zijn bij de paarden? Of het is met een andere ruiter geweest.
Hij klinkt iig wel erg lekker. Hopelijk klikt het met je zusje!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:01

ja of misschien terugplaatsing aangevraagd?? of idd met iemand anders

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:03

een D pony start bij de paarden 20 cm lager, dus L.

Ik denk dat Muriel daar zeker heel verstandig aan doet, zo kan ze fijn ervaring opdoen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:12

Volgens mij was de pony van Jiska een E, maar helemaal zeker ben ik er niet meer van

Ik had het al gezien bij de uitslagen GvdT. Vind bij een hoop ringen heel veel verschillen terug trouwens
Ik zag je nog wegrijden met de trailer (toen zag ik je wel spontaan )

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:18

ik mag er wel vanuit gaan dat het een E is...
tenminste daar zou ik toch wel voor kiezen...

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:30

heey. ik zal zelf even reageren op mn standen van het springen met lamour. ik was inderdaad z springen, maar kreeg van de knhs terugplaatsing naar de B(!) met de overgang naar de paarden vandaag dat ik nu dan nog L rijdt.
ik heb vandaag ook wedstrijd in steenderen gehad. met ice een 2e plaats in de dressuur met 170 (!) punt en met springen een 7e plaats. met lamour een balkje in het springen en de dressuur ging niet echt geweldig. nou chantal, tot morgen en hoop dat het klikt met l'amour en je zusje. niet dat ik het leuk vind om hem weg te moeten doen.... Verder wil ik iedereen weer feliciteren die prijzen hebben gehaald! best saai zo, zonder crossen he? gelukkig kan ik over 2 weken weer. Ik ga naar Nokere in Belgie!! Nu al zin in!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:39

Klinkt goed Chantal! Het lijkt mij ook beter om een wat ervarener pony te nemen voor Muriël.

Vief: gefeliciteerd met je prijs en punten!

Ik heb de uitslagen van de kring even bekeken en ik heb nog 14 (!) combinaties onder me. Valt nog mee hé

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:44

SGW FAQ schreef:

Algemene info

Wat is het?

SGW betekent samengestelde wedstrijd. De naam geeft al aan waar het om gaat, namelijk een wedstrijd die uit meerdere onderdelen bestaat: dressuur, springen en een cross-country.
Deze drie onderdelen doe je meestal op één dag; het kan echter voorkomen dat je bijvoorbeeld op vrijdag al moet dressuren en dan op zaterdag het springparcours en de cross aflegt. Dressuur en springen zijn bekende onderdelen, in de cross leg je een vooraf bepaalde route af door het terrein waarin diverse natuurlijke hindernissen, zoals wallen, waterpartij, boomstammen, greppels etc., zijn opgenomen.
Al deze onderdelen moet je met hetzelfde paard doen, en de resultaten daarvan worden opgeteld en bepalen uiteindelijk de winnaar. De meest veelzijdige combinatie wint dus.

Is het niet gevaarlijk?

Een groot verschil met een springparcours is dat de hindernissen die je springt vast zijn; er kunnen dus geen balken vallen. Dit lijkt voor veel ruiters eng, een hindernis geeft namelijk niet mee als je er tegen stoot.
Toch is dit niet zo gevaarlijk als je zou denken, natuurlijk zijn er risico's aan verbonden maar door goede training en voldoende bescherming kun je de kans op problemen al behoorlijk verminderen.
Bovendien wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenoemde 'breekbomen' die breken als een paard deze hard raakt. Deze bomen breken dan precies in het midden en vallen recht naar beneden op de grond. Op deze manier kunnen de breekbomen niet meerollen tussen de benen van je paard. Omdat ze van een soort kunststof en karton gemaakt zijn, ontstaan er geen scherpe punten die het paard of de ruiter kunnen verwonden. Verder zouden juist vallende balken een paard kunnen laten struikelen, in het hoge crosstempo zouden rondvliegende balken levensgevaarlijk zijn.
Het massieve karakter van de hindernissen heeft ook als voordeel dat een paard makkelijker over een hindernis 'glijdt' en zelfs zich erop kan afzetten als dat nodig mocht zijn.
Bovendien zie je dat de moeilijkheidsgraad in de klasses steeds meer wordt gezocht door de hindernissen technischer van aard te maken ipv van steeds hoger en breder. Een smal sprongetje na een scherpe bocht is bijvoorbeeld moeilijk aan te rijden; een paard dat onvoldoende onder controle is zal er al snel langs vliegen en zo zullen toch de beste combinaties bovenaan komen zonder dat het risico op vallen wordt vergroot.

Kan ik of mijn paard dat wel?

Het belangrijkste in een sgw is dat jij en je paard er lol in hebben en elkaar vertrouwen. Als je daarnaast in staat bent om een B parcours redelijk rond te rijden heb je voldoende basis om aan wat trainingen mee te doen. Je kunt dan onder begeleiding kennis maken met de diverse crosshindernissen en zo ben je al snel toe aan je eerste cross.
Voor de hogere niveaus zijn de eisen wel zwaarder en dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar een B/L-cross is in principe voor iedereen haalbaar.

Hoe zit het met sgw/military/eventing?

SGW is de benaming voor de samengestelde wedstrijd op basisniveau, dat wil zeggen van de oefencross tot en met het ZZ. De klasse indeling komt verderop nog aan bod. Daarboven praat je over eventing - vroeger ook military genoemd - en daarin ken je een aantal varianten. Deze wordt verreden op vier niveaus, aangegeven met sterren. Er zijn maar vier 4* wedstrijden per jaar, in Badminton, Lexington, Luhmühlen en Burghley en vinden allemaal plaats in de CC long format.

CC long format (CONCOURS COMPLET D'EQUITATION)

De klassieke eventing wedstrijd heet CC long, bestaat uit dressuur, uithoudingsproef en springen en wordt over drie dagen verreden. Na de dressuur op de eerste dag volgt de dag erna de uithoudingsproef. Die omvat weer vier onderdelen, namelijk een wegparcours, een steeplechase, weer een wegparcours en een cross country. Het eerste wegparcours is bedoeld als een lichte opwarming voor de steeple chase. Ruiter en paard leggen dan een aantal kilometer in stap en draf af over een vast parcours, dat geen hindernissen bevat.
In de steeple chase wordt in een zeer hoog tempo (zo rond de 40 km/uur!) een aantal heggen gesprongen, waarna opnieuw een wegparcours volgt om op adem te komen.
Na het tweede wegparcours hebben ruiter een paard 10 minuten verplicht rust, waarna de cross country volgt.
Op de laatste dag is er na de verplichte veterinaire keuring nog een springparcours. Hierin wordt met name de fitheid van de paarden na de zware cross van de dag ervoor getoetst.

CC short format (CONCOURS COMPLET D'EQUITATION)

Dit lijkt zeer sterk op de hierboven beschreven CC long, alleen vervallen het eerste wegparcours en de steeplechase.
Deze twee varianten staan in het Engels bekend als Three Day Events. Vaak zie je ook de afkorting CCI, dan is het een internationale wedstrijd.

CIC (CONCOURS INTERNATIONAL COMBINE)
Dit doet meer denken aan de sgw, maar dan op internationaal niveau. Het springen vindt voor de cross en op dezelfde dag plaats, en er zijn geen wegparcoursen.
Dit staat bekend als International One Day Event.

Welke eisen zijn er

Om voor het eerst aan een officiële B cross mee te mogen doen, moet je met je paard waarmee je wil gaan crossen, tenminste één winstpunt in het B springen hebben gehaald. Als je L of hoger springt, kun je ook meteen L sgw starten. Bij de pony's mag dat al als je B+4 springen bent.
Als je zelf al eerder sgw hebt gestart, en daarmee minstens een winstpunt in het L hebt gehaald (dan ben je dus L sgw geklasseerd) mag je met ieder volgend paard direct sgw gaan starten. Meer informatie over startgerechtigdheid van paard en ruiter kun je vinden in de inschalingstabellen van de KNHS, http://www.knhs.nl/objects/00001080.pdf bijlage 2 en artikel 310 van het sgw reglement.

Verder zijn er nog leeftijdseisen; Pony's moeten tenminste 4 jaar oud zijn, bij paarden geldt een minimumleeftijd van 4 jaar (startgerechtigd na 1 augustus) voor het B en L, 5 voor het M en 6 voor het Z en ZZ.

Deelnemers bij de pony's mogen starten in alle sgw klassen vanaf de dag waarop hij/zij 8 jaar wordt, tot en met 31 december van het jaar waarin de 18 jarige leeftijd bereikt wordt.
Voor deelnemers bij de paarden geldt een minimumleeftijd van 12 jaar voor het B en L, 13 voor het M en Z en 17 voor het Z en ZZ.

Voor een oefencross zijn geen formele eisen, dat is afhankelijk van de organiserende vereniging.

Wat heb je nodig om te crossen?

Naast natuurlijk een startkaart en alles wat je normaal voor dressuur en springen gebruikt, heb je voor de cross nog wat andere dingen nodig. Sommige daarvan zijn verplicht ivm de veiligheid, andere dingen zijn wel sterk aan te raden of misschien gewoon handig of leuk.

Verplicht

• Bodyprotector
    Tijdens de cross moet iedere deelnemer een bodyprotector dragen. Dit is een soort 'kogelvrij vest' dat je beschermt bij vallen. Het zal niet alle soorten letsel kunnen voorkomen, maar het vermindert vaak de ernst van de blessure. Voor de cross heb je een bodyprotector BETA level 3 nodig, je kunt deze het beste kopen bij een goede ruitersportwinkel die ervaring heeft in het aanpassen hiervan. Een slecht zittende bodyprotector is niet alleen oncomfortabel, het kan zelfs gevaarlijk zijn.
    Meer informatie over bodyprotectors kun je vinden op
    <link opzoeken>

• Veiligheidshelm
    Ook moet je een veiligheidshelm of -cap dragen, die moet voldoen aan de veiligheidsnorm EN1384. Steeds meer ruiters rijden met een speciale crosshelm, hieraan zit geen harde klep.

Aan te raden

• Goede beenbescherming
    Om je paard veilig door de cross te brengen is goede beenbescherming een must. De meeste ruiters gebruiken hiervoor speciale crossbeenbescherming, die je kunt kopen bij gespecialiseerde ruitersportzaken (zie verderop). Deze beenbescherming is van extra stevig nylon en bevat harde platen ter bescherming van de pezen (voor) en de botten (achter). Op lager niveau kun je wel volstaan met dezelfde beenbescherming als je voor het springen gebruikt, maar als je hoger wil gaan starten is het wel aan te raden om te investeren in goede beenbeschermers.
    De beenbeschermers worden meestal nog omwikkeld met watervaste tape, om te zorgen dat het klitteband niet loslaat in de cross. Ter afronding dragen de meeste paarden ook nog springschoenen.
    Bandages worden niet veel meer gebruikt, ze zuigen veel water op en je loopt het risico dat ze los gaan, wat erg gevaarlijk is.
  • IJzers en kalkoenen
    Aangezien je tijdens de cross in een veel hoger tempo galoppeert dan in een dressuurproef of met springen, is het wel aan te raden om kalkoenen (ook bekend als schroeven, stiften, proppen) te gebruiken. Deze geven je paard extra grip in de bochten en bij de afzet.
  • Schoenveters
    Die kun je gebruiken om het kopstuk van het hoofdstel vast te knopen aan het eerste vlechtje zodat - als je valt - je niet het hoofdstel van het hoofd van je paard kunt trekken. Ook kun je daarmee het uiteinde van je teugel extra vast zetten aan het gespje van de andere teugel.

Andere specifieke crosszaken

• Crosstenue
    Als je ooit een cross hebt gezien, zal het je vast zijn opgevallen dat ruiters in allerlei kleuren starten. Er is namelijk geen standaard tenue voorgeschreven; je mag je kleuren zelf kiezen, al zijn een rijbroek en laarzen wel verplicht. Er wordt meestal gecrosst in een dunne trui of T shirt, het is dus bijvoorbeeld niet nodig om een rijjasje te dragen.
    Het is voor heel veel crossers een sport op zich om in een mooi passende outfit aan de start te komen, waarbij kleding van de ruiter en het harnachement van het paard op elkaar zijn afgestemd. Zelfs de tape om de beenbeschermers is vaak in de kleuren van de ruiter gekozen. Maar dit is allemaal niet verplicht, zolang je er maar netjes uitziet.
  • Rugnummerhouder
    Iedere deelnemer draagt een nummer in het terrein, zodat hij/zij goed herkenbaar is. Deze is het makkelijkst te dragen mbv een rugnummerhouder. In de klasse B en de oefencross worden die vaak geregeld door de organisatie, in het L en hoger moet je daar zelf voor zorgen. Je kunt natuurlijk ook met tape of veiligheidsspelden werken, maar dit blijft niet altijd goed zitten.
  • Medical card
    Als laatste raadt de KNHS sterk aan om een Medical Card te dragen. Dit is een klein boekje waarin je persoonlijke gegevens staan, en ook eventuele gegevens over ziekte, allergie en eerdere ongevallen. Mocht er toch iets gebeuren in de cross, dan zijn de hulpverleners in ieder geval bekend met je medische geschiedenis en kunnen ze contact opnemen met familie.
    Zowel de Medical Card als de rugnummerhouder kun je kopen bij de in sgw gespecialiseerde ruitersportzaken.
  • Eventing cream
    Vaak zie je paarden in de zwaardere crossen met ingesmeerde benen. Dat is eventing cream (of gewoon vaseline of uierzalf) die is bedoeld als bescherming bij het raken van een hindernis. Door de creme glijden de paarden makkelijker af langs de hindernis en zullen ze ookminder snel wondjes oplopen. Op lager niveau is dit zeker nog niet noodzakelijk.

Training
Algemeen
Het is niet aan te raden om zonder goede training vooraf te beginnen aan een sgw. Je komt veel nieuwe dingen tegen, waar je paard waarschijnlijk ook aan moet wennen. Daarom kun je het beste vooraf bij een goede trainer een paar lessen volgen, hij kan je dan ook allerlei tips geven en meestal is hij ook aanwezig tijdens wedstrijden zodat je dan nog je laatste vragen kunt stellen.
Er zijn veel sgw instructeurs, die op allerlei niveaus les geven, je kunt een van hen bij jou in de buurt eens bellen voor meer informatie. Adressen en telefoonnummers kun je opzoeken op de sgw site, http://www.sgw-eventing.nl/algemeen/adressen.ws

Soorten hindernissen
ontbreekt
punt
waterbak
haag
bezembak
coffin
sunken road
trakehner
passage de route
afsprong
opsprong
greppel
boomstam
paddestoel
smalletje
heksenoog
+ foto's

Conditie-opbouw
ontbreekt

Regiotrainingen
De KNHS organiseert ieder jaar regionale sgw trainingen. De opzet hiervan varieert per regio, maar meestal is het zo dat je naar niveau in groepjes wordt ingedeeld waarmee je dan een aantal trainingen op verschillende terreinen in het land volgt. Je hebt dan een vaste instructeur en de kosten zijn ook redelijk beperkt. De trainingen beginnen meestal eind februari of begin maart, zodat je bij de 1e cross van het seizoen (meestal half maart in Chaam) er helemaal klaar voor bent.
Informatie staat op de KNHS site en op de nederlandse sgw site. http://www.sgw-eventing.nl/trainingen/lijst.ws

Oefenterreinen
Er zijn diverse terreinen beschikbaar waar je kunt trainen op sgw hindernissen. Lang niet al deze plaatsen zijn openbaar; meestal kun je er op afspraak met de eigenaar terecht, en vaak kun je er ook een les afspreken. Veel informatie hierover kun je vinden op http://www.sgw-eventing.nl/oefenterreinen/lijst.ws

Bekende terreinen zijn:

Tevens wedstrijdlocatie
  • Paardensportvereniging Ysselsteyn' - Ysselsteyn (LB)
  • Wieringerwerf (NH)

Houd er wel rekening mee dat je 6 weken voor de wedstrijd niet mag trainen op deze terreinen!

Terreinen van SGW ruiters
  • Familie Tuytelaars - Baarle Nassau (BR)
  • 'Hippisch Centrum 'De Schalm' - Renswoude (GL) www.hcdeschalm.nl
  • 'Naber-Lozeman' - Biddinghuizen (FL) www.naber-lozeman.nl
  • 'Kluinhaar' - Nieuwveen (ZH)
  • 'Schager' - Putte (BR)
  • 'Deuverden' - Putten (GL) www.stal-lozeman.nl
  • 'De Berkenhoek' - Zweeloo (DR)
  • 'Stal Albers' - Oudenhoorn (ZH)
  • Hernen van Rob Janssen (GL) (voorjaar 2006)

Overige terreinen
  • 'De Vijfsprong' - Lunteren (GL)
  • De Blauwbossen in Minderhout (Belgie)
  • Zuidplasruiters in Moordrecht (ZH)
  • 'De Voorruiters' - Voorhout (ZH)
  • 'De Schotsman' - Kamperland (ZL)
  • 'De Piet' - Arnemuiden (ZL)
  • LR en PC Hulten' - Tilburg (BR)
  • 'Teesinkbos' - Boekelo (OV)
  • Nieuwvliet (??)
  • Berlicum (BR)
  • Soest (UT)
<bokt fototopics opduiken>

Oefencrossen
Naast de trainingen kun je ook als voorbereiding op een echte cross een paar keer meedoen aan een oefencross. Bij sommige oefencrossen wordt er ook les gegeven, soms kun je je eigen instructeur meenemen en er zijn ook oefencrossen die sterk lijken op een officiele cross, waarbij alleen de hoogte is aangepast en je vaak ook hindernissen mag overslaan.

Op de sgw site (www.sgw-eventing.nl) vind je onder Kalender -> Nederland een overzicht van de wedstrijden van het huidige jaar. Hier zijn ook de oefencrossen in opgenomen.

In de volgende plaatsen zijn regelmatig oefencrossen georganiseerd.

Lisse (indoor cross): geen begeleiding, in wedstrijdverband
Biddinghuizen: begeleiding door je eigen instructeur, geen wedstrijd
Putten: begeleiding door je eigen instructeur, geen wedstrijd
Chaam: geen begeleiding, in wedstrijdverband
Maarsbergen: geen begeleiding, geen wedstrijd
Vrouwenpolder: geen begeleiding, in wedstrijdverband
Ede: geen begeleiding, in wedstrijdverband
Hooge Mierde ???
Wieringerwerf: begeleiding, geen wedstrijd
Lisse: geen begeleiding, in wedstrijdverband
Princenhage ????
Nijeberkoop
Vasse
verder nog ??????????

Dan is er ook nog de tripalon, die al jaren wordt georganiseerd in Laren, en dit jaar voor het eerst ook in Gorssel. De tripalon is bedoeld als eerste kennismaking met het crossen en is dan ook niet al te moeilijk, maar wel heel erg leuk. De wedstrijd bestaat uit een gewone dressuurproef in je eigen klasse, die ook voor winstpunten telt en ook als je geen startkaart hebt, kun je meedoen. Daarna is er een rit van 5 of 10 km (naar keuze) met daarin een aantal hindernissen en opdrachten. Je mag deze rit samen met iemand rijden, en er is ook geen snelheid vastgesteld. Aan het eind rijd je nog een eenvoudig springparcours.

nieuw
Algemene informatie over wedstrijden
Klasses
Bij de sgw kennen we dezelfde klasses als met springen, nl van het B t/m het ZZ. Voor AB pony's bestaan alleen de klassen B en L, het ZZ is uitsluitend voor de paarden.

Iedere klasse kent zijn eigen eisen wat betreft de te rijden dressuurproef, de hoogte van het springparcours en de hindernissen in de cross en de lengte en snelheid van de cross. Hieronder staan de belangrijkste zaken, alle informatie hierover kun je vinden in het sgw reglement bijlage 3 (paarden) en 4 (pony's).

Je klassering met dressuur en springen is niet van belang verschil in de sgw. Alle combinaties in de B sgw rijden dezelfde dressuurproef en hetzelfde parcours, of ze B of Z dressuren of springen.

Paarden
Code
+-----------------------+-------+-------+-------+-------+
| Eisen                 | B     | L     | M     | Z     |
| Hoogte springen (cm)  | 80-90 | 95    | 105   | 115   |
| Hoogte cross (cm)     |80-90  | 90    | 100   | 110   |
| Lengte cross (meter)  | 1500- | 2000- | 2500- | 3000- |
|                       | 2500  | 2500  | 3500  | 4000  |
| Tempo (meter/minuut)  | 460   | 480   | 500   | 520   |
| Aantal hindernissen   | 15-20 | 20-25 | 25-30 | 25-30 |

Pony's

<nog doen>

Winst- en verliespunten
Winstpunten in de sgw worden uitsluitend bepaald door je resultaten in de cross. Bij een foutloze cross krijg je 2 winstpunten, met maximaal 1 weigering heb je nog 1 winstpunt. Tijdfouten tellen niet mee. In het B is wel een extra eis dat je een voldoende (>= 5) voor de stijl in de cross hebt gekregen. Bij een onvoldoende tellen eventueel behaalde winstpunten niet mee.

Voor verliespunten geldt ook dat alleen de cross daarvoor telt. Bij uitsluiting krijg je twee verliespunten, tenzij je vrijwillig het parcours verlaat. Ook bij uitsluiting door kreupelheid die is vastgesteld door de dierenarts krijg je geen verliespunten.

Promotie en degradatie
Promotie
  • Paarden
    Promotie van B naar L is toegestaan bij het behalen van vier winstpunten en verplicht bij het behalen van vijftien winstpunten. Promotie van de klasse L naar de klasse M en van de klasse M naar de klasse Z is toegestaan na het behalen van tien winstpunten en verplicht na het behalen van twinting winstpunten.
    Promotie van de klasse Z naar de klasse ZZ is toegestaan na het behalen van acht winstpunten.
  • Pony's
    In alle klassen mag je promoveren naar de volgende klasse als je vier winstpunten hebt gehaald.Bij vijftien winstpunten ben je verplicht te promoveren naar de opvolgende klasse.

Degradatie
Als je verliespunten hebt gehaald, worden worden die van de al behaalde winstpunten. Als je geen winstpunten meer over hebt, wordt je saldo negatief. Bij een stand van -6 moet je degraderen naar de klasse eronder. Het reglement is niet helemaal duidelijk of je ook moet degraderen naar het B.

Versnelde promotie
In de inschalingstabellen kun je zien in welke klasse je mag beginnen met een bepaald paard/pony. Soms heb je de keuze tussen twee klassen, zo mag je als je L springen bij de paarden bent, kiezen tussen B of L sgw. In dat geval mag je altijd promoveren naar de hoogste klasse die je had mogen starten, ook al heb je nog niet het vereiste aantal winspunten gehaald. Dat staat bekend als versnelde promotie.

Kalender
De sgw wedstrijdkalender wordt meestal aan het eind van het jaar of uiterlijk in januari bekend gemaakt. Deze staat altijd in de Paard & Sport en je kunt hem ook vinden op http://www.sgw-eventing.nl/ onder het kopje kalender.

De wedstrijd zelf
Voorbereiding
Inschrijven
Inschrijven voor een sgw gaat op dezelfde manier als voor een spring- of dressuurwedstrijd. Je stuurt een dressuur(!)coupon naar het secretariaat met daarop ingevuld de datum, plaats en klasse. Het adres van het secretariaat kun je vinden in de Paard & Sport, op de website van de vereniging, op de sgw-site en/of op www.startlijsten.nl Het is wel aan te raden om zeer op tijd in te schrijven, crossen wordt steeds populairder en zeker het B en L zit al snel vol.

Wat neem je mee?
Je zult verbaasd zijn hoeveel je nodig hebt voor een cross. Naast alles wat je gebruikt voor de dressuur komt er nog je crossuitrusting voor jezelf en je paard bij, en daarnaast nog alles voor de verzorging. Je bent uiteindelijk een lange dag van huis en het is hard werken voor jou en je paard, dus het is aan te raden om goed voor je paard en jezelf te zorgen.
Kort samengevat heb je het volgende bij je:
[list=]
  • dressuurzadel, hoofdstel en kleding voor de ruiter
  • springzadel, hoofdstel, beenbescherming
  • bodyprotector en helm
  • water, hooi
  • verzorging
  • Dit is natuurlijk een zeer beknopte lijst. Op <link> kun je een - zeer uitgebreide lijst - bekijken, die je mogelijk op ideeën brengt.
    Een handige tip is om je spullen in aparte kratjes te doen, zodat je ze makkelijk kunt terug vinden. Een grote gereedschapskist is daar erg geschikt voor. Op <link toevoegen> zie je wat voorbeelden.

de week ervoor

Dressuur
    Meestal is de dressuur op dezelfde dag als het springen en de cross maar soms, als het bijvoorbeeld erg druk is, kan het zijn dat je de dag ervoor al moet starten. Zoals hiervoor al is gezegd, rijden alle crossers in een bepaalde klasse dezelfde proef. Je kunt voorin in het dressurboekje nakijken welke proef er in iedere maand gereden wordt. In het B sgw is dat een gewone B dressuurproef, in het L en hoger zijn er aparte proeven voor de sgw gemaakt. Dat komt omdat de eisen aan een sgw proef wat anders zijn dan bij de gewone dressuur. Verzameling is bijvoorbeeld niet strikt noodzakelijk. In de instructie voor sgw dressurjury's staat het als volgt "Een S.G.W. paard dat aan de teugel is, zich in evenwicht en regelmatig in de drie gangen met hun onderscheiden tempi beweegt en zonder spanningen overgangen kan maken, zou cijfers van 7 en daarboven moeten krijgen." Over het geheel genomen zijn de punten bij een sgw proef dan ook hoger dan bij een gewone dressuurproef.
    Ook moet de jury duidelijker onderscheid maken in de onderlinge verschillen tussen de combinaties, omdat die verschillen later kunnen worden goedgemaakt in het springen en de cross. Iemand die veel beter is dan de rest, zal dan ook veel meer punten krijgen, wat hij/zij als voorsprong in de rest van de wedstrijd meekrijgt.
    Wat harnachement betreft gelden dezelfde eisen als in de dressuur, al mag je wel met een voortuig starten.

Je moet in de dressuur tenminste een 4 gemiddeld halen (t/m het M is 104 punten) om te mogen starten in de cross.

/nieuw

Verkennen
    Informatie vooraf
    Kleur vlaggen
    Lopen
    Vragen

Springen

Veterinaire keuring

Cross
    Instructie hindernisrechters
    Alternatieven
    Wat doe je bij een weigering
    Val
    Optimale tijd

Verzorging achteraf

Klassement

Protest

Overige info
    Nuttige sites
    www.sgw-eventing.nl
    www.startlijsten.nl
    www.knhs.nl

info over wedstrijden (website + bokt topics)
    Indoor Wanroy, Chaam, Etten Leur, Roden, Castenray, Ambte Delden, Vrouwenpolder, Ede, Hooge Mierde, Maarsbergen, Leidschendam, Wieringerwerf, Gorssel, Lisse (oid), IJsselsteijn, Princenhage, Nijeberkoop, Barchem, Bathmen, Hattem, Neede,

Boeken
    Basisboek Eventing
    Handboek voor de Militaryruiter
    Een praktische gids voor de eventingruiter (Karin Donckers)

Topics op bokt
    HK topic

Bekende ruiters en amazones
    Alice Lozeman
    Pippa Funnell
    Mark Todd

Reglementen
    Het sgw reglement (veel van de informatie daarin is in deze FAQ al aan bod gekomen).
    http://www.knhs.nl/objects/00001080.pdf

foto's van evenementen
    www.paulvanoers.nl

gespecialiseerde ruitersportzaken
    www.canter-equipment.nl
    www.eventingshop.nl

tip van GvdT erbij gezet en stukje over de dressuur toegevoegd

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:59

Lielle, ik mis bij je tips nog de schoenveter.
    Of ben ik de enige die een veter gebruikt om mijn kopstuk aan mijn eerste knotje vast te zetten??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:06

ik neem aan dat je bedoelt bij 'handig en/of leuk'?